מה זה אפל ויז'ן פרו?

Vision Pro הוא אחד המוצרים המסקרנים ביותר שאפל הציגה בשנים האחרונות והכניסה הראשונה שלה לקטגוריית מוצרים חדשה אחרי כמעט עשור. מדובר במשקפי מציאות מעורבת (MR) שמשלבים שתי טכנולוגיות: מציאות מדומה (VR), שמאפשרת למשתמשים להיטמע בסביבה דיגיטלית; ומציאות רבודה (AR), שמאפשרת לשלב אלמנטים דיגיטליים בסביבה הפיזית. כך או כך, אפל נמנעת מלהשתמש במושגים הנ"ל, או במושג "מטאברס" שהפך למזוהה עם המתחרה מטא, והיא מעדיפה להתייחס ל-Vision Pro כאל "מחשב מרחבי" (Spatial Computer).

מה אפשר לעשות עם ויז'ן פרו?

באירוע ההכרזה על המשקפיים בכנס המפתחים השנתי שלה (WWDC) הציגה אפל בעיקר תרחישי שימוש שמערבים מסכים וירטואליים - למשל עבודה עם כמה מסכים בגדלים שונים במקביל, שיחות פייסטיים שכוללות עבודה על קבצים משותפים, צפייה בתכנים בידוריים ועוד. בנוסף, ויז'ן פרו מאפשרים לצלם תוכן בתלת-ממד ומערכת ההפעלה שלהם, VisionOS, תומכת במאות אלפי אפליקציות קיימות לאייפון ולאייפד.
ריפרש
אל תספידו את המטאברס עדיין / עם גלעד טלמון
48:56
משתמשי Vision Pro יוכלו גם לצפות בתכנים בצורה אימרסיבית. אפל הודיעה כי 150 תכנים בתלת-ממד יהיו זמינים באפליקציית Apple TV וכי המשתמשים יוכלו לגשת לחוויות אינטראקטיביות כמו Encounter Dinosaurs ("פגשו דינוזאורים"). סביר להניח שבקרוב יתווספו חוויות אימרסיביות של מפתחים חיצוניים. עם זאת, אתר בלומברג דיווח על שלוש אפליקציות חשובות שלא יהיו זמינות ב-Vision Pro: נטפליקס, יוטיוב וספוטיפיי. מי שירצו להשתמש בהן באמצעות המשקפיים ייאלצו לעשות זאת באמצעות הדפדפן. מדובר במכה עבור אפל, שמנסה לשווק את ה-Vision Pro כמכשיר בידורי.

מה חשוב לדעת על המפרט של ויז'ן פרו?

מדובר במשקפי המציאות המעורבת המתקדמים ביותר שראינו: הם מצוידים בשני מסכי Micro-OLED ברזולוציית 4K עם 23 מיליון פיקסלים; במסך חיצוני שמטרתו לשקף את העיניים של המשתמשים; במעבד M2, שנמצא גם במחשבי מק, ובמעבד R1, שתוכנן במיוחד עבורם; ב-12 מצלמות, חמישה חיישנים ושישה מיקרופונים; ובמערכת אודיו מרחבי שגורמת לצליל להישמע כאילו הוא מגיע ממקומות שונים בחלל.
5 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
Vision Pro. אפל רשמה יותר מ-5,000 פטנטים
(צילום: Josh Edelson / AFP)
אבל יש במפרט גם אלמנטים פחות מלהיבים: הסוללה של המשקפיים חיצונית ומחוברת אליהם בכבל, מה שהופך את חוויית השימוש למסורבלת למדי. ואם כבר מדברים על הסוללה, היא מספיקה לשעתיים בלבד (אם כי ניתן לחבר את המכשיר לחשמל וכך לעבוד ללא הגבלת זמן). בנוסף, המשקפיים שוקלים כחצי ק"ג (לא כולל הסוללה) מה שהופך אותם ללא נוחים להרכבה לאורך זמן.

מהן התכונות הבולטות של ויז'ן פרו?

קודם כל, המשקפיים מצוידים במסך חיצוני שמאפשר לראות את העיניים של המשתמשים וכך לצמצם את הניתוק שלהם מהסביבה - אפל קוראת לפיצ'ר הזה EyeSight ("מראה עיניים"). שנית, יש להם "כתר דיגיטלי", מעין גלגלת פיזית שמאפשרת למשתמשים לעבור בקלות ממציאות מדומה (VR) למציאות רבודה (AR) ולבחור את מידת ההיטמעות שלהם בתוכן הדיגיטלי.
פיצ'ר מעניין נוסף מאפשר למשתמשים לסרוק את הפנים שלהם על מנת ליצור מעין אווטאר ריאליסטי (או "פרסונה", המונח שאפל מעדיפה להשתמש בו) שייצג אותם בשיחות וידאו. בנוסף, השליטה בממשק של המשקפיים נעשית באמצעות הידיים, העיניים והקול, בניגוד למוצרים מתחרים שבהם יש צורך בשלטים שהופכים את השימוש למסורבל יותר.
5 צפייה בגלריה
הכתר הדיגיטלי של הוויז'ן פרו
הכתר הדיגיטלי של הוויז'ן פרו
הכתר הדיגיטלי של הוויז'ן פרו
(צילום: אפל)

כמה המשקפיים של אפל יעלו ומתי יהיה אפשר לקנות אותם?

הגרסה הבסיסית של ויז'ן פרו, עם 256 גיגה בייט שטח אחסון, תעלה 3,499 דולר. רוצים 512 גיגה בייט? תצטרכו לשלם 3,699 דולר, ואילו גרסת 1 טרה-בייט תעלה לכם 3,899 דולר. תיק לנשיאת המכשיר יעלה 199 דולר, מחיר של סוללה רזרבית יעמוד על 199 דולר ורצועת ראש נוספת תעלה 99 דולר. תופסן של חברת בלקין שמאפשר להצמיד את הסוללה החיצונית לבגד יעלה 50 דולר.
המשקפיים יהיו זמינים למכירה אך ורק בארה"ב בשלב הראשון. המכירה המוקדמת שלהם יצאה לדרך ב-19 בינואר 2024 והם יגיעו לחנויות ב-2 בפברואר. מארק גורמן, כתב בלומברג שנחשב לבקיא ביותר בתוכניות של אפל, דיווח כי תהליך המכירה שלהם יהיה מורכב ביותר: עובדי החנות יצטרכו לסרוק את הפנים של הלקוחות, לספק להם אביזרים בגודל המתאים (חוסמי אור, כריות ורצועות ראש), ובמקרה שהם מרכיבים משקפיים לדאוג גם לזוג עדשות מתאים. וזו רק ההתחלה: לאחר שהלקוחות ירכיבו את המשקפיים, תצא לדרך הדגמה באורך של כ-25 דקות. עדיין לא ברור מתי יגיעו המשקפיים למדינות נוספות, אך לפי גורמן, החברה שוקלת את קנדה, בריטניה וסין כשווקים הבאים בתור. האם המשקפיים יגיעו בהמשך גם לישראל? העברנו לאפל שאילתא בנושא, אך לא קיבלנו תגובה רשמית. כפי שזה נראה עכשיו, לא היינו בונים על זה.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

3,499 דולר? ברצינות?

המחיר הגבוה נובע קודם כל מהמפרט המאוד מתקדם של המשקפיים: באפל טוענים כי מדובר ב"מוצר האלקטרוניקה האישי המתקדם ביותר אי פעם" ומתגאים ביותר מ-5,000 פטנטים שנרשמו במהלך הפיתוח שלו. לפי דיווחים, אפל השקיעה יותר מ-15 מיליארד דולר בוויז'ן פרו וייתכן שהיא מוכרת אותם במחיר עלות או מאוד קרוב לכך. חוץ מזה, אם יש חברה שמסוגלת למכור לצרכנים משקפיים מגושמים וניסיוניים ב-3,499 דולר - מדובר באפל.
5 צפייה בגלריה
שיחת וידאו ב"פייסטיים" באפל ויז'ן פרו
שיחת וידאו ב"פייסטיים" באפל ויז'ן פרו
שיחת וידאו ב"פייסטיים" באמצעות הוויז'ן פרו
(תמונה: אפל)
אפל, חשוב להדגיש, לא מצפה שהמשקפיים האלה יהפכו ללהיט: לפי דיווחים, היא מתכננת לייצר כ-400 אלף יחידות של הוויז'ן פרו בלבד ב-2024 (לשם השוואה, ב-2022 היא מכרה יותר מ-200 מיליון אייפונים). הוויז'ן פרו, לפחות בדור הראשון שלהם, מיועדים למעריצי אפל מושבעים שהפרוטה מצויה בכיסם, למפתחים שישתמשו בהם על מנת לבנות עבורם אפליקציות, למשתמשים ארגוניים, וכן ל"מאמצים מוקדמים" של טכנולוגיות חדשות. בכירים באפל מדברים בשיחות פנימיות על שלושה תחומי מפתח עבור המשקפיים: תחום הרפואה, הכשרת טכנאים וחינוך. בנוסף, החברה בוחנת יישומים בתחום הארגוני.

האם המשקפיים של אפל צפויים להחליף את האייפון?

לא בעתיד הקרוב. ויז'ן פרו הם משקפיים יקרים, מסורבלים וניסיוניים וכרגע לא מדובר במוצר שמתאים לקהל הרחב. עם זאת, הציפייה היא שכאשר אפל תצליח ליצור משקפיים דקים וקלילים במחיר נגיש - שני דברים שלא צפויים לקרות בשנים הקרובות - הם יוכלו לרשת את מקומו של האייפון. מי יודע, אולי בעתיד הם יהפכו גם מכשירים נוספים, כמו המחשב והטלוויזיה, למיותרים.

יש לי משקפי ראייה. האם אוכל להשתמש בוויז'ן פרו?

בהחלט, אבל לא עם המשקפיים שלך. אנשים שמרכיבים משקפיים יצטרכו לרכוש עדשות מותאמות של חברת ZEISS שיימכרו בנפרד ויוצמדו למסכים של הוויז'ן פרו באמצעות מגנטים. אפל הודיעה כי מחירן של עדשות לקריאה יעמוד על 99 דולר ומחירן של עדשות מרשם יעמוד על 149 דולר.

מי הם המתחרים של ויז'ן פרו?

השחקנית הדומיננטית כיום בתחום משקפי המציאות המעורבת היא מטא (פייסבוק לשעבר), שמכרה לפי ההערכות כ-20 מיליון יחידות של משקפי המציאות המדומה קווסט 2. בסוף 2023 השיקה מטא את קווסט 3, שתומכים לראשונה במציאות מעורבת (MR) ומאפשרים לשלב אלמנטים דיגיטליים בסביבה הפיזית של המשתמשים. קווסט 3 נחותים משמעותית מהוויז'ן פרו מבחינה טכנולוגית, אך עם תג מחיר של 499 דולר הם הרבה יותר נגישים מהם.
5 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
מסך וירטואלי בוויז'ן פרו
(צילום: אפל)
שחקניות נוספות בתחום משקפי המציאות המעורבת (MR) הן פיקו (שבבעלות בייטדאנס הסינית), סוני (שהשיקה בשנה שעברה את משקפי המציאות המדומה Sony Playstation VR2) ומיקרוסופט (שהשיקה בעבר משקפי מציאות רבודה בשם הולולנס 2). תחרות נוספת צפויה להגיע מכיוונן של סמסונג וגוגל, שתיים מהמתחרות הבולטות של אפל בתחום המובייל, שהכריזו על שיתוף פעולה שבמסגרתו הן מפתחות ביחד משקפי מציאות מעורבת. לאחרונה דווח כי המשקפיים האלה צפויים להגיע לצרכנים רק בסוף 2024.
בתעשייה מדברים כבר שנים על השקת המשקפיים של אפל כנקודת מפנה שצפויה להגביר את ההתעניינות של הצרכנים בשוק המציאות המורחבת (VR ו-AR). לכן, סביר להניח שמספר המוצרים בשוק ילך ויגדל בשנים הקרובות.

כיצד אפל מתכוונת לשמור על הפרטיות של המשתמשים בוויז'ן פרו?

אפל ידועה כחברה שחרטה על דגלה את נושא הפרטיות, ומדובר בסוגייה חשובה מאין כמוה כאשר מדובר במשקפי מציאות מעורבת, שבזכות המצלמות והחיישנים הרבים מסוגלים לאסוף עלינו הרבה יותר מידע מאשר כל מכשיר אחר.
אפל
החברה הודיעה כי הוויז'ן פרו יכללו מנגנון זיהוי חדש בשם Optic ID שיאפשר לנעול את המשקפיים באמצעות סריקה של האישונים, והדגישה כי המידע הביומטרי יישאר על המכשיר, יהיה מוצפן לחלוטין ולא יהיה נגיש לאפליקציות.
בנוסף, אפל הבהירה כי אפליקציות צד-שלישי, אתרים ואפילו היא עצמה לא יוכלו לדעת על מה המשתמשים מסתכלים כאשר הם משתמשים במשקפיים - על אף שמדובר במידע בעל ערך רב מאוד עבור מפתחים ומפרסמים. כמו כן, הדאטה מהמצלמות והחיישנים יעובד באופן מקומי על המכשיר, כך שאפליקציות לא יוכלו לראות את הסביבה הפיזית של המשתמשים.

האם אפל מתכננת להשיק משקפיים נוספים בעתיד?

"היום מסמל את תחילתו של עידן חדש בתחום המחשוב", אמר מנכ"ל אפל טים קוק באירוע ההכרזה על ויז'ן פרו, ולאף אחד אין ספק שמדובר רק בדור הראשון וממש לא האחרון של המשקפיים.
5 צפייה בגלריה
ככה ייראו המשקפיים של אפל? אילוסטרציה
ככה ייראו המשקפיים של אפל? אילוסטרציה
ככה ייראו המשקפיים של אפל בעתיד? אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לפי מארק גורמן מבלומברג, החברה מתכוונת להשיק בסוף 2025 גרסה מוזלת של המשקפיים, שתיקרא אולי Vision או Vision One. בנוסף, לפי גורמן, החברה כבר עובדת על הדור השני של גרסת הפרו, שיכלול מעבד מהיר יותר, אבל עדיין לא ברור מתי הוא יגיע לחנויות.
סביר להניח שאפל תמשיך לשפר את העיצוב והיכולות של המכשירים לפחות עד שתגיע לעיצוב שמזכיר משקפי ראייה רגילים למראה. אבל ייתכן שלחברה יש שאיפות יותר גרדניוזיות: בשנת 2021 דווח כי החברה שואפת להציג מתישהו במהלך שנות ה-30 עדשות מגע מבוססות מציאות רבודה (AR), שיהפכו את הטכנולוגיה להרבה יותר נוחה ובלתי מורגשת.
פורסם לראשונה: 09:36, 09.01.22