"בזכות הקורונה גילינו עולם חדש של אשפוז ביתי", אמר היום (ב') ד"ר דורון נצר, ראש אגף הרפואה בשירותי בריאות כללית, בפאנל "בין הבית לקהילה: אשפוז בסביבה הטבעית" שנערך במסגרת ועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות".
לדבריו, בשנה האחרונה טופלו בביתם כ-350 אלף חולי קורונה. "למדנו לא לפחד", אמר ד"ר נצר, "הבנו שאנחנו יכולים לטפל מרחוק, לנטר את החולים ולהוציא אותם בסוף התהליך בריאים ואולי גם הרבה יותר שבעי רצון מהתהליך. אני וד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר ארגון 'צבר רפואה', תכננו את הנושא כבר בשלהי 2019. המדינה נתנה אז כספי תמיכה לנושא, אבל הקורונה טרפה את הקלפים כי בשנה האחרונה היינו עסוקים בה. עם זאת, תוך כדי הקורונה ראינו שאפשר לנצל את המומנטום, ובאמת, הצלחנו בשנה האחרונה לאשפז בבית עשרות אלפי חולים עם שביעות רצון יוצאת דופן.
ד"ר נצר: "במקום לשכב במחלקה פנימית, עם עוד 40 מטופלים, אתה שוכב בסביבה הטבעית שלך, לצד המשפחה, עם התמיכה שאתה מקבל מהקרובים אליך, עם רופא ואחות שבאים לפחות פעם ביום, ויש מוקד שעונה לכל השאלות 24 שעות"
"אנחנו נותנים למטופל את האפשרות להיות בסביבה הטבעית שלו. במקום לשכב במחלקה פנימית, עם עוד 40 מטופלים, אתה שוכב בסביבה הטבעית שלך, לצד המשפחה, עם התמיכה שאתה מקבל מהקרובים אליך, עם רופא ואחות שבאים לפחות פעם ביום, ויש מוקד שעונה לכל השאלות 24 שעות. זה אומנם לא מתאים לכל המצבים ברפואה, אבל במרבית המקרים זה מתאים. כיום הגענו למצב שרק בשירותי בריאות כללית אנחנו מחזיקים בבית כל יום כמות חולים של שתי מחלקות פנימיות מלאות".
2 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
ד"ר איתמר עופר (מימין), אביבה שר, ד"ר דורון נצר ודורון קופרשטין, היום בוועידה בהיכל התרבות בתל אביב
(צילום : יריב כץ )
ד"ר איתמר עופר אמר שאלמלא האשפוזים בבית, חולים היו נאלצים לשכב במסדרונות בתי החולים. "צריך להסתכל על התופעה קודם כל מההיבט של המטופלים", הסביר. "אם מטופלים חייבים להיות בבית חולים, כי יש סכנה לחייהם - אז שיהיו שם. התפקיד של בתי החולים לא נגמר. אבל אם הם לא חייבים להתאשפז - אסור שיהיו בבית חולים. בדקנו את הנושא. אנחנו מכירים נתונים מהעולם, ואנחנו מבינים שמתוך 110 מחלקות פנימיות בארץ, החולים בלפחות 20 או 25 מהן היו יכולים להיות בבית. מדובר בקרוב ל-1,000 חולים בכל רגע נתון".
ד"ר עופר: "חשוב להביא את זה למיינסטרים. אשפוז בבית זה לא עניין אזוטרי, זה לא 'בערך', זה לא חלופה רעה כי אין ברירה, כי שוכבים במסדרון. זאת חלופה נהדרת, והיא צריכה להיכנס לתקצוב של מערכת הבריאות"
לשאלה מה קורה בעולם בתחום הזה, השיב ד"ר עופר: "אוסטרליה, ספרד וצרפת התחילו עם זה כבר בשנות ה-90, אבל החדשות המרעישות הן שבנובמבר האחרון זה התחיל גם בארצות הברית, כך שזה נעשה עניין הרבה יותר משמעותי. חשוב להביא את זה למיינסטרים. אשפוז בבית זה לא עניין אזוטרי, זה לא 'בערך', זה לא חלופה רעה כי אין ברירה, כי שוכבים במסדרון. זאת חלופה נהדרת, והיא צריכה להיכנס לתקצוב של מערכת הבריאות".
2 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב אביבה שר
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב אביבה שר
אביבה שר. "אמרתי לרופאה שאני מספיק אחראית"
(צילום : יריב כץ )
בדיון השתתפה גם אביבה שר, שאושפזה בביתה לאחרונה. "בתחילת יולי קיבלתי חיסון נגד דלקת ריאות בגלל כל מיני מחלות רקע שיש לי, ובתוך יום היד הזדהמה כולה", סיפרה. "הגעתי למיון ולמחלקת עור והבנתי שאני צריכה להתאשפז, כי חייבים לתת לי אנטיביוטיקה דרך הווריד כדי שהזיהום יעבור כמה שיותר מהר.
"מכיוון שלא היה מקום במחלקת עור, אמרו לי שאני אמורה להתאשפז במחלקה פנימית. בעלי ואני אמרנו, 'לא מתאים לנו', ואמרתי לרופאה, 'אני בחורה מספיק אחראית, ואין לי ספק שאני יכולה לקבל את הטיפול הזה גם בבית, והכול יהיה בסדר'. ככה הגעתי לאשפוז ביתי".