פורד פוקוס היא מהמכוניות היותר משמעותיות בהיסטוריה העשירה של פורד - דגם ראשון ששווק בכל היבשות תחת שם זהה. וגם עבור היבואנית המקומית מדובר בדגם רב משמעות, זה שאפשר לה לקבוע שיאי מכירות של המותג בישראל עם הדור השלישי, אי שם ב-2012. ועל הדרך, הוא גם זה שהביא את המותג לשפל מכירות מספר שנים לאחר מכן, בעקבות בעיות אמינות עם תיבת ההילוכים. היסטוריה עשירה, כאמור.
3 צפייה בגלריה
פורד פוקוס
פורד פוקוס
(צילום: ניר בן זקן)
המכונית המשווקת כיום שונה מאותה אחת שהסעירה את השוק, ולא רק עם תיבת הילוכים אחרת. היא גם מכונית שמנסה לשכנע לקוחות בסביבה מאתגרת הרבה יותר, בה דגמי פנאי נוגסים בכל פינה טובה וחשמליות הן הלהיט. כעת בדור הרביעי שעבר מתיחת פנים קלה, היא שוב מגיעה אלינו בגרסאות סטיישן או חמש דלתות, וברמת גימור 'אקטיב' עם איפור קרבי, או 'ST-ליין' הספורטיבי כמו במקרה של רכב המבחן.
קל לא יהיה לה בכל מקרה, שכן היא אמורה להתמודד מול סיאט לאון ופולקסווגן גולף שכבר משווקות כאן, אופל אסטרה ופיז'ו 308 שינחתו בקרוב. אז נכון, היא כנראה לא תיוצר עוד אחרי 2025, אבל עד אז מעניין לגלות כמה היא באמת שווה.
סיכום: העדכון שעברה הפוקוס משפר במעט את נקודות התורפה של קודמתה, בין היתר עם סביבת נהג מודרנית יותר. מערכת ההנעה עברה שינוי דרמטי אמנם אך הוא אינו פוגע יתר על המידה בביצועים, וכבעבר היכולת הדינמית מאוד גבוהה. אבל.
ליכולת הזו יש מחיר. הנסיעה נוקשה וקופצנית ובהחלט יתכן שגרסת הבסיס הזולה ב-15 אלף שקלים עם חישוקים קטנים יותר, עדיפה. וגם חסרונם של פתחי המיזוג מאחור אינו תורם לאטרקטיביות.
כך שאם אתם מחפשים את המכונית המשפחתית הכי נוחה עבורכם ועבור המשפחה, הפוקוס אינה הבחירה המועדפת. אם לעומת זאת אתם לא רוצים להיות חלק מהעדר הרודף אחר רכבי פנאי, אוהבים להתרגש מנהיגה ומעריכים יכולת דינמית משובחת, אין לכם שום סיבה להביט על אחרת.
מה שונה: שינויי המראה צנועים ומתמקדים כמקובל במתיחות פנים בחזית, עם יחידות תאורה וסבכה שונות. היא בולטת כעת יותר, אבל נראית מעט פחות דינמית מבעבר. בתא הנוסעים יש כעת בורר הילוכים "נורמלי" במקום חוגה מסורבלת, ובגרסת ST-ליין הנבחנת יש גם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) עם אפשרויות התאמה אישית צנועות מהמקובל.
3 צפייה בגלריה
פורד פוקוס
פורד פוקוס
(צילום: ניר בן זקן)
ברכב המבחן, בגרסה הבכירה והיקרה יותר (ST-ליין X) שמחירה 147 אלף שקלים, יש גם מסך מגע גדול יותר ("13.2 לעומת "8), איכותי ונוח מאוד לתפעול. הוא גם אחראי על בקרת האקלים במקום מתגים סטנדרטיים שפחות אהבנו. חלון השמש הגדול שמכסה כמעט את כל שטח הגג מרשים, העובדה שווילון האטימה לא מונע חדירת קרני שמש מקומיות, פחות.
השינוי המשמעותי ביותר הוא למערכת ההנעה. הפעם מוצב בחרטום הפוקוס מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים ובנפח 1.0 ליטר, עם מערכת היברידית קלה (48V). ההספק המרבי מרשים ביחס לנפח ועומד על 155 כ"ס, אך אלה עדיין 27 כ"ס פחות מתפוקת מנוע ה-1.5 ליטר בפוקוס היוצאת. גם תיבת ההילוכים היא כעת כפולת מצמדים (רטובים), לעומת אוטומטית (פלנטרית) עם שמונה הילוכים.
במפתיע, המנוע ובעיקר השילוב עם תיבת ההילוכים, מרגיש נמרץ מבעבר, שם סירסה תיבת ההילוכים את כוח המנוע. הזינוק מהמקום נחוש (8.4 שניות ל-100 קמ"ש, כבעבר) וכך גם תגובות התיבה להורדת הילוך לצורך תאוצת ביניים. הן במצב האוטומטי והן בעת שליטה ידנית באמצעות מנופים מאחורי ההגה. גם צריכת הדלק טובה יותר, עם 12.2 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
מגרעות? בעיקר בנסיעה עירונית או תמרוני חניה. המנוע הקטן שסובל מזמינות כוח פחות טובה, יחד עם התיבה החדשה, אחראים לתחילת נסיעה קופצנית המחייבת רגל עדינה על דוושת התאוצה. זה המקום להזכיר כי רכב המבחן צויד בחישוקים גדולים יותר מגרסת הבסיס ("18 לעומת "17) שנראים אמנם מצוין, אבל פוגמים בנוחות הנסיעה, שגם כך לא הייתה מנקודות החוזקה של גרסת ST-ליין בעבר.
מה דומה: כבעבר, סביבת הנהג קודרת מדי עם שחור שולט בתא וגימורים כהים דמויי קרבון. תנוחת הנהיגה טובה אומנם הודות לטווח כיוון גדול להגה, אבל המושב עצמו מספק תמיכה סבירה בלבד, בעוד שלנוסע אין אפשרות כיוון לגובה. מרחב המחיה ליושבים מאחור אינו מרשים במיוחד, וממשיך לסבול מחסרונם של פתחי מיזוג ייעודיים. לטעמנו, אבזור חובה ברכב משפחתי כיום. השדרוג היחיד הוא צמד שקעי USB שנוספו ליושבים מאחור. תא המטען קטן במעט ממרבית המתחרות (341 ליטר).
רשימת האבזור נותרה דומה עם מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם ומראות מתקפלות חשמלית. אבזור הבטיחות שודרג עם יכולת שמירת נתיב לעומת תיקון, וכבעבר יש בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית.
3 צפייה בגלריה
פורד פוקוס
פורד פוקוס
(צילום: ניר בן זקן)
פוקוס מאז ומעולם הייתה הסמן הימני של הקטגוריה בכל הקשור ליכולת דינמית והנאה מנהיגה, וגרסת ST-ליין הנוכחית מעלה עוד יותר את הרף. עם כיול מיתלים (מקפרסון מלפנים, קורת מתח מאחור) נוקשה יותר והנמכת מרכב קלה (סנטימטר) בהשוואה לגרסאות הרגילות, ובמקרה של רכב המבחן גם עם גומי משובח (מישלין פיילוט ספורט 4) ורחב (235/40).
הוסיפו לכך הגה ישיר ומדויק, מערכת בלימה עם תגובה מצוינת ומערך מתלים שמספק תגובות סופר מהירות לשינויי כיוון, ותקבלו את המשפחתית המהנה ביותר לנהיגה בקטגוריה, כנראה גם המהנה ביותר מתחת לרף 200 אלף שקל.
  • מנוע: 3 צילינדרים, 1.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 155 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 24.4 קג"מ ב-2,500 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 439.2 ס"מ
  • רוחב: 182.5 ס"מ
  • גובה: 145.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 270 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,444 ק"ג
  • נפח תא מטען: 341 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.4 שניות, 208 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 17.2 ק"מ לליטר, 131 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 147 אלף שקל (132 אלף שקל)