שגרירויות מרכז אסיה בישראל נפגשו לחגיגות חג האביב, ה"נורוז", בבית הסראיה הישן ביפו. הנורוז הוא אחד מתשעת החגים הבהאים, והוא מסמן את ראש השנה הפרסי וחג האביב, הנחגג באיראן ובמדינות מרכז אסיה. במרכז האירוע עמדה חגיגה קולינרית של מגוון המאכלים המסורתיים שנהוג לאכול בחג בכל אחת מהמדינות. קבלו טעימה של שלושה מתכונים מסורתיים לקראת חג האביב.

בקלוואה בסגנון אזרבייג'ן

המצרכים (ל-25-30 חתיכות)
לתערובת שמרים - 1 כף שמרים יבשים 1 כף סוכר לבן מגורען 1 כף קמח 1/3 כוס מים חמים (או חלב)
3 צפייה בגלריה
מתכונים אביב פרסי
מתכונים אביב פרסי
(צילום: דנה קופל)
לבצק - 1 ביצה גדולה בטמפרטורת החדר קמצוץ מלח 2 כפות שמנת חמוצה בטמפרטורת החדר 1 כוס חמאה מומסת חמה, לא מלוחה 1 כוס חלב חם 6 כוסות קמח
למילוי - 3 כוסות אגוזים מרוסקים כגון אגוזי מלך, שקדים קלופים או אגוזי לוז קלופים 2 כוסות סוכר לבן מגורען 1 כפית הל טחון 1 כפית כוסברה טחונה 1 כפית סוכר וניל
לשכבות - 1 כוס חמאה, מחוממת ומומסת
לציפוי וקישוטים - 2 חלמונים 1 כפית חליטת זעפרן 1 כפית שמן זית אגוזים 1/2 כוס חמאה, מחוממת ומומסת
לסירופ - 1 כוס סוכר לבן מגורען 1/2 כוס מים 1/2 כוס דבש 1 כף מיץ לימון
ציוד - כוס מדידה 250 מ"ל תבנית אפיה 12X18 ס"מ, ללא תחתית נשלפת
אופן ההכנה:
  1. לתערובת השמרים והבצק: בכוס גדולה מערבבים את המוצרים היבשים יחד (שמרים, קמח וסוכר). לאחר מכן מוסיפים 1/3 כוס מים או חלב, מערבבים עד לקבלת תערובת חלקה ומשאירים במקום חם לתפיחה.
  2. בינתיים ממיסים את החמאה בחום נמוך ומחממים קלות את החלב.
  3. מערבבים בקערה גדולה את תערובת השמרים עם ביצה, מלח, שמנת חמוצה, חלב מחומם וחמאה מומסת.
  4. מתחילים ללוש את הבצק תוך שמוסיפים בהדרגה קמח עד שנהפך לחלק ורך ולא נדבק לידיים.
  5. מכסים את הבצק בעטיפת ניילון ומשאירים אותו לתפוח במשך שעתיים במקום חם.
  6. להכנת המילוי: מכניסים את האגוזים לבלנדר או מעבד מזון (לא דק מדי) ולאחר מכן מערבבים בקערה עם סוכר, הל טחון, כוסברה טחונה וסוכר וניל.
  7. להכנת הסירופ: מערבבים סוכר ומים בסיר קטן ומבשלים בחום נמוך ל-20 דקות בערך, מבלי להגיע לרתיחה. לאחר מכן מוסיפים דבש ומיץ לימון, מערבבים היטב ומבשלים על חום נמוך מאד לעוד 10-15 דקות. חשוב לא לתת לזה לרתוח. מתקבלת בערך כוס אחת של סירופ.
  8. להרכבת ואפיית הבקלוואה: מחלקים את הבצק שתפח ל-12 עיגולים, אחד לכל שכבה של הבקלאווה. 10 מתוכם צריכים להיות באותו הגודל ושניים נוספים צריכים להיות גדולים יותר (לשכבה התחתונה והעליונה) – יש לכסות את העיגולים כדי שלא יתייבשו.
  9. מברישים את תבנית האפייה עם חמאה מומסת. מרדדים ומגלגלים את כדור הבצק הגדול הראשון וממקים אותו בתוך התבנית, ומוודאים שהבצק מכסה לחלוטין את התחתית. מברישים בעדינות את השכבה עם החמאה החמה והמומסת.
  10. מוסיפים 4 כפיות של המילוי ונפזר באופן שווה מעל לשכבת הבצק.
  11. מרדדים את כדור הבצק השני והקטן לשכבה דקה מאד, עד כדי שניתן לראות דרכה, ומניחים על גבי השכבה הקודמת. מברישים עם חמאה ומפזרים שוב את המילוי מעל לשכבה. חוזרים על התהליך עד שכל השכבות מונחות. השכבה העליונה, מהכדור הגדול השני, חייבת להיות עבה יותר מהשכבות האמצעיות ואותה לא מורחים בחמאה ומצפים במילוי.
  12. בעדינות דוחסים את השכבות למטה כדי שהצורה של הבקלאווה תהיה יפה ואחידה.
  13. חותכים את השכבה העליונה של הבקלאווה לצורת יהלומים ומצפים עם החלמונים, חליטת הזעפרן ושמן זית. שמים אגוז מלך במרכז של כל חתיכה.
  14. מחממים תנור מראש ל-180 מעלות ואופים במשך 20 דקות. מוציאים מהתנור, חותכים בעדינות בצורת יהלומים, ושופכים מלמעלה 1/2 כוס חמאה מומסת. מחזירים את התבנית לתנור לעוד 15 דקות.
  15. מוציאים את הבקלוואה מהתנור וחותכים שוב את כל החתיכות בעדינות כשהבקלוואה עדיין בתוך התבנית. שופכים בעדינות את הדבש ומודדאים שהוא נכנס בין כל חתיכה וחתיכה. מחזירים לתנור לאפייה נוספת של 10 דקות. לאחר סיום האפייה, מוציאים ומשאירים את הבקלוואה להתקרר מעט.

שקרבורה מאזרבייג'ן

המצרכים למאפה - 1 ק"ג קמח 500 גר' חמאה 5 חלמונים 250 גר' שמנת חמוצה
המצרכים למילוי - 600 גר' אגוזי מלך (קלויים קלות, מנוקים מהעור וטחונים) 600 גר' סוכר הל
3 צפייה בגלריה
מתכונים אביב פרסי
מתכונים אביב פרסי
(צילום: דנה קופל)
אופן ההכנה:
  1. חותכים חמאה עם קמח עד שהגושים הופכים לחתיכה קטנה בגודל של גרגר (אפשר להשתמש בקוצץ). לאחר מכן, מוסיפים שמנת חמוצה וחלמונים ומערבבים היטב. מניחים במקרר למשך הלילה; כדאי להכין 50 כדורים באותו הגודל, כ-60 גרם כל אחד, ולשמור במקרר.
  2. בבוקר, לוקחים כדור אחד או שניים בכל פעם ומרדדים בעזרת מערוך לעיגולים בקוטר של 10-12 ס"מ בערך. ניתן גם להשתמש בצלוחית קטנה כדי לעשות את כולם באותו גודל, על מנת לשמור על האחידות.
  3. מערבבים את המצרכים של המילוי, ממלאים כל אחד מהעיגולים ומקפלים לחצי. מחברים את הקצוות של שני חצאי העיגול ומעצבים בצורת קליעה. מותחים מעט את המאפה ומקפלים אותו פנימה בעזרת האגודל.
  4. מעצבים את המאפה באמצעות מצבטים מיוחדים שמייצרים את הצורה הייחודית למאכל האזרבייג'ני, המקומיים נוהגים להשתמש במצבטים שנקראים "מאגש" (Maggash) ואופן הקישוט מכונה "ג'ינאגי' (Jinagi).
  5. אופים את המאפים בטמפרטורה של 160-170 מעלות ל-20 דקות, עד שיקבלו צבע.

פלוב טלה אוזבקי

המצרכים: 1/2 כוס שמן צמחי 2 בצלים גדולים (לבנים), פרוסים 700 גר' בשר טלה חתוך לחתיכות 500 גר' אורז בסמטי 500 גר' גזר, חתוך למקלות בינוניים 1 ראש שום 1 כף זרעי כמון (או אבקה) 1 כפית אבקת כוסברה מלח ופלפל
3 צפייה בגלריה
מתכונים אביב פרסי
מתכונים אביב פרסי
(צילום: דנה קופל)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן בסיר אובלי על להבה גבוהה מאוד ומוסיפים את הבצלים. מבשלים את הבצל תוך כדי ערבוב מדי פעם במשך 5-7 דקות, ומוסיפים את בשר הטלה.
  2. מבשלים את הטלה 10 דקות ומוסיפים את הגזר. ממשיכים לבשל עוד 10 דקות.
  3. מוסיפים כמון, כוסברה, מלח, פלפל ו-4 כוסות מים עד שמביאים לרתיחה.
  4. מקלפים חלק מהעור מראש השום ופורסים את החלק העליון, חושפים את שיני השום, ואז מוסיפים אותן לבשר. מנמיכים את האש ללהבה בינונית-נמוכה, מכסים במכסה ומבשלים כשעה. בינתיים שוטפים היטב את האורז.
  5. בשלב הבא מוסיפים את האורז ומפזרים אותו בצורה אחידה.
  6. מוסיפים 3 כוסות מים רותחים, מנמיכים את האש ללהבה נמוכה, מכסים את הסיר במכסה ומבשלים לעוד 25-30 דקות. בתום זמן הבישול יש לבדוק אם המים נספגו במלואם, ואם לא, לתת להם להתבשל עוד קצת. לאחר מוכן, הניחו לסיר לנוח 15 דקות לפני ההגשה.
המתכונים לקוחים ממנות שהוגשו באירוע לכבוד חגיגות חג האביב של העמים הטורקיים, הנורוז – NOWRUZ, באירוח השגרירות הטורקית בבית הסראיה הישן ביפו