בצל הפלישה לאוקראינה והסנקציות המערביות הקשות, רוסיה הגיעה הלילה (בין ראשון לשני) לחדלות פירעון על החוב שלה במטבע חוץ. כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג. כעת צפוי להגיע אישור רשמי על חדלות הפירעון הרוסית מטעם חברות דירוג בינלאומיות, אשר מצפות למצב כבר חודשים וכבר הורידו את דירוג האשראי של רוסיה לסטטוס של "זבל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המצב הנוכחי מגיע לאחר שבמשך מספר חודשים הצליחה רוסיה להתחמק במידה מה מההשלכות הקשות של הסנקציות, אולם כעת "תקופת החסד" שהעניקה לה חודש נוסף להסדיר את החוב שלה הסתיימה ועבר התאריך האחרון לתשלום ריביות בסך של כ-100 מיליון דולר.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
פוטין. הכלכלה הרוסית במשבר
(צילום: AP)
מדובר בסממן משמעותי נוסף בהידרדרות הכלכלית של רוסיה מאז הפלישה שלה לאוקראינה, אשר זכתה לגינויים בינלאומיים נרחבים. אולם, בשל הנזק הרב שכבר ניגרם לכלכלה הרוסית מאז, מדובר כעת בעיקר בהיבט סימלי עבור מרבית הרוסים, אשר גם ככה נאלצים להתמודד עם שיעורי אינפלציה דו-ספרתיים ועם המצב הכלכלי הגרוע ביותר זה שנים רבות.

כמה רוסיה חייבת?

איגרת חוב (אג"ח) היא למעשה נייר ערך המהווה התחייבות לתשלום חוב והיא משמשת בין היתר מדינות רבות ברחבי העולם כדרך להלוות כספים מהציבור. כיום, רוסיה חייבת כ-40 מיליארד דולר באג"ח, כמחצית מהם למשקיעים זרים. טרם המלחמה, רוסיה החזיקה במט"ח ובזהב בשווי של כ-640 מיליארד דלר, אולם אלו מוחזקים בחשבונות זרים וכעת אין לרוסים גישה אליהם.
בחודש שעבר, משרד האוצר האמריקני חסם עבור הרוסים את האפשרות להחזיר את החובות שלהם למלווים בינלאומיים באמצעות בנקים אמריקניים. בתגובה, משרד האוצר הרוסי אמר שהוא ישלם את החוב ברובל רוסי ו"יציע את האפשרות להמיר את הכסף למטבע המקורי במועד אחר". לטענת שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב, "הכסף קיים ויש גם מוכנות לשלם. המצב אשר נוצר באופן מלאכותי על ידי מדינה לא-ידידותית לא ישפיע על איכות החיים של הרוסים".
מדובר בפעם הראשונה שרוסיה הגיעה לחדלות פירעון כזו מאז המהפכה הבולשביקית של שנת 1917, בה נפלה האימפריה הרוסית וברית המועצות קמה. בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת הגיעה רוסיה לחדלות פירעון על החוב הפנימי שלה בלבד, אולם הצליחה להתאושש מהמצב באמצעות סיוע בינלאומי.

מי קובע את חדלות הפירעון ומי צפוי להיפגע?

סוכנויות הדירוג יכולות להוריד את הדירוג של מדינה לסטטוס של חדלות פירעון, או שבית המשפט יכול להכריע בסוגיה. בנוסף, מחזיקי אג"ח שלא קיבלו את כספם יכולים לבקש מוועדה מיוחדת של נציגי חברות פיננסיות לקבוע האם אי-תשלום כזה מחייב קנסות, אבל אותה ועדה לא יכולה לקבוע למדינה על חדלות פירעון. בכל מקרה, מדובר בתהליך משפטי מורכב.
בסיטואציה רגילה, המשקיעים והממשלה לרוב מגיעים להסדר על החזר התשלום, במסגרתו מחזיקי האג"ח מקבלים איגרות חוב חדשות ששוות פחות, אך כן מספקות להם איזשהו החזר חלקי על ההשקעה. אולם, הסנקציות הנוכחיות אוסרות על קיום משא ומתן עם משרד האוצר הרוסי וכרגע אף אחד לא יודע מתי המלחמה תסתיים וכמה יהיו שוות איגרות החוב הרוסיות בסופה.
כעת, ההערכות הן שמי שעדיין מחזיק באיגרות החוב הרוסיות - רבים מהם קנו אותן במחירי שפל בציפייה לשיפור במצב - לא יכול לעשות הרבה מלבד לחכות ולקוות להסכם בהמשך.
בנוסף, ברגע שמדינה מגיעה לחדלות פירעון, ניתן לנתק אותה מההלוואות בשוק האג"ח עד שהמצב יתוקן והמשקיעים יחזירו את האמון ביכולתה ובנכונותה של הממשלה לשלם, אולם רוסיה כבר נותקה מהשוק בשל הסנקציות. במקרה הרוסי, הממשלה יכולה עדיין לשלם במטבע המקומי בתוך המדינה והיא בונה על כך שהבנקים המקומיים יקנו ממנה את איגרות החוב.

מהן ההשלכות הצפויות על השווקים?

יחד עם זאת, אנליסטים ברחבי העולם מעריכים בזהירות שבניגוד לחדלות הפירעון של רוסיה ב-1998, אשר הגיעה במקביל למשבר כלכלי באסיה, חדלות פירעון רוסית לא צפויה כיום להשפיע באותה המידה על השווקים ועל המוסדות הפיננסיים העולמיים.
באותם ימים, ממשלת ארה"ב מנעה את האפשרות כי הסיטואציה ברוסיה תשפיע על הכלכלה שלה בכך שהתערבה וגרמה לבנקים לסייע לקרן הגידול הגדולה Long-Term Capital Management, מחשש כי אם תקרוס הדבר עלול לאיים על יציבות המערכת הפיננסית האמריקנית.
באשר למשבר הנוכחי, "קשה לדעת מראש ב-100% מה יהיו ההשפעות כי כל חדלות פירעון שונה ממדינה למדינה, ורק כשזה יקרה נוכל לדעת מה הן ההשפעות", אומר דניאל לנץ, ראש מחלקת אסטרטגיית שערי האירו ב-DK Bank בפרנקפורט. "יחד עם זאת, חדלות פירעון רוסית לא תהווה הפתעה גדולה לשוק. היינו צריכים כבר לראות עכשיו מצב קטסטרופלי, וזה לא קרה. מצד שני, זה לא אומר שלא יהיו בעיות משמעותיות במגזרים קטנים יותר".
סיבה נוספת לכך שלחדלות פירעון רוסית תהיה השפעה מוגבלת על משקיעים ועל חברות זרות היא העובדה שהם הקטינו מאוד או נמנעו מהשקעה במדינה מאז סבב הלחימה הקודם עם אוקראינה בחצי האי קרים ב-2014. זאת, בין היתר לאור הסנקציות שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי כבר אז.
2 צפייה בגלריה
חיילים רוסים בפלישה לקרים
חיילים רוסים בפלישה לקרים
חיילים רוסים בפלישה לקרים
(צילום: AFP)
גם ראש קרן המטבע הבינלאומי, קריסטלינה גאורגייבה, אמרה כי בעוד למלחמה יש תוצאות הרסניות במונחים של סבל אנושי ושל השפעה כלכלית עולמית על מחירי האנרגיה והמזון, "לחדלות הפירעון כשלעצמה אין משמעות מערכתית", אשר מעמידה את מערכת הבנקאות העולמית בסכנה.