בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה היום (שלישי) עדותו של עד המדינה שלמה פילבר במשפטו של בנימין נתניהו. עורך דינו בעז בן צור ניסה לבסס את הטענה שלפיה החוקרים הציעו לו להיות עד מדינה עוד לפני שנתניהו היה בגדר חשוד. הפרקליטות חשפה כי ערכה השלמת חקירה לגבי עיתוי "פגישת ההנחיה", אך לא השיגה מידע חדש. כמו כן, פילבר שב ואישר כי נתניהו דרש ממנו לפטר את סמנכ"ל משרד התקשורת הרן לבאות שלשיטתו הערים קשיים על בזק.
"ראינו הצעה מפורשת להיות עד מדינה", אמר עו"ד בן צור בהתייחסו לחקירתו של פילבר ביולי 2017 ברשות לניירות ערך - חקירה שהולידה את פרשת "בזק-וואלה" ותיק 4,000. בשלב זה, פילבר עוד היה בגדר חשוד, וחתם על הסכם עד מדינה רק ב-2018. הוא הקריא דברים שאמר החוקר לפילבר: "לא עקצו אותך, שמו עליך רשת של קורי עכביש. אתה בסיפור בשר לכלבים. זרקו אותך מתחת לגלגלים".
3 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
שלמה פילבר על דוכן העדים, הבוקר. "נתניהו התקשר בטון נוזף"
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
נתניהו נכנס לאולם. "טון לא שגרתי"
(צילום: עמית שאבי)
לדברי בן צור, החוקרים ניסו לגייס את פילבר להיות עד מדינה לפני שנתניהו היה חשוד, ולפני שניתן אישור לחקור אותו, דבר המנוגד לחוק. "לפי כל שיטה גם של הפרקליטות - אין יועץ משפטי לממשלה, אין אישור של היועמ"ש לעשות שום דבר בקשר למר נתניהו בחודש יולי - בטח לא פעולה דרמטית לגייס עד מדינה שיפליל אותו", אמר.
בהמשך עסקו בדיון ב"שיחת הנזיפה". לפי כתב האישום, במחצית הראשונה של 2016 התקשר נתניהו לפילבר, ונזף בו בחריפות על כך שאינו מפטר את סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת הרן לבאות שעמד באותה עת בחזית המחלוקת של המשרד מול בזק בנושא מחירי רפורמת הטלפוניה. לימים אכן פוטר לבאות מתפקידו. בחקירה הראשית טען פילבר כי לא לקח ברצינות את דברי נתניהו.
"(נתניהו) התקשר, טון נוזף: 'מי זה הרן? למה אתה מחזיק אותו? למה אתה לא מפטר אותו? חזר מספר פעמים. עניתי מה שעניתי, מטפל בעניין לא פשוט", אמר פילבר והדגיש: "שיחות כאלה הגיעו הרבה מאוד". השופט משה בר-עם העיר: "שיחה שגרתית. הטון של השיחה לא היה שגרתי".
3 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור, פרקליטו של נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
הפרקליטות הודיעה בדיון כי ערכה השלמת חקירה לגבי מועד "פגישת ההנחיה", אך לא הגיעה למסקנות חדשות בעניין. זאת לאחר שבשבוע שעבר פנתה הפרקליטות לבית המשפט, וביקשה לתקן את הסעיף בכתב האישום העוסק במועד שבו התרחשה "פגישת ההנחיה".
לפי כתב האישום מדובר בשיחה שבה הורה נתניהו לפילבר לפעול במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת באופן שייטיב עם עסקיו של שאול אלוביץ', בעלי בזק לשעבר. בסעיף המקורי נכתב שהפגישה נערכה "זמן קצר מאוד לאחר אישור המינוי" של פילבר למנכ"ל משרד התקשורת ב-2015, אולם בחקירתו הנגדית הצליחה ההגנה להראות שבין פילבר לנתניהו לא הייתה פגישה בימים הראשונים שאחרי מינויו. כעת ביקשה הפרקליטות לשנות את הנוסח כך שיהיה כתוב בסעיף שהפגישה נערכה רק לאחר שנתניהו החליט למנות את פילבר לתפקיד, ולא אחרי שהמינוי כבר אושר.