סוכנות הידיעות הסורית הרשמית האשימה אמש (שבת) כי ישראל תקפה בדמשק, ולפי מקור צבאי במדינה ישנם חמישה הרוגים ו-15 פצועים. אחד ההרוגים הוא איש צבא סורי. ברשתות הסוריות דווח על נזק רב שנגרם לבניינים בשכונת כפר סוסא בבירה הסורית, שבה דווח בעבר על נוכחות איראנית. גורמי אופוזיציה סוריים אמרו כי טיל נ"מ סורי, ששוגר לעבר המטוסים, הוא שהתפוצץ בשכונה וגרם לנזק לבניינים.
פרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, מוסר כי לדיווח מגורמי אופוזיציה סוריים, שלפיו טיל נ"מ הוא שפגע בבניין בכפר סוסא, יש אישור ממקורות מזרח תיכוניים מהימנים אחרים. אותם מקורות קבעו שכפר סוסא לא הותקפה כלל, אלא מטרות במחוז סווידא שבהר הדרוזים ומתקנים המשמשים את משמרות המהפכה והמיליציות האיראניות מדרום לדמשק. גם בעבר, הן בסוריה והן בתקיפות רוסיות באוקראינה, התפוצצו טילי נ"מ ששוגרו לעבר מטוסים על בתים, וגרמו לנזק ולנפגעים.
5 צפייה בגלריה
מוקדי התקיפה שיוחסה לישראל בדמשק, סוריה
מוקדי התקיפה שיוחסה לישראל בדמשק, סוריה
בעבר דווח על נוכחות איראנית. הנזק בשכונת כפר סוסא
5 צפייה בגלריה
מוקדי התקיפה שיוחסה לישראל בדמשק, סוריה
מוקדי התקיפה שיוחסה לישראל בדמשק, סוריה
הנזק בשכונת כפר סוסא
בתקיפה שיוחסה לישראל הותקפו ככל הנראה מטרות איכות של נשק נ"מ וציוד לדיוק טילים. עקב רעש האדמה, האיראנים העבירו לסוריה ציוד הומניטרי רב במטוסים, וניתן לשער שהם ניצלו זאת גם להברחת אמצעי לחימה או ציוד לייצור אמצעי לחימה.
שכונת כפר סוסא, שבה מתגוררים סורים מהמעמד הבינוני-גבוה, משמשת גם את אנשי משמרות המהפכה של איראן. פגיעת טיל הנ"מ הסורי אירעה ליד מתחם ובו אבטחה כבדה הסמוך למוסדות איראניים - כולל סוכנויות ביטחון ומרכז תרבות. רמטכ"ל חיזבאללה עימאד מורנייה חוסל ב-2008 באותה שכונה, כפר סוסא.
לפי הנטען בתקשורת הסורית, התקיפה הייתה מעל אזור רמת הגולן - ומערכות ההגנה האווירית הצליחו ליירט מספר טילים. מנהל התעופה האזרחית של סוריה מסר כי "שדה התעופה הבינלאומי של דמשק לא נפגע" בתקיפה.
5 צפייה בגלריה
מוקדי התקיפה שיוחסה לישראל בדמשק, סוריה
מוקדי התקיפה שיוחסה לישראל בדמשק, סוריה
נזקי התקיפה בדמשק
לפי המקור הצבאי הסורי, "בשעה 00:22 ביצעה ישראל תקיפה אווירית במספר מטחי טילים מכיוון רמת הגולן נגד מספר יעדים בעיר דמשק וסביבתה, בכלל זאת שכונות אזרחיות מאוכלסות". הוא הוסיף כי "מערכות ההגנה האווירית שלנו יירטו את התקיפה והפילו את רוב הטילים. כתוצאה מהתקיפה ובהערכה ראשונית נהרגו חמישה בני אדם ונפצעו עוד 15, חלקם במצב קשה. מספר בתי אזרחים הושמדו ונגרם נזק בכמה שכונות".
בשבוע שעבר, ברקע רעידת האדמה הקשה שהכתה בסוריה, התייחס גורם צבאי ישראלי בריאיון לעיתון "אילאף" הסעודי לאפשרות של ניצול האסון על ידי איראן: "לא נהסס לתקוף כל משלוח נשק איראני שיגיע לסוריה במסווה של סיוע הומניטרי. יש בידינו מידע על כוונה איראנית לנצל את המצב הטרגי בסוריה, ולשלוח תחת מסווה של משלוח הומניטרי אמצעי לחימה וציוד עבור חיזבאללה שיסייעו בחיזוק התבססותה בסוריה. זה מצב שישראל לא תהיה מוכנה לקבל, ואנחנו ערוכים לתקוף בכל מקום על אדמת סוריה".
5 צפייה בגלריה
לפי הדיווחים באיראן: תיעוד התקיפה באל-בוכמאל, סוריה
לפי הדיווחים באיראן: תיעוד התקיפה באל-בוכמאל, סוריה
תיעוד מסוכנות הידיעות האיראנית של התקיפה בגבול עיראק-סוריה בסוף חודש ינואר
בדיווח צוין עוד כי "ישראל הגבירה את הפיקוח שלה על כל מה שעובר מאיראן לסוריה בימים אלה". אותו גורם הוסיף: "איראן ניסתה בעבר להחביא אמל"ח במשאיות ירקות ופירות ובשיירות סיוע שונות. ישראל תקפה בשנה שעברה ובתחילת השנה הזו משאיות כאלה בזמן שעברו מעיראק לסוריה. לשלטון הסורי אין כל סמכות לדרוש מאיראן להפסיק את זה, וגם אם הם יתנגדו זה יהיה חסר תועלת".
התקיפה האחרונה שדווחה בסוריה התרחשה בסוף החודש שעבר. אז דיווח ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" על תקיפה בגבול עיראק-סוריה. המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם מסר כי הותקפה משאית דלק אחת שנשאה אמצעי לחימה איראני. לפי דיווחים ערביים נוספים היה מדובר שוב בתקיפה שבוצעה על אדמת סוריה, שנעשתה ברגע שהרכב חצה את הגבול מעיראק.
לפי הדיווחים, באותה תקיפה נהרג אדם אחד, והוא הצטרף ל-10 הרוגים בתקיפה ערב קודם לכן נגד שיירת משאיות שחצתה את הגבול בין המדינות והותקפה מהאוויר.
פורסם לראשונה: 23:33, 18.02.23