החלטת בית המשפט העליון של ארצות הברית להפוך את פסק הדין רו נגד ווייד, ולבטל בכך את ההגנה על זכותן של נשים להפלות, הציתה אש בקרב הקהילה היהודית האמריקנית. ההחלטה שהתקבלה ברוב של שישה נגד שלושה, ופורסמה ביום שישי, עוררה תסיסה בקרב פעילים יהודים רבים, הרואים בה נסיגה של ממש בזכויות נשים, ולא פחות מכך – פגיעה בהלכה היהודית במקרים מסוימים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המועצה הלאומית של נשים יהודיות (NCJW), ארגון יהודי לזכויות נשים שנוסד ב-1893, קיימה משמרת מחאה וירטואלית כבר ביום שישי, ונערכה לשורה של פעולות בהמשך השבוע. "היום זה הזמן להתאבל", אמרה מנכ"לית הארגון, שילה כץ, מיד לאחר היוודע דבר ההחלטה. "בהמשך נצא לפעולה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
מרבית חברי הקהילה היהודית לכל רוחבה, תומכים בשמירת נגישות ההפלות, וארגונים יהודיים כבר החלו לנקוט צעדים שיבטאו את מחאת הקהילה ויסייעו גם להחזיר לנשים את האפשרות לבצע הפלות, אם ברצונן לעשות זאת. כץ אמרה כי הארגון שבראשו היא עומדת החל במתן תדרוכים לארגונים יהודיים על ההשלכות של הפסיקה לנשים בכל מדינה ומדינה בארה"ב.
"איננו יכולים לספק לארגונים ייעוץ משפטי, אבל אנחנו יכולים להמליץ שהארגונים יבקשו ייעוץ משפטי, במיוחד אם הם נמצאים במדינות שבהן הזכות להפלה בוטלה", אמרה. "בכמה מן המדינות האלו ישנן השלכות משפטיות לניסיון לעזור למישהי לעבור הפלה, וכולם צריכים לדעת כיצד זה משפיע עליהם".

הרפורמים יוצאים למאבק ציבורי

רשת הנשים הרבנית (Women’s Rabbinic Network), שהיא חלק מהוועידה המרכזית של רבני אמריקה של התנועה הרפורמית, הצהירה כי היא מתחייבת להמשיך ולתמוך בנשים המבקשות לעבור הפלה, ובמי שמספקים את השירות הזה.
4 צפייה בגלריה
הפגנות בעקבות איסור ביצוע הפלות באריזונה, ארה''ב
הפגנות בעקבות איסור ביצוע הפלות באריזונה, ארה''ב
הפגנה בעקבות איסור ביצוע הפלות באריזונה, ארה''ב
(צילום: AP)
"אנו תומכות תמיכה מלאה במי שביקשו ומבקשות טיפולי הפלה, ונמשיך להשמיע קול בעד עולם שבו הן יוכלו לעשות זאת בבטחה, בכל מקום שהן, בלי חשש מענישה", נאמר בהצהרת הארגון. "אנו מתפללות לביטחונם ולשלומם של ספקי טיפולי ההפלה וספקי שירותי הבריאות שייאלצו להחליט מה הם מוכנים לסכן, כדי לשרת את המטופלות ואת הקהילות שלהם במקומות שבהם הפלה כיום איננה חוקית".
הרַבּה ג'יל ג'ייקובס, מנכ"לית קבוצת הפעילות הרבניות הליברלית "תרועה", צייצה: "תזכרו שכאשר פסיקת רו נגד ווייד יצאה, הימין סירב לקבל את ההפסד. 50 שנה הם התמקדו באופן טוטאלי בביטולה. אנחנו חייבים לעשות אותו הדבר כדי להגן על החיים ועל האוטונומיה הגופנית. הדרך תהיה ארוכה, אבל אסור לנו לוותר או לרדת ממנה".

החרדים בארה"ב לא מתנגדים

בהלכה היהודית קיימת התנגדות רחבה להפלה במקרים שאין בהם עילה רצינית, אך ההלכה נותנת עדיפות ברורה לשמירה על חיי האם. לדעת פרשנים אחדים, גישה זו מאפשרת דווקא ליהודים להוביל את ההתנגדות לאיסור על הפלות, מטעמים של פגיעה בחופש הדת שלהם. בית כנסת אחד בפלורידה כבר תבע את המדינה כדי שתבלום חוק חדש נגד הפלות, לפני שייכנס לתוקף ביולי. התביעה הוגשה על יסוד אפליה דתית.
4 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
(צילום: AP)
אבל פסיקת בית המשפט העליון מחדדת את ההבדלים בין הארגונים המייצגים את היהדות האורתודוכסית בארה"ב. מספר ארגונים ואישים אורתודוכסיים טענו כי הארגונים היהודיים הליברליים מפריזים בהערכת ההגנה שההלכה היהודית מספקת לנשים הרות. ארגונים אלה טוענים כי כל עוד חוקי איסור ההפלות מתחשבים במצבים שבהם יש חובה לבצע הפלה, כדי לשמור על חיי האם – אין מקום להתנגד להם על בסיס דתי.
כך אימץ בכל לב ארגון הגג של בתי הכנסת והארגונים החרדיים, "אגודת ישראל", את היפוך פסיקת רו נגד ווייד – וראה בה חגיגה של ניצחון החיים. "אגודת ישראל באמריקה מברכת על התפתחות היסטורית זו", נאמר בהצהרה. "אנו מתפללים כי הפסיקה מהיום תעורר את כל האמריקנים להעריך עד כמה גדולה השאלה המוסרית שמאחורי סוגיית ההפלות, ולאמץ תרבות המעלה על נס את החיים".

גם האורתודוכסים מודאגים

אולם אפילו בין האורתודוכסים עלו חילוקי דעות ומידה של חשש מפני מה שביטול הפסק עלול להוליד. תלמידי חכמים מכל הקשת הדתית מסכימים כי בריאות נפשית צריכה להביא לפטור מאיסור על הפלה, אם כי הם חלוקים בשאלה מה עשוי להיקרא משבר נפשי. לא בכל מדינה קיים פטור מסיבה נפשית לנשים הרות המבקשות להפיל, ולפחות אחת מהן, ג'ורג'יה, שוללת במפורש סיבה כזו.
4 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
הפגנה בוושינגטון נגד ההחלטה
(צילום: רויטרס)
פוסקים אורתודוכסים גורסים גם כי אונס שהביא להיריון מתיר הפלה, ואולם בכמה מדינות גם אין פטור בשל אונס. "ההלכה היהודית נותנת עדיפות לחיי האם ההרה על פני חיי העובר, כך שכאשר ההיריון מסכן בצורה חמורה את בריאותה הגופנית או הנפשית של האם, תוכל ההלכה להתיר הפלה, או אפילו לחייבה, וזו צריכה להיות זמינה לכל הנשים בלי קשר למצבן הכלכלי", נאמר בהצהרת איחוד הקהילות האורתודוכסיות (OU) מחודש מאי, מיד לאחר שהודלפה טיוטה של ההחלטה.
הרב משה האואר, סגן הנשיא של האיחוד, אמר בריאיון כי מדינות שאינן מביאות בחשבון את שיקולי בריאות הנפש בעניין ההפלות, כפי שקורה בג'ורג'יה, הן מקור לדאגה. "ללא ספק, כאשר יהיו סוגיות של בריאות נפשית המשפיעות על חיי האם, תותר הפלה, ואכן במקרה זה הדבר הזה ידאיג אותנו", אמר. עם זאת הוא הוסיף כי החלטת בית המשפט סיפקה הזדמנות לבחון את ערכם של חיי אדם בכמה מישורים: "בהחלט יש חששות, אבל ייתכן שיש כאן גם הזדמנות להעתיק את הדיון בחיי אדם למרחב אחראי יותר".

מתכננים להוביל את המאבק האמריקני

המועצה הלאומית של נשים יהודיות מתכננת לערוך עצרת בוושינגטון הבירה כאשר הקונגרס יתכנס מחדש אחרי הקיץ; העצרת הקודמת שלהן במאי משכה למעלה מאלף מפגינים. הדמוקרטים אמרו כי הם יהפכו את ביטול פסק רו נגד ווייד לסוגיית מפתח בבחירות אמצע הקדנציה. כץ גם רוצה שארגונים יהודיים ישמשו דוגמה בכך שייתנו לנשים חופשות פריון, ויתחשבו בתוספת הזמן שתידרש כדי לעבור הפלה בעקבות ביטול פסק רו נגד ווייד.
4 צפייה בגלריה
מפגינות ב אוסטין בירת טקסס נגד חוק שאוסר שם הפלה הפלות מלאכותיות ארה"ב תמונת ארכיון 1 בספטמבר
מפגינות ב אוסטין בירת טקסס נגד חוק שאוסר שם הפלה הפלות מלאכותיות ארה"ב תמונת ארכיון 1 בספטמבר
מפגינות באוסטין, טקסס
(צילום: AP)
כשבוע לאחר הדלפת ההחלטה במאי, נכנסה המועצה הלאומית של נשים יהודיות כמעט מיידית לשותפות עם הפדרציה הלאומית להפלות, המגייסת כספים למען נשים החפצות בהפלה. התהליך עומד להתייקר במדינות שבהן החוקים המגבילים עומדים להיכנס לתוקף, מה שיחייב נשים המעוניינות בהפלה ליטול חופשה מעבודתן ולשלם הוצאות נסיעה כדי להגיע למקומות שבהם היא מותרת. הכספים שהמועצה מגייסת בשביל הפדרציה הלאומית להפלות "יסייעו לנשים מעבר לגבולות המדינתיים, ויעזרו לממן הפלות למי שאינן יכולות לממן זאת", אמרה כץ.
בתוך דקות מרגע פרסום החלטת בית המשפט, אמרה המועצה היהודית לקשרי קהילה של וושינגטון-רבתי כי היא נכונה לסייע בפעולות כאלו. במרילנד, אחת המדינות החברות במועצה זו, יש חוקי הפלות ליברליים והיא המדינה הקרובה ביותר, גאוגרפית, לכמה מדינות שבהן אין המצב כך.
המועצה היהודית לקשרי קהילה: "נגייס את הקהילה היהודית המקומית ברמת השטח, לחיבור בתי כנסת ואנשים פרטיים, לתמיכה בנשים המבקשות לעבור הפלה באזור שלנו"
"אנחנו נעבוד בשיתוף פעולה כדי להבטיח כי המדינה מוכנה לקבל ולשרת את אלפי הנשים הנוספות שייסעו למדינתנו כדי להשיג טיפול רפואי, ולממש את זכויות הפריון שלהן", נאמר בהצהרה של המועצה היהודית לקשרי קהילה. היא הודיעה עוד, כי תתנגד להגבלות נוספות על גישה להפלות במדינת וירג'יניה הסמוכה לוושינגטון, וכי תפעל לגייס תמיכה כדי שהקונגרס, שיש לו מידה של סמכות שיפוט בוושינגטון הבירה, לא יגביל הפלות לאוכלוסייה המתגוררת שם שהיא ליברלית, ברובה הגדול.
"נגייס גם את הקהילה היהודית המקומית ברמת השטח, לחיבור בתי כנסת ואנשים פרטיים, לתמיכה בנשים המבקשות לעבור הפלה באזור שלנו", נאמר בהצהרת הארגון. יוזמות מסוג זה, שבאות מהשטח, צפויות להתרבות במהרה בקהילות היהודיות. "ההחלטה הזו מקוממת אותנו, ואיננו מאמינים שהיא מייצגת את רצון העם וגם לא את טובת ארצנו", הודיעה המועצה היהודית לעניינים ציבוריים, ארגון גג של גופי מדיניות ציבורית יהודיים.