האסטרונאוט הצרפתי תומא פסקה פרסם לפני כמה ימים תמונה מדהימה, שבה נראה זוהר הקוטב מהחלל.
1 צפייה בגלריה
זוהר הקוטב כפי שצילם פסקה
זוהר הקוטב כפי שצילם פסקה
זוהר הקוטב כפי שצילם פסקה
(צילום: תומא פסקה, סוכנות החלל האירופית)
פסקה, השוהה בתחנת החלל הבינלאומית מאז חודש אפריל, כתב כי מדובר בתמונה מיוחדת ובהירה של זוהר הקוטב. הוא הסביר כי "הירח המלא האיר את הצד החשוך של כדור הארץ, שנראה כאילו באור יום". האסטרונאוט הצרפתי לא כתב האם מדובר בזוהר הצפוני או בדרומי.
בסוכנות החלל האירופית אמרו כי התמונה צולמה ב-20 באוגוסט מגובה של 402 ק"מ. לדבריהם, מדובר באחת התמונות המדהימות ביותר של הזוהר הקוטב כפי שצולמו על ידי אסטרונאוטים מהחלל.

זוהר הקוטב הוא אור זוהר המופיע במרומי השמיים באזורי הקוטב הצפוני והדרומי. בהתאם לכך הוא קרוי זוהר צפוני (אוֹרוֹרָה בּוֹרֵאָלִיס) או זוהר דרומי (אורורה אוסטרליס). מקורו של הזוהר בהתנגשויות של חלקיקים טעונים המגיעים מן השמש עם מולקולות האוויר במרומי האטמוספרה (מעל 100 ק"מ). החלקיקים, חלק מ"רוח השמש" - זרם חלקיקים מסיביים הבוקעים מהשמש ומתפשטים ברחבי מערכת השמש - מואצים ומתועלים בשדה המגנטי של כדור הארץ, ומשום כך הם פוגעים באטמוספרה באזורי הקוטב.
צבעי הזוהר משתנים בהתאם למולקולות השונות וביחס לגובה: צבע ירוק: כתוצאה מהתנגשות עם חמצן עד גובה של 240 ק"מ לערך. צבע אדום: כתוצאה מהתנגשות עם חמצן מעל לגובה של 240 ק"מ לערך. צבע כחול: כתוצאה מהתנגשות עם חנקן עד גובה של 100 ק"מ לערך. צבע סגול: כתוצאה מהתנגשות עם חנקן מעל לגובה של 100 ק"מ לערך.
לפני כשנתיים מתמחה בנאס"א גילתה סוג חדש של הזוהר הצפוני בסרטון בן שלוש שנים של שמי האוקיינוס הארקטי, כפי שנצפו מאי בנורבגיה. זוהר הקוטב נגרם לרוב על ידי רוח סולרית - זרם חלקיקים טעונים הנפלטים מהשמש - אבל באותו יום שבו אירע זוהר הקוטב שהתגלה כעת לא הייתה פעילות יוצאת דופן בשמש.

החוקרים - ובהם המתמחה ג'ניפר בריגס, סטודנטית לפיזיקה מאוניברסיטת פפרדיין בארצות הברית - סבורים כי הדבר נגרם מסופה בקצה של השדה המגנטי של כדור הארץ. אם הדבר יוכח, זו תהיה הפעם הראשונה שמדענים זיהו זוהר הקוטב שנגרם רק על ידי דחיסה של השדה המגנטי של כדור הארץ.