"אנחנו חודש לפני חגי הקניות: שופינג איי אל, יום הרווקים הסיני, בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי ואם צוואר הבקבוק במסופי המטענים בנתב"ג לא ייפתר, עלולה להיות פה בעיה רצינית בעוד חודש וחצי, כשהחבילות יתחילו לזרום לארץ בהמוניהן", כך מתארים בחברות השילוח את הבלגן ששורר בחודש האחרון בנתב"ג. גם בחברות השילוח הקרקעי בישראל יש בעיה של מחסור בעובדים ונהגים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברשת מחסני חשמל אמרו ל-ynet: "תתכוננו לפחות מבצעים באלקטרוניקה בחגי הקניות, יהיו בעיקר מבצעים במוצרי חשמל לבנים". בבאג מסבירים, כי "בגלל מחסור במוצרים ועיכובים במשלוחים - יהיו מבצעים על מעט מלאי. כל הקודם זוכה".
1 צפייה בגלריה
חבילות ב מחסן משלוחים של דואר ישראל ב נתבג
חבילות ב מחסן משלוחים של דואר ישראל ב נתבג
חבילות במחסן משלוחים של דואר ישראל בנתב"ג
(צילום: יובל חן)
לפי כל הגורמים בענף השילוח - ישראל עלולה להיתפס לא מוכנה לחגי הקניות של נובמבר. החגים בפתח ועומס החבילות בשערי הארץ גדול כבר עכשיו והכאוס חוגג. בנוסף, יש איחורי משלוחים בתוך הארץ והחשש הוא שחברות השילוח והלוגיסטיקה יקרסו מרוב עבודה בנובמבר והצרכנים יסבלו מאיחורים.

בלגן בסוויספורט וממן

עמילי מכס, יבואנים ואתרי סחר אונליין טוענים גם הם שעיקר העומס הוא כרגע בנתב"ג. אחד היבואנים אמר ל-ynet, כי "מסופי המטענים מקבלים חבילות ומוצרי יבוא מחברות התעופה. יש שתי חברות שמפעילות את המסופים, ממן וסוויס ולפי מה שאני רואה, המצב במסוף המטענים בממן ובסוויס נעשה קשה יותר ויותר. המטענים לא נקלטים, הולכים לאיבוד, מטענים יקרי ערך עומדים בחוץ חשופים לגשמים, נזקים בלתי הפיכים לתעשייה. חלק מהפריטים הם של יבואנים כמו ציוד רפואי וחלקם חבילות בייבוא פרטי. עיקר הבעיה היא בשחרור מטענים - מטענים נערמים בנתב"ג וממתינים שבועות. יש גם בלגן בדיווח אודות קליטת המטענים והגעה של טיסות".
"המחיר להובלה בים עלה מאוד, והרבה שחקנים מעבירים סחורות באוויר כך שמסופי המטענים מגיעים לעומסים שלא היו רגילים אליהם"
לפי בעלים של אתר אופנה גדול, "הבלגן הוא גם בסוויספורט וגם בממן. בהתחלה ממן טענו שיש להם בעיה בגלל עובדים חולי קורונה שנעדרו מהעבודה. ואז הגיעו החגים ונטען שלא היו ימי עבודה. בנוסף, כתוצאה מזה שהמחיר להובלה בים עלה מאוד, הרבה שחקנים מעבירים סחורות באוויר ומסופי המטענים מגיעים לעומסים שלא היו רגילים אליהם".
לדבריו, "הלחץ מאוד גדול כי אנחנו נכנסים לנובמבר, חודש חגי הקניות וסחורות פשוט יושבות שם בחניון. יש אזורים שלא שייכים לממן והם מניחים בהם משטחים על גבי משטחים. יש לנו סחורות שנחתו לפני עשרה ימים שעוד לא שוחררו וחלקן לא אותרו. כן, הם מתחילים לאבד חבילות. השבוע שחררנו סחורה שהגיעה לארץ לפני שלושה שבועות. אנחנו מטיסים דרך קאל ואל על ועובדים עם כל עמילי המכס וכולם מצביעים על מסופי המטענים כמקור לעומסים. אולי הבעיה היא שיש שתי חברות בלבד ששולטות במסופי המטענים".
יש איחורים במשלוחי חבילות לצרכנים? "בטח, איחורים של שבועיים למשל. הצרכנים צריכים לקבל את ההזמנות שלהם, לכן חייבים להפעיל עליהם מנוף לחץ".
אמיר מודן, מנכ"ל באג, אמר ל-ynet: "אנחנו ורבים אחרים בוחרים להביא הרבה משלוחים באוויר, של פריטים שבעבר הבאנו בשילוח ימי, כי מחיר המכולות עלה פי ארבעה ומחכים חודש לספינה. זה יוצר עומס במסופים. לדוגמה, אנחנו מביאים באוויר את השואב הרובוטי רובורוק S7 בעלויות מטורפות כי אחרת לא יהיה לנו מלאי.
"התוצאה היא שלהביא סחורה לארץ זה זוועה. גם בים וגם באוויר. הלוגיסטיקה בארץ לוקחת הרבה מאוד זמן וכסף. יש בעיה נוספת שגם הלוגיסטיקה הפנימית לא מאוד מהירה, יש מחסור בשליחים ולחברות השליחויות יש גם קושי למצוא נהגים".

יותר ישראלים בארץ ומחסורים בפריטים רבים מסין

לדברי גורם באחת מחברות השילוח, "צוואר הבקבוק התחיל בממן ועבר לסוויס כי הרבה חברות העבירו את מטעני הקארגו שלהן (שילוח מהיר, מ.ק) מממן לסוויס. רוב המשלוחים עברו מדואר רגיל לקארגו, למשל רבים ממוכרי עלי אקספרס שולחים בשילוח מהיר עכשיו וזה גם הגדיל את העומס באוויר.
"יש בעיה גדולה מאוד גם בסחר המקומי. טרמינל X יצאו לאחרונה במבצע והיו להם עיכובים. יש בעיה בחברות השליחויות. אם את רגילה לקבל מהיום למחר ופתאום לעוד ארבעה ימים פתאום זה נראה לך הרבה. טרמינל פיצו צרכנים באופן מדהים, אבל זה לא מבשר טובות לגבי השוק בארץ בנובמבר, החברות יצטרכו להיערך לחגי הקניות בצורה הרבה יותר רצינית".
לפי יורם בדש, מנכ"ל משותף של מחסני חשמל, העומס השנה יגדל עוד יותר בנובמבר, גם מפני שמספר הטסים קטן בשליש מה שאומר שאנחנו לא קונים בדיוטי פרי אלא בארץ ובייבוא אישי.
"יש בעיות אספקה, ייצור, שינוע מכולות ריקות, כל הבעיות האלה מגיעות לכך שהסחורה לא מגיעה או שמתעכבת", אמר בדש. "אנחנו פתרנו את זה במחסני חשמל בזה שהגדלנו מלאים בצורה משמעותית, בפריטים מסוימים הכפלנו מלאי פי חמישה. זה אמור לתת מענה על אי ודאות. לפעמים יש מוצרים שאין פרופורציה בצריכה שלהם: למשל הבאנו פי 19 נינג'ה ובכל זאת הכמות של הנינג'ה אזלה. זה עושה לנו בעיות כי צריך לאחסן את הסחורה: נערכנו בעוד 20 אלף מ"ר מחסן כשכרגע יש לנו מעל 40 אלף מ"ר מחסנים. אתה כל הזמן חושב שנגמר הבלגן אבל זה עוד קיים: מקורות הייצור הצטמצמו, יש סגרים, צריכה מקומית מוגברת בסין. יש מחסור בצ'יפים לכן חסר אייפון 13, גלקסי ופלייסטיישן. אנחנו מזמינים 10,000 ומקבלים 1,000".
נגמרו עליות המחירים במוצרי חשמל? "לא. לקראת סוף השנה נראה גל עליית מחירים נוסף. בשל הבעיות האלה של שילוח יקר וביקוש גדול הספקים בסין מעדיפים למכור למרבה במחיר. מוצרים שמגיעים מטורקיה ואירופה לא התייקרו".

מבצעים פחות טובים בחגי הקניות?

לפי בדש, הבלגן יוביל לפחות מבצעים בחגי הקניות או למבצעים עמוקים פחות. "יהיו מבצעים טובים בקו הלבן (מקררים, מכונות כביסה וכו', מ.ק) אבל לא כמו בעבר. יהיו פחות מבצעים במוצרי אלקטרוניקה שמגיעים מסין ויש עליית מחירים בשילוח שלהם ומחסור במוצרים. באילת כולם משוועים לאייפון 13 ואין אז קשה לעשות מבצע כשיש חוסר".
אמיר מודן, מנכ"ל באג, מסביר: "יש עליות מחירים של היצרנים בחו"ל ובעיות מלאים. מזמינים כמות ומקבלים רבע ממנה. לנו יש מוצר אלקטרוניקה מבוקש שלוקח בדרך כלל שלושה חודשים מההזמנה עד ההגעה לארץ, כיום זה שנה וחצי. עוד דוגמה: הסאונד בר סונוס ארק, הושק באפריל 2020. לא היה חודש שהיה לנו מלאי רציף ממנו. אנחנו מקבלים 10% מהכמות. בעבר היינו קונים עודף מלאי כדי שיהיה לנו שפע עבור מבצעי גוגל איי אל או בלאק פריידיי - השנה אין כזה".
על מה לא יהיו מבצעים השנה? "לא יהיו מבצעי עומק על JBL. אם בשנים קודמות כל הדגמים השתתפו במבצע כזה או אחר, השנה לא, כי חלק מהקטלוג נמצא במחסור קשה ומחירי הקנייה שלנו עלו. אין מלאי לספק את הדרישה השוטפת. למרות זאת, תמיד יש דילים. הטיפ השנה הוא שברוב המוצרים יהיו כמויות מוגבלות לכן הצרכן צריך למצוא מבצע שמוצא חן בעיניו ולקנות מהר.
"יש פריטים כמו מחשבים ניידים, שיש יותר מהם לעומת השנה שעברה, אז בהחלט יהיו הנחות אבל זה מאוד תלוי במותג וברמת המלאי שלו. פה ושם יהיו דילים אטרקטיביים ביחס למחירים כל השנה אבל כאמור: המלאי מוגבל. עוד שינוי: האונליין היה כמעט 40% בשנה שעברה, כנראה שהשנה הוא יהיה בהחלט חזק יותר מ-2019 אבל בטח שהחנויות יתחזקו יחסית ל-2020".
מחברת ממן נמסר: "מסופי המטען של ממן מטפלים מידי יום במאות אלפי חבילות, כמות חריגה בכל קנה מידה. מצב זה נוצר לאור הגידול המשמעותי במעבר לשילוח אווירי הנובע, בין היתר, עכב עיכובים כלל עולמיים בנמלים הימיים ברחבי העולם. מדובר בכמות עצומה וחריגה של מטען ואנו במאמצים רבים מצליחים להתגבר עליה על ידי תגבור מערך כוח האדם במסוף המטען ובמחלקת שירות לקוחות, הכנסה לפעילות של ממיינת נוספת שמגדילה את כוח הקליטה והמיון של חבילות ה-e קומרס ועבודה רצופה של שלוש משמרות בכל ימי השבוע. בימים האחרונים הצלחנו לצמצם משמעותית את הפערים והעיכובים. חשוב לציין שחלק מהעיכובים נובע בגלל סיבות רגולטוריות שאינן תלויות בנו".
מחברת סוויס נמסר: "בשנת 2021 חל גידול בהיקף פעילות יבוא המטען המסחרי באוויר ובמקביל בשל השפעות הקורונה קיים קושי רב בגיוס עובדים. בשבועות האחרונים, בהשפעת חגי תשרי ומיעוט ימי העבודה במשק, נוצר עומס במסוף. אנו פועלים במאמץ רב לתת מענה ללקוחותינו ופועלים בין השאר מול גורמי ממשל לקבל מענה לצרכים כגון חקיקה של 'עבודה מועדפת' שלעניות דעתנו יכולה לסייע".