11

המלצה למדידה עצמית שתקבע: האם אתם סובלים מעודף משקל מסוכן?

היחס בין היקף המותניים לגובה נמצא כמנבא של מצבי השמנת יתר הגורמים לסיכון לסוכרת מסוג 2, לחץ דם גבוה ומחלות לב. איך מודדים, איפה אתם ממוקמים על הסקאלה ולמה המדד לא מתאים לכולם. הדיאטנית הקלינית שירי נקש עושה סדר

שירי נקש | פורסם:08/05/2022
מכון NICE הבריטי (המכון הלאומי לבריאות ולמצוינות קלינית) יצא החודש לראשונה בהמלצה למבוגרים עם מדד BMI נמוך מ-35, למדוד גם את היחס של היקף המותניים לגובה, במטרה לזהות מצבים של השמנת יתר הגורמים לסיכונים בריאותיים.
המלצת המכון היא לשמור על היקף מותניים המהווה עד מחצית מגובה הגוף. מומחי המכון טוענים שבאמצעות מדד ה-WHtR או Waist-to-Height Ratio כלומר יחס מותניים לגובה, בשילוב עם מדד מסת הגוף, ה-BMI, ניתן לדעת האם אנחנו סובלים מהשמנה בטנית אשר ידועה כגורם סיכון לסוכרת מסוג 2, לחץ דם גבוה ומחלות לב.
קראו עוד:
מדד מסת הגוף מחושב לפי המשקל (בק"ג) חלקי הגובה בריבוע (במטרים). BMI של 18 עד 25 נחשב לתקין, 25 עד 30 - לעודף משקל, ומעל 30 - כהשמנת יתר. עד כה, על מנת לקבל הערכה לגבי תקינות המשקל, השתמשו בעיקר במדד מסת הגוף, אך למדד זה ישנן מגבלות, מכיוון שהוא לא לוקח בחשבון גורמים חשובים המרכיבים את משקל הגוף, כמו מסת שומן ומסת השריר. כך, ייתכן למשל אדם עם מדד BMI גבוה שהוא למעשה בריא וחטוב, ומשקלו הגבוה נובע ממסת שריר גדולה. וגם להיפך- ייתכן מצב שבו לאדם אחר נמדד BMI תקין אך בפועל יש לו מסת שומן גבוהה.
מדד יחס המותניים-גובה, בניגוד למדד מסת הגוף, נותן דגש לא רק לפקטור מסת השומן בגוף, אלא לאופן פיזורה, שכן שומן המתרכז באזור הבטן, נמצא כקשור לעלייה בתחלואה, הן בקרב גברים והן בקרב נשים. העלייה בהיקף הבטן מייצגת למעשה את העלייה בשומן הבטני. השמנה ספציפית זו מגבירה את הסיכון לפתח מחלות כגון סוכרת מסוג 2, לחץ דם גבוה ומחלות לב .
תמונה כללית

כיצד מודדים את היקף המותניים?

בעזרת סרט מידה שאינו אלסטי (כמו זה המשמש לתפירה) כשהמדידה נעשית באמצע הדרך בין הצלע התחתונה לעצם הירך. דרך נוספת למציאת מיקום המדידה: במצב עמידה מכופפים את הגוף הצידה - במקום שבו נוצר השקע בזמן הכיפוף – שם מממקמים את סרט המידה. חוזרים לעמידה ישרה ומודדים את ההיקף במיקום זה מסביב לגוף.
כך למשל, אישה בגובה 160 ס"מ נמצאת בסיכון בריאותי מוגבר כאשר היקף המותניים שלה גדול מ-80 ס"מ; וגבר בגובה 180 ס"מ נמצא בסיכון בריאותי מוגבר אם ההיקף שלו עולה על 90 ס"מ. היתרון בשימוש ביחס היקף מותניים לגובה הוא שאנשים יכולים למדוד אותו בקלות בעצמם, ולפנות לייעוץ רפואי אם הם מגלים שהמדדים מצביעים על סיכון בריאותי מוגבר.
לכל נוסחה שאמורה להיות רלוונטית לכלל האוכלוסייה, יש מגבלות והעיקרית שבהן נוגעת להיעדר ההתייחסות האישית. כך, ייתכנו מצבים שבהם הנוסחה מצביעה על מדד לא תקין אך בשקלול כל הנתונים האישיים הנוספים, מתקבלת תמונה שונה
מחקרים שנעשו עד כה מראים שהשמנה בטנית מהווה גורם סיכון בריאותי וכי בדיקת המשקל בלבד אינה מהווה אינדיקציה מספקת דיה (אלא אם מדובר במצבים ברורים של השמנה המוגדרת חולנית – BMI מעל 35), אך ההמלצה להשתמש ביחס היקף מותניים לגובה בתור כלי מקובל להערכה בריאותית היא חדשה ומשקפת את ההתייחסות הרצינית לפיזור השומן בגוף, במקום הסתמכות רק על משקל הגוף.
יחד עם זאת, ולפני שרצים למדוד את היקף המותניים ולעשות הערכה של יחס היקף זה לגובה, כדאי לזכור שלכל נוסחה שאמורה להיות רלוונטית לכלל האוכלוסייה, יש מגבלות והעיקרית שבהן נוגעת להיעדר ההתייחסות האישית. כך, ייתכנו מצבים שבהם הנוסחה מצביעה על מדד לא תקין אך בשקלול כל הנתונים האישיים הנוספים, מתקבלת תמונה שונה.
צילום: shutterstockהמדידה נעשית באמצע הדרך בין הצלע התחתונה לעצם הירך (צילום: shutterstock)
כך למשל, אדם בריא, פעיל, בעל משקל תקין אך מבנה גוף צר – ייתכן שיקבל יחס היקף מותניים לגובה הנמוך מ-0.4. לפי הנוסחה מדובר במספר נמוך מדי, שאולי עלול לסמן בעיה, אך במפגש עם אותו נבדק והבנת הסיפור האישי שלו, ניתן להבין שמדובר באדם ללא סיכון בריאותי . כך גם יכול להיות אדם בעל יחס היקף מותניים לגובה של מעל 0.5, אך מדובר באדם פעיל, שנמצא בתהליך ירידה במשקל, עם בדיקות דם שהפכו לתקינות. ולמעשה, יחס היקף המותניים לגובה שלו היה גבוה משמעותית וכיום נמצא בירידה, ועימו פחת משמעותית הסיכון הבריאותי כך שגם אם לא יגיע ליחס נמוך מ-0.5 - מצבו מצוין.
מדדים מסוג זה חשובים ומאפשרים לאנשי המקצוע להעריך בצורה רחבה את מצב מטופליהם, בעיקר כאשר ישנן דרישות סף לקבלת טיפול או תרופה מסוימים, אך אין להתייחס אליהם במנותק ממצב המטופל בכללותו. כך, גם בבדיקה עצמית באמצעות מדד זה – כדאי לקחת בחשבון את כלל הפרמטרים: האם ישנו משקל עודף; סיפור גנטי-משפחתי; אורח חיים לא בריא הכולל עישון ויושבנות; אכילה לא בריאה. גם אם רק חלק מכל אלו נמצא בסיפור האישי - כדאי להתייחס למדד זה ברצינות ולפעול למען הפחתתו. ויחד עם זאת, לזכור שכל אדם הוא הרבה יותר ממשקל גופו או מהיקף מותניו.
שירי נקש היא דיאטנית קלינית
לכתבה זו 11 תגובות
הוספת תגובה
11

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
8.

7.

כל מי שאין לו בטן שטוחה וצרה עכשיו "בסיכון".

comment-2-comment

זו המציאות העובדתית. סליחה מכבודך שהטבע לא עובד אצלך..

6.

5.

האם מתאים לגברים ונשים

4.

3.

comment-2-comment

מי שלא עומד במדדים הוא בסיכון. עדיין לא חולה

2.

אני נחשבת לרזה, אבל תמיד היתה לי בטן קצת בולטת. לא לכולן יש קימורים קלאסיים.

comment-2-comment

זה כי את לא עושה כושר, שום קשר ל"מבנה הגוף", תלמדי קצת איך עובד השומן

1.

היות ומבנה הגוף שונה, לא סביר שהיחס אמור להיות בדיוק אותו היחס. חסרה גם התייחסות לגיל. לא סביר שבגיל 3 משמעות היחס זהה למשמעותו בגיל 50

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה