בתלושי השכר לחודש יוני שישולמו לעובדים השכירים במהלך השבוע הקרוב, יכללו אצל חלקם תוספות משמעותיות לשכר הנטו שעשויות להגיע לאלפי שקלים. התוספת הראשונה היא דמי הבראה, שמגיעים לעובדים שנמצאים במקום עבודתם מעל שנה, והתוספת השנייה מיועדת להורים לילדים בני 6 עד 12, שיזכו לנקודת זיכוי נוספת רטרואקטיבית החל מינואר השנה. כדי שתדעו לאילו תוספות אתם זכאים, ניסינו לעשות סדר במה שחלקכם אמורים לראות בתלוש הקרוב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
תלוש משכורת
תלוש משכורת
תלוש משכורת
(צילום: shutterstock)

דמי הבראה

לקראת הקיץ מתווסף לשכר סכום נוסף תחת הכותרת "דמי הבראה", שברוב מקומות העבודה מקבלים בחודש יולי, אך הטווח לתשלום התוספת הוא בין יוני לספטמבר ברוב מקומות העבודה (כך שאם לא תראו את התוספת החודש, ייתכן שתקבלו אותה בחודשיים הבאים).
מקור הזכות לדמי הבראה הוא הסכמים קיבוציים היסטוריים של ההסתדרות, בהם נכללה הטבה של מימון נופש לעובד, על חשבון המעסיק, באחד מבתי המלון שהיו שייכים להסתדרות. כדי לקבל אותם העובד היה צריך להציג קבלות על שהיה במלון. במהלך השנים הזכות השתנתה והתפתח נוהג שלפיו המעסיק מעניק לעובד תשלום נוסף ונפרד עבור הבראה, כחלק מתנאי העבודה שלו, והעובד יבחר לבד איך לנצל אותו. הנוהג הפך להסכם מחייב גם במגזר הציבורי וגם במגזר הפרטי.
מי זכאי לדמי הבראה? באופן כללי, כל עובד זכאי לדמי הבראה לאחר שצבר ותק של שנת עבודה אחת במקום העבודה. בצו ההרחבה במגזר הפרטי נקבע כי דמי ההבראה ישולמו בתשלום אחד, בחודשי הקיץ (יוני-ספטמבר), אלא אם הוסכם או נהוג אחרת במקום העבודה. אם במועד התשלום העובד לא צבר עדיין ותק של שנה, הוא לא יהיה זכאי לו, אבל לאחר שצבר את הוותק יהיה זכאי לתשלום רטרואקטיבי עבור אותה שנה. שיטה מקובלת אחרת היא לפצל את התשלום הגלובלי ל-12 תשלומים חודשיים, שמשולמים בשורה נפרדת בתלוש השכר.
4 צפייה בגלריה
חופשה על החוף
חופשה על החוף
מענק דמי הבראה בחודשי הקיץ - נוהג שהפך להסכם מחייב גם במגזר הציבורי וגם בפרטי
(צילום: Shutterstock)
מהם הסכומים להם זכאי העובד עבור הבראה ואיך הם מתעדכנים? גובה התשלום והתנאים לקבלתו אינם זהים בכל מקומות העבודה. שיעור דמי ההבראה נקבע בטבלה, שכוללת שני מרכיבים: ותק וכמות ימי הבראה, שמכסתם עולה ככל שעולה הוותק. למשל, במגזר הפרטי בוותק של שנה - הזכאות היא לחמישה ימים, משנה שנייה עד שלישית שישה ימים, בשנה רביעית עד עשירית - שבעה ימים, בשנים ה-11 עד ה-15 הזכאות היא לשמונה ימים, החל מהשנה ה-16 עד ה-19 - תשעה ימים, והחל מהשנה ה-20 ואילך - 10 ימים.
התעריף שמשלם המעסיק עבור כל יום הבראה משתנה: במגזר הציבורי התעריף המעודכן הוא 449 שקל ובמגזר הפרטי - 378 שקל. השבוע הודיעו ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי כי חתמו על הסכם קיבוצי כללי שלפיו תעודכן קצובת דמי ההבראה לעובדים המגזר הפרטי ל-400 שקל ביום, אחרי ששבע שנים לא חל כל עדכון בסכום - אולם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי עדיין לא חתמה על הצו, ולכן הוא לא ההסכם אינו מחייב לגבי התשלום הקרוב.
לעובדי קבלן ולעובדים בענפים כמו שמירה, מלונאות ובנייה, ניתנו בהסכמים קיבוציים נפרדים תשלומים מיטיבים יותר. כלומר, השיעור ליום יותר גבוה או שמכסת הימים יותר גדולה. שיעור ההבראה מתעדכן מדי שנה לפי המדד.
מה לגבי עבודה חלקית או עובדים יומיים או שעתיים? עובדים יומיים או עובדים במשרות חלקיות זכאים לדמי הבראה בהתאם להיקף משרתם בפועל, והחישוב נגזר מאותה טבלה. גם אם עובד יומי או שעתי לא עבד כל יום במהלך השנה אבל עבודתו הייתה רציפה, קמה לו זכות לתשלום.
מה ניתן לעשות אם המעסיק הפר את חובתו לשלם דמי הבראה? ניתן להתרות בפניו על קיום החוב, ובמידה שהנושא לא יוסדר, ניתן להגיש תביעה לקבלת דמי ההבראה בבית הדין האזורי לעבודה.

נקודות הזיכוי להורים העובדים

אלפי הורים לילדים בני 6 עד 12, שמשלמים מיסים בהיקף המספיק לניכוי נקודות הזיכוי ממס, צפויים לקבל תוספת של אלפי שקלים לשכר הנטו בתלוש השכר הקרוב - אם לא קיבלו אותה כבר בחודש שעבר. זאת לאחר שרשות המיסים הודיעה לכל המעסיקים במשק לפני כחודש כי בעקבות אישור חוק הגדלת טווח הגילאים של ילדים שהוריהם זכאים לנקודות זיכוי ממס עבורם - עליהם לזכות ממס בנקודה נוספת כל אחד מההורים העובדים רטרואקטיבית, החל במשכורת חודש ינואר השנה.
בהתאם לחוק, כל הורה שיש לו ילד בגיל 6 עד 12, יזכה בנקודת זיכוי נוספת, מעבר לנקודות הזיכוי על ילדים מתחת לגיל 6 ובשל סיבות אחרות, כמו נקודות זיכוי ממס הניתנות לנשים, לבעלי מוגבלויות ולתושבי ישראל. החוק נכלל בתוכנית הכלכלית שיזם שר האוצר אביגדור ליברמן במסגרת מאבק משרד האוצר ביוקר המחיה, כדי לפצות הורים לילדים על ההתייקרויות הרבות במשק בעת האחרונה.
מי זכאי לתוספת בתלוש? התוספת החדשה תינתן, לפי רשות המיסים, ל-610 אלף הורים עובדים לילדים בגילאים אלה, שמשלמים מס, בהיקף כולל של 2.1 מיליארד שקל. יצוין שגם עבור ילד שימלאו לו במהלך השנה 13 שנים - יזכו ההורים בניכוי המס עד לסוף שנת 2022, במשכורת חודש דצמבר.
יש לי ילדים בגילים הרלוונטיים, האם אקבל תוספת לנטו? זה תלוי כמה אתה או את משתכרים. גבר תושב ישראל שלא זכאי לנקודות זיכוי אחרות יוכל להתחיל ליהנות ממלוא ההטבה - כלומר תוספת של 223 שקל בחודש לנטו, אם הוא מרוויח כ-7,000 שקל ברוטו לחודש ומעלה. אישה תושבת ישראל שלא זכאית לנקודות זיכוי נוספות תוכל ליהנות מההטבה המלאה רק אם היא משתכרת 8,000 שקל ומעלה. מנגד, אישה שמשתכרת 6,000 שקל או גבר שמשתכר 5,000 שקל לא ייהנו מההטבה כלל, מכיוון ששיעור המס שעליהם לשלם נמוך מגובה ההטבה. כמובן, אם יש לכם מספר ילדים בגילים הרלוונטיים, שכל אחד מהם "יהיה שווה" זיכוי של 223 שקל בחודש, רף השכר שממנו תיהנו מההחזר המלא עולה.
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר מציג את התוכנית הכלכלית שבמסגרתה ההטבה של נקודת הזיכוי להורים. פברואר 2022
(צילום: לע''מ)
לילד שלי כבר מלאו 12 השנה, גם הוא נחשב? כן. לפי החוק, זכאים גם ילדים שמלאו להם 12 במהלך שנת 2022, וההטבה היא על כל השנה.
מה הסכומים שיקבלו ההורים הזכאים? שווי נקודת זיכוי אחת כיום הוא 223 שקל, והסכום שיתקבל בתלוש הקרוב יהיה 223 על כל ילד בטווח הגילאים הרלוונטי, כפול שבעה חודשים (שכן ההטבה ניתנת רטרואקטיבית מינואר 2022). למשל, אם לשני הורים עובדים יש ילד אחד בגיל הרלוונטי, כל אחד מהם יקבל 223X7 - כלומר 1,561 כל הורה, וביחד 3,122 שקל. אם לאותם שני הורים עובדים וזכאים יש שני ילדים, התוספת של שניהם תגיע ל-6,244 שקל בחודש הקרוב.
ההטבה תהיה במשכורת של כל אחד מההורים המשלמים די מס לצורך זה. יצוין שאם המס המשולם על ידי ההורה העובד אינו גבוה מספיק, מענק ניכוי נקודות הזיכוי ממס יחולק על פני מספר משכורות. החוק הוא "הוראת שעה" שתסתיים בדצמבר 2022, לכן בחצי השנה הבאה ההורים הזכאים ימשיכו לקבל את התוספת בכל חודש.
מהי נקודת זיכוי? תושבי ישראל זכאים לנקודות זיכוי ממס ההכנסה, שמפחיתות את גובה מס ההכנסה שעליהם לשלם. הזכות הבסיסית עומדת על 2.25 נקודות לכל תושב, כששווי נקודה, נכון ל-2022 הוא 223 שקל לחודש, שהם 2,676 שקל לשנה שלמה. נשים זכאיות לחצי נקודה נוספת.
הילדה שלי בת 5, מה קורה במקרה הזה? על ילדים בגילי 5-1 כבר מגיעה נקודת זיכוי בחוק. מטרת החוק החדש הייתה להרחיב את ההטבה לגילים המבוגרים יותר.
פורסם לראשונה: 07:33, 01.07.22