1 צפייה בגלריה
מטוסים לופטהנזה
מטוסים לופטהנזה
מטוסים של חברת לופטהנזה
(צילום: shutterstock)

לופטהנזה, חברת התעופה הלאומית של גרמניה, הודיעה כי תמנה מנהל בכיר שתפקידו יהיה להעלות את המודעות לאנטישמיות ולגילויי גזענות. ההחלטה על יצירת התפקיד החדש התקבלה בעקבות תקרית שאירעה בחודש מאי כאשר חברת לופטהנזה מנעה מיותר מ-100 יהודים חרדים מארצות הברית לעלות לטיסה מגרמניה להונגריה – וזאת כעונש קולקטיבי מאחר ששני חרדים סירבו לעטות מסכה.
עדויות מצולמות מנמל התעופה בפרנקפורט, שבהן מודים אנשי צוות לופטהנזה בענישה הקולקטיבית, פורסמו בתקשורת וחוללו סערה. סוכנת של חברת התעופה תועדה מתבטאת בשדה התעופה כי כל היהודים "צריכים לשלם" על מה שעשו רק שניים מהם. יהודים אחרים, שלא התלבשו או נראו כיהודים, הורשו להמשיך עם שאר הנוסעים. העובדת הושעתה בעקבות התקרית.

לאחר הפרסומים החברה פרסמה תגובה שבה הצרה על הנסיבות סביב ההחלטה להוריד את הנוסעים מהטיסה. "אנו מצטערים שהקבוצה הגדולה הורדה מהטיסה, ולא הורדו רק הנוסעים שלא עמדו בדרישות", נכתב אז. "אנו מתנצלים בפני כל הנוסעים שלא טסו בטיסה זו, לא רק על אי הנוחות, אלא גם על הפגיעה האישית שנגרמה. יש לנו אפס סובלנות לגזענות, אנטישמיות ולאפליה מכל סוג שהוא".
בנוסף, מנכ"ל חברת התעופה קרסטן ספוהר התקשר לרב של ברלין יהודה טייכטל והתנצל בפניו. "לאנטישמיות אין מקום בלופטהנזה", אמר המנכ"ל באותה שיחה. "מה שקרה לא היה צריך לקרות, לופטהנזה מייצגת חיבור בין אנשים, תרבויות ואומות. פתיחות וסובלנות הן אבני היסוד, ואין מקום לאנטישמיות".

הרב טייכטל אמר למנכ"ל החברה כי "ניתן לצפות לרגישות רבה יותר מתאגיד גרמני". לדבריו, "אם עובד במדי לופטהנזה פועל בצורה לא נכונה – חששות והאשמות באנטישמיות הן לגיטימיות לחלוטין".
בנוסף למינוי מנהל לנושא האנטישמיות החברה הודיעה כי בכוונתה לאמץ את ההגדרות של כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה לגבי המושג אנטישמיות, כפי שנקבעו בשנת 2017 והתקבלו על ידי ממשלת גרמניה. אותה הגדרה קובעת, בין השאר, כי התנגדות לקיום מדינת ישראל היא אנטישמיות.

טייסי לופטהנזה ישבתו בקרוב?

ובתוך כך, הנהלת חברת התעופה הגרמנית מתמודדת בימים אלה עם חשש לשיבושים קרובים בפעילות. טייסים בלופטהנזה קיימו בשבוע שעבר שביתת בזק שהביאה לביטול של עשרות טיסות. ביום ראשון השבוע הצביעו טייסי החברה ברוב של 97% על החלטה לפיה צריך לנקוט צעדי מחאה נגד ההנהלה בשל תנאי השכר וההעסקה.
נדגיש כי אין כרגע צפי לשביתה נוספת, אך העובדים כן אותתו להנהלה, ואולי גם לנוסעים, שאם העניינים ימשיכו במסלול הנוכחי, אז צעדי מחאה, שכוללים שביתה, בהחלט יכולים להיות על הפרק כבר בקרוב.