1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בנצרת דחה לאחרונה אב לשלושה שביקש לא לחייב אותו בתשלום מזונות לשניים מילדיו בטענה לניכור הורי מצד אמם. השופט מחמוד שדאפנה קבע כי הוא ישלם לשניהם יחד 1,300 שקל בחודש.
ההורים נפרדו ב-2017 בעקבות אירוע אלים שבעקבותיו הוציאה האם צו הרחקה. בעקבות תביעת מזונות שהגישה פסק בית המשפט לשלושת הילדים מזונות זמניים של 4,500 שקל בחודש. בהמשך, בעקבות סרבנות קשר של הילד הגדול והאמצעי, הופחתו המזונות לכ-3,000 שקל בחודש.
לאחר כשלוש שנים של נתק חזר הבן האמצעי לקשר עם אביו, ולפני כשנה וחצי עבר לחזקתו המלאה והמזונות שלו בוטלו. בהמשך ביקש האב לפטור אותו גם מתשלום המזונות עבור שני הילדים הנוספים. לגבי הגדול הוא טען לניכור הורי שמקורו בהסתה קשה מצד האם, ולגבי הקטן הוא טען שהוא מקיים איתו הסדרי שהות נרחבים כך שהוא נושא במזונות ישירות כשהילד אצלו.
האם טענה מנגד כי הבעיות עם הילדים החלו בגלל חשיפה ארוכה לאלימות מצד האב – גם כלפיה וגם כלפיהם. היא ציינה כי הבכור והאמצעי התרחקו ממנו בשל הצלקות שהם סוחבים עמם, והכחישה כל טענה להסתה או ניכור הורי.
היא הדגישה כי עשתה מאמצים רבים כדי לחדש את הקשר בין האב לבינם, ואפילו הצליחה עם הבן האמצעי. היא הבהירה שלא מדובר בילדים מרדנים ושהסרבנות שלהם מוצדקת.
עו"ד תמרה רפאלובעו"ד תמרה רפאלוב
ואכן, השופט מחמוד שדאפנה התרשם שלהתנהגות של הבכור אין קשר להסתה מצד האם, והיא נבעה מכך שהיה חשוף לאלימות מצד אביו ולסכסוך החריף בין הוריהם. נקבע כי במקרה כזה אי אפשר לשפוט אותו על שבחר להתנתק מהאב וגם אין מקום להאשים את האם.
"מהראיות שהובאו בפני עולה, כי על אף המצוקה בה התובעת הייתה נתונה, היא עודדה את הקטינים ועשתה ככל שניתן כדי שהקטינים יתקרבו ויהיו בקשר עם האב", נכתב בפסק הדין. לפיכך נקבע שזהו לא המקרה לשלול מזונות מילד בשל סרבנות קשר וניכור הורי.
השופט קבע כי בהתאם להלכה בנוגע למזונות קטינים מעל גיל 6, האב צריך לשלם לאם חלק יחסי מהמזונות עבור שני הילדים עקב פערי השתכרות לטובתו והעובדה שהילד הקטן נמצא מעט יותר אצל האם.
לאחר חישוב צורכי הילדים הוא חייב את האב במזונות של 500 שקל לבכור ו-800 שקל לקטן, כולל הוצאות דיור. בנוסף הוא יחלוק עם האם שווה בשווה בהוצאות חינוך ובריאות חריגות. השופט החליט שלא לחייב אף אחד מההורים בהוצאות כדי שלא להחריף את הסכסוך ביניהם.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד גבי אלמשעלי • ב"כ הנתבע: עו"ד סמדר וינברג • עו"ד תמרה רפאלוב עוסקת בניכור הורי • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין