הקהל חזר לבלות במסעדות, אבל אין מי שישרת אותו: ההודעה של מערכת הביטחון בדבר הגדלת מספר הפועלים הפלסטינים שמיועדים להשתלב במקומות עבודה בישראל (מ-100,000 ל-120,000) התקבלה בסיפוק גדול בקרב כמה ענפים במשק, ובהם גם בעלי המסעדות, המשוועים לידיים עובדות בכל המחלקות.
ענף המסעדנות שגשג טרם משבר הקורונה: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, סך הפדיון בענף המסעדנות לשנת 2019 עמד על כ-21 מיליארד שקלים, ומספר המשרות בענף עמד לפני תחילת המשבר על כ-200 אלף (שהיו כ-4.8% מסך המשרות במשק).
3 צפייה בגלריה
טבחים במטבח
טבחים במטבח
"מסורבל ומעיק בירוקרטית"
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
מאז נרשם משבר לא פשוט, אבל עכשיו יש גם בשורה: כפי שפרסם לראשונה יוסי יהושוע בידיעות אחרונות וב-ynet, במערכת הביטחון מתכננים להגדיל את מספר הפועלים הפלסטינים שייכנסו לישראל עם רישיון, ולהפחית את מספר השוהים הבלתי חוקיים. חלק מהעובדים שיתווספו למשק הישראלי, שיצטרכו לעמוד בתנאי הכניסה ובקריטריונים שהוגדרו, מיועדים להשתלב בתחום המסעדנות (מסעדות, בתי קפה, ברים וכו'), לצד ענפים אחרים כמו בנייה ומלונאות.
ענף המסעדנות היה אחד הענפים ב"מעגל הראשון" של העסקים שנפגעו במשבר הקורונה. אמנם בחודשים האחרונים הענף מתאושש, מסעדות נפתחות, ארוחות בוקר וארוחות צהריים חוזרות לתפריטים, אבל במקביל – המסעדנים מתמודדים עם בעיית כוח אדם קשה מאי פעם ומתקשים מאוד לגייס עובדים - מטבחים ועד מלצרים - דבר המקשה על חזרה מלאה לשגרה.
איתי הרגיל, שף ומסעדן: "טבחים ישראלים זה משהו שהולך ונעלם מהנוף, ואם כבר יש טבח ישראלי שמגיע לעבוד אז גם צריך לשלם לו הרבה מאוד כסף וגם לפרוס לו שטיח אדום"
מסעדנים מדווחים על מצוקה קשה במיוחד של עובדים בחודשים האחרונים: הקהל חזר לבלות במסעדות, אבל בפועל בשטח אין מי שישרת אותו - סרוויסים קורסים מתוך מצוקת כוח אדם, ובעלי מסעדות חוזרים אחורה ומנסים להתמודד עם המצוקה בצמצום שעות הפתיחה, בצמצום התפריט ובהגבלת כמות המבקרים בכל יום. אם למשל תהיתם למה מסעדות וברים נסגרים מוקדם יחסית לתקופה שלפני הקורונה, זו הסיבה - אותו כוח אדם מצומצם שעבד היום מהבוקר עד הלילה - יצטרך להגיע גם מחר בבוקר לעבודה.
3 צפייה בגלריה
"טבחים ישראלים זה משהו שנעלם מהנוף"
"טבחים ישראלים זה משהו שנעלם מהנוף"
"טבחים ישראלים זה משהו שנעלם מהנוף"
(צילום: יח"צ)
כפי שפורסם, המהלך האחרון נועד להגדיל את מספר הפועלים שייכנסו לישראל עם רישיון באופן מבוקר ומפוקח, ולהפחית את מספר השוהים הבלתי חוקיים בארץ. כל פועל פלסטיני שנכנס לישראל עם היתר, עובר הליך אישור ביטחוני המבוצע על ידי מערכת הביטחון. כבר בחודשיים האחרונים נרשמה עלייה של יותר מ-10% בהיקף הפועלים שמחזיקים בהיתרים ועוברים במעברים, והחל מהשבוע שעבר גדל מספר בעלי ההיתרים מ-100,000 ל-120,000.
"יש מצוקה של טבחים ואנחנו במרדף בלתי נגמר אחרי עובדים", מספר השף והמסעדן איתי הרגיל (הבסטה, מפגש רמב"ם), שפתח בחודש מרץ האחרון מסעדת שווארמה בתל אביב ונתקל בקושי העצום לגייס עובדים. לפני כחודש הרגיל קלט למסעדה החדשה שלו, הממוקמת בסמוך לשוק הכרמל, שני עובדים פלסטינים. "לפני הקורונה עובדים אריתראים מילאו את תפקיד שוטפי הכלים והם גם שולבו בעבודה במטבח, אבל עם הזמן האריתראים עזבו, התקדמו ועברו למשרות מכניסות יותר, חלקם הגדול כשליחים של וולט, והמסעדנים נשארו בלי עובדים. חשוב להבין שטבחים ישראלים זה משהו שהולך ונעלם מהנוף, ואם כבר יש טבח ישראלי שמגיע לעבוד אז גם צריך לשלם לו הרבה מאוד כסף וגם לפרוס לו שטיח אדום".
אז החלטתם להעסיק פלסטינים? "זה הגיע מחוסר ברירה טוטאלי, זה לא תהליך אידיאלי כי זה מסורבל ומעיק בירוקרטית, ונוסף לזה רובם גם לא יודעים עברית ואין להם ידע במטבח, אבל הם חרוצים מאוד ורוצים ללמוד ואני רואה איך בחודש הזה הם עשו דרך. יש להם פוטנציאל להיות עובדים טובים וטבחים טובים".
אתה ממליץ על זה לקולגות? "אני מאוד בעד המהלך הזה כי אני חושב שהרבה יותר נכון להעסיק פלסטינים מאשר לייבא עובדים זרים ממדינות אחרות. זה אמנם לא חף מבעיות ומהניסיון שיש לי בחודש האחרון מגיעים פועלים חסרי ניסיון, אבל עם הרבה מוטיבציה להשתלב, ללמוד ולהתקדם. אני חושב שאם אנחנו כבר בסיטואציה כזאת אז עדיף פועלים פלסטינים על פני אחרים כי ככה אנחנו גם עוזרים להם. קלטנו שני עובדים ואנחנו בהחלט נקלוט עוד, רק שהפעם אחפש פועלים שיודעים עברית או כאלה עם ניסיון בטבחות".
עו"ד עמית גרוס: "בסוף האינטרס של המדינה זה 'שלום כלכלי' - כלומר, לתת כמה שיותר אישורי עבודה לפלסטינים במקום להביא עובדים ממדינות אחרות"
מסעדנים נוספים שמעסיקים פלסטינים סירבו להתראיין בנושא. אחד מהם, שביקש להישאר בעילום שם, אמר: "אנחנו יכולים להעסיק אותם בכל המשרות במסעדה אבל אני פחות רואה איך הם תופסים מקום של מלצרים. כרגע אני מיעד את הפלסטינים לשטיפת כלים ולעבודות מטבח שונות. במצב אידיאלי אני צריך במטבח תשעה טבחים, אבל במקום זה יש לי כרגע רק ארבעה וזה כולל אותי, וככה אנחנו עושים משמרות כל השבוע כל היום, פשוט אין עובדים".

עובדים פלסטינים זה "שלום כלכלי"

כבר בשנת 2018 אושרה מכסה של 1,500 עובדים פלסטינים לענף המסעדנות, ובדצמבר האחרון אישרה השרה איילת שקד להגדיל את המכסה בעוד 500 עובדים. נכון להיום עומדת מכסת הפועלים הפלסטינים המיועדת לשילוב במסעדות על 2,000 עובדים. עם הגדלת מכסת האישורים הנוכחית ב-20,000 וחלוקתה לענפי השירותים השונים במשק, גם מכסת הפועלים הפלסטינים המיועדים למסעדות תגדל, כך מסבירים גורמים בענף.
"הבעיה הגדולה ביותר שקיימת כיום בענף המסעדנות, המשפיעה בימים אלה על המסעדנים באופן משמעותי, זו בעיית המחסור בכוח אדם זמין", אומר עו"ד עמית גרוס, שותף מייסד ומנהל מחלקת דיני עבודה במשרד עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', המייצג מסעדות כמו קבוצת R2M של רותי ומתי ברודו, רשת אגאדיר, רשת ג'ירף, בית תאילנדי, קוקו במבינו ואחרות.
3 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים לפועלים פלסטינים במעברים באיזור רמאללה
מתחם חיסונים לפועלים פלסטינים במעברים באיזור רמאללה
פלסטינים במעבר
(צילום ארכיון: עמית שאבי)
"חוסר היכולת של המסעדנים להתמודד מול תנאי השכר המוצעים בענפים אחרים, והרצון שלא להעלות מחירים, יחד עם עליית מחירי חומרי הגלם, מובילים למסקנה הברורה שיש למצוא עובדים נוספים לענף", מוסיף עו"ד גרוס. "בסוף האינטרס של המדינה זה 'שלום כלכלי' - כלומר, לתת כמה שיותר אישורי עבודה לפלסטינים במקום להביא עובדים ממדינות אחרות. כרגע המכסה של 2,000 עובדים מוצתה עד תום, ויש כמה עשרות בקשות בהמתנה, שיטופלו ברגע שתחולק היתרה החדשה בין הענפים השונים במשק.
עו"ד גרוס מסביר שחשוב לזכור כי העסקת עובדים פלסטינים בשטחי מדינת ישראל מותרת בענפי המסעדנות, הבניין, החקלאות, המלונאות, התעשייה והשירותים בלבד - ורק במקרה שניתן למעסיק היתר לכך מאת רשות האוכלוסין וההגירה. "העסקת פלסטינים ללא היתר מהווה עבירה פלילית", מסביר גרוס, "אי אפשר על-פי החוק להעסיק עובד פלסטיני המחזיק ברישיון עבודה בו רשום מעסיק אחר. רק מעסיק אשר תיאור העסק המופיע ברישיון העסק שלו מסווג כ'מסעדה' רשאי להגיש בקשה במסגרת ענף המסעדנות".
לפי החוק, כמות כלל העובדים הזרים במסעדה, ובתוכם פלסטינים, לא תעלה על כמות העובדים הישראלים אשר מועסקים אצל אותו מעסיק. בדומה לעובדים ישראלים, עובדים פלסטינים זכאים לאותן הזכויות מכוח חוקי המגן (כדוגמת שכר מינימום, תשלום גמול מיוחד עבור עבודה בשעות נוספות וביום המנוחה השבועי, חופשה שנתית, דמי מחלה, דמי חגים, דמי הבראה, הפרשות פנסיוניות וכיו"ב). המעסיק מחויב גם לדאוג לעובד להסעה מהמחסום ועד למקום העבודה על חשבונו, ולא יכול להסתפק בתשלום דמי נסיעות. אין הגבלה לתפקיד אותו אפשר לייעד לעובד, ואפשר להעסיקו בכל תפקיד שקשור בתפעול השוטף של המסעדה.