בשיתוף תנובה

החלטתם לגייס את כל בני הבית לשינוי תזונתי כולל בדרך להיותכם משפחה בריאה? תתכוננו, זה ייקח זמן ויהיה לא פשוט אבל יש גם בשורה לסוף התהליך – זה יעשה את החיים שלכם טובים יותר לא רק עכשיו, גם עם המבט לעתיד. במסגרת "שיחות על בית בריא", אירחה נועה רוזין את גלית שניר, דיאטנית קלינית ויועצת לחברת תנובה, ואת אפרת לקט, אמא מאמנת, לשיחה באולפן.

להתחיל בשינוי

"כמו כל שינוי, זה מורכב. צריך לדעת שייקח זמן ושבתור התחלה, חשוב שאנחנו, כהורים, נהיה מנומקים עבור עצמנו ונבהיר לעצמנו מה אנחנו רוצים לאכול ומה יקרה בשינוי התזונתי. לא יכולים להיות לנו סימני שאלה וצריך גם לקחת בחשבון שיש שם ילדים שיש להם צרכים וקצב משלהם", אומרת אפרת לקט, אמא מאמנת, ומציעה דרך עבודה על ידי מודלינג למהלך בטרם תחילת התהליך. "קודם כל צריך לשבת לאכול ולא כדרך אגב. במקביל צריך לתת רציונליזציה לבחירות התזונתיות שלנו ולדבר עליהן", היא אומרת ומוסיפה: "איומים צריכים לצאת מהשיח, כשרוצים לבנות הרגלי תזונה. אנחנו רוצים שיפנימו וירצו לאמץ את השינוי. הרעיון הוא שיאכלו נכון גם כשיהיו מחוץ לבית."
3 צפייה בגלריה
שיתוף פעולה ושייכות משפחתית
שיתוף פעולה ושייכות משפחתית
שיתוף פעולה ושייכות משפחתית
(צילום: Shutterstock)

הדרגתיות חשובה

"הסיכויים להצליח בשינויים קטנים, גבוה יותר", אומרת גלית שניר, דיאטנית קלינית ויועצת לחברת תנובה. "חשוב מה יש לילדים בצלחת אבל חשוב גם איך להביא אותם לאמץ שינויים לעתיד בעצמם. יש לשנות משהו קטן בכל פעם ובהדרגה השינויים יורגשו יותר." היא אומרת שכדאי לבנות ארוחות משפחתיות בהן תשב כל המשפחה יחד, כמה פעמים בשבוע. "הם יראו מה אני אוכלת, נשוחח וקל יותר יהיה להכניס דברים חדשים לתפריט האוכל", היא אומרת.
שניר מציעה, שבגלל שהילדים מוציאים הרבה אנרגיה, יש להציע להם פחמימות מלאות, חלבונים החיוניים לגדילה כמו עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב. חשוב גם שישולבו ברזל ואבץ, שיש באגוזים ובקטניות וויטמינים כמו ויטמין A, שאחראי על גדילה ונמצא בירקות שונים בצבעים שונים.
3 צפייה בגלריה
אפרת לקט, גלית שניר ונועה רוזין
אפרת לקט, גלית שניר ונועה רוזין
אפרת לקט, גלית שניר ונועה רוזין

חשוב להסביר

מצב אידאלי הוא, וכזה שיש לשאוף אליו, שילדים יבינו למה חשוב שיאכלו מה שהם אוכלים. גם אם לא נאכל איתם כל הזמן, אומרת לקט, הם יקחו איתם את העצות הללו לחיים. הסביבה, אסור לשכוח, לא פחות חשובה לבחירה שלהם. למשל כדאי לדאוג למדף מקרר שיהיה נגיש להם עם הדברים שאנחנו רוצים שיצרכו.
"צריך לפרק את ההתנגדות", אומרת לקט, "צריך להניח על השולחן ולדבר על הדברים, צריך לעודד התנסויות חדשות, לתת את היכולת לתת צ'אנס ולהיחשף לדברים חדשים".
גם שניר חושבת שהתנסות היא קריטית: "אצל ילד יכולות להיות 20 טעימות עד שמזון חדש יתקבל. לפעמים גם זה לא מספיק. כדאי לשקול לשלב מזון שהילד נרתע ממנו עם משהו שהוא אוהב או להפעיל אותו כדי שיכין אוכל. אסור להחביא את המזון".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הדומה והשונה במשפחות

ילדים הולכים לבתים אחרים כדי לשחק ואולי רואים הרגלים אחרים ותזונה שונה. כשיגיעו הביתה, כנראה יישאלו אתכם על מהות השוני.
"קשה מאד כשילד משווה אבל זה הזמן לדבר על השוני בין משפחות ובמשפחות, בין ילדים, מבוגרים, פערי אמונות, אידיאולוגיות וכדומה", אומרת לקט. "למדו אותם שהבחירות שלנו בבית תואמות את הערכים והאמונות שלנו", אומרת לקט ומדגישה עד כמה חשוב להסביר שההתנהגות כשמתארחים, צריכה להתאים את עצמה לבית המארח.
לקט ושניר גם יחד מסכימות שמעורבות של הילדים בהכנת האוכל, באופן המותאם לגילם, זו ברכה ויש להן גם בשורה: "במחקר שנעשה על אוכלוסייה בכל הגילים, נמצא שאלה שאכלו בבית הוריהם אוכל בריא, העריכו את זה לאורך כל ימי חייהם" וזו הרי, המטרה כולה.
בשיתוף תנובה