(צילום: ירון שרון ואורי דוידוביץ', כתבת: קרן נתנזון ויץ)

לפני שבוע התייצבה אגם רודברג בחתונתה של דנה פרידר, עטויה בשמלה ורודה ואלגנטית, והתקשה להסיר את חיוך הניצחון מפניה. רודברג הגיעה על תקן אורחת הכבוד בתור מי שחיברה בין הזוג הטרי, ואחראית עד כה על לא פחות מתשע חתונות.
זה נכון שסצנת הדייטים וההיכרויות עברה באופן כמעט אבסולוטי אל האפליקציות ואל הרשתות החברתיות, בייחוד אחרי שנה וחצי של סגרים והגבלות קורונה, אולם יחד עם הנוחות הטכנולוגית שמנגישה לכל אחד ואחת את האפשרות למצוא פרטנר ללא מתווכים, יש עדיין כאלו, דוגמת רודברג, שפיתחו חוש שישי להלחמת מערכות יחסים. השדכנים החובבים הללו עוסקים במיון אובססיבי של שמות, נתונים, טלפונים, הצלבת ממשקים ודחיפת אנשים להכיר האחד את השני, והם עושים זאת בהתנדבות מלאה.
למעשה, אם בעבר בחירת שדכן כללה תשלום על כל דבר, משלב הרישום ועד למציאת החתן או הכלה המיועדים, השדכנים החובבים של 2021 - לא רק שלא גובים על כך כסף, הם אפילו ממנים זאת בכוחות עצמם. בטח כשהשידוכים שלך כל כך מוצלחים עד שהזוגות מזמינים אותך לחתונתם על תקן אורחת הכבוד.

"זה בדמי ואני לא מסוגלת להפסיק"

"פעם הרב לאו שאל אותי למה אני לא עושה מזה עסק", מספרת השדכנית החובבת גילי טלמון (59) מרעננה, "אז אמרתי שעושה לי טוב לעשות טוב. זה ממלא, מעשיר וגורם לאושר. זו חוויה, פאזל, שאם נופל החלק הנכון אז וואלה, הצלחנו".
טלמון היא נשואה פלוס שלושה ילדים, שעובדת בעיריית רעננה ומשמשת כפעילה חברתית. היא נחשבת לסוג של מאסטרית בתחום, ומעידה ששידכה עד כה 70 זוגות שונים ומגוונים, במשך ארבעה עשורים של פעילות.

3 צפייה בגלריה
גילי טלמון
גילי טלמון
גילי טלמון אוחזת בתמונה של זוג שחיתנה. "הרב לאו שאל למה אני לא הופכת את זה לעסק"
(צילום: קרן נתנזון ויץ)

איך הכול התחיל?
"בגיל 18, כשסיימתי תיכון, היה אחד בשם אלי שהיה מעוניין במישהי בשם אולי והיא הייתה מעוניינת בו, אבל דרכם לא צלחה. אז ארגנתי אצלי ארוחת ערב, ובהמשך הם התחתנו. מאז הם נשואים עם ארבעה ילדים. מאותו הרגע נדבק בי החיידק הזה, זה בדמי ואני לא מסוגלת להפסיק. בכל פעם כששמעתי שמישהו פנוי ניסיתי לתווך, כי לאהבה בטוח צריך שניים, אבל לפעמים שניים וחצי - הזוג והשדכנית שאיתו".
איך את עושה את החיבור?
"כדי לחבר נכון יש את כל הרזולוציות הקטנות שהרבה פעמים לא מתייחסים אליהן, אך בעיניי הן הכי חשובות. למשל, אם בן אדם אומר שהוא לא אוהב אוזניים בולטות - וזאת השריטה שלו, אני בהחלט אקח אותה בחשבון. נאמר ואני מכירה בחורה מקסימה ואינטליגנטית, בדיוק מה שהוא מחפש, אבל עם אוזניים בולטות - מראש לא אעשה את השידוך הזה.
"לעומת זאת, אם יש מישהי אחרת שאני יודעת שאני יכולה לזוז שם ימינה או שמאלה ולעבור את הסירובים שלו, אני אבחר בה. אגב, בין כל עשרות הזוגות האלו ששידכתי, יש לי רק זוג אחד שהתגרש. יש להם שלושה ילדים, ולטענתה הוא פשוט לא אהב להתקלח וזה כבר לא תלוי בי", היא אומרת משועשעת.
"שידוכים נחשבים למשהו מאוד מיושן ופרימיטיבי, אז מתביישים בזה. חיתנתי מישהי שנורא ביקשה שאכיר לה, אך בגלל שהיא התביישה, היא לא הזמינה אותי לחתונה! זה מעליב"
על בסיס מה את מחברת בין הזוגות שלך?
"לא נעים לי להגיד, אבל העדתיות חזרה. אנשים רוצים לדעת מאיזו עדה היא או הוא, איזה גובה, מעשן או מעשנת, אלו השאלות שמגיעות לפני הכול. יש לי למשל בחור, לא משנה לו אם היא תראה טוב או לא, אקדמאית או לא, התנאי הראשון שלו זה עדות המזרח עם עדיפות לפרסיה".
את שומרת על קשר עם הזוגות?
"חלק שומרים על קשר, חלק לא. אנשים לא גאים בזה, כי שידוכים נחשבים למשהו מאוד מיושן ופרימיטיבי, אז מתביישים בזה. חיתנתי מישהי שנורא ביקשה שאכיר לה, אך בגלל שהיא התביישה שזה קרה בשידוך, היא לא הזמינה אותי לחתונה! אנשים סיפרו לי רק אחרי זה שהם התחתנו, ושאלו אותי איך יכול להיות שלא הייתי. זה מעליב".

"בן זוגי צעיר ממני בעשור, אז אני עושה שידוכים לחברים שלו"

מיטל שחר (45) מתל אביב היא אמא לשתי בנות שעובדת כאדריכלית. היא מספרת שהפעם הראשונה ששידכה בין אנשים קרתה זמן קצר אחרי שהשתחררה מהצבא. "יצאתי לטיול מאורגן עם קבוצה באירופה, שידכתי בין מישהי מהטיול לבין בחור בשם אסף שהיה איתי בכיתה. הם היו שמונה שנים יחד, אבל לא התחתנו. באותו טיול שידכתי עוד מישהי לחבר טוב של אסף, והם היו יחד חצי שנה.
"אחרי זה שידכתי את רבלי, הבחורה הכי יפה בחיל אוויר, שהייתה איתי בצבא, לרונן, שלמד איתי בבית ספר לאדריכלות, והם עד היום ביחד. יש את טליה שהייתה בתנועה ליהדות מתקדמת, והכרתי לבן דוד של חברה שלי. כשהם התחתנו, הייתי צריכה להקריא תפילה בטקס ונורא התרגשתי ולא יכולתי לדבר.
"לתומר, שלמד איתי בבית ספר, הכרתי את אשתו מאיה. יש גם את נועה שהכרתי לה את בן דוד שלי והם התגרשו, ואז הכרחתי אותה להתחיל עם מישהו בבית קפה. הם אפילו התחתנו, אבל אחר כך התגרשו. אז אותה, למרות הכול, אני סופרת פעמיים".
מה את הכי אוהבת בתחביב הזה?
"כשאתה בקטע של שידוכים זה כל הזמן בראש שלך, כי אתה בטוח שהאהבה תגרום לאנשים להיות מאושרים. אהבה נותנת יציבות, שקט, זה כמו אוויר. כבר בגיל 16 הייתה לי מודעות כזו גדולה שאהבה היא מצרך של החיים, אז יש בי רצון לספק את זה. בשנים האחרונות יותר קשה לעשות שידוכים, כי המעגלים הם של ילדים ומשפחות, ואילו הרווקים מתמעטים. אבל זה נמצא לך בדי-אן-איי. בנוסף, הבן זוג שלי צעיר ממני בעשור, אז אני עושה שידוכים לחברים שלו. בגלל הגיל והעובדה שפוגשים פחות, עכשיו אני מנסה לעשות שידוכים למטרת הורות משותפת".
"כשאתה בקטע של שידוכים זה כל הזמן בראש שלך, כי אתה בטוח שהאהבה תגרום לאנשים להיות מאושרים. אהבה נותנת יציבות, שקט, זה כמו אוויר"

עדי השדכן

עדי גרוס (58), המכונה בגבעת שמואל "עדי השדכן", זוכר היטב איך זה מרגיש להיות רווק דתי בן 32, כשכולם מסביבך כבר הקימו משפחה שנים קודם. "שלחו אותי לדייטים בלי הפסקה, רק כי יש בצד השני אישה. יצאתי המון וזה סתם מייצר נזק ומנכיח תחושת כישלון. עברתי תקופה קשה של 'רוצה ולא מוצא', והיום אני עושה סוג של תיקון כדי לנסות לעזור לאנשים בתחום הזה".

3 צפייה בגלריה
עדי גרוס ואשתו חני
עדי גרוס ואשתו חני
עדי גרוס ואשתו חני. השדכנות כתיקון בעולם
(צילום: אלבום משפחתי)

הוא עובד כאיש מכירות בחברת 'שחל' לטלרפואה, וחבר מועצה בגבעת שמואל. יש לו ארבעה ילדים, ולמרות זאת, כל דקה פנויה מזמנו מוקדשת לשידוכים. עד כה חיתן 23 זוגות במשך 25 שנה, ממוצע של כמעט זוג לשנה, וכחובש כיפה הוא מאמין שזו התרומה שלו לעולם. "יצרתי המון-המון דייטים, לפחות 1,000 בשביל להגיע להצלחה הזו. מי שמחפש שידוך בא אליי לפגישה כי חשוב לי להסתכל בעיניים, לדעת שיש רצינות ולשמוע מה מחפשים".
מה המכשול העיקרי של צעירים בחברה הדתית?
"הבעיה הראשונה בעיניי היא תהליכי ההתחרדלות של הציבור הדתי חובש הכיפה, כשכל מיני רבנים מוציאים איסורים קיצוניים, ואז מגיעות בחורות בנות 27 שלא יצאו בחיים שלהן לדייט. אחד התפקידים שלקחתי על עצמי הוא לארגן מפגשים לרווקים ולרווקות בגבעת שמואל, כי אין כאן מקומות בילוי לגיטימיים להיכרויות שאפשר להיפגש בהם. זו נחשבת במגזר 'הביצה הקטנה', כש'הביצה הגדולה' היא בירושלים, למי שזוכר את הסדרה 'סרוגים'".
למה זה כל כך חשוב לך?
"זה חשוב לי כי כשהבן או הבת לא מתחתנים זה לעיתים הורס משפחות. השבוע דיברה איתי אישה שהכרתי לבת ה-37 שלה בחור בן 46, ועכשיו יש להם ילד. היא אמרה לי, 'עדי, כל החיים אמרתי 'שיר השירים' כדי שהבת שלי תתחתן, היום אני אומרת 'שיר השירים' כדי שתהיה בריא. הצלת לי את החיים'.
"מבחינתי, אין דבר יותר כיף מזה כמו שבחתונה האחרונה, החתן עצר באמצע כשצעד לחופה ואמר לי תודה. לפני ארבעה חודשים התקשר אליי בחור ואמר לי, 'עדי, מצאתי את שאהבה נפשי', ואני עוד מעט דומע, יש לי צמרמורת".
"שלחו אותי לדייטים בלי הפסקה, רק כי יש בצד השני אישה. יצאתי המון וזה סתם מייצר נזק ומנכיח תחושת כישלון. עברתי תקופה קשה של 'רוצה ולא מוצא', והיום אני עושה סוג של תיקון כדי לנסות לעזור לאנשים בתחום הזה"
כמה ילדים יש בזכותך?
"כמה נכדים את שואלת? כי אני חיתנתי את ההורים", הוא אומר וצוחק. "אני מאמין שיש לי איזה 60-70".
יש מישהו שלא תסכים לשדך לו?
"כן. כשמשהו לא נראה לי תקין. הגיע אליי מישהו והיה לו משהו מוזר במבט בעיניים, אז לא רציתי לקחת את האחריות לשדך לו".
יש מצב שתשדך לא רק בין גברים לנשים?
"אני לא מכיר גייז שפנו, לכן זו סתם שאלה היפותטית, אבל אם הייתי מכיר? למה לא! אדם נברא בצלם אלוהים, כל אדם הוא אדם באשר הוא אדם. כל אחד. יסלחו לי הרבנים, יש פה בגבעת שמואל חבר'ה שהם גייז ונכחתי באירוע עירוני שלהם. את יודעת למה? כי אני מאמין שגם להם מגיע להם לחיות את החיים שלהם. ואהבת לרעך כמוך וגם את השונה ממך".

בין כלבים לשידוכים

כששדכן נכנס לפעולה, הוא מחפש קודם כל את המכנה המשותף של הזוג המיועד. במקרה של ד"ר עדן דהאן, וטרינרית בת 36 מתל אביב, נקודת הפתיחה היא קלה. המרפאה שלה ממוקמת בנקודה המרכזית ביותר בתל אביב - על הציר שבין שדרות בן ציון לתיאטרון הבימה, שדרות רוטשילד, דיזינגוף וקינג ג'ורג', ומושכת לקוחות צעירים בגיל ובסטטוס הנכון.
המרכיב הנוסף במשוואה הוא מן הסתם שכולם אוהבים בעלי חיים. "זה שיש למישהו בעל חיים מעיד על האופי, על מידת האחריות, על טוב הלב, וזה נותן הרבה אינדיקציה רק מעצם העובדה שאדם מחזיק כלב או חתול", אומרת ד"ר דהאן.

3 צפייה בגלריה
ד"ר עדן דהאן
ד"ר עדן דהאן
ד"ר עדן דהאן. המרפאה כזירת היכרויות
(צילום: קרן נתנזון ויץ)

במהלך הקורונה, כשכל מקומות הבילוי נסגרו, חדר ההמתנה של המרפאה שלה הפך לנקודת מפגש תוססת. היא החלה להעלות סטורי באינסטגרם עם תמונות של לקוחות פנויים, בטווח גילים של 25-40, ואנשים שלחו לה תגובות בפרטי וביקשו שתכיר ביניהם. כשהמגמה חזרה על עצמה, החליטה ליצור תיוג מיוחד בשם "אהבה בשכונה", ולהעביר את הכדור לידיים של העוקבים.
"משהו קרה בתקופה הזו של הלבד", היא משתפת, ומספרת שהיא עצמה בזוגיות כבר שנה. "אנשים בסגרים של הקורונה הבינו פתאום את הצורך באהבה ובזוגיות, חיפשו את זה וזה מה שנוצר. יש לי קהל תל-אביבי איכותי והיחס שלי איתם חברי. זה לא יחס של רופא-מטופל נטו. מעבר לבדיקות נוצרות שיחות על אהבה, קשרים קודמים ודייטים, אז בזכות הלקוחות שלי הפינה הזו קמה".
יש תחושה שקשה יותר להתמסד היום בגלל ריבוי האפשרויות. מה דעתך?
"זה נכון, האפליקציות נותנות תחושת שפע ואנשים מרימים ידיים מהר. אם הדייט לא היה מוצלח אז נקסט, אבל לאט-לאט מבינים שהשפע הזה הוא אשליה, ומחפשים דרך יותר אותנטית ומקרבת להכיר".
מה קורה כשבעלי החיים לא מסתדרים ביניהם?
"זה עדיין לא קרה, אבל לכל מקרה יש פתרון. לא לשלול זוגיות על בסיס כלבים שלא מסתדרים, או חתול עם כלב. היום יש מאלפים ואנשי מקצוע ואפשר לעשות הכול אם יש סבלנות, רצון ונכונות. צריך למשל להפגיש את בעלי החיים במקום ניטרלי כדי שיכירו האחד את השני. פשוט יש כאן תהליך שצריך לעשות בהדרגה ולא בבת אחת".
מה כולל רזומה ההצלחות שלך?
"יש כבר שני זוגות יציבים שנמצאים יחד מספר חודשים, ויש אנשים שעדיין בתחילת הקשר. פרסמתי כבר מעל ל-100 איש, אז לפחות 50 מהם יצאו לדייטים. קיבלתי לא מזמן הודעה מבחור שפרסמתי, שסיפר שדרך החשיפה שלי הוא כבר יצא לשלושה דייטים. זה אומנם לא צלח אבל לפחות הוא יוצא ונפגש. זה מרגש בעיניי, שהוא לא מאבד תקווה, ואולי הפעם הבאה תהיה הפעם שלו".