השימוש בכסף מזומן עומד להצטמצם עוד יותר בעידן המתרחב של תשלומים באמצעות אפליקציות ובאופן מקוון. משרד האוצר צפוי להכניס לחוק ההסדרים החלטה לפיה יהיה בלתי חוקי בישראל לבצע תשלומים בעת קניית מוצרים ושירותים במחיר העולה על 6,000 שקל במזומן.
על פי ההצעה, בעסקת רכישה כזאת יירד הסכום המותר כמעט למחצית מזה שאפשר כיום לשלם עליו במזומן לבית עסק, עד 11 אלף שקל. עם זאת, בביצוע תשלום בין אנשים פרטיים במזומן המגבלה תהיה עד 15 אלף שקל בפעם אחת וברכישת מכונית עד 50 אלף שקל.
1 צפייה בגלריה
כסף. אילוסטרציה
כסף. אילוסטרציה
כסף
(צילום: shutterstock)
חוק המזומן נוצר בשל המאבק של רשויות המס בהון השחור המגיע בישראל ובעולם לפי הערכות לכ-20% מהתוצר בכל שנה, דהיינו למאות מיליארדי שקלים.
עם זאת אומרים גורמים במשרד האוצר כי בשל חוק איסור השימוש במזומן התרחבה התופעה של המרת כספים אצל החלפנים (צ'יינג'ים) ומדובר בחשד לעקיפת החוק במאות מיליוני שקלים בשנה.
גורמים במשרד האוצר טענו כי בנק ישראל מנסה לעכב את הפחתת סכום השימוש במזומן, אולם בתגובה לכך מסר בנק ישראל ל-ynet כי אין שום כוונה בבנק המרכזי למנוע את הפחתת סכום השימוש במזומן, וכי הנושא נתון במעקב ונבחן כל הזמן. אתמול התקיימה ישיבת עדכון של ראשי משרד האוצר עם נציגי בנק ישראל במטרה להפחית את השימוש במזומן כבר ב-1 בינואר 2022 והצעת החוק החדשה תיכלל בחוק ההסדרים הרחב שיובא לאישור הממשלה ב-1 באוגוסט, בישיבה מרתונית אחת שתיכנס לתוך שעות הלילה.
כוונת החוק המצמצם עוד את השימוש במזומנים במשק הישראלי היא למנוע השתמטות מתשלום מיסים של כ-3-4 מיליארד שקל כבר בשנה הבאה.