185

חוקר התנ"ך הבינלאומי שמקיים מצוות – אך לא מאמין שאלוהים כתב אותן

הוא מאמין במעמד הר סיני, אך מאמין גם שתומכי ביקורת המקרא צדקו – והמצוות נכתבו על ידי בני האדם. הוא מגדיר עצמו כיהודי שומר מצוות – אך כופר באמונות בסיסיות. פרופ' בנימין זומר, מגדולי חוקרי המקרא, מספר בריאיון ל-ynet כיצד הצליח למצוא תומכים גם בקרב אורתודוכסים, ומדוע בעתיד לא יאמינו שפעם כינו הומוסקסואליות "תועבה"

תמונה כללית
אליעזר היון | עודכן: 06/06/2022
האם אפשר להיות יהודי שומר מצוות, אך לא להאמין שהתורה ניתנה מן השמיים? להיות כפוף לצו האל, אבל להיות משוכנע שאת כל כתבי הקודש – הטקסטים הנכללים בתנ"ך – כתבו בכלל בני אדם בתקופות שונות? התשובה המסורתית לשאלה הזו היא "שלילי חזק", עם דיכוטומיה ברורה: או אמונה בתורה מן השמיים – ומכאן שכל מה שנכתב בה רלוונטי להווה ללא כל שינוי – או הכרה ב"ביקורת המקרא", ומכאן שלטקסט שחובר בידי בני אדם בתקופות שונות אין באמת כל השלכה, בטח לא כזו המחויבת למציאות האקטואלית.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אלא שפרופ' בנימין זומר, מבכירי חוקרי המקרא, מבקש לשבור את המשוואה הזו. הוא מציג את המשולש הבא, שנראה אולי בלתי אפשרי מבחינה תאולוגית: התגלות אלוהית בסיני אכן הייתה, את התורה כתבו ללא ספק, לשיטתו, בני אדם – ועם זאת אנו מחויבים למצוות האל, שחוברו... על ידינו.
קראו עוד בערוץ היהדות:
צילום: בית המדרש ללימודי יהדות בניו-יורק – The Jewish Theological Seminaryפרופ' בנימין זומר. ביקורת המקרא ואורח חיים דתי – הילכו שניהם יחדיו? (צילום: בית המדרש ללימודי יהדות בניו-יורק – The Jewish Theological Seminary)
איך זה מתיישב? מדוע לקיים מצוות, אם אין צו אלוהי? "יש צו אלוהי, בהחלט יש, והוא ניתן בהתגלות הגדולה שבהר סיני – אלא שהצו הזה לא כלל כל מצווה. הוא רק דרש מאיתנו, היהודים, לאהוב את האל ולעבוד אותו. כיצד נעשה זאת? אל נתינת הצו צורפו שלוש נקודות שהותיר לנו ה' – ובמשך אלפי שנים מילאנו אנחנו, בני האדם, את שלוש הנקודות הללו, בחרנו וניסחנו את הדרך שבאמצעותה אנו עובדים אותו, ואלו הן התורה והמצוות שאנו מכירים".

רוב התגובות – מאורתודוכסים

בנימין זומר הוא חוקר מקרא בבית המדרש לרבנים באמריקה של התנועה הקונסרבטיבית (JTS), שגם עוסק בתאולוגיה יהודית. הוא חבר בכמה אוניברסיטאות ואגודות חקר מקרא בארה"ב. לארץ הגיע לרגל ערב עיון שהתקיים לפני כשבוע במכון שכטר למדעי היהדות בירושלים, בשיתוף אוניברסיטת בר-אילן, לכבוד הוצאת המהדורה העברית של ספרו, "התגלות וסמכות: סיני במקרא ובמסורת" (הוצאת כרמל).
מתוך אוסף אמיר כהנוביץ, הספרייה הלאומיתמאמין בהתגלות. משה במעמד הר סיני, במפה שהודפסה באמסטרדם בשנת 1677 (מתוך אוסף אמיר כהנוביץ, הספרייה הלאומית)
בהתאמה לרעיונות שבספרו, הוא מגדיר את עצמו מחד כיהודי קונסרבטיבי שומר מצוות, אך בו-זמנית גם משוכנע שמדעני ביקורת המקרא צדקו בטיעוניהם, ואת התורה אכן כתבו בני אנוש בתקופות שונות. באופן מפתיע עוד יותר, נחשבים זומר ורעיונותיו ל"שמרניים", או כפי שהגדיר אותו ד"ר הלל בן-ששון: "זומר הוא איקונוקלסט שמרן − הוא מנפץ אלילים ודעות קדומות, כדי להגן על המסורת ועל לכידותה".
זו אולי הסיבה לכך שרוב התגובות על הספר, שיצא לראשונה באנגלית לפני מספר שנים, היו לדברי זומר מרבנים ואישים אורתודוכסיים – בעיקר חסידיים. "זה הפתיע אותי מאוד", הוא אומר בריאיון ל-ynet. "קיבלתי הרבה מיילים מרבנים וקוראים אורתודוכסים המשתייכים לחסידויות המוכרות ביותר, כמו סאטמר, בעלז ועוד, שאף הזמינו אותי להרצות בפניהם".
זומר נזכר כי ניסה, בעדינות, לספר לבני שיחו כי הוא פרופ' במרכז הרוחני העליון של היהדות הקונסרבטיבית בארה"ב, אך הם אמרו לו בגלוי: "אנחנו יודעים בדיוק מי אתה, ודווקא אותך אנו רוצים לשמוע". "מתברר שגם בין האורתודוכסים יש לא מעט גורמים שפתוחים לרעיון שהתורה נכתבה בידי בני אדם", הוא אומר.
"ה' למעשה הכתיב לנו מילה אחת: 'אהבוני'. איך נאהב אותו? למשל, באמצעות הנחה של רצועות, קלף ובתי עור (תפילין). למשל, באמצעות התנזרות מבישול חלב ובשר ביחד. אלו מצוות שעליהן החלטנו כקולקטיב יהודי במשך אלפי שנים"
הרעיון של זומר, שהאל התגלה לעמו אך לא הכתיב להם מצוות – נשען על הוגים מוקדמים יותר, כמו הרב אברהם יהושע השל ופרנץ רוזנצווייג. הוא נשמע פשוט, אולם הוא גם מהפכני מאין כמותו: "ה' למעשה הכתיב לנו – באותה התגלות גדולה – מילה אחת: 'אהבוני'. איך נאהב אותו? למשל, באמצעות הנחה של רצועות, קלף ובתי עור (תפילין). למשל, באמצעות התנזרות מבישול חלב ובשר ביחד. אלו מצוות שעליהן החלטנו כקולקטיב יהודי במשך אלפי שנים".
סביב הרעיון הזה נארג ספרו של זומר, כשהוא מקיף בשפה קולחת סוגיות תאולוגיות מורכבות העוסקות – כפי שמרמז שמו – ב"התגלות" האלוהית וב"סמכות" היהודית.

הומוסקסואליות היא תועבה?

פרופ' זומר מעלה רעיונות המעוררים גם לא מעט ביקורת, במה שנראה לעיתים כניסיון לאחוז את החבל בשני קצותיו: שמרנות דתית וקיום מצוות מחד גיסא, וכפירה בנתינתה של התורה מן השמיים מאידך גיסא. רבים רואים ברעיונות האלה פתח למה שמכונה בעגה האידיאולוגית "מדרון חלקלק". אם האל אפשר לבני האדם לבטא את רצונם באופן חופשי, היכן תסתיים הפרשנות הזו? האם כל אדם יוכל לבחור ולהחליט כראות עיניו מהן המצוות שבאמצעותן יעבוד את האל?
צילום: בית המדרש ללימודי יהדות בניו-יורק – The Jewish Theological Seminaryפרופ' זומר. "מחלוקות גדולות, ומכאן שינויים גדולים, נבחנים לאורך זמן" (צילום: בית המדרש ללימודי יהדות בניו-יורק – The Jewish Theological Seminary)
החוקר לא נבהל מהשאלות הללו. הוא מסביר כי בחירת המצוות איננה אירוע אינדיבידואלי. הסמכות ההלכתית שייכת לעם ישראל כולו, והוא זה שבוחר, כקולקטיב שומר מצוות – את הכללים והחוקים שהוא יוכל לקיים.
ואם הוא מחליט לשנות את הכללים? "זו בחירה לגיטימית. במשך כל הדורות ההלכה פעלה כמערכת שמשתנה וגדלה. די אם ניזכר בתקנות של רבנו גרשום מהמאה העשירית, שהתקבלו במאות הבאות על ידי הקהילות האשכנזיות, כדי להבין שעם ישראל מקבל עליו שינויים מסוימים. השינויים הללו לא נעשים על ידי יחידים, שכן אז היינו ניצבים בפני כאוס, אלא על ידי קהילות גדולות ומגובשות שהחליטו מכוח סמכותן לייצר תיקונים או תמורות. אגב, השינויים הללו, שנעשים רק על ידי קולקטיבים וקהילות שומרות-מצוות גדולות, אכן מתרחשים באיטיות רבה ומתפרסים על פני מאות בשנים".
צילום: בית המדרש ללימודי יהדות בניו-יורק – The Jewish Theological Seminaryסובר שהמצוות אמנם חוברו בידי בני האדם, אבל הדבר נעשה בצו ישיר של האל. פרופ' זומר (צילום: בית המדרש ללימודי יהדות בניו-יורק – The Jewish Theological Seminary)
ואם הקולקטיב הזה יחליט שהומוסקסואליות איננה עבירה? "אינני חושב שהשימוש בלשון עתיד נכון במקרה הזה, שכן אנחנו כבר נמצאים בעיצומו של התהליך. התנועה המסורתית, שכוללת בתוכה יהודים שומרי תורה ומצוות, אכן לא רואה בהומוסקסואליות תועבה. יש לי לא מעט תלמידים הומוסקסואלים ותלמידות לסביות, והם שומרי מצוות. זו אכן דוגמה יפה לשינוי איטי שהתרחש על ידי קולקטיב של יהודים שומרי מצוות, שהבינו שלפניהם מוסד הדורש שינוי. התמורה הזו התרחשה בחיל ורעדה, אבל היא קרתה וצריכה הייתה לקרות".
"אפשר שבעוד 300 שנים איש לא יאמין כלל שהיו תקופות שבהן שומרי המצוות הרחיקו מקרבם הומואים ולסביות. האם למשל מישהו מכיר או מקבל היום את שיטתם של הצדוקים? את עקרונותיהם של האיסיים?"
זו לא אמירה רדיקלית ביחס לחברה שומרת המצוות? "ייתכן שאני טועה וייתכן שאני צודק. אני לא אחיה כדי לראות זאת. אפשר שבעוד 300 שנים איש לא יאמין כלל שהיו תקופות שבהן שומרי המצוות הרחיקו מקרבם הומואים ולסביות. האם למשל מישהו מכיר או מקבל היום את שיטתם של הצדוקים? את עקרונותיהם של האיסיים? מחלוקות גדולות, ומכאן שינויים גדולים, נבחנים לאורך זמן – ורק לאחר דורות שלמים ניתן להיווכח מי צדק ומה התקבל".

תפיסה שמרנית, אחרי הכול

באופן לא צפוי, הבשורה הגדולה של זומר קרובה הרבה יותר ליהדות האורתודוכסית שומרת המצוות מאשר לזו הרפורמית, והוא מודע לכך: "אני חושב שהספר הזה יהיה קשה לעמיתים ולחברים טובים מאוד שלי מהתנועה הרפורמית". הסיבה לכך פשוטה: החיבור דורש שמירת מצוות מלאה ובלתי מתפשרת.
באדיבות הוצאת כרמלכריכת הספר (באדיבות הוצאת כרמל)
להבדיל מהרפורמים, שתופסים את יהדותם "מלמטה למעלה" – כלומר מבחירה אינדיבידואלית וחופשית של האדם – מציע זומר כפיפות מלאה לאל, וזהו חידוש תאולוגי נוסף. המצוות אמנם חוברו לשיטתו בידי בני האדם, אבל הדבר נעשה בצו ישיר של האל, שביטא את רצונו באמצעות רצונם החופשי של האנשים הנתונים למרותו. במילים אחרות, בסופו של דבר אנו משועבדים לקיום מצוותו של האל, שציווה אותנו לאהוב אותו ולעבוד אותו באמצעות מצוות שאנחנו נכתוב, ננסח ונחוקק.
"אם יש יהודים בעולם שמפקירים את קיום המצוות בשל מסקנתם שאלוהים לא כתב את התנ"ך, הם יוכלו להבין מהספר שגם אם כך הדבר, אין זה אומר שהם אינם מצווים לקיים את המצוות"
"אני מקווה מאוד שאם יש יהודים שומרי מצוות שאחוזים חלחלה מהאפשרות שמבקרי המקרא צודקים, מאחר שבכך יקרוס עולמם הדתי והרוחני – הם יוכלו להבין מהספר שלא כך פני הדברים", אומר פרופ' זומר. "אפשר שמבקרי המקרא צודקים בכך שמקור הטקסטים הוא אנושי, אבל אין זה מערער את התשתית של חייהם היהודיים ההלכתיים והמלאים.
"לחלופין, אם יש יהודים בעולם שמפקירים את קיום המצוות בשל מסקנתם שאלוהים לא כתב את התנ"ך, הם יוכלו להבין מהספר שגם אם כך הדבר, אין זה אומר שהם אינם מצווים לקיים את המצוות".
פורסם לראשונה: 16:52, 03.06.22
לכתבה זו 185 תגובות
הוספת תגובה
185

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
97.

96.

ראשית הוא לא רב, הוא קונסרבטיבי. שנית, הוא לא מקיים מצוות בלי להאמין שניתנה תורה מסיני. שלישית, הוא מערבב קראות בהתייחסותו אך ורק לתורה שבכתב. שלישית גם בתורה שבכתב (ובוודאי שבע"פ) ישנן עשרות מצוות מפורשות. רביעית אין חולק על כך שישנן מצוות מדרבנן (כלומר מהרבנים בתקופת עזרא ונחמיה, המשנה, התלמוד והראשונים), שאין להן מעמד תורני אלא בדיוק מהטעם אותו הוא מציג (אין פה חידוש). סתם הדלקתם את כולם וייצרתם טוקבק לעומתי, איך שאתם אוהבים לסכסך ולמכור פרסומות, שהכסף כמובן ילך לתרופות יקרות.

95.

a100200350@gmail.com

94.

3000000 מיליון בני ישראל היוצאחם מבית עבדים שם היו מאות שנים - מהיכן ידעו כיצד אוהבים את בורא העולם? הלא חייבת להיות הכוונה והוראה מקדימה . לדוגמא - המלך מבקש ממך - הכן לי כוס קפה לטעמי ! מבלי שיתן לך הוראות איזה קפה תכין ? אדרבה - שחוריטורק או בוץ - עם או ללא חלב - כמה סוכר או ללא - לפני גלישה או אחריה - עם עוגיה ואיזו - בספל זכוכית או בפורצלן או אולי בגביע זהב וכסף ? יש עוש הכוונות שעליך לדעת שהרי אתה מצווה לדייק לטעמו ולא לטעמך האישי כנתין. מכאן - צא ולמד על שא תריג המצוות. אקצר כעת.

comment-2-comment

גירדת את המספרים שלך? 3000000 מיליון בני ישראל שיצאו ממצריים??? שם היו מאות שנים??? אנא, קרא בעיון את התנ"ך: "שבעים נפש" ירדו למצריים (שמות א:4). משה(שנולד במצריים) היה בן עמרם, בן קהת, בן לוי ( שירד למצריים) - ובכן, 4 דורות בלבד, דהיינו כ-160 שנים. שבעים נפש במשך 160 שנים התרבו, לכל היותר, לכ-600 משפחות.

93.

92.

אבל אני חושב שזה שייך שיהיה מי שיקפיד על תורה ומצוות ולא יאמין באל בכלל. אני חושב שיש סיבות עמוקות לכך שההתנהגויות האלה תפסו. אני חושב לדוגמא שאישה שאומרת שהיא שומרת נגיעה ויש צוו של דוד המלך שמגן עליה מאונס, זה לא משהו שהיה מובן מאליו בימי מלכות דוד, אני לא אתפלא אם זה היה אפילו יוצא דופן.

91.

לא ברור לי למה הוא מתעקש שדוקא מעמד הר סיני התקיים. למה לא פשוט להודות שהדבר הסביר ביותר הוא שהאל הוא המצאה של בני האדם, אבל זו המצאה שימושית וטובה, ולכן אנחנו ממשיכים לכבד את המסורת הדתית שקיימנו אלפי שנים? כשהולכים בגישה הזו אז מפסיקים לפתל את המוח רק כדי לתרץ סתירות באמונה ובהסטוריה. מפסיקים לתת מקום לפנאטים, גורואים ועסקנים שמנצלים את הדת לצרכיהם האישיים. מתחברים למקום שבו הדת הופכת אותך לאדם טוב יותר ולא חיים בסתירה עם ערכי ההומניזם שהאדם התקדם אליהם בעידן המודרני.

90.

עוכר של התורה הקדושה

89.

אני מאמין שמפלצת ספגטי מעופפת בראה את היקום והיא צוותה על כל בני האדם לאהוב ולקדש ספגטי, במיוחד ספגטי בולונז , אוי ואבוי למי שיגיד שזה לא נכון , אסקול אותו באבנים

88.

המסורת היהודית לאורך הדורות מעבירה מאב לבן את מעמד הר סיני, את קבלת התורה משמיים, ותורה נצחית שלא תשתנה כיוון שמייצגת את האמת. רק מאות שנים לאחר מכן, במאה ה18, התפצל זרם קטן מתוך היהדות והתחיל לפתח גישה חדשה שההלכה לא קבועה משמיים אלא ניתנת לשינוי על ידי העם בכל דור ודור. זו לא יהדות אורתודוכסית אלא זרם שנוצר לאחר מכן..

comment-2-comment

הוסבר בתגובה אחרת לכתבה הזאת

87.

86.

הרעיון שהוא מביא ביטא זאת לפני 2000 שנה שאמר תן לי את יבנה וחכמיה. כל קיום המצוות נובע מהמעיין של בית המדרש. ולכן יש לי בעיה עם רפטרמים וקונסרבטיביים. האגו והיהירות שלהם גרמה להם לצאת מבית המדרש. כל עוד אתה בבית המדרש ובסופו של יום אתה מקבל את הכרעת בית המדרש אני ישמח את מאמרך אבל ברגע שאתה יוצא מבית המדרש טוען שהאמת אצלך אז יצאת מהיהדות. ולכן לרפורמים ולקונסרבטיבים אינם חלק מהיהדות בהחלטתם לצאת מבית המדרש ולא לנסות לשכנע את בית מדרש בהלכתם. ראו ערך בית מדרש במרוקו.

85.

84.

83.

מוכרים לך מוצר בלתי נראה ואם הוא לא עובד אז זה באשמתך.

82.

81.

היה ראוי שתציינו את היותו קונסרבטיבי כבר בתחילת הכתבה ולא לנסות להחביא את זה באמצע העמוד

80.

זה מה שקורה כשלא מקבלים צומי בבית ובגן... פשוט כורת את הענף שהוא יושב עליו עם מסור חשמלי באמוק. ללכת עם ולהרגיש בלי... את אלו שלא מאמינים בכלל אפשר עוד איכשהו להבין, אבל להגיד שאתה מאמין בהכל ובעצם לא מאמין בכלום ?! איך יוצאים לך המשפטים מהפה בלי להתעלף... אפילו מתרגל באוניברסיטה בשנה א' לא היית נותן לך להיות כל שכן לא פרופסור... אבל הנייר סובל כנראה ממש הכל...

79.

78.

להגיד שהאלקים לא כתב את המצוות זה מבטל את כל מסורת התורה שבעל פה. הוא כמו הקראים, הבייתוסים או השומרונים. הוא וודאי רפורמי לכל דבר. מי שרוצה לעיין שילמד כתבי מהר"ל מפראג, כוזרי, הקדמות הרמב"ם והלכות יסודי התורה במשנה תורה לרמב"ם. כל סברה אחרת זו גחמה, ומתאים לדור שמנפצים דעות קדומות אמיתיות.

77.

הכל בסדר.

76.

comment-2-comment

75.

שני סיפורי בריאה שונים,שנכתבו הסמנים שונים

74.

אם יש אלוהים והוא באמת נגלה בהר סיני..בהתייחס לעובדה שיש כל כך הרבה מחלוקות בתנ"ך ובפוסקים הגיע הזמן שיזיז את התחת שלו ויוריד לנו גרסה מעודכנת ..

73.

טוב אני מניח שזו התקדמות.

comment-2-comment

72.

71.

ספר התורה של היהודים: שמואל. התורה גדולה על היקום, האנושות ובפרט על ישראל. נכתבה ע"י משה והועברה בע"פ ליהושוע. דינוזאורים-"...התנינים הגדולים..." אבל לחייב מישהו לאהוב? מסתבר שאפשר ולעם שלם ולתמיד. תנאי: קיום אנושיות בדמות וצלם. בהצלחה

70.

69.

אין יותר הוכחה מזה למעשה אדם

68.

אמלוך עליכם -- יחזקאל כ לג

67.

66.

ר' הונא ור' ירמיה בשם ר' חייא בר אבא אמרי: כתיב: (ירמיהו טז יא): "ואותי עזבו ואת תורתי לא שמרו". הלואי אותי עזבו ותורתי שמרו,

65.

ולמה לאכול בשר בכלל? הרי ברור שאת התורה כתבו גברים עם השקפת עולם מאד מסויימת ואין לה שום קשר לציווי או התגלות אלוהים. המחשבה שהאל יתגלה בפני אספסוף חסר ערך היא בעיה של תפיסת האדם את עצמו. אלוהים אכן קיים אבל הוא לא מתגלה לפנינו והוא ממש לא צריך שנאהב אותו. תתבגרו! הדת היהודית שוב תביא לחורבן בית שלישי.

64.

היו שם לא מעט עדים במעמד הר סיני. ולכן גם כיום, ישנם לא מעט שומרי תורה שלא שינו מאומה. כי התורה עוברת מדור לדור מאב לבן וכן הלאה.

63.

פרופ' בנימין זומר היקר, כל כתבי הקודש וביניהם שלנו, נתנו מפי האל כקובץ של תקנות קוסמיות. לזה קוראים היום תקשור. כלומר, האל העביר את דבריו דרך אנשים שנבררו לשם כך והם העלו אותם על כתב. לזה אינך מאמין? היכן הבעיה? כאשר האדם או קבוצת אנשים החליטה להפוך את הנאמר לדוקטרינה, קיבלנו מערכת עבת קרס של עשה ואל תעשה שעלה ממוחם הקודח (במקום "עשרת" התקנות הקוסמיות). לזה אתה דווקא מאמין? זאת הבעיה של הדתות היום.

62.

התיאוריה שלו לא מבוססת. זה מה שהוא חושב, אבל אין לה ידים ורגלים הבלים בעלמה

61.

כמו כל התנועה הקונסרבטיבית שמעדיפה דת רוחניקית ללא חובות.

60.

59.

כדאי שתורה תהיה אבסולוטית היא לא יכולה להשתנות. מה ההגיון בתורת בני אדם. למה לשמור מצוות אם אין בהם כול הגיון ומחר נוכל לשנות אותם כדאי שיתאימו לתפיסת עולמנו. לגמרי התבלבלתי

comment-2-comment

לדוגמא הלל הזקן ביטל את שמיטת החובות.

58.

רפורמי.

57.

56.

55.

54.

גם בעשרת הדברות כתוב "כבד את אביך ואת אמך" ולא כתוב " אהוב את................"

53.

אבל שעדיין קשה לו לשחרר לגמרי אז הוא מתפלפל

52.

"האדם יראה לעינים והאלהים יראה ללבב". הנביאים דיברו על שניאת הזבח, משום שהוא לא נעשה בלב נקי. הנפש היא זאת שאלהים רואה והיא זאת שנותרת להצטרף אל האור שלו. כל הטקסים והמנהגים באו לשרת את הממסד הדתי. בכל הדתות .(אולי חוץ מהבהאים?) יש ביננו הרבה צדיקים, אבל הם עושים את הצדקה שלא על מנת לקבל פרס. חלקם חובש כיפה וחלקם לא. גם לדעתי אהבה היא העיקר. אהבה וסליחה.

51.

50.

וכנ"ל רוב המצוות והאיסורים. לא מחויב בשום פרמטר שהוא. "מסורת" כהרגל עתיק לא מחייבת אותי רוחנית ומוסרית. הדבר היחידי שאני מחויב לו מוסרית ורוחנית - ואינו בלעדי ליהדות !!! זה לא לגרום נזק לאחרים (רצח, אונס, גנבה, לשון הרע וכדומה). כל השאר, אם אכן נכתב בידי בני אדם - בולשיט !!!

49.

מתי יבוטלו האיסורים לאהוב בגופנו ולשכב עם אשת איש אהובה, הכלב האהוב שלי, בני הבוגר בן השלושים שמאוהב בי ואני מאוהב בו, אישה במחזור שאוהבת שאני אוהב אותה כשהיא נוטפת מהאדום האדום הזה, אימא שלי בת ה 70 שמאוהבת בי ותמיד אומרת שאני חתיך ולא איכפת לה שאתארח אצלה במקום שממנו יצאתי ועוד ועוד. למה אסור לנו לאהוב מהחלק התחתון של גופנו את כל מי שאנו אוהבים?

48.

47.

זומר ממש לא חוקר המקרא הראשון היחידי שו ר מצוות שחושב ואו ר כך. האקדמיה מלאה בכאלו. הייתי אומרת שבישראל רוב עמיתיו ועמיתותיו חושבים בדיוק כך.(או דומה מאוד).

46.

התנועה הקונסרבטיבית צפויה להעלם בשנים הקרובות אין דור המשך וזה נראה כמו ניסוי שכשל. איש מבולבל עם כמה אמירות סקסיות שהתקשורת הפופוליסטית והרדודה שמחה להציג. לא דעה רצינית או משפיעה על מישהו.

45.

איפה המצווה הזו נעלמה???!!

44.

זוהי פרשנות על פרשנות. אם האדם המציא חוקים ותקנות, כי "חשב" שזה מה שאלוהים אולי רוצה - זוהי הגדרה די נקייה של כפירה. וזה גם שקר מתמשך למאמינים. אם החוקים אינם מאלוהים - אין מה לקיים אותם. אין יותר פשוט מזה.

43.

חסידים לא פנו אליך יא אפס אתה לא שומר מצוות בכלל ה׳קונסרבטיבית׳ כמעט ונעלמו, רובם התמזגו עם הרפורמים וקומץ קטן עם הזרם שקורא לעצמו ״דתי לייט״. נוהגים בשבת, אוכלים לא כשר אבל לא אוכלים חזיר, וכו וכו…

42.

איך יתכן שבני האדם יכתבו מצוות שקשורות לבריאות האדם כשנושאי הבריאות. לא היו ידועים לכלל לאנושות. או לדעת ולכתוב עצות על דברים שבקושי היום מבינים...שלוש נקודות

41.

40.

הבחור בעצם ולאחר מחקר אומר את מה שאלוהים אמר לפני 1400 בקוראן, שכל הדתות לפני האסלאם זויפו ונכתבו ע"י בני אדם ואינם מילי אלוהים, היה פשוט וקל לקרוא ולהבין את הקוראן ואז להגיע לאמת. הזדמנות לקרוא, ללמוד ולהכיר את אללה

39.

38.

שכתב את "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת, עַל-יָדֶךָ; וְהָיוּ לְטֹטָפֹת, בֵּין עֵינֶיךָ" הוא זה שהחליט (על דעת עצמו). והקולקטיב שחושב שזה נכתב בידי שמיים קיבל את זה ככזה ראה וקדש.

37.

36.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nomindtech.truefriends

35.

שאמר את אותם הדברים, ומוסיף ומראה כמה חוכמה הייתה ל"דובר" כותב הטקסט המקראי. התורה מורכבת מאוסף כתבים של "דוברים" שונים ותקופות שונות. יפת בן עלי בין המאה העשירית , המשיך את התפיסה הקראית של חקר וביקורת המיקרא הקדום, אז זה בשום אופן לא פגע בקדושת התורה והתנ"ך כולו.

34.

כל כמה דורות ובאזורים גיאוגרפים שונים. כמה קבוצה שנותנת פרשנות שונה לדת המיתולוגית שלה. כך היה לאורך כל ההיסטוריה גם ביהדות ובתקופת המקרא (איסיים, פרושים, צדוקים, קראים, אורטודוקסים, רפורמים, וכמובן נצרות) אז כל אחד לוקח את האמונה לפי איך שנוח לו ונראה לו הגיוני.

33.

comment-2-comment

לך תעשה מלבי

comment-2-comment

זה בסדר אתה פחות דפוק ממנו

comment-2-comment

כדי להאמין בקיום אלוהי לא צריך להיות דתי בכלל .

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

נראה לי בהכל

comment-2-comment

אין ספק בקיומו של אלוהים אך אל לנו לחםש אותו בדתות, בשמיים ובארון הקודש. אלוהים נמצא בתוכנו, לכן חיבור לעצמנו והגשמה עצמית, היא חיבור לאלוהים. אלה שמקבלים ואוהבים את עצמם , הם אוהבים את האלוהים שנמצא בתוכם ולכן הם יכולים להגשים ולברוא כל מה שהם רק יחפצו.

comment-2-comment

32.

31.

ולכן משכב זכור תמיד יהיה תועבה

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

תדליק את האור ותכוון את השעון! השנה היא 2022!

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

מספיק כבר עם שנאת האחר. משכב זכר של אחר לא יזיק לך, אבל חרדים מזיקים לי כל הזמן, אז אם כבר לשנוא, לפחות לי יש סיבה טובה, לך זה סתם משהוא שסוטים עושים.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

אלוהים הוא נצחי, אהבה היא נצחית ומתגלגלת, התורה הביאה לעולם אור ותמשיך להביא לעולם אור, והעיוותים שנוצרו חייבים לבוא לידי תיקון. הם לא עיוותים אלוהיים, הם עיוותים אנושיים. כבר האבן עזרא דיבר על 12 פסוקים שלא נכתבו בידי משה- סוד השניים עשר.

30.

כפי שכתב שפינוזה הגאון : ברור כשמש בצהריים שלא משה כתב את חמשת חומשי התורה... אלא מישהו שחי הרבה שנים אחריו " . ודאי שאנשים רגילים בשר ודם כתבו את התורה ואת המצוות .

comment-2-comment

טקסט כל כך עשיר שנכתב לפני אלפי שנים וגם אם משה לא כתב אותם הטקסט הזה אלוהי וכמו שהוא יצר אותנו הוא יצר את הדבר האלוהי הזה

29.

comment-2-comment

הרבה יותר סביר מבחינה לוגית שאתה לא קיים. למעשה יש סיבות טובות לחשוב שאינך קיים ואילו יש סיבות די טובות לחשוב שהאל כן קיים.

28.

כי בני אדם רק למדו קרוא וכתוב במאה הרבעית לפני הספירה. אלוהים לא היה כותב למי שלא יודע לקרוא

comment-2-comment

comment-2-comment

וכתובות בסביבה הקרובה שלנו לפני המאה העשירית לפני הספירה.

comment-2-comment

יש ממצאים, כמו קמעת הקללות מהר עיבל, שקריאה וכתיבה אצל ישראל היו קיימים כבר במאה ה 13 לפני הספירה.

comment-2-comment

בני אדם רק למדו קרוא וכתוב במאה הרבעית לפני הספירה? לך ללמוד היסטוריה, יש תעודות כתובות מלפני יותר מ3500 שנה

comment-2-comment

comment-2-comment

27.

comment-2-comment

ידע, מחקר והשכלה זה הדבר הכי כפרני שיכול להיות לסוגדים אורתודוכסים בורים ועמי ארצות בני כל הדתות, שעד לא מזמן עדיין הטיפו מעל כל במה שהעולם הוא שטוח, ונישא על גבם של פילים אשר עומדים על גבו של צב.

26.

האדם יצר את הדת.

comment-2-comment

האדם לאחר מאות אלפי שנים של גישוש ותהייה יצר את הישות האלוהים המקובלת על שלושת הדתות המונואיסטיות.

25.

זה מצחיק!

24.

23.

היהודים שכולם מאמינים בתורה במצוות במדבר שלא היה מה לאכול אכלו מן אכלו מצות הגיעו ליריחו מה הם ראו ביריחו זונות אמרו כאן זה טוב מאד ישנן זונות ארץ נהדרת ים המלח את הכנרת הם לא יכלו לראות ואז הגיעו לירושלים ועשו את בירתם בירושלים ומאז ציון היא בלבותינו

comment-2-comment

לגיטימי בסך הכל

comment-2-comment

comment-2-comment

זכור לי היטב שהקזינו ביריחו היה מפוצץ בשומרי מיצוות

22.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

21.

ונכתבה ביד אלוקים

comment-2-comment

כי זה מה שאמרו לך, או שהיית שם ואתה יודע? לכל אחד קשה לקבל אמונות ששונות ממה שגדל והתחנך עליהם, תפתח את הראש ותבין שאין פה שום סתירה למה שכתוב בתורה אלא להפך.

comment-2-comment

comment-2-comment

מלחמת האזרחים בארה"ב היה? או שזה מה שסיפרו לך? או שהיית שם?

comment-2-comment

20.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

כי לא נימקת את הטענה שלך והסתפקת באמירה שיותר משהיא מעידה עליו, היא מעידה עליך. לא צריך להיות חוקר. לא צריך להיות רב. די ביכולת לקרוא עברית. כן, את חמישה חומשי תורה כדי להבין באופן וודאי שאין כל יתכנות לכך שמשה רבנו כתב את התורה. כי התורה עצמה שוללת אפשרות כזו. ואם תצרף כתובת מייל שלך, גם אוכיח לך זאת במספר לא מבוטל של דוגמאות.

19.

"הדת היהודית יוצרת את האמונה שעליה היא מושתתת. זהו פרדוקס לוגי, אבל אינו פרדוקס דתי". והדת היהודית דהיינו התורה שבעל פה נכתבה על ידי אנשים, ואנשים בלבד. ציטוט נוסף: "מבחינה אמפירית עובדה היא, שמה שאנחנו מכירים כיהדות, לא כאיזה אידיאה אלא כמציאות שהייתה קיימת למעלה מ־2000 שנה, 2500 שנה, מראשית תקופת בית שני - זהו אורח החיים המושתת על מערכת של תורה ומצוות, והמערכת הזאת צמחה מתוך העדה היהודית [ זאת אומרת מבני האדם היהודים] שהתכוונה לעבוד את השם בתורה ובמצוות. במסגרת הפרוגרמה הזאת, היו אינסטיטוציות שונות, מבחינת החיים הפרקטיים"

comment-2-comment

comment-2-comment

18.

מתוך חמלה, כמובן, ולתועלת העולם כולו.

17.

ברוך שפינוזה היה הראשון לביקורת המקרא, הוא שהעלה את הטענה שהתורה נכתבה בידי בני אדם והביא טיעונים תומכים. הוא ולא הרבנים מהמאה 20 המוזכרים כאן בכתבה.

comment-2-comment

הטענה שהתורה נכתבה על ידי בני אדם נאמרה על ידי ישוע, ולכל הפחות, מי שלא מאמין שכך היה יכול לקרוא את הטענה הזאת בברית החדשה, אל הגלטיים פרק 3 פס 19-21

16.

הוא לא יודע מה זה תורה.

comment-2-comment

15.

מי שטוען שאלוהים אמר לנו לכתוב לעצמנו מצוות

14.

1. כמו זומר: היתה התגלות אלוהית, ולא פעם אחת, אלא מתמשכת, בבחינת"קול גדול ולא יסף". 2. כמו זומר: ה' ביקש את האדם, לכן התגלה. שלא כמו זומר, ה' לא ביקש את האדם על מנת לקבל אהבה (הוא לא זקוק לזה) אלא כביטוי עליון של מימוש אספקט אחד שבאלוהותו (מידת המלכות והריבונות של האינסופי הבלתי מוגבל בסופי המוגבל) בבריאה שברא. ביטוי עליון זה אינו אלא זה הנעשה בידי נברא תבוני (נברא בצלם אלוהי) אבל בעל כושר בחירה. 3. לא כמו זומר: ה' לא ביקש מהאדם רק או קודם כל "אהב אותי", אלא "ממש אותי". הוא ביקש מהאדם לעלות למדרגה נבואית, במשמע של להתעלות מבחינה הכרתית- רוחנית ולהכנס לשיח אתו כדי להבין את מידותיו ורצונותיו של האל המבקש מימוש, לפי יכולותיו וההבנות הגבוהות ביותר של האדם בעת ההתעלות, דהיינו: במסגרת המושגית היסודית התרבותית של האדם באותה עת ובאותן נסיבות - אך מתוך חתירה והתכוונות להעלאתן לפרספקטיבות ורמות גבוהות בהרבה. בסופו של השיח הרוחני האוהי-אנושי הזה על האדם להבין שהאל מצפה ממנו לנהוג לפי הצוויים האימפרטיביים המשתמעים. אלה הן המצוות. זוהי תכליתו של השיח וזו תכליתו של האדם העומד לפני אלוהים. אהבת האדם את האלוהים היא רק ציווי אחד בארגז הכלים הכולל של המצוות, לא לא הציווי היחיד ובודאי שלא הציווי העליון. 4. העם היהודי בכלל, ויחידי סגולה בעלי יכולת רוחנית, מוסרית ונבואית מיוחדת שהיו בני העם הזה, עשו את המהלך של הדיאלוג הקדוש, כל אחד במסגרת דרגתו. התוצאה היתה מצוות שלא האדם המציא אותן, אלא הדיאלוג האלוהי-אנושי הוא שהפיק אותן. זה המובן העמוק של "תורה מן השמים". במסגרת השיח הובנו והופקו עקרונות ונורמות יסוד המחייבות את האדם. אלה כונסו בתורה וגם ביתר כתבי הקודש במהלך הדורות והוכרו כציוויים מחייבים. הם גם התפתחו לאורך הדורות והרחיבו את גבולם ואופקיהם באמצעות הקודים הפנימיים שבתורה – כללי הלימוד, הפרשנות, שקול הדעת והפסיקה. בשל סגוליותם הם אכן מחייבים, ובשונה מכל נורמה של אופנה או גחמה או אינטרס אינדיבידואלי או כיתתי אחר שצץ ביהדות מדי תקופה וסולק או הסתלק לאחר מכן, או יסולק בעתיד (כמו אלה של האיסיות למיניה, הנצרות, הקראות, החילונות, הקונסרבטיביות, הרפורמיות והרקונסטרוקציונליזם). 5. הציוויים ואורח החיים היהודי שנבע מציוויי התורה בכלל העלו לאורך ההיסטוריה את האדם לגבהים של מוסר אישי וחברתי שלא אפיינו שום קבוצת בני אדם אחרת בעלת משמעות מספרית לאורך משך היסטורי בקנה מידה של דורות. תרבויות המערב כולן, נשענות ומאמצות את העקרונות היסודיים של מורשת התורה (תרבויות המזרח ותרבויות אחרות, במידה שעיצבו ציוויים מחייבים – כל אחד יכול להעריך בעצמו מהי רמתן מבחינה מושגית ואנושית, חברתית ואינדיבידואלית. ההישגים שלהן דלים למדי, ויש לכך ביטויים רבים). המופת ההיסטורי הזה הוא ראיה אמפירית למהות האלוהית של המצוות בקנה המידה האנושי, ההיסטורי חברתי. אכן, המערב הולך ומתחלן, הולך ונוטש את המורשת התורנית בגרסאותיה הנוצריות, ולכן הוא נשאב לתוך תהליך התנוונותי עמוק (תרבותי, ובעקבות זאת, בסופו של דבר באה גם ההתדרדרות החברתית והכלכלית. בארה"ב רואים זאת מאז סוף מלחמת העולם השניה, ובאירופה מאז שנות ה -60 וביתר שאת מאז אמצע שנות ה -70 של המאה שעברה). סופו של התהליך יוכיח שוב את האמת האלוהית התורתית. 6. אכן, ציוויי התורה ניתנים לפיתוח ולשכלול, אך רק לפי הקודים הפנימיים של מסורת התורה כפי שהוגדרו בתורה והתפתחו מתוכה, ורק ע"י בעלי הסמכות והמומחיות המוגדרים עפ"י מסורת התורה עצמה, ולא ע"י כל אחד אחר, דוגמת פרופ' זומר או כל רפורמי או קונסרבטיבי אחר, או בעל פרופסיה תרבותית אחרת (פילוסופית, סומיולוגית וכו'). 7.ההלכה, ואופן רחב יותר האתיקה היהודית, כפי שעוצבו ע"י האורתודוקסיה היהודית מגדירים באופן אותנטי ובעקביות היסטורית ותכנית מהותית את ציוויי התורה מכוח מסורת התורה ומקורות הסמכות הקבועים בה. לכן, ולא רק בגלל המימד הקולקטיבי ההיסטורי והקהילתי שלהם לשעתם, הם מחייבים אן בלוק, כלכלותיהם ופרטותיהם, בדיוק לפי ההלכה והאתיקה היהודית המקובלת. 8. לסיכום: ציוויי התורה הם אלוהיים – בקנה המידה האנושי הגבוה של מבחר האדם היהודי בדורותיו. את הציוויים האלה על האדם היהודי לקיים בגרסתם ובמופעם האותנטי, המוסמך והקוהרנטי – ההלכה והאתיקה היהודית המקובלת, וכל המרבה והמדקדק בהם הרי זה משובח.

comment-2-comment

comment-2-comment

אשמח להכיר מי שכתב/חיבר את המסכנות האלה

comment-2-comment

אתה מבין שכל מה שכתבת לא נכון, ברגע שאין אלוהים שאיכפת לו מכל זה? ועד עכשיו אין הוכחה חד משמעית אחת לקיום ישות כזאת. ובמילים אחרות די לבזבז את החיים על שיגעונות ושקרים.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

תגובה חריגה ברצינותה. אינך חייב להסכים, אבל מזמין למחשבה ולקיום שיח. כך גם דברי פרופ' זומר. קשה למרבית האנשים להכיל מורכבות, קל וחומר כאשר יש בה מרכיבים מקוטבים או פרדוקסליים.

13.

התורה ניתנה בשלמותה כולה ככתבה וכלשונה עי הבורא. והיא לא תהיה מוחלפת או תשתנה. קשה להבין איך רב אורטודוקסי יקבל את הצעתו מעניינת ומקורית ככל שתהייה

comment-2-comment

הרבנים כבר היום לא יודעים כיצד להתמודד עם גילויים מדעיים חדשים שמביכים את האמונות שלהם מידי יום. ההסבר שמעלה זומר נותן לדת "חסינות" גם במידה ומחר ינחתו פה חייזרים.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

עד אז לא היה עיקר אמונה כזה. הרמבם היה הראשון שטען את זה וכולם יישרו איתו קו בהמשך. זו לא חוכמה לטעון על משהו שהוא עיקר אמונה ושאם אתה חושב אחרת אתה כופר. זו דרך שחוסמת בצורה אלימה כל פרשנות אחרת. יש יותר מדרך אחת לפרש דברים ולא מזיק להיות פתוחים לרעיונות

comment-2-comment

המדע מוכיח דברים מהתורה שפעם לא היו מובנים.

12.

חלק הוא "מאמין" וחלק הוא "חושב". יחי ההבדל הקטן.

11.

אין כל ניגוד בין הדת הקונסרבטיבית לאמונה שהתורה לא מן השמיים. להפך, זה יסוד אמוני אצלם. סתם דוחפים לנו רפורמים שעושים רעש של אורתודוקסים. ווינט אתם מאבדים את הישראלים....

comment-2-comment

comment-2-comment

10.

איש חחם.מסקים עם המסכנות שלי.

comment-2-comment

הבנו, החילונים אנאלפבתים, יאללה, דפדף...

9.

8.

comment-2-comment

7.

אלוקים אמר 'שמור את יום השבת' ומכאן, כל הל'ט אבות מלאכה וכו', נכתבו והומצאו ע"י בני אדם שעם כל הכבוד, מפליצים ומחרבנים כמו אחרון האנשים ביקום. ככה זה לגבי כל הדת היהודית וכל הדתות והכתות בכלל, המצאות של בני אדם. הבעיה היא שאנשים מכפיפים את עצמם לשטויות האלו כאילו הם דברי אלוקים חיים.

comment-2-comment

נהפוכו מההלכות היוהדיות השריעה האיסלמית לא נכתבה על ידי בני אדם נהפוכו היא קוראת תיגר מאז הפסוק הראשון לכלל האנושות עד יום הדין לכתוב פסוק אחד (כן פסוק אחד) , התורה היא במקור מ ה' שניתנה למשה רבנו אך הרבנים אחריו עם השנים שיכתבו את התורה (מה שנוח להם ממנה) לצרכים שלהם. אין פרדוקס מזה שיודעים שההלכה שוכתבה אבל עדיין מקיימים את המצוות שלה . אני קראתי את הקוראן (יש תרגום לעברית שקל למצוא) אפשר לקבל פריספקטיבה מה קרה בדיוק עם התורה וההלכה היהודית.

comment-2-comment

אתה מנסה לצטט אמונות מוסלמיות,שגורסות שהתורה שוכתבה ועוותה, בעוד הקוראן הוא במדויק דברי האל. זה כמובן טיעון משעשע ומטופש עבור כול חוקר שאינו שטוף מוח דתי . הקוראן הוא אסופת דברים שלכאורה מוחמד אמר בעבר כדברי התגלות מהאל ושכונסו יחדיו והועלו על הכתב שנים לאחר מות מוחמד, על ידי אנשים ששמעו אותם ממוחמד..."טלפון שבור" ולא מדויק, שהמקור שלו הוא warlord מדברי שהעתיק בחוסר דיוק מהיהדות והנצרות.

6.

5.

תמיד נותן במה אך ורק למי שמערער על התורה ולא חס ושלום למישהו מהצד השני. אתר הנדסת תודעה לכל דבר וענין...

comment-2-comment

שלא קוראים כלום עד הסוף ואם קוראים אז לא מבינים מה שכתוב? האיש לא מערער את התורה טמבלון, הוא מערער את האמונה שאלוהים כתב את התורה וטוען שאלוהים אמר רק מילה אחת לאנשים "אהבוני", ואת השאר כתבו בני אדם ובזה הם מאמינים וזו דרכם לאהוב את אלוהים. לקרוא ולהבין ולא להמציא.

comment-2-comment

אתר פח

4.

כנראה שלא קראת אותה..

3.

ולכן הוא כופר ולכן הוא גרוע ליהדות.

comment-2-comment

comment-2-comment

2.

1.

דוגמא יפה היא פרשת בנות צלפחד. אם הבוס שלכם היה נותן לכם הוראות עם סעיף שאומר "תהיה לכם שאלה על X, אתם תשאלו אותי ואני אגיד לכם שהתשובה היא Y, ואז תהיה לכם שאלה על זה, ואני אגיד לכם שהתשובה היא Z", לא הייתם חוזרים לשאול אותו. הייתם חושבים שמשהו לא בסדר בראש שלו.

comment-2-comment

היכן היא ניתנה?

comment-2-comment

אולי פיספסת משהוא? תתחיל מההתחלה ותשים לב לכל מילה אם כל האפשרויות היכולות להיות. אם נתקלת בבעיה תתקשר. המערכת תנסה לעזור. ימיי א-ו 9בבקר עד 9 בערב. לא בשבת.

comment-2-comment

שאין אלוהים ואין כח עליון על טבעי

comment-2-comment

לך יא רפורמי

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

אלוהים הוא לא הבוס שלנו. הוא סיבת הקיום שלנו. הוא כל הקיום שלנו. אי אפשר להשוות אותו ואם מעשיו לאדם כלשהו. " כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאם יהוה. כי גבהו שמים מארץ, כן גבהו דרכי מדרכיכם ומחשבתי ממחשבתיכם". {ישעיה נ"}

comment-2-comment

comment-2-comment

פרשת בנות צלפחד

comment-2-comment

צלפחד; אבא יוצא לקושש עצים במדבר. בנותיו רועדות מקור, מתחבקות ומחכות שאבא יחזור.אבל אבא לא יחזור לעולם, אלוהים ציווה לסקול אותו מחוץ למחנה

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

אלוהים הוא לא בוס, אבל הוא מחלק הוראות, שנקראות מצוות, פרס למי שמקיים אותן, ועונש למי שלא. הוא מסביר את זה בלשון אדם, כדי שנבין. אור לזאת, תסביר בבקשה את פרשת בנות צלפחד.

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה