54

"לכי מעטי עצמך": האגדה שהיא תקציר המאבק בין המינים

בתלמוד מסופר שאלוהים אמר ללבנה: "לכי ומעטי את עצמך" – ואז ביקש מחילה על האפליה שהוא יצר בינה ובין השמש. כך מסכמת אגדה קצרה אלפי שנות פטריארכיה. לנו הנשים נותר רק לחייך חיוך מריר בכל פעם שהעולם האקדמי, המקצועי או המשפחתי מנסה להראות לנו את מקומנו

פרופ' רוחמה וייס | פורסם:24/06/2022

קרבות לוח השנה

הקרב התרבותי החשוב ביותר, זה שיקבע את סדר היום השבטי, הוא הקרב על לוח השנה. בשנת הלימודים הזו עסקתי בסוגיות החותמות את הפרק השני של מסכת "ראש השנה". למדנו על רבן גמליאל ועל דמויות הלבנה שהחזיק בבית המדרש כדי לבחון את ההדיוטות שבאו להעיד על המולד, התבוננו בעבודתו של עורך הסוגיה שהתלבט ארוכות בשאלה המפתיעה האם הפעילות של רבן גמליאל עם צורות הלבנה היא בבחינת עבודה זרה (אמל"ק: לא), וחשפנו את הכוחנות שמתלווה כשובל לכל עיסוק בקביעת החגים ולוח השנה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ראשיתו של המאבק על לוח השנה בבחירה בין שנה שמשית לשנה ירחית (מאבק שהוכרע בהחלטה על שנה ירחית שמתעברת כדי לקשור בין החודשים לעונות השנה). משם עבר המאבק להחלטה המהפכנית לקדש את החודש על ידי ראייה. הקידוש על פי ראייה הוביל למאבק כוחני נוסף: היכן מעידים על המולד? למי תינתן הזכות להעיד על ראיית המולד? מי יבחן את העדים? והאם באמת "נפקיר" את לוח השנה בידי עדים אקראיים (ולפעמים גם מזידים)?

בראשית היו האלים והאלות

לא סתם קשר עורך הסוגיה בין פרקטיקות "עדות החודש" של רבן גמליאל, לעבודה זרה. האינטואיציה של העורך מחזירה אותנו לימי הראשית של המאבק על חילופי החודשים והעונות. שכבת הבסיס של לוח השנה, על חודשיו וחגיו, היא השכבה הפוליתאיסטית. החגים והחודשים היו בראשית דרכם ימים של שמחה והודיה על הסדר שהעניקו לנו כוחות הטבע, וימים של תקווה שהסדר לא יכזב וגם השנה נהנה מהשפע שהטבע יכול להעניק.
צילום: רויטרסירח מלא. התרבות העברית הפכה למונותאיסטית, אבל שימרה אגדות שיסודן באמונה בריבוי אלים וכוחות (צילום: רויטרס)
מאבקי השליטה שהתמקדו בשאלת קידוש החודש ומיוחסים לבית המדרש של יבנה, הם תרגום מונותאיסטי, הד קלוש, למלחמת עולמות בין איתני הטבע שמבקשים להגביר את שליטתם בעולם. על אף שהתרבות העברית הפכה למונותאיסטית, היא שימרה במשך דורות רבים אגדות שיסודן באמונה בריבוי אלים וכוחות – שימרה את התוכן הנועז ושינתה את המעטפת החיצונית.

"לקטוף את הירח"

סיפורי הבריאה בפתיחת ספר בראשית הם שיר הלל וניצחון לתרבות המונותאיסטית. סיפורים אלה לא חוסכים במאמצים להציג את האל האחד שברא את איתני הטבע ושולט עליהם. אלא שפה ושם מבליחות גם משיר ההלל המונותאיסטי עדויות לאמונה בריבוי אלים (הקביעה בלשון רבים: "נעשה אדם בצלמנו", או סיפור בני האלוהים שלוקחים לעצמם את בנות האדם).
גם תיאור בריאת השמש והירח מדיף ניחוח של אמונה עתיקה בכוחות העצמאיים של הטבע: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה, וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים. וְהָיוּ לִמְאוֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ, וַיְהִי כֵן. וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים. וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ, וְלִמְשֹׁל בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה וּלֲהַבְדִּיל בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ, וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב".
בלב התיאור המפורט של אלוהים הכול-יכול שאומר, עושה, נותן ומברך, מתגלים כוחות גדולים המוענקים ל"מאורות הגדולים": "לממשלת היום... לממשלת הלילה... למשול ביום ובלילה ולהבדיל". החזרה המשולשת על השורש מש"ל מעוררת מחשבות על השאלה מי באמת מושל, והאם הסיפור המונותאיסטי של בראשית הצליח להכחיד את מסורות האלים והאלות שקדמו לו.

כשאלוהים אמר בפעם הראשונה: סליחה

אגדה עתיקה נסמכת על בלבול, לכאורה, בפסוקים המתארים את בריאת השמש והירח. בראשית בריאתם מתייחס אליהם אלוהים כאל "שני המאורות הגדולים" – ומיד אחר כך הוא מציג אותם כ"מאור הגדול", הלוא הוא השמש, ו"המאור הקטן" שהיא הלבנה. אז שני מאורות גדולים, או מאור גדול ומאור קטן?
השינוי הפעוט הזה, הוא כל מה שנדרש לדרשן כדי להעניק הכשר מונותאיסטי לאגדה על מלחמת עולמות בין השמש והלבנה (חולין ס, ע"ב): "אמרה ירח לפני הקדוש ברוך הוא: ריבונו של עולם, אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד? אמר לה: לכי ומעטי את עצמך. אמרה לפניו: ריבונו של עולם, הואיל ואמרתי לפניך דבר הגון, אמעיט את עצמי? אמר לה: לכי ומשול ביום ובלילה, אמרה לו: כיצד זה יעזור. האם יש תועלת בנר שדולק בצהריים? ...ראה שדעתה של הלבנה לא נחה, אמר הקדוש ברוך-הוא: הביאו כפרה עליי שמיעטתי את הירח".
ככל שהאגדה מרבה להשתמש בתואר "ריבונו של עולם", כך גדלה חשדנותי ביחס למונותאיסטיות שלה. האגדה מספרת על מאבק בין הלבנה לשמש, בין כוחות זכריים לנקביים. פעם היה שוויון בין אל השמש לאלת הלבנה, וההחלטה לאתגר את השוויון ולפרוץ במלחמת עולמות מיוחסת לאלה. התרבות המונותאיסטית מעמידה את "ריבונו של עולם" במעמד של שופט. הלבנה מסבירה לאלוהים שרוטציה בין שני כוחות שווים איננה אפשרית: אי אפשר לשני מלכים להשתמש בכתר אחד.
בתגובה – די מובנת וצפויה, יש להודות – אלוהים מזמין את הלבנה לרדת מגדולתה (ואנו מוזמנות לדמיין מלחמה אדירה בין השמש ללבנה, שהסתיימה בתבוסת הלבנה). הפתרון האלוהי, "לכי מעטי עצמך" – הוא סיסמה, הוא תקציר המאבק בין המינים. אנחנו, הפמיניסטיות שמצויות במקורות ישראל, מרבות להשתמש בו בחיוך מריר בכל פעם שהעולם האקדמי/ המקצועי/ המשפחתי מנסה להראות לנו את מקומנו בעולם: "לכי מעטי עצמך". לדעתי, אנחנו צריכות לעשות סטיקר כזה.

אלוהים מסגביר ללבנה את העולם

הלבנה היא אלה, וברור שכאחת כזו היא לא תתנדב "למעט" את עצמה. היא מנהלת קרב מול אלוהים, ובאופן מפתיע מאוד אלוהים מגמגם. זו בוודאי אחת הפעמים היחידות שבהן אלוהים מודה בטעות. אלא שכמו כל מנהל טוב שהבין את טעותו מאוחר מדי, אלוהים מתבונן בלבנה ומסגביר לה שאין לו מה לעשות – הרי הוא כבר מינה לתפקיד הבכיר את הגבר (השמש).
אני ממליצה לקרוא את האגדה המלאה ולראות כמה אלוהים של האגדה מגמגם ונבוך. באגדה משוקעת ההבנה שהמלכת הפטריארכיה ודיכוי האלות היא מעשה לא מוסרי. בסופו של דבר, אלוהים הנבוך והמבולבל מבקש ממקורביו להקריב עבורו קורבן שיכפר על חטאו כלפי הלבנה. כן חברות, גם בעולם מונותאיסטי יש אלים ואלות, יש מלחמות וחרטות – ואין אלים מושלמים.

זה לא באמת עזר לנו

זה לא עזר לנו, או ללבנה. השמש קיבל את המינוי והלבנה הייתה "עזר כנגדו". כך מסכמת אגדה קצרה אלפי שנות פטריארכיה. אנו נמצאות בראשיתה של מהפכה עצומה, העולם נערך לסיומה של הפטריארכיה, ועלינו לחשוב ולתכנן עולם שיש בו מקום להרבה מאורות גדולים.

כשאלוהים לא אמר סליחה

אלוהים הנבוך והמתנצל נוכח האפליה שהוא יצר, עומד בניגוד חריף לאלוהי פרשת "קרח". קרח, כמו הלבנה, מלין על אפליה אלוהית ולא זוכה לטיפה אחת של חמלה: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר: הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע".
אגדת מלחמת השמש והלבנה מתארת את רגעי ההולדת של הפטריארכיה ודיכוין של האלות והנשים. פרשת "קרח" מתארת שלב מתקדם של הדיכוי הפטריארכלי – היא מתארת את ההסתגלות וההשלמה עם הדיכוי. הרוב מקבל את הדיכוי בשקט, ומי שלא משלים עם ניצחון הפטריארכיה – יומת. תם עידן ההתנצלויות והגמגומים, שלטון המיעוט על הרוב חוגג בפרשת "קרח" את ניצחונו.

ובבית המדרש של הטוקבקים

גם השבוע שתי חברות בבית המדרש ייחסו לי שנאת גברים. אחת כתבה: "רוחמה שונאת גברים", והשנייה הרחיבה את הטענה: "הרוחמה מפחדת מגברים חזקים וצודקים שמעמידים אותה במקומה". יקירותיי, אני ממש לא שונאת גברים. נדמה לי שאני לא באמת שונאת, ובטח שלא את "הגברים" כקבוצה. אין לי מושג מה נכנס תחת הכותרת "גברים חזקים וצודקים", אבל למה לי לשנוא א-נשים חזקים שאומרים דברי אמת?
תמונה כללית
רוחמה וייסצילום: דבי קופר Debbi Cooper Photographer
וביחס לקביעה שהם "מעמידים אותי במקומי", אני רק רוצה לשאול: מהו מקומי? האם יש לנו מקום קבוע? האם אני צריכה למקם את עצמי במקומות שאחרים שמרו עבורי? כי האמת היא שאין לי כוונה להתמקם במקומות שהפטריארכיה שמרה עבורי, ואני אפילו לא מתכוונת להתנצל על כך.
שבת שלום!
לכתבה זו 54 תגובות
הוספת תגובה
54

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
43.

לכי מעטי את עצמך זה אורמ שיש לאישה גדולה ואור משלה רק היא מתבקשת בגלל האגו הענק של הגבר מעט למעט את עצמה ולתת לו קצת יותר כבוד לצערנו קיימים המון גברים שחושבים שהמשפט הנכון זה "לכי מחקי את עצמך" חושבים שהאישהב פחות טובה וחכמה מהם, לא מכונים שהיא תשמיע את דעתה ובקיצרו רוצים אותה שפחת ניקיון

42.

41.

טוב, אני לא הולך לקרוא את כל הכתבה, כי מראש אפשר לראות שאת פשוט לא מבינה על מה את מדברת. אבל קראתי מילה פה ומילה שם... סילחי לי מאיפה את לומדת את זה? אני מאמין שלא הלכת לאיש מקצוע אמיתי שמתמחה בתלמוד (כגון הרב זמין כהן, הרב יוסף בן פורת, הרב שלמה יהודה... וכו'.) זה מצחיק כי אני לא חושב שיהיה אדם מספיק טיפש ללכת ללמוד רפואה אצל סנדלר. נו... שויין.. אגב לכי מעטי עצמך = לפי התנך (שגם הלא מאמינים חייבים לומר שעל פי ממצאים שמצאו התנך קיים הרבה לפני שהמציאו חללית טלסקופ ואפילו מגדלת) ועדיין נאמר בתנ"ך שהלבנה הלכה והתמעטה. והנה לפני מספר שנים על ידי טכנולוגיות הכי חדישות שיש ואחרי הרבה מחקרים המדע היום "גילה" שהלבנה באמת הייתה גדולה יותר ממה שהיא היום (הם עדיין לא הגיעו לשיעור האמיתי, אבל רואים שהם מתקדמים) בנוסף כתוב שגם הירח הייתה מאירה כמו השמש, שכתוב: "שני *המאורות* הגדולים" והפלא ופלא, זה בדיוק מה שהמדענים הגיעו למסקנה רק בתקופה האחרונה. ויש לי 4 ספרים!! שמוכיחים עד כמה המדע התקרב לאמת התורנית. והנה המילה של הכותרת:) הלוואי שתלכו לאיש מקצוע אמיתי, ללמוד ממנו את המקצוע, במקום ללכת סתם לאיזה סנדלר... ואם אתם חושבים שאתם צודקים במאה אחוז, אז אתם לא אמורים לפחד לשמוע עוד חוות דעת לא?:)

40.

המרמור הוא הדלק של חייה .הפטריארכיה ...

39.

38.

comment-2-comment

37.

כמו כל אדם רע שמכחיש את הרוע שלו!!!

36.

זה שאת ממש בטוחה שאת יותר חכמה מהתנאים הקדושים זה זכותך. אבל מה הקשר בינך לבין יהדות?

35.

1. בתחילה השמש/ החמה והירח/ הלבנה (ששניהם יכולים להיאמר בלשון נקבה) היו בגדלים שווים, ואז בא הירח לפני הקב"ה ואמר לו: "אין שני מלכים יכולים לשמש בכתר אחד" וכוונתו הייתה שהקב"ה יגדיל אותו או יקטין את השמש כי זה לא "הגיוני" שיהיו 2 מלכים... מבחינת הירח הוא היה צריך להיות המלך הראשי.. ולכן הקב"ה ענה לו שיקטין את עצמו ואז לא יהיו 2 מלכים.. 2. רק מי שלמד את התורה מאביו ואימו שהם למדו אותם מהוריהם והם למדו אותה מהוריהם וכו' עד לרבותינו זיכרונם לברכה, יכול ללמד את התורה ואת המהות האמיתית שלה 3. אם היה לי זמן, (סטודנטית עמוסה..) הייתי מפרקת אחד לאחד את כל המשפטים המופרכים שכתבת..

comment-2-comment

לא מכירים את העיקרון הבסיסי של "70 פנים לתורה". הורייך לא למדו אותו מהוריהם וכו'?

comment-2-comment

אכן, רק שבאגדה בחולין מופיעה הלבנה כנקבה. ב"אוצר מדרשים" (אמנם אינני יודע מהיכן אייזנשטיין הביא את הנוסח הבא) כתוב: "אמר הקב"ה: גלוי וידוע לפניי שבדעתך שאגדיל אותך ואמעיט אותו, הואיל וקטרגת עליו לכי ומעטי את עצמך אחד מששים מאור החמה" - כאן מופיעה הלבנה כנקבה והשמש כזכר. זוהי דרך מגדרית טיפוסית בה חושבים על הסיפור. האם אתה מסוגל להבין מדוע רוחמה אומרת את מה שאומרת?

34.

גם קורח ועדתו זהו סיפור אחר לגמרי

33.

השמש, או החמה היא נקבה,היא נשארה בגדולתה. אז עכשיו רוחמה רגועה ומפוייסת? כולנו מקווים.

32.

ההיסטוריה הוכיחה שהחזק מנצח. התקופה שלנו סוף סוף מתחילה לתקן את העיוות

31.

בד"כ לא קורא את הדעות הממורמרות שאת כותבת, מריחים מרחוק את המרמור והטראגיות, אז פשוט חבל על הזמן. אבל פעם אחת אמרתי לעצמי- "בוא נבדוק אם האינטואיציה שלי נכונה" ווואלה קיבלתי מענה די מהיר. כשמדברים על אנשים שהופכים את הטקסט המקראי\אגדות חז"ל לסיפורי מיתולוגיה עם מלאכים, שדים ופיות- או אלוהים שמגמגם(כשל לוגי מדהים.. אין זה השיא) בד"כ הכוונה היא לחרדים ואנשי דת כאלו ואחרים. היום אני מבין שגם הפרוגרסיבים והפמניסטיות די קרובים אליהם בהשקפת עולמם הצרה כנמלה. לא היה שוויון, כי אין שוויון. והניסיונות לייצר אותו רק גורם לפערים להיות בולטים פי כמה. "לכי תכערי את עצמך" אם נולדת יפה, "לכי תטמטמי את עצמך" אם נולדת חכמה, "לכי תבזבזי את כספך" אם נולדת עשירה. מה נעשה שאלוהים גמגם ששנולדת ויצאת נכה? תמיד יש מישהו בשרשרת המזון שיהיה פחות ממך, ולקומוניסטים ולשמאלנים יש עניין *לא* לנסות לתקן ולהעניק שוויון הזדמנויות לחלשים(שזה בהחלט מבורך, "מעשי אדם גדולים ממעשה הקב"ה" אמר ר' עקיבא לטורנוספופוס), אלא פשוט לדפוק את כולם.

30.

אז מה תגידי על זה…?

comment-2-comment

29.

קורח טען שמשה רבנו מחלק משרות לפי רצונו ולא לפי קריטוריונים, בקיצור גובים למקורבים . והיות שכל בני ישראל הם באותה רמת קדושה . הרי שגם בהיותו הבוגר במשפחה (אחרי משה) מגיעה לו להיות נשיא השבט ואפילו כהן גדול, הכופרת גם חושבת שחז"ל והיא הם באותה הרמה . וגם היא יכולה לפרשן לפי דעתה את התורה ושכולנו הם באותה רמה. וקדושים=יהודים אותו דבר, ואפילו היא יכולה להחיות מתים כמו חז"ל וכמו שמשה הפך את מקלו לנחש = משהוא חי, גם היא הופכת את סנטה שלה לחי,

comment-2-comment

מזה שבמגירה ליד, בשבילכם סנטה

comment-2-comment

28.

של בני משפחה על המנהיג, כדי שההחלטות שיתקבלו יהיו ענייניות. לא נדבר כאן על השפעה של בני זוג שסובלים מבעיות כאלה או אחרות על בני משפחה בתפקידי מפתח, אבל חובת הציבור לדעת שאין התערבות פסולה שכזו. מי שהתנסה בכך, יודע עד כמה קשה לעמוד בהשתוללויות של בני זוג ועד כמה קשה לפעול בהיגיון תחת לחצים בלתי נסבלים כאלה- ולא אוסיף.

27.

ליודעי דבר יש את בורא עולם שברא את ההתנגדות שלו שהיא המלכה ורצונה היה לשלוט ולכן הוציאה מתוכה את נשמת העולם שקוראים לה "מי" ואחר כך יצאו לילית ושמאל שהם השמש והלבנה ולילית רצתה לשלוט ובורא עולם לא רצה לתת לה אלהים זה שם שמאחד את הכוחות לילית,שמאל ומי הם נגד בורא עולם והם בראו את העולם הזה ובורא עולם מנסה לתקן את המלכה שהיא ההתנגדות שלו שהוא ברא

comment-2-comment

26.

רק אגיד שבחרת מקום מעולה - לחנך, לאתגר ולעניין בכל שבוע. אני תמיד יוצא מהקריאה שלך עם ערך מוסף, ובטוח שגם המקללים האוטומטיים לומדים משהו.

25.

את התנועה הפמיניסטית הקיצונית במלוא הדרה.

24.

ככלל, חז"ל לא נתנו חשיבות רבה להיבט המגדרי והפרשנות המגדרית מחמיצה את הנרטיב הלאומי- דתי שלאחר חורבן הבית. כנראה שהכוונה היא לעורר תקווה אחרי המרד הגדול ומרד בר כוכבא ולומר לעם היהודי שהוא כמו השמש והגויים הם כמו הלבנה- כלומר העם היהודי הוא אור לגויים וכך יש להבין את האגדה, ולא במובנה המגדרי כפי שהוצג כאן. אכן הייתה מהפכה מונותיאיסטית, אבל אף מהפכה אינה מוחלטת ואינה חד ערכית ולכן גם און אגדות שנראות שונות מהנרטיב של המהפכה המונותיאיסטית. זה חלק מהתרבות העממית וכך יש להבין אותה.

22.

הזיהוי המגדרי של הלבנה כנשית לעומת השמש הגברית הוא עצמו פטריארכלי. רמז גם למחזור החודשי הנשי וגם לאורן ה"חלש" ולמידת גופן הקטנה. מפליא שפמינסטית כמוך מעלה את הרעיון מהאוב גם אם כדי לנסות ולתקן במקום להתעלם או לדחות מלכתחילה.

21.

20.

comment-2-comment

לא חוכמה לעקם כתבים עקומים.

comment-2-comment

19.

יישר כוח!

17.

15.

יש טור שמוקדש רק לקעקוע כל דבר שמריח מיהדות ועוד מפרופ' ליהדות. זה כמו שפרופ' למתמתיקה יכתוב טור כל שבוע במדור מדע על זה המתמטיקה היא שטות גמורה, אגדה אורבנית וכל שבוע הוא ינסה להוכיח את זה בטרחנות בלתי נלאית. מרחם עליך.

14.

אבל כנראה שככה היא נכנסה להיריון והוא נהיה מזה מיליונר. אבי האומה היה Sרסור קטן

comment-2-comment

comment-2-comment

13.

12.

11.

אם אפשר להמשיך לעוות את התורה לחלוטין. טור פתטי

10.

comment-2-comment

comment-2-comment

דוברות אמת דבר שהוא נובע כתוצאה של חשיבה של עליונות מגדרית

9.

ברגע שאת משתמשת במילה "הסגברה" תארי לך שנמציא מילה כמו "הסעברה" שערבי מסביר

7.

קל להגיד לגבר ליברלי אל תטריד אל תעשה ,להרוס את התא המשפחתי שגורם לילודה שלילית אצל הליברלים ומחזק את השמרנים והדתיים שמנצחים בנוקאווט דמוגרפית .. את ושכמותך אסון לנשים ולהרס הערכים היהודיים והתא המשפחתי

comment-2-comment

6.

שזה זכר והינה כל המאמר הופך טעות

comment-2-comment

5.

לאחר התפתחות תרבותית של האנושות של אלפי שנים, כולל כל הזוועות הגזעניות, האידאולוגיות והלאומניות, הגיע העת לחפש את השפיות במעשינו האנושיים וחולפים.

3.

אלוהימה(מושג תוצרת הרוחמה),היא לא היתה מגמגמת.

2.

1.

דברי טעם

comment-2-comment

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה