1 צפייה בגלריה
מודעות האוטובוסים בקמפיין של מח"צ
מודעות האוטובוסים בקמפיין של מח"צ
המודעות שנרכשו לאוטובוסים
(צילום: רשתות חברתיות)
חברת האוטובוסים דן החליטה להסיר את קמפיין השלטים של "מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה" לאחר הסערה בעקבות תחקיר "ידיעות אחרונות" שחשף את הקשר בין המועצה לפעילים שמתנגדים לחיסונים ולחיסוני ילדים בפרט. בין הססמאות המרכזיות שעומדות במרכז הקמפיין שנתלה היום (ראשון) על עשרות אוטובוסים: "תחסנו אותו בשביל ללכת לקולנוע?" ו"על חיסוני קורונה לילדים רק ההורים מחליטים". ב"דן" הסבירו כי "בהתאם למדיניות הפרסום העדכנית של קבוצת 'דן', פלטפורמת הפרסום על גבי האוטובוסים נועדה לפרסום מוצרים ושירותים ולא לניהול קמפיינים כאלה או אחרים".
במערכת הבריאות נמתחה ביקורת קשה על הקמפיין שמתמקד בחיסוני הילדים. יצוין כי על אף שהוא לא קורא באופן מפורש שלא לחסן ילדים, עמדת המועצה ככלל היא התנגדות לחיסון הילדים - למעט ילדים בסיכון.
"ההורים תמיד מחליטים לגבי חיסון הילדים שלהם", אמר פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה וחבר הצוות לטיפול במגיפות וחבר בוועדת החיסונים של משרד הבריאות. "אף אחד לא מכריח את ההורים לחסן את ילדיהם. אנחנו מחסנים את הילדים כדי להגן עליהם ולא בשביל שילכו למסעדה. זה משום שהילדים יכולים להיות חולים, וילדים חולים זה לא דבר טוב. חיסון יכול למנוע מהם גם את תסמיני הפוסט קורונה (לונג קוביד) ותסמונת PIMS".
גרינברג ציין כי "אם מציגים את זה כאילו הסיבה היא ללכת למסעדה, זו הטעיה. אין כפיית חיסונים במדינת ישראל. מעניין שכשאנשים טסים למדינות שמחייבות חיסונים, כמו חיסוני המטיילים, הם לא חושבים שזו כפייה. אז זה בסדר? בשביל לצאת לטיולים זה בסדר אך כדי לשמור על האוכלוסייה שלנו זה לא בסדר? הקמפיין הזה פשוט מטעה את הציבור".
מנגד, רופאים אחרים הטילו ספק בהצלחת הקמפיין. "אף הורה אחראי לא ייתן לילד שלו תרופות או ייקח אותו לבית חולים על פי מודעות על גבו של אוטובוס", אמר פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר איגוד רופאי הילדים. "ממתי אוטובוס הוא בכלל גורם בשיקול דעת רפואי? הורה אחראי יתייעץ עם האדם שהוא הכי סומך עליו בכל החלטה רפואית - רופא הילדים. החיסון נועד להגן על הילדים. זו חובתנו הבלעדית. הכנסת תו ירוק לדיון אינה רלוונטית".
בארגון "מחוסגן" מסרו כי "בניגוד לאוסטריה, שהחליטה על חיסון חובה, כאן בישראל כמו תמיד החיסון הוא בחירה לאחר המלצה גורפת של הגורמים המקצועיים ואנו שמחים על כך. עם זאת יש לזכור, שלא רק שהכוח אצל ההורים - אלא גם האחריות לצרוך מידע אמין ולברור את מקורות המידע. ה'מידע' על גבי האוטובוסים שממומן ע"י מח"צ (למרות הרופאים הספורים שעדיין נשארו בקבוצה) מטעה ומסוכן - קורונה פוגעת בילדים (פחות) אבל פוגעת. זו עובדה מוכחת".
מ"מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה", נמסר בתגובה כי "אנחנו גאים בכל אלפי תומכי מועצת החירום שהצטרפו ותרמו לקמפיין האוטובוסים. הכספים שלהם מיועדים להגברת המודעות הבריאותית ולא למודעות פולחן אישיות כמו אלו שפרושות היום ברחבי הארץ".