בשוק הרכב המקומי, קיה ספורטאז' זוכה למעמד מיוחד. לא רק שהוא הדגם הנמכר ביותר בקטגוריה שש שנים ברציפות, במידה רבה הוא אחראי לשינוי הרגלי צריכה. זה קרה בדור השלישי, שם הפך לאלטרנטיבה נחשקת עבור רוכשי משפחתיות קלאסיות. בדור הרביעי היה לרכב משפחתי ראשון לשלב מערכות בטיחות אקטיביות. וכעת הוא מגיע בדור חמישי שמשימה גדולה מונחת לפתחו - שמירה על דומיננטיות והמשך הזרמת מזומנים לחשבון היבואנית. משימה לא פשוטה בהתחשב במתחרים משובחים, ואתגר לא קטן בהתחשב בתג מחיר גבוה משמעותית, ללא כל אופציה לשילוב חשמלי חסכוני ופופולרי.
3 צפייה בגלריה
קיה ספורטאז'
קיה ספורטאז'
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: הספורטאז' החדש הוא רכב טוב מקודמו, מכל בחינה כמעט, וזו לא הפתעה גדולה בהתחשב ביכולת שמפגין אחיו לקונצרן, יונדאי טוסון, שמשווק כאן כבר תקופה ארוכה. הוא נהנה גם מסביבת נהג משובחת וממערכות בטיחות מתקדמות למדי. אלא שזה לא כל הסיפור. הוא התייקר משמעותית וכבר אינו יכול להחזיק בתואר העסקה האטרקטיבית, והוא גם לא מצליח להשתוות למתקדמים שבמתחריו מבחינת צריכת דלק.
בסביבה רווית מתחרים משובחים מבית פיז'ו, טויוטה ויונדאי, עם תג מחיר שמדגדג גם דגמים חשמליים נחשקים, מלאכתם של סוכני המכירות באולמות קיה לא תהיה קלה כלל וכלל. ועכשיו, למבחן ההשוואתי הקובע.
איך נראה: הספורטאז' מרשים, נעזר בסבכת חזית ענקית וביחידות תאורה מקוריות וגדולות, אבל פחות לטעמנו. הוא נראה מוחצן ומצועצע מדי, עמוס באלמנטים שונים וחסר תחושת שלמות עיצובית המתבקשת מדגם כה ותיק.
בסביבת הנהג, לעומת זאת, המצב טוב יותר. לוח מחוונים דיגיטלי הצמוד למסך מגע (בגודל "12.3 כל אחד) נראים כיחידה אחת מרשימה, עם ממשק קל ונוח לתפעול וצג מגע תחתון המאפשר להציב בו (כמו) מתגים לבחירה (בקרת אקלים, מערכת שמע ועוד). גם איכות החומרים טובה מבעבר, בעיקר במקרה של רכב המבחן (שמחירו מגרד את ה-200 אלף שקלים) אך למעט דיפוני דלתות שנותרו מפלסטיק מחוספס וזול.
3 צפייה בגלריה
קיה ספורטאז'
קיה ספורטאז'
(צילום: ניר בן זקן)
בלם החניה הפך לחשמלי (וזה טוב) ובורר ההילוכים ברכב המבחן לחוגה (וזה פחות טוב), אבל שני אלה שחררו מקום לתאי אחסון גדולים. ניכר גם שיפור בשדה הראייה הודות למיקום נמוך יותר של הקונסולה, קורות A צרות יותר ושטחי חלונות שגדלו. המושבים מלפנים נוחים ותומכים היטב והריעו לשם - סוף סוף ניתן לכוון את גובה מושב הנוסע.
יש גם תוספת (צנועה) של סנטימטרים בהשוואה לספורטאז' היוצא. עוד 3 ס"מ (451.5 ס"מ) לאורך, עוד סנטימטר לבסיס הגלגלים ולרוחב (268 ו-186.5 ס"מ בהתאמה), אחראים לקצת יותר מקום לנוסעים מאחור הנהנים מכיוון זווית המסעד, פתחי מיזוג נפרדים וצמד שקעי USB בגב המושבים הקדמיים. במפתיע, אין פתיחה "בלחיצה-אחת" לחלונות האחוריים. תא המטען גדל אמנם בכ-100 ליטר (591 ליטר), אבל גלגל חלופי מלא הוחלף בזמני.
רשימת האבזור של רכב המבחן - בגרסה הבכירה שמחירה 195 אלף שקלים - מרשימה וכוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש, תאורת מטריקס לד וחישוקי "19. במפתיע, אחת ממערכות הבטיחות המרשימות והמתקדמות של הקונצרן הקוריאני, הקרנת שטח מת על גבי לוח המחוונים בהפעלת איתות שמוצעת באירופה ובה מצוידים דגמים אחרים של יונדאי וקיה, לא הגיעה לגרסה המקומית.
כן הגיעו בלימה אוטונומית (בנסיעה לאחור, ברכב המבחן גם לתנועה חוצה), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת אקטיבית (מניעת כניסה לנתיב לא פנוי), התרעה על פתיחת דלת מסוכנת ושכחת ילדים מאחור, כמו גם כרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע.
איך נוסע: הספורטאז' משווק כאן עם מנוע טורבו-דיזל זהה לדגם היוצא (1.6 ליטר, 136 כ"ס), או בנזין מוגדש חדש בנפח 1.6 ליטר (180 כ"ס) במקרה של רכב המבחן. בשניהם עם תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד, אבל שוב ללא מערכת שכן משווקת באירופה - היברידית קלה (48V) שאחראית על הקטנת צריכת הדלק וזיהום הסביבה.
3 צפייה בגלריה
קיה ספורטאז'
קיה ספורטאז'
(צילום: ניר בן זקן)
הביצועים על הנייר דומים לדגם היוצא (8.8 שניות ל-100 קמ"ש), אבל תגובות איטיות של תיבת ההילוכים במצב רגיל (משתפרות במצב 'ספורט') פוגמות בהאצות ביניים לצורכי עקיפה. באופן מפתיע, הוא גם משדר תחושה מאומצת מדי בשיוט מזורז. תיבת ההילוכים לא הבריקה גם בתנועה עירונית וזחילת פקקים עם שילוב אגרסיבי מדי וקופצנות מיותרת שניתנת למניעה רק בעזרת רגל סופר-עדינה, מתחשבת ומנוסה על המצערת. צריכת הדלק הפתיעה לרעה - 10.9 ק"מ לליטר בממוצע מבחן לא מאומץ מדי.
ולנקודה הפחות מרשימה. הנסיעה בספורטאז' הפכה נוקשה מבעבר במהירות איטית, וללא ריסון מספק במהירות גבוהה יותר. הוא עדיין רכב משפחתי נוח, אבל נדמה לנו שמול חלק ממתחריו הוא ייאלץ להניף מבחינה זו דגל לבן. צמיגים נמוכי חתך וחישוקים גדולים לא מסייעים כאן, בעיקר על אספלט שאינו סלול היטב. גם בידוד הרעשים אינו מבריק, עם אוושת צמיגים שלא נעלמת בשום מצב. נהיגה 'אקטיבית' יותר תגלה יכולת דינמית טובה ובעיקר התנהלות בטוחה, אבל לא מעבר. זוויות הגלגול גדולות מדי והתחושה מגושמת מכפי שניתן היה לצפות.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-בנזין, 1.6 ליטר
  • הספק: 180 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 27 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 451.5 ס"מ
  • רוחב: 186.5 ס"מ
  • גובה: 165 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 268 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,558 ק"ג
  • נפח תא מטען: 591 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.8 שניות, 201 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.5 ק"מ לליטר, 168 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 195 אלף שקל (170 אלף שקל)