הרב מאניס פרידמן סבור שתפקיד היהודים הוא להעניק מעצמם לאל, ולא להשתמש בדת כדי לקבל הטבות – מה שמבדיל את היהדות משאר הדתות. ד"ר אלעד בן אלול, שמגיש לקוראי העברית את עיקרי השקפתו של הרב בספר חדש, מסביר: "האל זקוק לנו לא פחות משאנחנו זקוקים לו"
יצחק טסלר | פורסם: 14/01/2022
(עריכה: יוסף בראומן ואלעד בן אלול)
כל מי שפוגש חב"דניק יודע שזו רק שאלה של זמן עד שהוא ימצא את עצמו עם תפילין כרוכות סביב ידו. זה יכול גם להיות נטילת ארבעת המינים, הדלקת חנוכייה או נרות שבת, אבל נדמה שהמטרה היא אחת – לעודד אותך לקיים מצוות, ובסופו של דבר "לחזור בתשובה". תארו לעצמכם כמה מופתע היה ד"ר אלעד בן אלול, כאשר חזר ממחקר ארוך באפריקה, ונתקל ביוטיוב בסרטון שבו רב חב"דניק עם זקן לבן ומגבעת מכריז: "Don't Be Religious, Be Intelligent" ("אל תהיה דתי, תהיה אינטליגנט").
"זה תפס את תשומת ליבי", מספר ד"ר בן אלול. "הרב מאניס פרידמן, שליח חב"ד במינסוטה שבארה"ב, הסביר שהעולם יהיה טוב יותר ללא דתות, שדתות הובילו למלחמות וגם להמון מתים בכיבושים מוסלמיים ובמסעות צלב. הדבר שמניע את רוב האנשים הדתיים, לדבריו, הוא הרצון לספק צורך אנושי – וזו בדיוק הסיבה שהיהדות במהותה איננה דת, ואסור לה להיות דת. תפקידם של היהודים הוא להעניק מעצמם לאל - ולא להשתמש בדת כדי לקבל הטבות רוחניות וגשמיות".
איך הסרטון ההוא השפיע עליך?
"באותו רגע התחלתי תהליך של התחברות אמיתית ליהדות".
"האבסטרקטיות הזאת של אלוקי אבותינו לא מחברת את הצעירים, אלא מנתקת אותם". ד"ר אלעד בן אלול (צילום: יוסף בראומן)
לימים תרגם בן אלול הרצאות פופולריות של הרב פרידמן, ערך אותן וגם העניק להן בסיס אקדמי על סמך מקורות מארון הספרים החסידי והיהודי. התוצאה היא הספר "לא ביקשתי לבוא לעולם – להבין את תכלית בריאת האדם" (הוצאת ידיעות ספרים), שהגיע כעת לחנויות הספרים.
"המסגרות הדתיות יכולות להיות דכאניות"
ד"ר בן אלול (35) גדל בירושלים בבית "מסורתי לייט", כלשונו, ולמד בבית הספר הניסויי ובאקדמיה למוזיקה ולמחול. לאחר השירות הצבאי טס לבריטניה כדי ללמוד אנתרופולוגיה ועיתונות. "במסגרת עבודת הדוקטורט חקרתי איך הנצרות משפיעה על מעמד הביניים האורבני במערב אפריקה", הוא מספר. "הנצרות הפנטקוסטית מסמנת את התרבות האפריקאית השורשית כחלק מכוחות הרשע והשטן, ובכך יוצרת פיצול בזהות של אפריקנים מודרניים. שם הבנתי שהנוכחות של אלוקים בחיי היומיום בהחלט מעשירה ומחזקת, אבל המסגרות הדתיות עצמן יכולות להיות דכאניות מאוד".
למה אסור להיות דתיים: סרטון של הרב מאניס פרידמן
כחילוני ליברלי, מה היה היחס שלך ליהדות?
"לא היה לי אנטי, הייתה לי חיבה ואפילו כמיהה, אבל לא הבנתי איך זה רלוונטי אליי. היו לי כנראה שאלות שמעולם לא קיבלתי עליהן תשובות. חשבתי שזה נחמד שיש מסורת, כמו קידוש או פסח, טוב שזה סביבך, אבל כדי שזה יהיה משהו שאפשר למסור לו את כל נפשי – נדרשו תשובות והסברים".
הכול בגלל סרטון ויראלי אחד. הרב מאניס פרידמן (צילום: It's Good to Know)
מהר מאוד הוא הפך לצרכן אדוק של ההרצאות של הרב פרידמן, שמבאר את היהדות בשפה נהירה ופילוסופית, על פי כתביו של האדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד - והרבי מלובביץ', האדמו"ר השביעי והאחרון של חב"ד.
"אלוקים זקוק לנו לא פחות משאנחנו זקוקים לו – זה החידוש של הרבי מלובביץ' לעולם", אומר בן אלול. "הרב פרידמן מסביר שתורת החסידות בכלל, ותורתו של הרבי בפרט, גורסת כי המצוות שלנו חיוניות עבור אלוקים והכרחיות להגשמת תוכניתו. הרב פרידמן גם לא מפחד לדבר על נושאים מורכבים כמו אהבה, אינטימיות, חינוך, פסיכולוגיה, חיים ומוות".
למה אלוהים מייצר מגפות
זמן קצר לאחר מכן פרצה מגפת הקורונה, והעולם כולו נכנס לסגר. בן אלול, מרצה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב, עבר ללמד בזום, ומצא את עצמו עם הרבה זמן פנוי. גם הרב פרידמן גילה את נפלאות הזום, ועם הכניסה לסגר הראשון, במרץ 2020, פרסם מביתו דברי חיזוק על המשמעות הרוחנית של הקורונה. בן אלול ערך את השיעור לכדי סרטון קצר ותרגם אותו לעברית, הוסיף לו מוזיקה וקטעי וידיאו, ופרסם אותו תחת הכותרת "מבט יהודי לווירוס הקורונה".
הרב פרידמן מתמודד בסרטון עם השאלה התיאולוגית – אם בורא העולם הוא טוב, מדוע הוא מאפשר מגפה ומוות? לטענתו, כל מה שקורה בעולם נעשה כחלק מרצונו של הבורא. "הקורונה היא לא אזהרה, לא עונש ולא יום הדין", מרגיע הרב. "המגפה תעבור ואנחנו נמצא את עצמנו בעולם נקי, בריא ואצילי יותר". הרב פרידמן אהב את הסרטון הערוך והעלה אותו לערוץ הפופולרי שלו ביוטיוב, שרשומים אליו למעלה מ-180 אלף מנויים.
מבט יהודי לנגיף הקורונה: הרב מאניס פרידמן
"זה היה ויראלי בטירוף. אנשים רבים צפו בסרטון ביוטיוב, אבל בפועל צפו בו הרבה יותר כי הוא הועבר בעיקר כסרטון בווטסאפ", מספר בן אלול. "כשראינו כמה זה הצליח, יצרנו עוד סרטונים במגוון נושאים, ואז החלטתי שאם יש כמיהה כזאת לזווית החדשנית של הרב, צריך לעבד את הגותו והרצאותיו לספר עברי משנה תודעה".
לפשט את המשמעות
בהקדמה לספר טוען הרב פרידמן כי הפסיכולוגיה משדרת מסר שלפיו אדם צריך לחשוף את צרכיו ולספק אותם. על כך מוסיף ד"ר בן אלול הערת שוליים שמנתחת את הצרכים של האדם, על פי פרויד, ויקטור פרנקל ומאסלו. כמו בעניין הדתות, פרידמן ובן אלול מייחדים את היהדות אל מול הפסיכולוגיה כתורה שאיננה עוסקת בצרכיו הלא-ממומשים של האדם, אלא בפוטנציאל האינסופי שלו להעניק.
תורתו של הרבי מלובביץ' מונגשת מחדש בספר (צילום: זיו ריינשטיין)
תורתו של הרבי מלובביץ' מונגשת מחדש באופן ייחודי בספר, ומזכירה במקצת את עלון השבת הפופולרי "שיחת השבוע" של חב"ד, שבו קטעים מעובדים מתורתו של הרבי באופן מתומצת, רהוט ומרתק. במשך שנים ארוכות, את מלאכת ההנגשה המורכבת לא עשה ראש ישיבה או רב בכיר, אלא תושבת כפר חב"ד בשם צירל חיה לבנוני – שאפילו לא זכתה לקרדיט הולם, אלא חתמה בשם צ. לבנוני.
"הצורך בהנגשה של כתבי החסידות בשפה ברורה בוער יותר מתמיד", אומר ד"ר בן אלול בהתלהבות. "הבעיה שלנו, דוברי העברית, היא שאנו מסתפקים בחזרה על מונחים גבוהים כמו 'אור מקיף' או 'צמצום' מבלי להבין את המשמעות הפשוטה שלהם. דווקא רבנים מהפלג האמריקני של חב"ד, כמו למשל הרב פרידמן, הרב סיימון ג'ייקובסון והרב שאיס טאוב, מצליחים לרענן את הטרמינולוגיה החסידית משום שהם מוכרחים להסביר אותה בשפה אחרת. את השיטה הזו אני מיישם גם בספר החדש וגם בשיעורי התניא שאני מוסר. לעיתים אנשים אומרים לי, 'שנים למדתי תניא ורק עכשיו הבנתי את המשמעות'".
כריכת הספרהוצאת ידיעות ספרים
דווקא כמי שחוזר בתשובה, איך אתה מסביר את תופעת היציאה בשאלה?
"מלמדים תלמידי ישיבה שהם צריכים לקום בבוקר, להניח תפילין ואז לבצע רשימה אינסופית של מצוות. זה כל כך מסובך ותובעני, ובו זמנית אומרים להם: 'הקדוש ברוך-הוא לא צריך את המצוות שלכם, לא באמת אכפת לו – הרי הוא מושלם'. זה יוצר משבר אמוני, כי אם לכל ההקרבה שלי אין באמת ערך בפני הבורא, אז אני לא באמת מתחבר אליו. האבסטרקטיות הזאת של אלוקי אבותינו לא מחברת את הצעירים, אלא מנתקת אותם. בדיוק בגלל זה שם הספר הוא 'לא ביקשתי לבוא לעולם'. המסר הוא שלא בחרנו להיות פה, ומכאן שכל צרכינו ועצם קיומנו הוא תוצר של רצון גבוה יותר".
אני מתגורר בתל אביב ושכן של ד"ר בן אלול. רואים על הפנים שלו את השינוי שהוא עבר ואיך היהדות עשתה לו טוב. וואלה מקנא בו..אולי יום אחד גם אני יחזור בתשובה....
ניר
| 23/01/2022 | 20:26
הגיבו לתגובה
95.
הדת
דת ואלוהים הם ענין אישי פרטי -לא לאומי!!
שולם
| 22/01/2022 | 10:25
הגיבו לתגובה
94.
גם אני רוצה להקדיש את חיי ליהווה ..אבל איפה הוא מתקיים ? (לת)
צבי
| 22/01/2022 | 09:39
הגיבו לתגובה
איפה הבורא נמצא?
בכל זמן ובכל מקום.
היידנינית
| 24/01/2022 | 19:14
הגיבו לתגובה
אפה לא נמצא? פתח עיניים (לת)
RAFI
| 24/01/2022 | 23:08
הגיבו לתגובה
א. בכל מקום. ב. קודם תלמד את פירוש השם. ג. צריך לדייק
צריך לדייק יותר העניין הוא לא להקדיש העניין הוא ליצור דיאלוג.
גל
| 27/01/2022 | 11:27
הגיבו לתגובה
93.
בוודאי שאלוהים זקוק לנו.
הלא הוא מצווה את בני האדם לאהוב אותו. ומי שמצווה לאהוב ולא מאמין שאפשר לאהוב אותו זקוק לנאהב יותר שהנאהב זקוק לו. וְאָהַבְתָּ אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ. זה כתוב במפורש בתנ"ך .
מתוך עשרת הדיברות שלש מהן הראשונות עסוקות באלוהים. 1. אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם -
2. לֹא יִהְיֶה לְךָד ויחיד. אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי. לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, וְכָל-תְּמוּנָה -
3. לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם-ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא...
רק ישות שכל כך חוששת שישכחו אותה ויתעלמו ממנה. זקוקה להזכיר לאחרים שהיא קיימת. המסקנה הפשוטה והברורה אלוהים זקוק לבני האדם. תזכרו אותי, תאהבו אותי. איך אומר השיר של עוזי חיטמן.
את (אתם בני האדם) הנשמה המתוקה שלי
היחידה שמדליקה אותי
ואיתך (אתכם בני האדם) אני כל העולם
ואיתך אני כל היקום
בלעדייך אני חצי בן אדם (אלוהים)
בלעדייך אני בעצם כלום.
לאור הממצאים האלה, כנראה שהרבי הזה צודק לחלוטין
שמעון
| 22/01/2022 | 07:32
הגיבו לתגובה
92.
"מלמדים תלמידי ישיבה שהם צריכים לקום בבוקר, להניח תפילין ...
"מלמדים תלמידי ישיבה שהם צריכים לקום בבוקר, להניח תפילין ואז לבצע רשימה אינסופית של מצוות. זה כל כך מסובך ותובעני, ובו זמנית אומרים להם: 'הקדוש ברוך-הוא לא צריך את המצוות שלכם, לא באמת אכפת לו – הרי הוא מושלם' ..... ?????
האם יהודים דתיים חושבים ומאמינים שהאלוהים שלהם לא מושלם ולכן עליהם לקיים מצוות ??? ומשהם מגלים שאינו מושלם נוצר אצלהם משבר אמוני???? באמת ???? איזו יכולת הסקת מסקנות מפעימה!!
בשביל זה למדת דוקטורה???
דוקטור שקשוקה!
ללא שם
| 21/01/2022 | 16:21
הגיבו לתגובה
91.
היהדות
זה מה שאני מסביר עשרות שנים,הרוב לא מבינים
מתי
| 20/01/2022 | 16:31
הגיבו לתגובה
90.
ה' לא זקוק לנו אנחנו כמו בעלי חיים בשבילו
ואם יש משהו אחד שהוא זקוק לנו זה שנתרבה כמובן. אחרת הוא לא היה יוצר לנו את ההרגשה ואת כל המערכת הריבוי
אחד שיודע
| 18/01/2022 | 05:01
הגיבו לתגובה
89.
אין דת יהודית
יהודי הוא מי שבא משבט יהודה.
גם בחופה לא מברכים כדת יהודית אלא כדת משה וישראל. העדה האתיופית לא מחשיבה עצמה יהודית אלא ביתא ישראל ויש עוד דוגמאות והסברים.
אורי
| 18/01/2022 | 04:41
הגיבו לתגובה
88.
היכן אפשר להשיג מהחומר שהוא לקח? (לת)
גלעד
| 17/01/2022 | 13:13
הגיבו לתגובה
87.
היהדות היא לאום ולא דת ! כך הובטח לאברהם אבינו ואעשך לגוי
ההבנה הירודה בכתבי הקודש מביאה להבנה שיטחית ומעוותת את תפיסת העולם היהודי.
לייזר
| 17/01/2022 | 10:30
הגיבו לתגובה
86.
יהדות זו דרך חיים. ישנם הוראות ברורות מה לעשות ומה לא.
אמונה= נאמנות לאמיתות הידיעה.
לא קשור לכל אחד.רק ליהודים
מאמין רק בו
| 17/01/2022 | 08:55
הגיבו לתגובה
85.
נוצרים חדשים מעוותי היהדות וגונבי דעת.
מר אלול טעית בחודש.
הנצרות כבר קיימת 2022 שנים ,לא צריך נצרות חדשה ,פשוט תעבור כביש ותצטרף אליהם.
חב"ד היא תנועה מסיונרית המסוכנת לקיום העם היהודי.
יהודה
| 17/01/2022 | 07:36
הגיבו לתגובה
אם לא חב"ד לא הייתה יהדות גם בבני ברק (לת)
איתמרי
| 18/01/2022 | 01:22
הגיבו לתגובה
84.
צודק בהחלט.
התחלתי להתאהב הרב מאניס פרידמן.
באמת שווה את זה.
אני נדהם לגלות רב שפוי..
קובי
| 17/01/2022 | 06:50
הגיבו לתגובה
83.
אמת, דת זה לנסות לדחוף אינסוף לתוך קופסא או לנסות להחזיק מים
בכף היד,
ככלל מהות האמונה היא תקוה, תכלית היחוד, וטוב,
שזה ההפך הגמור ממה שבדתות גרמו עד היום- יאוש , סתמיות תבניתית, ורע,
גם העובדה שכל פעם מגיע מי שיכופף את הדת למען האינטרסים הפרטיים שלו כמו- חצרות רבנים לדוגמא אצלינו ובזהה אצל הדתות האחרות לא תוסיף נק' זכות לדתות,
האמונה היא אינדיוויואלית, אישית ובעלת מוטיב הבחירה המוחלט, לזה אם כבר ניתן לכוון , בזה אם כבר ניתן לשמוח..
ישראל
| 17/01/2022 | 00:53
הגיבו לתגובה
82.
לאף אחד מהחב״דניקים כאן לא מפריע שהדוקטור הומו?
ימות המשיח
דוקטור
| 17/01/2022 | 00:44
הגיבו לתגובה
81.
נכון ולא נכון
ברור שהיהדות היא דת. התורה היא קובץ הוראות וחוקים והיתרים ואיסורים. זה נכון ונחמד ויפה לראות את היהדות כבועה רוחנית שהיא מתנה משמים, אבל שלא נשכח שיש אחריות מעל לכל שבאה לשמור לנו ועלינו מפני כל מה שעלול לצוץ מתוכנו כנגדנו. בהצלחה ובאהבה.
יהודי
| 16/01/2022 | 18:43
הגיבו לתגובה
80.
ברור שהיהדות לא דת . המילה דת זה המצאה חילונית (לת)
שי
| 16/01/2022 | 18:07
הגיבו לתגובה
79.
דת זו המצאה של אנשים בניגוד לאמונה ...
דת זו מערכת של חוקים וציותים
עופר
| 16/01/2022 | 12:26
הגיבו לתגובה
78.
אשמח לקרוא את הספר
איך משיגים
ללא שם
| 16/01/2022 | 11:37
הגיבו לתגובה
77.
צודק
סוף סוף קם מישהו שאומר את האמת
משה
| 16/01/2022 | 09:08
הגיבו לתגובה
מי קבע שזו האמת? אתה? (לת)
יהודי
| 16/01/2022 | 11:33
הגיבו לתגובה
76.
מרתק. תודה. (לת)
גולשת
| 16/01/2022 | 08:59
הגיבו לתגובה
75.
אלוהים זה פיקציה (לת)
משה בתיבה
| 16/01/2022 | 08:58
הגיבו לתגובה
אכן האלוהים שאתה מדמיין במוח שלך הוא פיקציה (לת)
שי
| 16/01/2022 | 18:08
הגיבו לתגובה
74.
סוף סוף היגיון..
להפיץ להקריא ולקדם את התאוריה הבריאה הזאת..
מירי
| 16/01/2022 | 08:33
הגיבו לתגובה
73.
נראה לכם שאלוהים באמת מחפש את הפעולות הקטנות שלכם ?
מענין את אלוהים אם את שמים קופסאות שחורות עם רצועות מעור פרה על הראש והידים ?או אם אתם מנשקים קופסאות שמחוברות למשקוף ?הדתות זו הצרה הכי גדולה שהורסת את העולם .במסווה הדת נילחמים . הורגים .אונסים. כובשים .ומרגישים עם זה מצוין כי זה מה שאלוהים רוצא ?באמת הוא רוצא ?
אנטיאל שלפר
| 16/01/2022 | 08:27
הגיבו לתגובה
כן, הוא רוצא (לת)
שלומפר
| 17/01/2022 | 13:15
הגיבו לתגובה
72.
לא, אנחנו לא צריכים את אלוהים כי אין אלוהים (לת)
ישראלי
| 16/01/2022 | 08:24
הגיבו לתגובה
תוכיח קודם היכן הוא לא נמצא. ובכלל עם אתה קיים (לת)
משה גרויס
| 17/01/2022 | 21:03
הגיבו לתגובה
71.
למי שבאמת מבין מה זה תלמוד לא מגיע למסקנות הזויות שכאלה. (לת)
קשת בענן
| 16/01/2022 | 08:10
הגיבו לתגובה
ספר לנו מה זה תלמוד לדעתך (לת)
במי
| 17/01/2022 | 06:46
הגיבו לתגובה
70.
אל תכנסו לפילוסופיה,זה יאבד אותכם
היום הדבר היחידי שיכול להציל כל אחד שרוצה לדעת את האמת,זה אבותינו הקדמונים,כל דרך אחרת תוביל אותכם לריסוק עצמי,אל תלכו אחרי אנשים שמשחקים אותה יהודי ידען,לכו בדרך של,מרן הבית יוסף, הגאון מוילנה,הרמ"א,הבן איש חי,הרב כדורי, הרמב״ם,רשב"י,ולא חסר אנשים צדיקים שהעמידו את העולם בצרות הכי גדולות שהיו בעם ישראל מכל מני "חכמים"ולפני סיום לכו בדרך אבותיכם וכך תזכו לראות פני משיח,
יעקב
| 16/01/2022 | 08:07
הגיבו לתגובה
הדרך היחידה להינצל היא להפריד את הדת מהמדינה
דת מביאה רק סבל וחורבן
אתאיסט
| 16/01/2022 | 11:36
הגיבו לתגובה
יותר נכון זה להפריד את הדת מהיהדות (לת)
במי
| 17/01/2022 | 06:47
הגיבו לתגובה
מאוחר מדי. ישראל היפה גמורה. (לת)
דן
| 17/01/2022 | 06:48
הגיבו לתגובה
69.
תודה על הכתבה נישמע מאוד מעניין. (לת)
אור
| 16/01/2022 | 07:59
הגיבו לתגובה
68.
בעיה
הבעייה שאין אלוהים
מור
| 16/01/2022 | 07:53
הגיבו לתגובה
67.
מיסיונריות חב"דית בניסוח מתחכם
.
AV
| 16/01/2022 | 07:48
הגיבו לתגובה
66.
עוד תאוריה מטופשת של אנשים משועממים שרק מחפשים לסגוד למשהו (לת)
מיקי
| 16/01/2022 | 07:44
הגיבו לתגובה
65.
בדיוק מה שאני אומר כבר שנים (לת)
איציק
| 16/01/2022 | 07:33
הגיבו לתגובה
64.
מבחינתו טבעי להמשך מינית לילדים
יש אידיאולוגיות שאסור להבליג עליהם. הגישה שלו לפגיעה מינית בילדים מעוותת ומסוכנת. נתחיל מהאשמת הקורבן בספר המפורסם שלו why doesn’t anybody blush anymore. אה. וגם האשמת הוריה.ו שלא חינכו נכון מספיק. כי ילד אמור לדעת שזה לא צנוע. מחריד.
אחת שמכירה
| 16/01/2022 | 07:33
הגיבו לתגובה
איזה חוסר הבנה של הדברים שנאמרו. עצוב. (לת)
יוסף
| 16/01/2022 | 21:14
הגיבו לתגובה
63.
חבר דמיוני כל יכול וצריך אותנו? נו באמת? זו המאה ה-21 (לת)
חיים
| 16/01/2022 | 06:19
הגיבו לתגובה
62.
עד כמה שאני למדתי, להגיד שהאל זקוק לנו, כמו שאנו זקוקים לו זה סותר את כך שהאל כל יכול (לת)
מתי
| 16/01/2022 | 04:06
הגיבו לתגובה
61.
מעניין.
לא ברור דיו,מה היהדות ,לאום לפני דת.יציאת מצרים לפני מעמד הר סיני.
רותי שש.
| 16/01/2022 | 03:43
הגיבו לתגובה
60.
בעל הסולם ורב"ש גדולי הדור שלנו כבר סידרו את הכל עבור דורנו
נותר רק לקרוא ולממש. לארכיון הדיגיטלי המלא של הכתבים הרלוונטיים, חפשו "קבלה מדיה". נתראה בקרוב
דוד
| 16/01/2022 | 03:07
הגיבו לתגובה
59.
Does he have God's telephone number?
If not a religion, then what? A Moroccan, a Polish, a Yemenite, an Ethiopian and a Russian couldn't be the same nationality either.
Sam
| 16/01/2022 | 01:51
הגיבו לתגובה
58.
מזל שיש את רבי נחמן מברסלב
רק למצוא נקודות טובות בנו ובאחרים
נ נח נחמ נחמן מאומן
| 16/01/2022 | 01:47
הגיבו לתגובה
57.
היהדות זו כת, כמו הרבה דתות אחרות
כבר מזמן היהדות היא לא מה שהיתה, תוצר של הישועים.
רון
| 16/01/2022 | 01:22
הגיבו לתגובה
56.
הטרלול חוגג
דת האמיתית היא חובה על כול אדם ויהודי , והיהודי בסך הכול מדריך מורה שחייב לשמש דוגמה , התוצאות זהות , ובטח להיות גולה יצדיק מעשיו , נכון שלמטה נותן משמעות ללמעלה או ההפך , מה שבטוח למטה נוצר מלמעלה עים הוראות וכללים שהעם היהודי רק נציג להעביר את הרצון מלמעלה שקוראים לה דת דרך הספר , ואבסורד שכולם יודעים שהעולם מסודר , ושהמסדר את העולם יתחרט ויעשה עוד ספרים לאלדרמוסיה לספר המקורי שלו , אים אן דת היחידה נזכר ליום המבול והפלגה , והשואה להבנה לימנו ,
שלמי
| 16/01/2022 | 01:10
הגיבו לתגובה
55.
הרב מאניס
הרב פרידמן הוא בן אדם חכם בעל ידע עצום. שווה להאזין להרצאות המהפנטות שלו ביוטיוב. זוית אחרת.
שרי
| 16/01/2022 | 01:09
הגיבו לתגובה
54.
יהדות זה לא דת
לא קראתי את הכתבה אבל אני רוצה לומר שהיהדות זה לא דת.
יהדות הינה צורת חיים.
אין שם
| 16/01/2022 | 00:59
הגיבו לתגובה
53.
להיפך
החבד הפכו את היהדות לדת
אורי
| 16/01/2022 | 00:17
הגיבו לתגובה
52.
במקרה יצא לי לראות את הרב פרידמן. זכיתי. איש חכם. (לת)
םם
| 16/01/2022 | 00:11
הגיבו לתגובה
51.
לא חדש . צריך ךנכניס לישיבות את תורת הסוד
הגיע הזמן
תומר
| 15/01/2022 | 23:47
הגיבו לתגובה
50.
סילוף של תורת הרבי מלובוויץ' . מסוכן . טועה ומטעה . (לת)
דיויד
| 15/01/2022 | 23:43
הגיבו לתגובה
49.
כשחושבים יותר מדי נופלים לע"ז. כך למד בעל התניא מהמלאך
בנו של המגיד. לכל אחד פותחים בשמים כפי עבודתו בזמנו ובשעתו
R
| 15/01/2022 | 23:38
הגיבו לתגובה
48.
הרב הזה מדהים ופותח תאים במוח שלא
ידעתי שקיימים. ראייה מעניינת בטירוף על העולם ומשמעות החיים ועושה תחושת שלווה כי יש דרך, מטרה והרבה חוכמה. אין כמו התורה שלנו. אין כמו השם ייתברך. אקנה את הספר בהחלט
קארין
| 15/01/2022 | 23:29
הגיבו לתגובה
47.
חבל שבן אלול לא קרא /האזין להרצאות הנכונות
קצת גלישה ביוטיוב בהרצאות על ביקרות המקרא, ארכאולוגיה, היסטוריה ופרה-היסטוריה היתה בקלות משכנעת שהאלוהים הוא תוצר של של הדימיון האנושי
דארווין
| 15/01/2022 | 23:03
הגיבו לתגובה
אתה צודק
אומרת תורתנו הקדושה לאן שאדם רוצה לילך מוליכים אותו
דניאל
| 16/01/2022 | 17:17
הגיבו לתגובה
46.
אדוני הרב, כדאי שתתקדם. אמונה בישות אחת יחידה שבראה את הכל
הינה בלוף. די לאמונות הטפלות והלא מבוססות. יש לכם צורך באמונה אך עליכם להכיר במציאות. אין אל אחד ששולט או זקוק לנו. אם אתה מספיק חכם אז תתמודד עם העובדות ולא עם סיפורי אגדות
ללא שם
| 15/01/2022 | 22:56
הגיבו לתגובה
45.
למי שמכיר את תורת חבד
אין בזה חידוש , מלך לא יכול להיות מלך ללא נתינים ולכן צריכים אנו את המצוות .
אלחנן
| 15/01/2022 | 22:53
הגיבו לתגובה
44.
תשובה דעה
טעות אנחנו לא נוצרים ממהתחלה הקדוש ברכו אמר לאברהם לך לך לארצך העביר את בני ישראל את ים סוף והכינסם לארצם היה צבא היה מלחמות היתה מדינה היה לאום זהות דגל תורה אל אחד
רמי הדר
| 15/01/2022 | 22:43
הגיבו לתגובה
43.
רב פגני - הוא אחד יחיד ומיוחד. לא צריך אותנו (לת)
יוסי
| 15/01/2022 | 22:26
הגיבו לתגובה
42.
אני מקשיב לו מיזה מספר חודשים, והוא אכן מרתק, פתאום היהדות
ניראית ומרגישה יותר מחוברת
ממליץ להקשיב לחיים דינוביץ, אינו אוהב שמכנים אותו רב, והוא מדבר ממש באותו רוח כמו הרב פרידמן.
אגב..
הגיע להזמן להחזיר את השם הנכון שהוא עיבריים ולא יהודים, כי יהודים זה שם מומצא של הרומאים, והוא מייצג רק רק שבט אחד אבל אנחנו 12 שבטים ולא רק 1.
ניר
| 15/01/2022 | 22:19
הגיבו לתגובה
41.
הרב הזה.
לא יודע על איזה מידע הוא מתבסס . לעניות דעתי ,לומר שאלוקים חסר משהו . ושהוא צריך את עזרתנו . זה גובל בכפירה.
שלום
| 15/01/2022 | 22:16
הגיבו לתגובה
40.
היהדות היא לאום.
נולדת איתה- תאמץ או תתכחש. לא נולדת איתה- אתה לא יהודי.
ניתן לעבור תהליך של "גיור", שהוא מטבעו אינטנסיבי וקפדני משום שהוא משנה את ההשתייכות הלאומית,כולל לימודי היסטוריה ושפה שהם מאפיינים לאומיים מובהקים, ולא טקס סמלי של קבלת העול הדתי כמו בכל המצאה אחרת.
לכן, גם החבדני"ק הכי אדוק לא יחתן את ביתו לגוי, גם אם זה שומר שבת ומתפלל לאלוהים משום שבראש ובראשונה היהדות היא עמנו.
ללא שם
| 15/01/2022 | 22:06
הגיבו לתגובה
39.
הרב סטלנוביץ', אין יותר טוב ממנו. (לת)
...
| 15/01/2022 | 21:50
הגיבו לתגובה
38.
רב יוצא דופן בפיקחותו (לת)
יוני
| 15/01/2022 | 21:48
הגיבו לתגובה
37.
הוא צודק - יהדות היא מסורת משפחתית
דת היא סוג של "אמת" שאמורה לחייב את כל העולם. נגד המתנגדים יוצאים או במסעות צלב או בג'יהאד.
הנביא מיכה אומר: "כי כל העמים ילכו איש בשם אלוהיו ואנחנו נלך בשם ה' א-לוקינו לעולם ועד" (פרק ד' פסוק ה').
היה דות היא מסורת המחייבת רק את בני המשפחה היהודית.
איננו מחפשים גרים ולא מנסים לשכנע אף אחד.
קובי
| 15/01/2022 | 21:37
הגיבו לתגובה
36.
מסכנים הרבנים האשכנזיים ששרפו להם את הראש עם שטויות. (לת)
יוסף
| 15/01/2022 | 21:36
הגיבו לתגובה
35.
רפורמים (לת)
יאיר
| 15/01/2022 | 21:36
הגיבו לתגובה
34.
מומלץ ללמוד את תורת החסידות
ובעיקר ספר התניא.
בכל בית חבד .
יהודי
| 15/01/2022 | 21:34
הגיבו לתגובה
33.
נשמע מעניין
לא רשמתם איפוא משיגים את הספר
ימית
| 15/01/2022 | 21:29
הגיבו לתגובה
32.
היהדות אינה דת-הרב אורי שרקי (לת)
תמיר
| 15/01/2022 | 21:28
הגיבו לתגובה
31.
איזה גיבוב שטויות
לא הסכמתי עם המשפט הראשון שאמר הרב בסרטון....ומאז זה רק נעשה רע יותר. אלוהים, כיפה אדומה והארי פוטר הם אותו הדבר לאתאיסט כמוני. ההתעסקות באלוהים היא מביכה במקרה הטוב והרסנית ברע...
בועז
| 15/01/2022 | 21:19
הגיבו לתגובה
30.
אז בלי כסף?
גוף התיאוריה שלך אתה עושה אינטרס של כסףף!!!
וזה בעצם הספר {או ההרצאות לא יודע אם לוקח כסף אבל וודאי יש טובת הנאה}
אז קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים..
ליאור הבי
| 15/01/2022 | 21:15
הגיבו לתגובה
29.
נשמע מרתק
אשמח לקרא ולהבין נשמע מרתק ומפתיע
דוד
| 15/01/2022 | 21:10
הגיבו לתגובה
28.
עוד גירסה (מוסווית, אבל לא לגמרי) של מיסיונריות חב"דניקית
אתמי תופסים? מי שזקוק להורה שיהיה האפוטרופוס הרגשי שלו
בהתחלה אומרים שלא חשוב שתעשה מצוות
אחר כך כשהנתפס חלק מהקהילה מתחילים להכריח
מילא להכריח גבר, להתפלל ולהתבטל
אבל נשים להפוך למכונת הולדה
ובגלל שידיעות ספרים מוציא את הספר, אני בספק אם תפרסמו
תמר
| 15/01/2022 | 21:03
הגיבו לתגובה
27.
חב"ד זו הכת הכי קרובה ליהדות (לת)
אבא שלי אמר וצדק
| 15/01/2022 | 21:00
הגיבו לתגובה
26.
דתות לא גורמות למלחמות, מטורפים "דתיים" גורמים למלחמות (לת)
משה
| 15/01/2022 | 20:54
הגיבו לתגובה
25.
770
כת משיחית .הכי קרובה ליהדות.
תזהרו מהם.
תולי
| 15/01/2022 | 20:52
הגיבו לתגובה
24.
מצאו את ההבדלים בין היהדות המקורית המקראית, לנוכחית
היהדות כיום צריך לומר בכנות איננה היהדות של התנך.
בתנך לא ראיתם איזכור ולו אחד על תפילין.
היהדות המקראית לא ישבה בישיבות ובתי מדרש, אין מושג כזה בכל התנך כולו.
שטריימלים טיש ... הילולות בקברים אלו המשכן של ע"ז המוזכרת לנו בנביאים כשיקוץ שהאל סולד.
בתנך הציחסות השבטים ע"פ הציווי "לבית אבותם" כיום יהודי מתייחס לצאצא אימו.
המקראי
| 15/01/2022 | 20:41
הגיבו לתגובה
23.
היהדות השתנתה באותה תקופה פחות או יותר בתקופת ישו
לא רק הנצרות היא פוסט מקראית.
לכל הבורים בהיסטוריה היהודית, היהדות הנוכחית הנשלטת ע"י הממסד
הרבני לפלגיו הינה כזו.
היהדות המקראית זו המוכרת לנו מכתבי התנך נכחדה והתחלפה ב 2 פלגים
הנצות.
היהדות הנוכחית המשכה של כת הפרושים.
המקראי
| 15/01/2022 | 20:33
הגיבו לתגובה
22.
היהדות באמת אינה דת
תורת משה התקבלה עי כלל עם ישראל ,גם על ידי היהודים משבט יהודה,ולכן לא נקראה יהדות,יהודי זה לאום שעליו הולבשה תרבות יהודית
יהודי
| 15/01/2022 | 19:40
הגיבו לתגובה
21.
כרגיל דברים שהוצאו מהקשרם
כל אחד יכול לרשום מה שהוא רוצה הנייר סובל את הכל...
אבישי לוי
| 15/01/2022 | 17:56
הגיבו לתגובה
20.
עשה עוד צעד קטן לתיאוריה שלי...
נורא פשוט, אין דבר כזה שנקרא אלוהים!!
כמה פשוט? מדברים על פיקציה אנושית ותו לא. נכון שיש המון נעלמים במדע - אבל אם מישהו חושב שהתשובה היא אלוהים? מצטער, זה לא מביא שום תשובות.
נדב
| 15/01/2022 | 13:21
הגיבו לתגובה
19.
היהדות היא דרך החיים שבורא עולם קבע לעם הבחירה שלו
לכן : מי שאינו צאצא לשבטים ששרדו - יהודה, בנימין ולוי , - אין לגייר אותו/אותה ומכאן שהגיור פסול.
ארץ כנען הוענקה לאברהם אבינו ולזרעו עד עולם עי' הבורא כדי שיעבדו בה את השם. תורת השם הוענקה לעם ישראל בהתהוותו במעמד הר סיני, בדרכו של העם להתנחל ולהשתרש בארץ כנען
עדו
| 15/01/2022 | 13:18
הגיבו לתגובה
18.
גם אני אומר אל תהיו דתיים תהיו אינטליגנטים
אבל אני מתכוון לזה ברצינות. תראו 6יפת שכל ותבינו שכל הדת היהודית בזו זה בלוף.אחד ענק
שי
| 15/01/2022 | 09:43
הגיבו לתגובה
מסכים... ונכון לכל דת (לת)
חושב
| 21/01/2022 | 12:01
הגיבו לתגובה
17.
גבוה יותר ממה? מה היא אמת המידה?
מי יודע מה היא המידה ואיך מודדים / מבינים אותה?
אמנון
| 15/01/2022 | 08:07
הגיבו לתגובה
16.
יהדות חב"ד
מעולה ומרתק
ולדימיר יגאל
| 15/01/2022 | 07:50
הגיבו לתגובה
15.
כתבה טובה
הזווית שד"ר בן אלול מביא היא בשורה לדור הצעיר שמתעניין בתשובה ויהדות
פז
| 14/01/2022 | 23:52
הגיבו לתגובה
14.
אין אלוהים, יש טבע, קוסמוס ואנרגיה (לת)
עטלף
| 14/01/2022 | 23:27
הגיבו לתגובה
13.
תנועת חב"ד היא כמו הנצרות בראשיתה.
הנוצרים הראשונים היו יהודים שומרי תורה ומצוות שהאמינו במשיחיותו של ישוע. הנצרות כפי שאנחנו מכירים היום התפתחה 300 שנים מאוחר יותר כשלא יהודים החלו להאמין במשיחיותו של ישוע וכדי להקל על כניסתם לחיק הנצרות בוטלו מצוות המילה והשבת
כך גם חב"ד שמאמינה במשיחיותו של הרבי מלובביץ ומי יודע תוך כמה שנים יהיה מי שיאמר שלא צריך לקיים תורה מצוות שהרי הרבי הוא המשיח.....
רוני
| 14/01/2022 | 23:09
הגיבו לתגובה
12.
דברים חכמים רק שקדוש ברוך איננו מקשיב כפי שצריך... (לת)
שאול מנהיים
| 14/01/2022 | 21:27
הגיבו לתגובה
11.
נכון הדת היא אם כל הרעות והאל זקוק לנו בדיוק כמו שאנחנו לו (לת)
פלץ בשביל החברה
| 14/01/2022 | 20:44
הגיבו לתגובה
10.
דתות הן שורש הרע בעולם
imagine, אמר ג'ון לנון וידע על מה הוא מדבר
יוסי
| 14/01/2022 | 19:31
הגיבו לתגובה
עוד מעט תבינו הכל
מה זאת הבריאה,ומי זה אלוהים,ומה זה הדתות,ומה זה חיים ומה זה מוות.,ומדוע לכל דת יש אלוהים אחר.מה זה התנך,מהי האמת המוחלטת.עוד מעט.
יוסי
| 19/01/2022 | 19:41
הגיבו לתגובה
9.
חחחחח... יהיר ויומרני לומר שיצור שקיומו אינו ודאי זקוק לנו (לת)
עידו
| 14/01/2022 | 18:43
הגיבו לתגובה
8.
Hey listen
Christianity is EXACTLY about that: SACRIFICE FOR GOD AND HIS CREACTION. But that sacrifice in Christ approaches towards the union with God.
man
| 14/01/2022 | 18:10
הגיבו לתגובה
7.
אלוהים בתור אבא מתעלל - הגרסה המודרנית
לוקח ולוקח ודורש דברים בלי להסביר אותם, ולא מחזיר כלום בתשובה - אבל אם מגיפות וסבל זה בחירה של האל - זה לא משנה כמה הוא מנסה לחנך - אנשים מתים, תינוקות חפים מפשע מתים - בגלל המגיפות הללו. אם יש כתובת לשים את האשמה - אני בעד מלחמה כוללת עד שהוא לפחות יתנצל. איזה מזל שאני לא באמת מאמינה שיש כוונה מאחורי הדברים הללו - רק חוקי טבע אקראיים. אין מה לבוא בטענות לטבע.
יסמין
| 14/01/2022 | 18:01
הגיבו לתגובה
6.
היהדות היא דת. עונה על כל ההגדרות של דת (לת)
ללא שם
| 14/01/2022 | 17:23
הגיבו לתגובה
5.
נפלא (לת)
איציק
| 14/01/2022 | 14:37
הגיבו לתגובה
4.
רעיון חזק! הסתכלות משנה... (לת)
דוד
| 14/01/2022 | 13:51
הגיבו לתגובה
3.
הרב הנאור והמרתק שכח משהוא
"הרב מאניס פרידמן, שליח חב"ד במינסוטה שבארה"ב, הסביר שהעולם יהיה טוב יותר ללא דתות, שדתות הובילו למלחמות וגם להמון מתים בכיבושים מוסלמיים ובמסעות צלב.
ואוו מעניין איך שכח כבוד הרב שיש ספר שנקרא יהושוע ושם אני מצטט " העם נכנס ליריחו, כובש אותה, משמיד את כל יושביה "מֵאִישׁ וְעַד-אִשָּׁה מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן וְעַד שׁוֹר וָשֶׂה וַחֲמוֹר לְפִי-חָרֶב" ושורף אותה עד היסוד. המרגלים, כמו שהבטיחו, מצילים את רחב הזונה ואת בני משפחתה. וכמובן זה לא נעצר שם אלא מה כשמדובר בבני ישראל זה כשר למהדרין....
ניסים
| 14/01/2022 | 13:42
הגיבו לתגובה
2.
עיסוק בנושא חלול מתוכן. אין אלוהים,ממשיכים הלאה (לת)
ללא שם
| 14/01/2022 | 13:20
הגיבו לתגובה
1.
ברור שהיהדות אינה דת אלא לאום זה כתוב בתורה במפורש מה הובטח לאברהם ואעשך לגוי גדול האם התורה ניתנה לעם ישראל או ליהודים, תלמדו את התורה חברים יקרים (לת)