מגדל התצפית של חמאס מול מושב נתיב העשרה, שהופצץ ביום שבת האחרון כחלק מהתגובה לירי הרקטה לעבר ישראל, הפך ביממה האחרונה לטרנד הכי לוהט בעזה, בעידוד הרשתות החברתיות.
8 צפייה בגלריה
מגדל התצפית המאולתר של חמאס בגבול רצועת עזה
מגדל התצפית המאולתר של חמאס בגבול רצועת עזה
מגדל התצפית מול נתיב העשרה, היום
מגדל התצפית, ששוכן בצפון הרצועה, הוקם לפני כמה שבועות ואוכלס מדי יום על ידי אנשי כוח "תפיסת השטח" של חמאס, שתפקידם משרת גם את האינטרס הישראלי – למנוע הסתננות של תושבים עזתים שמנסים לחצות את הגדר לישראל. ככל הידוע, על המגדל לא היה שום אמצעי אלקטרוני מיוחד אחר. מה שכן היה מיוחד בו - הוא שהתצפיתנים של חמאס קיבלו בזכות גובהו של המגדל יכולת להשקיף על חלקו הדרומי של מושב נתיב העשרה ועל קו הבתים הראשון בו.
הקמת המגדל עוררה חשש רב בקרב תושבי נתיב העשרה והסבה להם אי נוחות, אולם חשוב להדגיש כי לאורך גדר הגבול עם רצועת עזה, מצפונה ועד דרומה, ישנם עשרות מגדלי תצפית דומים שמטרתם זהה למגדל המדובר.

8 צפייה בגלריה
התצפית מתוך המגדל
התצפית מתוך המגדל
מערכת של צה"ל בתמונות שפורסמו מתוך המגדל
בחמאס ידעו ככל הנראה שהקמת המגדל תעורר תרעומת, ולכן הם הקימו אותו מעבר לקו הפרימטר, שהוא קו דמיוני ברוחב 200 עד 300 מטר בשטח העזתי. הקו הזה יוצר רצועת חיץ מפורזת ומוסכמת בין ישראל לרצועה. את המגדל מול נתיב העשרה הקים חמאס במרחק 300 מטרים מהגבול - כדי שלישראל לא תהיה עילה להתלונן עליו.
השתלשלות האירועים בימים האחרונים היא זו שהביאה לתקיפת המגדל. ביום שישי האחרון, באישון לילה, חיסל כוח צה"ל שלושה מחבלים חמושים בפשיטה על העיר ג'נין. בדיוק יממה אחר כך, בתזמון לא מקרי, מעט אחרי 03:00 לפנות בוקר, נורתה רקטה מצפון רצועת עזה לכיוון אשקלון – וזו יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל.
ההחלטה לא למוטט את המגדל הפכה ברגע את מושא התקיפה המרכזי למשני ואת המגדל השולי למרכז האירוע
הרקטה הפעילה אזעקות צבע אדום בקיבוצים ובמושבים שמדרום לאשקלון ולראשונה ממבצע שומר החומות גם בעיר עצמה - וגרמה לבהלה גדולה בקרב התושבים, שרצו מהמיטות שלהם לחדרים הממוגנים. התזמון כאמור, היה מכוון. הרקטה נורתה בדיוק יום למחרת החיסול, והייתה סוג של נקמה טורדנית עליו.
8 צפייה בגלריה
התצפית מתוך המגדל
התצפית מתוך המגדל
תמונה שצולמה מתוך המגדל, היום
התגובה של צה"ל לא איחרה לבוא, ובמהלכה הותקף מהאוויר אתר משמעותי של חמאס בלב הרצועה שגרם נזק רב לזרוע הצבאית. למעשה, הונחתו על האתר יותר מ-10 טונות של פצצות כדי להשמידו. בצה"ל החליטו לנצל את ההזדמנות, ובשולי התקיפה המרכזית, הופצץ גם מגדל התצפית המדובר, אלא שבאופן תמוה בחרו בצה"ל שלא להשמיד אותו ולפגוע רק בחלק העליון שלו מבלי למוטט אותו. לא ברור מדוע התקבלה ההחלטה הזאת, לאור העובדה שצה"ל כבר מוטט בעבר עד היסוד מגדלים רבי קומות אסטרטגיים ברצועה כמו מגדל אל-ג'לאא, שבו שכנו גם משרדיהן של סוכנות הידיעות האמריקנית AP ורשת אל-ג'זירה.
ההחלטה הזו הפכה ברגע את מושא התקיפה המרכזי למשני ואת המגדל השולי למרכז האירוע. חמאס הבין שניתנה לו כאן הזדמנות לניצחון תודעתי ומכיוון שהמגדל נותר שלם – הוא מיהר לשקם אותו בתוך יום אחד עם ליווי יחצ"ני אגרסיבי של הצבת עמדת תצפית משודרגת בקצהו.
8 צפייה בגלריה
התצפית מתוך המגדל
התצפית מתוך המגדל
תצפית גם על תחנת הכוח באשקלון. היום מעזה
8 צפייה בגלריה
התצפית מתוך המגדל
התצפית מתוך המגדל
נתיב העשרה מתוך המגדל, היום
השיקום המהיר שלווה בכיסוי תקשורתי עזתי צמוד הפך את המגדל לסמל ''לעמידה האיתנה של חמאס מול ישראל".
ראה חמאס כי טוב, והחליט להציב למרגלות קומת התצפית שלטי ענק שנראים היטב גם במושב נתיב העשרה ובהם תמונותיהם של שלושת המחוסלים מג'נין ביום שישי וכן שלט נוסף בעברית עם מסר לתושבי המושב ולפיו כמו שנתיב העשרה פונה מחבל ימית כחלק מהסכם השלום עם מצרים והועתק למקומו הנוכחי – כך גם מיקומו כיום יועתק בעתיד בזכות ההתנגדות החמושה. "השמדתכם מתקרבת – כובשים", נכתב עליו בעברית קלוקלת ובערבית.
8 צפייה בגלריה
השמדת עמדת התצפית
השמדת עמדת התצפית
מגדל התצפית - לפני, בתקיפה אתמול, ואחרי
(צילום: אמנון זיו )
למעשה, חמאס ייבא פרקטיקה שכיחה של חיזבאללה בגבול הלבנוני עם ישראל שבה הוא מציב מדי פעם שלטי ענק בעברית שמכוונים אל בתי היישובים הצמודים לגדר, ובהם מסרים מאיימים ולוחמה פסיכולוגית.
ניכר שצה"ל לא פעל נכון במקרה הזה, משום שבין לעשות חצי עבודה לבין לא לעשות כלום – עדיף לעיתים לבחור באפשרות של לא לעשות כלום. אמנם ייתכן וגם לו היה צה"ל משמיד את העמדה מהיסוד - חמאס היה מקים אותה מחדש, אך זה היה לוקח לו זמן רב יותר. וכאשר מתרחקים ממועד התקיפה – כך גם מתעמעמת האפקטיביות של הלוחמה התודעתית. אבל במקרה הזה, חמאס ניצל זאת עד תום. ולכל זה, מצטרף גם המומנטום התודעתי אחרי תפיסת האמצעים האופטיים של בלון התצפית שניתק ממש באותו מקום בסוף השבוע, ונחת כפרי בשל בידיה של הזרוע הצבאית של הארגון.