בשיתוף אסטרהזניקה
בימים אלו מציינים ברחבי העולם את חודש המודעות לסרטן השד, שאחראי לכשליש ממקרי הסרטן החדשים בכל שנה בקרב נשים בישראל. מנתוני הרישום הלאומי לסרטן של משרד הבריאות עולה כי כיום חיות בארץ 24,778 נשים שאובחנו עם סרטן השד והחלימו או עדיין מתמודדות עם המחלה. 69.2% מהנשים אובחנו עם מחלה בשלב מוקדם, 27.9% מהנשים אובחנו עם מחלה מפשוטת אזורית (ברקמות סמוכות או בבלוטות הלימפה) ו-3.4% מהנשים אובחנו בשלב גרורתי (הנתונים מתייחסים לשנת 2018).
1 צפייה בגלריה
חודש המודעות סרטן השד
חודש המודעות סרטן השד
שלישי ממקרי הסרטן החדשים בארץ
(צילום: shutterstock)
לרגל חודש המודעות, כמה מיתוסים על המחלה שחשוב לנפץ.

1. בסרטן שד תמיד מרגישים גוש

לא נכון.
במקרים בהם המחלה נמצאת בשלבים ראשוניים, לא תמיד ניתן יהיה להרגיש בגוש. ישנם סוגים מסוימים של סרטן השד שמאובחנים באמצעות בירור של הסתיידויות חשודות, המופיעות בממוגרפיה. הסתיידויות אלו אינן מלוות בהכרח בגוש נמוש. לעיתים הגוש מצוי עמוק בשד ולכן לא נמוש. בכל מקרה העדר גוש נמוש אינו ערובה להעדר מחלה.

2. סרטן שד יכול לקרות רק בנשים

לא נכון.
בניגוד למה שנהוג לחשוב, גם גברים עלולים לחלות בסרטן השד. למעשה הסטטיסטיקה מצביעה על יחס של 1:100 של סרטן שד בקרב גברים. גורמי הסיכון להתפתות סרטן שד אצל הגבר הם: גיל מבוגר יותר, חוסר איזון הורמונלי, וסיפור משפחתי של ממאירויות שונות. כיוון שהשכיחות של המחלה נמוכה יותר בקרב גברים, גם המודעות לקיומה נמוכה יותר. גברים אינם נוהגים לבצע בדיקת שד עצמית כחלק מהשמירה על בריאותם, ובדיקת רופא לאיתור סרטן שד אצל גברים אינה נחשבת כחלק משגרת הבדיקות המקובלת.

3. ממוגרפיה עלולה לגרום לסרטן השד

לא מדויק.
המחקרים הרבים שנערכו בנושא בדיקות סקר באמצעות ממוגרפיה הוכיחו הפחתה בתמותה של 25% עד 50% באוכלוסייה קיימה בדיקות אלו. לא ניתן להתעלם מכך שממוגרפיה היא בדיקה הכרוכה בחשיפה לקרינה. מנות הקרינה הינן בטווח המותר אולם, הרווח שאנו מקבלים מביצוע בדיקת ממוגרפיה עולה על הסיכון. צריך לזכור שאבחון של סרטן שד בשלב מתקדם, מפחית משמעותית את היכולת לרפא את המחלה.

4. סרטן שד עובר בתורשה

נכון חלקית.
ישנם סוגים של סרטני שד שעוברים בתורשה. על פי הערכה כ-5% עד 10% ממקרי הסרטן מתפתחים על רקע נטייה משפחתית-תורשתית. חלק מאותם מקרי תחלואה נגרמים על ידי תסמונות סרטן תורשתיות הניתנות לאיתור ואפיון באמצעות בירור קפדני של הרקע המשפחתי ובדיקות מעבדה לאיתור פגמים גנטיים תורשתיים כמו למשל מוטציות בגן BRCA. חשוב לזכור שגם אם אין ביטוי למרכיב התורשתי מומלץ לבצע בדיקות לאיתור מוקדם משום שברוב מקרי סרטן השד, איננו מוצאים מוטציה גנטית המעידה על נשאות מורשת.

5. רוב החולות מתגלות בשלב מוקדם של המחלה

נכון.
זהו נתון משמח ונכון לחלוטין. המודעות הגוברת בשנים האחרונות הביאה לעלייה משמעותית באבחונים המוקדמים של המחלה. נכון להיום, פחות מארבעה אחוזים מכלל הנשים שמאובחנות עם סרטן השד, מתגלות בשלב גרורתי. רוב החולות מקבלות טיפול מתוך מטרה לרפא את מחלתן. ככל שהמחלה מתגלה מוקדם יותר, כך הסיכון להישנות בעתיד נמוך יותר.

6. דיאודורנטים, מונעי זיעה וצבעי שיער עלולים לגרום לסרטן השד

נכון חלקית.
בשנים האחרונות הופיעו מספר מחקרים גדולים שניסו למצא או לשלול קשר בין מרכיבים שונים באורח חיינו כמו צבע לשיער, החלקת שיער ודיאודורנטים לבין סרטן השד. תוצאות המחקרים אינן חד משמעיות, מה שמלמד שקרוב לוודאי אין כאן קשר חזק. נשים רבות צובעות את שיערן אך רובן לא חולות בסרטן השד. בכל מקרה מומלץ לעטות כפפות ולשטוף היטב את הידיים לאחר מגע עם צבעי שיער.

7. תוחלת החיים של נשים עם סרטן שד גרורתי השתפרה בשנים האחרונות

נכון.
בשנים האחרונות יש מגמה של הארכה משמעותית בתוחלת החיים של נשים עם סרטן שד גרורתי. כיום ישנם טיפולים שפותחו עבור סוגים ספציפיים של סרטן שד שמצליחים לשפר את הישרדות החולות. לדוגמא בסרטן שד מסוג 2HER חיובי ישנן תרופות חדשות שמאפשרות לעכב משמעותית את התפתחות המחלה למשך שנים ולהביא להפוגה של ממש ובמקרים מסוימים אפילו לריפוי. בכל סוגי סרטן השד חלה התקדמות בשיטות האבחון ובמגוון הטיפולים המוצעים למטופלות. לשמחתנו, בסל התרופות הישראלי נכללו טיפולים ממוקדי מטרה שמשפיעים על תוחלת החיים של החולות.

8. שתלים בחזה עלולים להגדיל את הסיכוי להתפתחות המחלה

לא נכון.
שתלים בחזה קשורים בתסמונות תחלואה שונות. לגבי ממאירות יש קשר בין סוג מסוים של שתלי סיליקון לעלייה בשכיחות של תחלואה בלימפומה ועל כן הייתה המלצה לבדוק כל מקרה באופן פרטני מול הפלסטיקאי. מעבר לכך לא נמצא קשר בין שתלי סילקון לבין סיכון מוגבר לתחלואה בסרטן השד.

9. נשים צעירות לא חולות בסרטן השד

לא נכון.
על פי נתוני הרשם לסרטן בישראל כ-22% מכלל מקרי התחלואה בסרטן שד בשנה מופיעים בנשים מתחת לגיל 50. אומנם גיל הממוצע לאבחנה של סרטן שד בארצות מערביות נע סביב גיל 60, כאשר מעל 90% מהמקרים החדשים של סרטן שד אובחנו אצל נשים מעל גיל 40, יחד עם זאת חשוב לזכור שסרטן השד יכול להופיע בכל שלב בחיים ועל כן צריכים להיות ערים ומודעים למחלה.

10. בסרטן שד אפשר לטפל רק בכימותרפיה

לא נכון.
כיום יש מגוון רחב מאוד של טיפולים לחולות. באמצעות בדיקות מולקלוריות מתקדמות אנו יודעים שרוב הנשים אינן זקוקות לטיפול כימותרפי בשלב מוקדם ואפילו במחלה גרורתית ניתן לתת טיפול יעיל שאינו מבוסס על כימותרפיה.
הכותבת הינה מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד במרכז דוידוף לטיפול ולמחקר למחלות הסרטן, בית חולים בילינסון
בשיתוף אסטרהזניקה
פורסם לראשונה: 07:46, 24.10.21