נדיר לגלות מאובנים מתקופת אמצע המיוקן סביב רכס הרי הפירנאים בדרום צרפת. עם זאת, מספר פליאונטולוגים מאמינים כעת שהם גילו מין חדש של בעל חיים מקבוצת "כלבי דוב", לאחר שמצאו את עצם הלסת התחתונה שלו.
הלסת התחתונה המאובנת הובילה צוות בינלאומי של פליאונטולוגים, בראשות באסטיאן מנקר ממוזיאון הטבע בבאזל, לגלות זן חדש של טורף פרהיסטורי שהיה נפוץ ברחבי אפריקה, אסיה ואירופה ואף חצה את מצר ברינג לעבר אמריקה הצפונית בעת תקופת המיוקן.
3 צפייה בגלריה
"כלבי דוב" מסוג טרטרקיון
"כלבי דוב" מסוג טרטרקיון
"כלבי דוב" מסוג טרטרקיון
(איור: מתוך המחקר, Denny Navarra)
הטורפים הגדולים הללו שייכים לקבוצה המכונה "כלבי דוב", שמשקלם הגיע עד לכ-320 ק"ג. כמו כן, הטורפים הקדומים הופיעו לפני 36 מיליון שנים, והם נכחדו לפני כ-7.5 מיליון שנים. הפליאונטולוג בסטיאן מנקר וקבוצת המחקר שלו חקרו כאמור את הלסת התחתונה המאובנת, אותה הם שייכו למין חדש של בעל החיים הזה. עצם הלסת אותרה במרבצים ימיים בני 12.8 עד 12 מיליון שנה, באזור שנמצא במחוז הפירנאים האטלנטיים, בדרום-מערב צרפת.
ייחודה של עצם הלסת נובע משרידי השיניים שלה. בניגוד לממצאי "כלבי הדוב" המוכרים, בלסת החיה הספציפית שנמצאה יש שן טוחנת תחתונה, שחשובה במיוחד לקביעת מינים וזנים. למעשה, החוקרים מעריכים כי הלסת התחתונה שנבדקה מייצגת כנראה מין חדש של "כלבי דוב", שזכה לשם טרטרקיון (Tartarocyon). למעשה, השם הזה מגיע מ-Tartaro - קיקלופ ענק בעל עין אחת מהמיתולוגיה הבאסקית, שהאגדה עליו ידועה גם באזור שבו נמצאה הלסת התחתונה (את השם בחרו פלוריאל סולה, מומחה בעל שם עולמי ליונקים טורפים וכן ז'אן-פרנסואה לספורט ואנטואן הייץ ממוזיאון הטבע בבאזל).
3 צפייה בגלריה
"כלב דוב" מסוג טרטרקיון
"כלב דוב" מסוג טרטרקיון
"כלב דוב" מסוג טרטרקיון
(איור: Denny Navarra)
3 צפייה בגלריה
תמונות הלסת התחתונה של "כלב הדוב" מסוג טרטרקיון
תמונות הלסת התחתונה של "כלב הדוב" מסוג טרטרקיון
תמונות הלסת התחתונה של "כלב הדוב" מסוג טרטרקיון
(צילום: ויקיפדיה)
"כלבי דוב" או אמפיקיוניים (שם מדעי: Amphicyonidae) היא משפחה נכחדת של טורפים מתת-סדרת דמויי כלב, שהיוו מעיין שלב ביניים בין דובים לכלבים. הם שייכים לקבוצה של טורפים שהיו חלק נרחב מבעלי החיים של תקופת המיוקן, שקלו בין 9 ק"ג ל-320 ק"ג (המין שאותר מוערך ב-200 ק"ג), כשאחרוני "כלבי הדוב" שחיו באירופה נעלמו במהלך עידן המיוקן המאוחר לפני 7.5 מיליון שנים.
הגילוי והתיאור של הלסת התחתונה לא רק שנחשבים נדירים מסוגם, אלא גם משמעותיים מאוד מהסיבה שבכך ניתנת ההזדמנות לחקור את התפתחותם של "כלבי הדוב" באירופה, על רקע אירועים סביבתיים שהתרחשו בתקופה זו, לרבות השפעתם על בעלי החיים הפרהיסטוריים שחיו ביבשת באותה העת.