עכשיו כשמדוזות השתלטו על החופים של ישראל, טבילה במעיין מפנק עם מים קפואים הוא פתרון מצוין. מעיין הסוסים, או בשמו הערבי עין יבקע, עושה חשק לקפוץ למים ולשכוח מהצרות ומהחום הכבד של הקיץ.
כיוון שמדובר בבריכת מים בתוך אתר ארכיאולוגי, מומלץ לטבול עם סנדלים. בתוך המים יש דגים רבים וחלזונות שחורים וזעירים המעידים על ניקיון המים. בקצה הבריכה יש חורשת עצים יפה המעניקה צל מענג ובסופי השבוע מגיעים לשם צעירים רבים מהסביבה. מי שרוצה את בריכת הסוסים רק לעצמו כדאי שיגיע באמצע השבוע בשעות הבוקר.
בעבר נהגו תושבי האזור לרחוץ את סוסיהם בבריכה הציורית, היום עוצרים שם להתרענן מאבק הדרכים, בעיקר רוכבי אופניים מזיעים, ומטיילים משביל ישראל או משפחות עם ילדים מהאזור. מי המעיין הצחים מזינים את נחל ציפורי, אחד הנחלים המרכזיים באזור.
4 צפייה בגלריה
מעיין הסוסים
מעיין הסוסים
מעיין הסוסים
(צילום: אסף קמר)
4 צפייה בגלריה
אסף קמר במעיין הסוסים
אסף קמר במעיין הסוסים
איתי שרוני, ש"ש בבית ספר שדה אלון תבור של החברה להגנת הטבע, ואסף קמר מומחה ynet לפינות חמד
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
מעיין הסוסים
מעיין הסוסים
יפה שם. מומלץ להגיע באמצע השבוע
(צילום: אסף קמר)
4 צפייה בגלריה
מעיין הסוסים
מעיין הסוסים
המים צלולים
(צילום: אסף קמר)
המים במעיין הסוסים נקיים וטובים לרחצה, אבל כמה מאות מטרים משם הם נשפכים לנחל ציפורי המזוהם והמסוכן לרחצה. לכן אסור להיכנס באזור זה לכל נחל או בריכה שמוצאים במקרה, אלא רק למקומות מומלצים ובטוחים לרחצה.
ניתן לשלב את הטבילה המענגת בעין יבקע גם בשיעורי היסטוריה, ארכיאולוגיה ויהדות. הבריכה הגדולה נבנתה בתקופה הרומית, לפני כאלפיים שנה במטרה לאזן את המים המוזרמים לטחנת קמח עתיקה ששרידיה נמצאים במורד הזרם של נחל ציפורי. בתקופת המשנה רבי יהודה הנשיא ניהל מהיישוב העתיק הסמוך ציפורי את הסנהדרין ובריכות המים באזור מוזכרות בסיפורי חז"ל.
כדי להגיע למעיין הסוסים אל תסתמכו על הוויז. האפליקציה מובילה לדרך עפר המתאימה לג'יפים ועוקפת את היישוב כעבייה. הדרך המומלצת והקצרה היא להיכנס דרך הכביש הראשי של כעבייה, יישוב בדואי מרשים בעל מדרכות נקיות ותושבים מסבירי פנים, לנסוע לאורך הכביש הראשי עד לקיוסק של בוש ומשם להתקדם בדרך עפר קצרה עד למעיין.
בריכת הסוסים שמורה ונקייה ובמורד הזרם מתנהלות עבודות בינוי וסלילת טיילת להנגשת נחל ציפורי. במקום אין פחים חובה לשמור על הניקיון ולקחת את הזבל איתם. תבלו.