לאחר ביטול פסק הדין שאפשר הפלות בארה"ב, בחינת המצב בישראל מעלה כי התפרקותה המסתמנת של הממשלה מאיימת על רפורמת ההפלות של שר הבריאות ניצן הורוביץ (מרצ), שנחשפה לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות". כך או כך, מסתמן כי הביטול הגורף של הוועדות להפסקת היריון – שהמעבר בהן הוא בגדר חובה לכל מי שמבקשת לעבור הפלה, ושרבות הגדירו אותן כמשפילות, פולשניות ולעיתים אף מאלצות אותן לשקר – לא על הפרק. למעשה, בשל המשבר הפוליטי ייתכן כי לא יישאר דבר מהכוונות של הורוביץ, וכי לא יירשם שום שינוי בהליך הפסקת ההיריון עד לסיום הקדנציה שלו.
הוועדות, שהתהליך בהן ממומן על ידי קופות החולים באופן מלא, מאשרות הפסקת היריון עד לשבוע 24 – לאחריו נדרש אישור חריג של ועדה אחרת. על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2020 התקבלו 17,548 פניות מצד נשים שהיו מעוניינות להפסיק את הריונן, מתוכן אושרו יותר מ-16,400. לפי החוק היבש, הפסקת היריון תאושר לנשים מתחת לגיל 18 או מעל לגיל 40, לנשים שנכנסו להיריון בעקבות "יחסים אסורים לפי החוק הפלילי, מיחסי עריות או שלא מנישואין", במקרה שבו עלול הוולד להיות בעל מום גופני או נפשי, ובמצב שבו ההיריון עשוי לסכן את חייה של האישה.

4 צפייה בגלריה
טופס בקשה להפסקת הריון
טופס בקשה להפסקת הריון
השאלות המשפילות בטופס הבקשה. הוועדות צפויות להישאר
(צילום: shutterstock)
בפועל, נשים רבות שאינן מעוניינות בהיריון נאלצות לשקר בפני הוועדה כדי להתאים לאחת הקטגוריות. כך למשל, נשים נשואות שרוצות לעבור הפלה, ייאלצו להגיד כי לא נכנסו להיריון מבן זוגן – וזאת על מנת לקבל את האישור והמימון להליך. אין נתונים בדבר הפסקות היריון פרטיות שאינן מתבצעות באישור הוועדה, אך ככל הנראה מדובר על תופעה בהיקף די מצומצם.
כאמור, בדצמבר האחרון פורסמה רפורמת ההפלות של הורוביץ, שמטרתה להרחיב את נגישותן של נשים להפלות, תוך הסרת המחסומים הפולשניים שעימם נאלצו להתמודד זה עשרות שנים. במסגרת הרפורמה תוכנן שינוי טפסי הוועדה הארכאיים, שבהם אפשר למצוא שאלות חודרניות כמו: "האם מאז המחזור האחרון השתמשתם את או הגבר באמצעים/שיטות למניעת היריון?" או "מדוע לא השתמשת באמצעים/שיטות להפסקת היריון?". הטופס אף אמור לעבור תהליך דיגיטציה, כך שחברי הוועדה יקבלו את מלוא המידע מראש.
4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
מטרת הרפורמה – להקל על הנשים בתהליך להפסקת ההיריון. הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
מהלך נוסף ברפורמה הוא חקיקה שמטרתה לאפשר לכל אישה עד השבוע ה-12 להפסיק את ההיריון – מבלי שתיאלץ להופיע בפני הוועדה בבתי החולים, כפי שמחייב החוק כיום. תוכננה גם העברה חלקית של האחריות על התהליך לקופות החולים, כך שבדומה למדינות אחרות במערב – נטילת הטיפול התרופתי להפסקת ההיריון בשבועות המוקדמים תיעשה בקופות במקום בבתי החולים. באשר לביטול הוועדות, יש לציין שהורוביץ שאף לקדם חקיקה בעניין – אך הנושא לא הגיע לוועדת השרים לענייני חקיקה ואינו מקודם בשלב זה.
אישור כלל המהלכים הללו נמצא כעת בידי ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, וייתכן כי לא יאושרו בשל המשבר הפוליטי. יו"ר הוועדה אפרת רייטן (העבודה) התייחסה לאפשרות זו, ואמרה כי "קראתי בזעזוע את הידיעה שבית המשפט העליון בארה"ב ביטל את הזכות החוקתית של נשים לבצע הפלות. זה עלול לקרות גם אצלנו, בישראל". לדבריה, "יש היום מפלגות שמרניות בכנסת שמקדמות איסור הפלות,‏ אין לנו את הפריבילגיה לוותר".
4 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
"קראתי בזעזוע על מה שקרה בארה"ב, זה יכול לקרות גם אצלנו". רייטן
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"משלב מסוים בהיריון – הפלה היא רצח". סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)

רייטן התכוונה ככל הנראה לח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר מפלגת הציונות הדתית, שכתב לאחר פרסום הרפורמה של הורוביץ בחשבון הטוויטר שלו כי "משלב מסוים בהיריון – הפלה היא רצח. בחסות בנט ושקד, הורוביץ מקדם רישיון לרצח עוברים. הממשלה הזו ממשיכה לכרסם בערכים היהודיים של המדינה היהודית – הפעם בתחום קדושת החיים". בטור שכתבה עיתונאית "ידיעות אחרונות" דנה ספקטור בנושא, היא ציינה כי סמוטריץ' אף אמר: "אני מאוד, אבל מאוד, נגד הפלות. מבחינתי שאף אישה במדינה לא תעשה הפלה, גם לא אם היא בת 17 ולא נשואה".
שרון אורשלימי, חברה בקואליציית הארגונים לביטול הוועדות להפסקת הריון, אמרה כי "על אף הרפורמה המבורכת של משרד הבריאות, ישנה חשיבות מכרעת לשינוי החוק הישראלי – כך שיכיר בכך שהזכות להפלה היא חלק מזכויות האדם של נשים, והיא מהווה חלק מהזכות להגדרה עצמית, לביטחון גופני ולבריאות".
פורסם לראשונה: 23:03, 25.06.22