בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2021
פח זבל שמסמן כשהוא מתמלא, חיישנים שמתריעים על לכלוך ברחובות ונזילות בצינורות, ספסלים ציבוריים נטענים באמצעות אנרגיה סולארית - לא מדובר בחזון עתידני, אלא במציאות שכבר קיימת בלא מעט ערים בישראל. גם המרחב העירוני, כמו מרבית תחומי החיים במאה ה-21, הופך בשנים האחרונות להיות יותר ויותר חכם וחדשני.
"השקעה בטכנולוגיה והיישום שלה במרחב העירוני מביאים להתייעלות משמעותית", פוסק חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין מכבים רעות. "תחשבו כמה מים אפשר לחסוך באמצעות חיישן שמתריע על נזילות. או כמה דלק ועבודה מבוזבזת היו נחסכים אם היה צ'יפ חכם בפחים המוטמנים, שמסמן למשאית מתי הוא מלא. מדובר בכסף שאפשר להשקיע בתחומים אחרים כמו חינוך, תרבות ושיפור איכות חיי התושבים. לשם השלטון המקומי מכוון, ואין ספק שהקורונה האיצה את המעבר הזה".
5 צפייה בגלריה
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
(צילום: גדי סיארה)
משבר הקורונה הכניס את הרשויות המקומיות למצב חירום ממושך, שהאיץ בהן להתאים את עצמן למציאות חדשה, למשל על ידי מעבר מהיר משירותים פרונטליים לשירותים מקוונים. "ברגע אחד היינו צריכים לשנות את תפיסת השירות שלנו. ראינו שברשויות רבות זה זירז משמעותית תהליכים דיגיטליים וטכנולוגים, שיכול להיות שבסיטואציה אחרת היו לוקחים הרבה זמן", לדברי ביבס.
5 צפייה בגלריה
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
(צילום: גדי סיארה)
גם ניהול הנתונים על המגפה הצריך מעבר מהיר לפתרונות טכנולוגיים מתקדמים. "הבנו שכדי לנהל את המציאות החדשה שנכפתה עלינו וכדי לקבל את תמונת המצב המלאה, אנחנו חייבים לעבוד עם כמה שיותר נתונים ובצורה הכי מסודרת. התחלנו לעבוד עם הדשבורד של פיקוד העורף שהראה לנו בכל רגע נתון את מספר הבידודים והפיזור שלהם בשכונות, את המצב בבתי הספר ואת המשפחות שצריכות חלוקת מזון ותרופות. המשכנו לפתח את המערכת כך שתכיל את נתוני המחוסנים בעיר, נוסחת חישוב הרמזור, לצד חיישנים רבים שעוזרים לנו בניהול השוטף של העיר.
"הרבה פעמים היינו יעילים ומדויקים יותר ממשרדי הממשלה שטיפלו באירוע, כי אנחנו מכירים את השטח, מחוברים לתושבים, ויודעים לדייק את הצרכים שלהם. די מהר התחלנו לסייע למשרד הבריאות בחקירות ובאירועים נוספים".

"יש לנו יכולת להניע מהלכים"

בשבוע הבא תתקיים באקספו תל אביב ועידת השלטון המקומי לחדשנותMUNI EXPO . ועידת החדשנות, שתחגוג השנה 5 שנים לקיומה, היא האירוע הגדול ביותר בתחום המוניציפלי והפלטפורמה המרכזית לחדשנות ולקידום נושא הערים החכמות בישראל. האירוע מהווה הזדמנות עבור הרשויות המקומיות ללמוד אודות החידושים הטכנולוגיים בשוק, הפיתוחים העדכניים והחברות המובילות בתחומים המוניציפאליים, באמצעות שורה ענפה של כנסים מקצועיים בכל תחומי הניהול האורבני, במקביל לתערוכת החדשנות הגדולה במזרח התיכון.
השנה תעסוק הוועידה בהשפעות של משבר הקורונה המתמשך, ששינה, לדברי ביבס, את המודעות לחשיבותה ולתפקידה של הרשות המקומית. "מגפת הקורונה הדגישה את המקום המרכזי שהרשויות המקומיות ממלאות בחיי האזרחים במדינה. בזכות הקורונה השלנו בירוקרטיה מיותרת, הבנו שיש לנו תפקיד כאופרטור הגדול ביותר במדינה, יחד עם פיקוד העורף. הבנו שיש לנו את היכולות להניע מהלכים, ולגלות גמישות ומהירות תגובה להנחיות שהשתנו כל רגע.
5 צפייה בגלריה
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
(צילום: גדי סיארה)
"זה לא מגיע בלי השקעה, שבאה לידי ביטוי באפליקציות של הרשויות, במוקדים חכמים שמקבלים וממיינים את פניות הציבור, במערכת ממוחשבת לחלוקת מזון לחולים ונזקקים, במערכת ביטחון טכנולוגית שיודעת לנתח את תנועת המצלמות במרחב הציבורי, ועוד".
השנה תתפרש ועידת MUNI EXPO על פני יומיים מלאים (20-21.10) במהלכן יתקיימו כנסים מקצועיים, פאנלים, יריד מציגים ואירוע בינלאומי, שידון בנעשה בתחום המוניציפלי ברחבי העולם.
בוועידה ישתתפו עשרות ראשי ערים, בכירים במערכת הפוליטית והמדינית, בכירים בתחום החדשנות האורבנית, קברניטי המשק, בכירים במגר העסקי, אנשי תקשורת ופיגורות מעולם התרבות והספורט.
בין בכירי הממשל שיתארחו בכנס: נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ראש הממשלה לשעבר ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו, השרים איילת שקד, גדעון סער, אורנה ברביבאי ומירב מיכאלי. עוד יתארחו: פרופ' אמיר ירון, הגב' אסתר דויטש, אביב גפן, אסף גרניט, דביר בנדק, יוצרי וכוכבי קופה ראשית ורבים אחרים
במסגרת הוועידה יערכו עשרות מושבים, שיעסקו בנושאים הבוערים שעל סדר היום הציבורי: איך פותרים את פקקי הענק בכבישים, איך ניתן להצמיח את ערי הפריפריה וכיצד נראית חדשנות אורבנית בתקופת הקורונה.
5 צפייה בגלריה
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
(צילום: גדי סיארה)
במסגרת הוועידה יערכו עשרות מושבים, אשר יעסקו בנושאים הבוערים שעל סדר היום הציבורי: איך פותרים את פקקי הענק בכבישים, כיצד מתמודד ענף התרבות עם משבר הקורונה, איך ניתן להצמיח את ערי הפריפריה וכיצד נראית חדשנות אורבנית בתקופת הקורונה.
במושב הבינלאומי של הועידה, Muni World 2021, שייערך השנה במתכונת היברידית (ביום ד' 20.10) ישתתפו שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, הממונה על הקורונה פרופ' סלמן זרקא, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס וראשי ערים מהארץ והעולם. במהלך הכנס הבינלאומי יצאו המשתתפים שיגיעו לישראל לסיורים במרכזי חדשנות ופיתוח ברחבי הארץ כדי ללמוד על מודלים ייחודיים שקיימים בארץ.
5 צפייה בגלריה
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
(צילום: גדי סיארה)
לצד הוועידה יתקיים היריד האורבני השנתי בו יציגו מעל 100 חברות וסטארט-אפים, בהם מוטורולה, מובילאיי, מילגם, מטריקס ועוד, שיציגו מוצרים חדשניים בתחום הסייבר, פתרונות IT, חממות טכנולוגיות וחברות סטארט- אפ.
ועידת השלטון המקומי לחדשנות MUNI EXPO תתקיים ביום רביעי וחמישי (20-21.10). לתוכנייה המלאה ולהרשמה, היכנסו >>
בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2021