צבא ארה"ב תקף כנופיות האקרים שעומדות מאחורי מתקפות כופר נגד חברות אמריקניות - כך חשף מפקד פיקוד הסייבר וראש ה-NSA, גנרל פול נקסוני, בראיון לניו יורק טיימס. מדובר בהודאה רשמית ראשונה בכך שהצבא האמריקני מעורב בהדיפת מתקפות כופר על חברות אזרחיות, שינוי שמסמל את הדאגה הגוברת בוושינגטון מהתופעה.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

2 צפייה בגלריה
גנרל פול נקסוני
גנרל פול נקסוני
גנרל פול נקסוני. לגרום לכנופיות לשאת בתוצאות
(צילום: AP)
הגנרל סירב לפרט באילו קבוצות סייבר מדובר ואילו פעולות ננקטו נגדן, אך מסר שהמטרה הייתה לגרום להן "לשאת בתוצאות". הוא הוסיף כי לפני תשעה חודשים התחוללה תפנית בעמדתו של הממשל בנושא מתקפות הכופרה: לדבריו, עד אז ראו בוושינגטון את את מתקפות הסייבר כנושא שנמצא תחתן סמכויותיהן של סוכנויות אכיפת החוק, אולם המתקפות על צינור הדלק קולוניאל פייפליין ועל ענקית הבשר JBS, שהתרחשו במאי-יוני 2021, הוכיחו כי מתקפות מהסוג הזה "משפיעות על התשתיות הקריטיות שלנו". לדברי גנרל נקסוני, אחרי המתקפות הללו החל הממשל לנקוט בגישה יותר אגרסיבית נגד כנופיות הסייבר. גם התיאום בין הארגונים השונים השתפר: פיקוד הסייבר, ה-NSA וסוכנויות פדרליות אחרות החלו להשקיע יותר משאבים בניסיון לאסוף מודיעין על ההאקרים. המידע שנאסף זורם לגורמים שונים בממשלה וגם לבנות ברית של ארה"ב. "הדבר הראשון שצריך לעשות זה להבין טוב יותר את היריבים ואת התובנות שלהם מאשר בעבר", אמר נקסוני בראיון בשולי הפורום להגנה הלאומית על שם רייגן. לדבריו, "אנחנו יודעים הרבה יותר על מה שהיריבים שלנו יכולים ועשויים לעשות לנו. זה תחום שמאוד חשוב להיות ערניים בו".
2 צפייה בגלריה
מתקפת סייבר
מתקפת סייבר
מתקפת סייבר
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
באוקטובר חשפה סוכנות הידיעות רויטרס כי REvil, כנופיית כופר ידועה לשמצה שפועלת מרוסיה, הפסיקה את פעילותה - לפחות באופן זמני - בעקבות מבצע משותף של ארה"ב עם מדינות נוספות. במבצע נוסף, פיקוד הסייבר וה-NSA סייעו ל-FBI ולמשרד המשפטים לשים יד על רוב הכופר ששולם על ידי קולוניאל פייפליין ל-DarkSide, כנופיית סייבר אחרת שפועלת מרוסיה. למרות ההצלחות האלה, לפי הניו יורק טיימס ישנם חילוקי דעות בממשל האמריקני לגבי היעילות של המאמץ הצבאי: במועצה לביטחון לאומי טוענים כי ישנה ירידה בהיקף הפעילות הזדוניות של כנופיות סייבר רוסיות, אולם ב-FBI מטילים בכך ספק. ארגונים חיצוניים אמנם מזהים הפוגה בפעילות, אך מעריכים כי כנופיות הסייבר יתאוששו ויחזרו לסורן בסופו של דבר. גם גנרל נקסוני מודה כי למרות השיפור ביכולות ההגנה של ארה"ב, גם כנופיות הסייבר משפרות את יכולותיהן והן ממשיכות לנסות לתקוף.