165

חשבון הנפש החרדי: "איפה רבי שמעון היה באסון?"

ההילולה במירון נתפסת בעיני מאמינים רבים כערך דתי עליון, גם כשמולה שמירת השבת והחיים, ומאות-אלפים מתעקשים להשתתף בה בכל מחיר, בלי להבחין בין עיקר לטפל. בעקבות האסון נראה היה שההילולה חוזרת לפרופורציות, אך ככל של"ג בעומר התקרב – התברר שדבר כמעט לא השתנה: "השואה לא פגעה במותג אלוהים – והאסון לא יפגע במותג רשב"י"

תמונה כללית
קובי נחשוני | עודכן: 17/05/2022
לפני 12 שנים, חודש אייר התש"ע, מאי 2010, נפל דבר בישראל. היסטוריה של ממש. הרבנות הראשית דחתה את ל"ג בעומר ביום אחד, ובצעד תקדימי קבעה אותו ביום ה-ל"ד לספירה. י"ח באייר של אותה שנה (וגם בשלוש מארבע השנים שאחריה) חל בסוף השבוע, וכדי למנוע מצב שבו הכנת המדורות (שהן לא יותר ממנהג מסורתי), תגרום לחילול השבת (שהוא איסור חמור מהתורה) – החגיגות נדחו ביממה, ליום ראשון בערב.
תמונה כללית
כשהרב הראשי ונשיא מועצת הרבנות הראשית דאז, יונה מצגר, יזם את המהלך, הוא ודאי לא חשש ששומרי מצוות יעדיפו את הדלקת המדורות על פני קדושת השבת, שהרי הם, המחויבים להלכה, בוודאי יבחינו בין עיקר לטפל. מטרת הדחייה הייתה, אפוא, למנוע מחילונים – בעיקר ילדים – לסחוב את הקרשים ואולי אף להצית את האש לפני צאת הכוכבים, ובכך להצילם מן החטא ולשמור על השבת.

מורשת מצגר

זה לא היה קל. לוח החופשות של משרד החינוך באותה שנה נקבע מראש על פי י"ח באייר, יום ראשון, ובגלל החיבור לסוף השבוע והאפשרות לצאת לנופש רצוף וארוך – ארגוני המורים התנגדו לשינוי של הרגע האחרון. לבסוף נמצאה פשרה, ומאז ועד היום החופשה לתלמידים בשנים כמו התש"ע היא בל"ד בעומר. מורשת מצגר.
צילום: APהתעקשו לחגוג במועד המקורי, למרות חילול השבת. ל"ג בעומר במירון, 2010 (צילום: AP)
אלא שבעוד ילדי ישראל, שרבים מהם אינם שומרי מצוות, ורשויות המדינה (שגם היא חיה בשלום כמה עשורים עם המצב שהיה קיים אז), הסכימו לצאת מאזור הנוחות וליישר קו עם החלטת הרבנות, דווקא מארגני ההילולה המרכזית בקבר רבי שמעון בר יוחאי – דתיים אדוקים, בדרך כלל – התעקשו לחגוג במועד המקורי, ולגרום לחילול השבת.
הם עצמם לא סחבו קרשים או הדליקו גפרור לפני חשיכה, כמובן, אבל היו אחרים שחיללו בשבילם: אלפי שוטרים במטה הארצי, במחוז הצפוני ובאגף התנועה, משתתפי "מבצע מירון", שנאלצו לעבוד במקום המנוחה השבועית, כדי לאפשר את קיום החגיגות ולהבטיח את שלום הציבור. בצר לו, פנה הרב הראשי ל"תוכנית ב'": לשם מזעור נזקים ביקש מצגר ממשטרת ישראל לשבץ למשימה כמה שיותר שוטרים לא-יהודים – וכך אכן היה.
צילום אילוסטרציה: רויטרסחשבון נפש, עד גבול מסוים (צילום אילוסטרציה: רויטרס)
העלמת העין מצד החרדים משתתפי ההילולה אל מול חילולי השבת של רשויות המדינה, צרמה אז מאוד, ובמיוחד כאשר ידוע שבמקרים אחרים, בהם הדבר איננו משרת אותם, הם יודעים למחות בקול גדול. רבים ראו בכך מופע של צביעות, שבו הדגל הדתי המרכזי מכופף לטובת מטרות רוחניות פחות חשובות, והתורה נעשית בציניות קרדום לחפור בה.
לימים חשף בפניי בכיר בלשכת מצגר את הסיבה האמיתית שבגללה האירוע במירון לא נדחה, והתברר כי לא רק הילולת הצדיק, שבבסיסה לפחות עומדים רעיונות קבליים נשגבים, הייתה מונחת על כף המאזניים – אלא גם אינטרסים פוליטיים ואישיים. לדבריו, רבנים ואדמו"רים המשתתפים בה התנגדו לדחייה מחשש שמתחריהם ינצלו את השינוי בלוחות הזמנים ואת ההתארגנות מחדש, להקדמת מעמדי ההדלקה שלהם באופן חד-צדדי על חשבון האחרים, באופן שיפגע בכבודם ובמעמדם של הרבנים שנמצאים, בדרך כלל, בראש הרשימה.

"המחיר גדול וכואב"

קשה לנתק בין ההכרעה של מארגני החגיגות במירון, בדבר סדרי העדיפויות הערכיים בהתנגשות של ל"ג בעומר עם השבת, ובין היחס שלהם לאירוע דאשתקד, ימי הקורונה – וגם לזה שיתקיים השנה, אחרי האסון הכבד. שלושת המקרים חושפים אווירה ציבורית שהתפתחה בשנים האחרונות, ובה נדמה כי רבים רואים בהילולה ובהשתתפות בה ערך עליון, אף שאין מדובר במצווה "רשמית" – לא מן התורה ולא מדברי חכמים. התוצאה היא התעקשות לקיימה במתכונת גדולה ככל היותר ובכל מחיר – בשעת מגפה קטלנית, בניגוד לכללי בטיחות בסיסיים או כשהשבת נרמסת.
צילום: ישראל ברדוגוההילולה במירון, 2008 (צילום: ישראל ברדוגו)
הימחצותם למוות של 45 חוגגים – מבוגרים, נערים וילדים – בל"ג בעומר התשפ"א, האסון האזרחי הכבד בתולדות המדינה, טלטלה את ישראל כולה ואת החברה החרדית בפרט. בתחילה נראה היה כי מעבר לכאב העצום בעקבות הטרגדיה, הזעזוע יביא איתו גם חשבון נפש על הממדים האדירים והלא-מידתיים שאליהם התפתחה ההילולה, בדרך להחזרת הפרופורציות הנכונות לה, מחשבתית ומעשית.
כך, למשל, בדיון שקיימה ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון בחודש אוקטובר שעבר, פנתה היו"ר המנוחה, מרים נאור, אל צבי הלר, עסקן בכיר בחסידות תולדות אהרן ממאה שערים ונציג האדמו"ר שבאירוע ההדלקה שלו נספו עשרות החוגגים, ובדרכה המתוחכמת הציבה בפניו מראה. נאור שאלה האם ההשתתפות בהילולה היא מצווה חשובה מן התורה, המחייבת כל יהודי, והלר השיב: "איזו שאלה זו? יש המון אנשים אצלנו שלא נסעו למירון. זו ממש לא חובה!"
העד מתולדות אהרן, נציג הפלג הקנאי והאנטי-ציוני מירושלים, סיפק בהמשך התבטאויות נוספות שגרמו לרבים להאמין שחשבון הנפש הושלם, והמקום שתפסה הילולת מירון בחיי החרדים ובהשקפת עולמם הולך להצטמצם משמעותית. "אנחנו נציית ב-100% לכל החלטה שתתקבל", הצהיר בפני חברי הוועדה. "מה שתחליטו יהיה קדוש – גם במחיר שלא יהיה כלום". על רבו, מנהיג החצר, סיפר כי מאז האסון "האדמו"ר רצוץ", והוסיף: "מה שהיה כבר לא יהיה. המחיר היה גדול וכואב".

הלהט הדתי חזר ובגדול

לפני כמה שבועות הייתה חסידות תולדות אהרן הראשונה להודיע כי מנהיגה לא יגיע השנה כלל למירון, וכי הוא מוותר על קיום האירוע המסורתי שנהג לערוך במקום לאלפי בני קהילתו. כפי שהתחייב נציגו בפני מרים נאור, גם האדמו"ר הזה וגם ראשי חצרות אחרות שיתפו פעולה עם הוועדה ועם פרויקטור ההילולה הציוני, בדרך לאירוע מצומצם, מאופק ומרוסן.
צילום: אלי מנדלבאוםההילולה במירון, 2019 (צילום: אלי מנדלבאום)
אלא שככל של"ג בעומר התקרב וההכנות לחגיגות התקדמו, התברר כי מה שיהיה דווקא דומה מאוד למה שהיה, וגם אם המתווה הממשלתי להגבלת כמות הקהל יישמר – התפיסה ב"חוגי מירון" ביחס להילולת הצדיק, לא באמת השתנתה. בימים האחרונים מורגשת ברחוב החרדי תסיסה הולכת וגוברת מצד רבים – כולל קהילות מאורגנות – שאינם משלימים עם ה"גזרה", ונציגיהם, העסקנים, דוחפים בדרכים שונות למתיחת הגבולות שנקבעו ולעיתים אף לפריצתם, עם או בלי שיתוף פעולה עם הרשויות.
כשברקע הלהט הדתי סביב הפסטיבל השנתי וגם המאבק בין החצרות, מי יזכה במעט המשאבים שהקצו להן המארגנים – כרטיסי כניסה, אישורים לקיום הילולות משנה סמוך לקבר רשב"י ועוד – נראה "המרוץ למירון" דומה מאוד למה שהיה בשנים קודמות, כאילו לא קרה אסון. במנהלת הממשלתית המארגנת את האירועים, הפגינו עד לאחרונה ביטחון באשר להצלחת המבצע, אבל כעת הם חוששים כי קהילות שלמות יגיעו לאתר בלי תיאום מראש וללא כרטיסים, ומזהירים מפני אנרכיה.

"על מעמד ההתעוררות לא מכים על חטא"

פרויקטור מירון, צביקי טסלר, ואנשיו מקיימים בחודשים האחרונים הידברות מתמדת ורציפה עם הרבנים, האדמו"רים ונציגי החצרות, אך התחושה כעת במנהלת היא שככל שהאירוע עצמו מתקרב, כך זונחים אותם גורמים את הקו האחראי שנקטו בתחילת הדרך, וחוזרים ללהיטות חסרת המעצורים שאפיינה אותם בשנים עברו.
צילום: AFPל"ג בעומר במירון, 2006 (צילום: AFP)
מני גירא-שוורץ, איש תקשורת חרדי המזוהה מאוד עם הילולת רשב"י, מקפיד שלא להחמיץ אותה מאז שהיה ילד ונחשב מקורב לאותם חוגים ול"אנשי מירון". כמי שיודע למשש את הדופק במגזר – יש לו הבחנה אחרת, דקה יותר מזו של הממונה ואנשיו. לדבריו, חשבון נפש רציני דווקא נעשה והלקחים הנדרשים הופקו, אבל הם נוגעים רק ל"קליפות" סביב ההילולה, כמו מאבקי השליטה והכוח סביב האתר ואירועי ההדלקה, ולא לעניין עצמו, שהוא המשיכה האדירה של רבבות מאמינים אל הצדיק.
"האסון טלטל את כולם וגרם לשידוד מערכות בכל מה שקשור לדרך, לשיטה", מסביר גירא-שוורץ. "למשל, יש חצרות שהבינו שההתנהלות הפוליטית שלהן מול הרשויות ומול קהילות 'מתחרות' הייתה שגויה, והיא הדבר שאולי הביא עלינו את הצרה הגדולה הזו. בין אם כגזרה משמים, ובין אם משום שפחות קנאה וצרות עין היו מאפשרות לארגן יותר אירועים במקביל, ואז הייתה פריסה רחבה יותר של הקהל והיינו נמנעים מהדוחק ומהצפיפות. אבל האם מישהו מכה על חטא על עצם קיומו של מעמד התעוררות חזק, עוצמתי וסוחף כל כך? ודאי שלא! הוא ימשיך להתקיים ולשאוב אליו את החסידים בדיוק באותה רמה גם אחרי האסון".
צילום: APל"ג בעומר במירון, 2011 (צילום: AP)
גירא-שוורץ דוחה את הטענה כי המשיכה העזה של הציבור החרדי למירון, גם כאשר הדבר מתנגש עם ערכים אחרים, מבטאת חוסר הבחנה בין עיקר לטפל. "כשהרב קניבסקי זצ"ל, שהיה איש הלכה מובהק, אמר שאסור לבטל תורה בשום אופן וחייבים לפתוח את החיידרים גם כשהקורונה משתוללת – האם זה היה בעייתי? האם הוא פעל בניגוד להלכה? ממש לא", המשיל. "רב חיים מצא את הדרך לאזן בין 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' לחובה להמשיך ללמוד – וכך נהגנו. זו התפיסה גם במירון ובאומן".
לדבריו, באי ההילולה מבינים שעליהם להישמר ושאסור להם להביא את עצמם לסכנת חיים, ולכן הם שיתפו ומשתפים פעולה עם ההגבלות שקבעה המדינה, כל עוד הן הגיוניות ולא נגועות בעצמן בפוליטיקה ובאינטרסים זרים. לעומת זאת, הציפייה כי הדבר יחליש את הכמיהה שלהם להשתתף באירוע – אינה נכונה ואף לא לגיטימית בעיניו. "כשבהר הרצל קרס פיגום ונהרגה חיילת, לא ראינו שביטלו את טקס המשואות – אלא למחרת הקימו את הבמה מחדש ונזהרו יותר, כי האירוע מספיק חשוב", אמר. "כך צריך להתייחס גם למירון".

"המותג 'רבי שמעון' לא נפגע"

באשר למה שנראה כמו העדפת ההילולה במירון על פני קדושת השבת, סבור גירא-שוורץ כי אין מדובר בליקוי מאורות ערכי. "רבי שמעון מסמל יותר מכל אדם אחר את החיבור בין הלכה לקבלה", הוא מסביר. "מצד אחד הוא היה תנא, כלומר אחד מחכמי ישראל שעסקו בלימוד ובבירור התורה שבעל-פה, ומצד שני הוא זה שהוריד לעולם את תורת הסוד וחשף אותה בפנינו. הגמרא מלאה בסיפורים מאלפים על היכולת שלו למזג בין שני העולמות האלה".
תמונה כלליתל"ג בעומר במירון, 2013
לדבריו, בהתאם לדמותו של בעל ההילולה, גם בהתנהלות סביב אירוע הענק בשנים שבהן ל"ג בעומר חל במוצאי שבת, נשמר האיזון הראוי בין ההלכה לקבלה ובין הנגלה לנסתר, באופן שיבטיח שהאחד לא יבוא על חשבון השני. "ביהדות, ובקבלה בפרט, לתאריך יש משמעות עמוקה", אמר. "המועד ל"ג בעומר הוא לא סתם סמלי, אלא ביום זה על פי ההלכה נפסקים מנהגי האבלות של התקופה הזו בשנה, ועל פי הקבלה והחסידות הוא מסמל את ספירת 'הוד שבהוד' שסביבה יש עניינים נשגבים. לי אין ספק שפוסקי הדור סמכו את ידיהם על כך שההילולה תתקיים במועדה, למרות שהדבר נראה כגורם לחילול השבת של המשטרה".
איש אסטרטגיה ושיווק בכיר במגזר, שגם הוא קשור מאוד לענייני מירון, בחר להסתכל במבט מקצועי קר על התמורות שחלו (או לא חלו) ביחס החרדים להילולה בעקבות האסון, ובדומה לגירא-שוורץ סבור אף הוא כי "גם אם החוגגים מבינים עכשיו שצריך לנקוט משנה זהירות ולהקפיד על כללי הבטיחות, המותג 'רבי שמעון' עצמו לא נפגע".
צילום: חגי אהרוןההילולה במירון, 2007 (צילום: חגי אהרון)
הוא הסביר: "כשבעל עסק מציע לך שירות ואתה יוצא ממנו מאוכזב – אתה לא תחזור. כאן, להבדיל, 45 מהלקוחות שהגיעו להתפלל אצל הצדיק ולזכות בישועה קיפחו את חייהם – ולמרות הכול כולם חוזרים אליו".
לדבריו, הדבר מוכיח כי המותג חזק יותר מהכול, וזהו ההסבר ללהט להגיע למירון גם השנה, למרות הסיום הטרגי של ההילולה בשנה שעברה. "כמו שהשואה לא פגעה במותג אלוהים, כך האסון לא פגע במותג רשב"י", סיכם. "את מי שבאמת מאמין לא מטרידה השאלה 'איפה רבי שמעון היה באסון'. זה פשוט לא רלוונטי".
פורסם לראשונה: 07:43, 13.05.22
לכתבה זו 165 תגובות
הוספת תגובה
165

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
106.

105.

104.

בזמן שישבתי ולמדתי זוהר וכתבי האר"י ז"ל

103.

102.

101.

100.

שהרב גורן, אללה ירחמו, קבע שמדובר בקבר מוסלמי.

99.

98.

כשלא עובדים, ורק מעשנים ומרכלים בקרנות הרחוב, בטח שחשוב להשתגע על רשב"י. רשב"י היה מתעב את החרדים של ימנו אם היה חי.

97.

כמה אתה צודק, נשארנו נאמנים לקב"ה ולרבי שמעון בר יוחאי, זכותו תגן עלינו. ונמשיך להיות כך, נאמנים לתורה. אתה תאכל את הכובע.

96.

95.

מכתובה בספר ירמיהו שחור ע"ג נייר . ירמיהו פרק ב'

94.

שיהיו אחראים לקהל שלהם, להפרות, לכרטיסים המזוייפים ולכל מה שיקרה שם - על אחריותם המלאה.

93.

92.

שבמקום לשים לב שהאסון נגרם מהתערבות המשטרה, ולהסיק שלא צריך שם משטרה, איכשהו הגיעו למסקנה שצריך הרבה יותר משטרה. היגיון בריא...

91.

זאת הסיבה לאסון:היה עסוק בגן עדן. לא הבין על מה המהומה ולמה כולם נדחסים כמו שרק הם יודעים להדחס עד שהיה מאוחר מדי.

90.

ויחד איתו עכשיו מתים אנשים חפים מפשע בגלל כמה עסקנים תאבי בצע ושררה, שר כושל וראש ממשלה מושחת.

89.

הדם נמצא על הידיים של כל אלה שזלזלו והקימו מבנים ארעיים וקיקיוניים מה קשור ר' שמעון? לזרוק אליו את האחריות?!

88.

87.

86.

כשיש בור ברשות הרבים סותמים אותו ולא מצפים שר' שמעון יעשה נס!

85.

אלוהים = המצאה של בני אדם שלא הבינו איך פועל העולם שסביבם

comment-2-comment

84.

83.

חבורה של עובדי אלילים שמשטחים על קברים במקום לשמור את יום השבת, לשמור על קדושת החיים ולכבד אחד את השני. אם יש אלוהים הוא בטח מתבייש בחרדים

82.

מי שלא במקומו הם הקהלים החרדים שאינם נישמעים ל.... ומזלזלים בחיי אדם ובקהילות אחרות.

81.

לא חייב להסככים.אבל לפחות לכבד אחד את השני,גם אם מדובר באתאיסט זו זכותו וזו דרכו...כבדו אחד את השני...

comment-2-comment

80.

"כְּדַאי הוּא ר' שִׁמְעוֹן לִסְמֹךְ עָלָיו בִּשְׁעַת הַדַּחַק"- גיטין יט עמו א. בשעת הַדַּחַק או הַדְּחָק- רבי שמעון היה ללא הסמכה.

79.

של איש דת מוסלמי . בעבר שימש לעלייה לרגל של מוסלמים. אבל מי יכול לנפץ מיתוסים שמביאים המון כסף לעסקני הממון החרדים ותעשייה שלמה סביבה .

comment-2-comment

comment-2-comment

אתה אפס

78.

מי ידליק ראשון, מי אחריו, הכל כבוד, כבוד, כבוד. מי שרודף אחר הכבוד, הכבוד בורח ממנו, וזה הוכח אלפי פעמים. מי ביקש זאת מיכם רמוס חצרי?

77.

במקום לשאול על ר' שמעון (כולם יודעים איפה היה) צריך לשאול איפה היה ניצב שמעון אלון מפקד המחוז ויתר פיקוד המשטרה. מקווה שהוועדה הממלכתית תתן תשובה מתאימה.

comment-2-comment

76.

comment-2-comment

75.

היכן היה האל הרחום והחנון כשנרצחו מליון וחצ ילדים מבני עמינו

74.

73.

דרווין ברירה הטבעית.

72.

מנהג העלייה לקברות צדיקים והילולות מירון ואחרות הינן אינן ציווי התורה ומזכירות יותר פולחן במות אלילים

71.

מוטרפות ומסוכנות סביב מספר אבנים של קבר שמקורו לא ברור. סגידה לקמעות למיניהן ולרבנים מפוקפקים (לפעמים גם סוטים) לא תביא אתכם ואותנו למעמד מדינה מתקדמת ומובילה בעולם. עבודה יצרנית, תשלום מסים, לימוד מקצועות רלבנטים וצימצום ילודה זה מה שנחוץ לכולנו יותר מאשר בזבוז זמן ומשאבים שלכם ושל המשטרה בהילולה הזאת.

70.

למה זה כל כך קשה להבין

69.

68.

רוב משפחתו של סבי ז"ל נספתה בשואה, ויחד עימה הלכה לעולמה גם האמונה שהיתה לו.

comment-2-comment

comment-2-comment

כמו "הסתר פנים" כדי שההמונים הנבערים לא יתעסקו בהטלת ספק באמונה ושלטון העסקנים ורבני הממון.

comment-2-comment

אולי פעם תבינו שהקדוש מואס בכם, ולא מעונין שתבואו אליו?מדוע אין לך תובנה מעין זו?מי ביקש מכם רמוס חצרי?תחשוב על תשובה כזאת.

comment-2-comment

שמעתי על סברת העוועים שהשואה היתה "הסתר פנים" מחטאיו של העם. זה לא יותר ממתן צידוקים כשהמציאות לא מתיישבת עם תפיסת העלום שלך. אם השם הסתיר פניו מעם ישראלת מדוע ניספו דווקא היהודים הדתיים והאדוקים, ואילו היהודים שבאו כחלוצים לארץ ישראל והקימו חברה חילונית, זכו להפריח את השממה ולראות בגאולת הארץ?

67.

עוזר [כאילו כזה ]

66.

65.

64.

comment-2-comment

63.

אין כבר ערך לחיים

62.

ואיפה הוא היה בשואה? על זה כבר יש לכם תשובה?

comment-2-comment

הפכת את ההשגחה העליונה למשהו ברמה שלך ולכן לא תקבל תשובה

61.

וכמה זמן אפשר ללמוד "תורה". בובה מייסעס גם תורה. כל תקוץ לא להיות בישיבה, הוא מצווה אלוהית

60.

יעשה הדלקה רק לקהילתו, יערוך טיש ןמה איכפת לו מי יהרג?

59.

58.

ואיפה הם היו בשואה? על זה כבר יש לכם תשובה?

57.

ממש לא יאומן !

56.

55.

אף חרדי לא שאל לא שואל ולא ישאל לעןלם שאלה אפיקורסית כזו זה הכל מהדימיון החולה הנבוב ומהבערות העצומה של הכתב שלכם הוא יודע מי זה ר' שמעון בר יוחאי ? הוא יודע שר' שמעון הסתתר במערה עם בנו 13 שנה מהרומאים הקלגסים? האם ר' שמעון שאל למה זה מגיע לו ? זו שאלה של כפירה ולכן אני לא מאמין לאף מילה בכתבה הזו שכל תפקידה לסכסך ולרקוד עם הדם בושה וחרפה לכם ככל שתמשיכו כך זה רק יחזק את הציבור הדתי והדתי לאומי והימני תמשיכו כך והימין יגיע בע"ה ל 70 מנדטים בבחירות הבאות

comment-2-comment

לך תקרא גמרא. אתה מדבר על בערות? אתה מדבר על דימיון חולה ונבוב?... ואוו... תקשיב... אתה.. יודע מה? עזוב. זה לא יעזור.

comment-2-comment

comment-2-comment

ואתה יודע זאת.

comment-2-comment

אל תתכחש.

54.

החרדים מסתגרים יותר ויותר בורחים מעולם המדע והקידמה בורחים מהשאלות שמציבה להם המציאות כי הם יודעים היטב שהם חיים בעולם של שקר מופרך על ידי מדע שכל והיגיון.

comment-2-comment

חובה להגביל את מספר המתגייסים לצהל ובכך למנוע אסונות נוראיים 1. חיילים צעירים שנדחקים למצבי קיצון כשיש להם נשק זמין ושולחים יד בנפשם (נתוני המספרים של האסון הזה חסוי) 2. רצח עוברים כתוצאה של רשלנות החיילים (נתוני המספרים של הנרצחים לא מפורסם) ועוד הרשימה ארוכה

comment-2-comment

53.

52.

ככה ילמדו ויהיה להם רק את עצמם להאשים

comment-2-comment

comment-2-comment

51.

comment-2-comment

50.

לכל יהודי שמגיב כאן שינאה כלפי יהודים שתפללים גם עליו ומבקשים מריבונו של עולם רחמים על עם ישראל קצת חשבון נפש ואהבת חינם לא תזיק לעם שלנו במיוחד במצב היום תפסיקו!

comment-2-comment

בא לכם להדליק מדורות ולעשות שמח? לבריאות! אחלה מסורת ושימחה זה דבר טוב. אני חילוני לא מאמין והאמונות שלכם לא קשורות בשום צורה אלי ולדרך החיים שלי אז שחררו…

comment-2-comment

תבקשו רחמים בבית כנסת.ולא בהר מירון.אתם באים לשם לבלות ומפיצים מנהגים פגניים על ידי ריקוד ליד מדורות.כמו שבטים באפריקה.רבי שמעון אינו אלוהים אלה בן אדם.אז אין מה לרקוד על קברו.אתה הוא אפיקורוס.בתורה אין מנהג כזה.תתביישו לכם

49.

48.

47.

פשוט מסכנים ! חיים עם אמונות תפלות דורות על גבי דורות באנשים מתים/עולים לקברים ככה זה עובר מדור לדור ואין תהיות/שאלות ואין גם התפכחות ואם זה למישהו עולה ספק הוא מודחק מיד אולי בעקבות מוות מיותר כמו שקרה בשנה שעברה יביא להתפכחות של רבים אשריי המאמין

46.

ומגוחך לשמוע את זה בכל פעם

comment-2-comment

בגלל אסון אחד

comment-2-comment

שטיפת מח זה כלום.כל שנה הממצאים הלכות חדשות אומרים שזה מאלוהים.כמה טיפשיים צריך להיות כדי להאמין שזה מאלוהים

45.

44.

בכלל לא ברור למה המדינה צריכה להתערב בחגיגה הפגאנית הזאת של עבודת אלילים (כן כן האדרת המתים לגמרי לא קשורה ליהדות). אם הם מסכנים רק את עצמם, שיעשו מה שהם רוצים על ההר ויעזבו את שאר הציבור בשקט.

comment-2-comment

43.

comment-2-comment

42.

41.

נכון, במשך עשרות ארוכות של שנים היו טקסים דתיים בציון הרשב"י מירון, אבל אני לא זוכר שלפני 20 שנה הייתה 'הילולה' עם כל ההדלקות ההמוניות האלו, והצפיפות, והמיסחור - כמו שיש היום. זו המצאה של התקופה האחרונה, כל העניין הזה. לפני 25 שנה אף כלי תקשורת לא כתב על ההילולה (למעט אולי ציון נושא החלאקה של הילדים) - כי זה פשוט לא היה אירוע המוני. אז מה השתנה? או שכיום ישנם הרבה יותר דתיים, או שבשנים האחרונות גורמים מסוימים מיסחרו אתר דתי צנוע שלא משך קהל, והפכו אותו לפסטיבל המוני.

40.

הגיע הזמן להחזיר את ההילולה לחוגגים המקורים שלה - יוצאי יהדות מרוקו , טוניסיה ולוב במשך שנים יהודי צפון אפריקה היו מגיעים לחגוג את ההילולה בלי שום בעיה היו באים מבקרים ויוצאים, אוכלים ושמחים. לא היתה צפיפות כזו והיום אותנו מידרו בשביל אוכלוסיה שאין לה קשר לרבי שמעון בכלל ממש מעצבן שככה הם השתלטו על ההר ועל ההילולה אין להם זכות להגיע !!!

comment-2-comment

לא למדו כלום , ימשיכו להיות עסקנים תמיד

comment-2-comment

comment-2-comment

39.

שהחרדים ילמדו להתנהג במקומות כאלה ולא לחשוב רק על עצמם ההר לא שלהם

38.

נשמתו של רבי שמעון לא תשנה בקרב אלו העוסקים באגו תככים וכל השאר

37.

בפרימיטיביות שנים הייתי במירון הדחיפות הרצון להגיע ולהגיש פרק תהילים על הציון בכל מחיר זה טיפשי דבילי ופרימיטיבי בפרט שאין שום בעיה להגיע לשם כל השנה בגדול החרדים הם עובדי עבודה זרה

36.

חבורה של חלמנים. זה אפילו לא יהדות, כל האמונות התפלות האלה בקדושים שומרים ומשגיחים. אם אתם כבר דתיים, לפחות תבחרו אמונות יותר הגיוניות. אם נפל בחלקכם להיות יהודים, לפחות אל תאמצו גם נוהגים של עמי העולם והדתות שלהם, בנוסף לאגדות שאתם כבר חיים בהן.

35.

הסכנה בדת זה שהיא מעודדת לסמוך על עזרת השם במקום על עזרת צהל חזק שכולם מתגייסים אליו

34.

והסיבות הן בורות טיפשות ופרמיטיביות

33.

comment-2-comment

32.

31.

פשוטה על החיים של כל אחד ושל הציבור.

30.

הרבי קבור שם. ככה זה כשמתים. הוא תמיד באותו המקום. עבודת האלילים של מנשקי הקברים היא חטא שדינו אחד על פי התורה, תורתו ותורת הנוכחים שם.

29.

28.

ז״א, לפי התפיסה החרדית ה-״מותג אלוהים״ שווה ל-״מותג רשב"י״. עכשיו אני מבין למה ל-״מותג אלהים״ יש קולקצית אופנה.

27.

26.

25.

בנוור לנד יילדים בני 5

24.

23.

הוא מולקולות של חומרים אורגניים ותו לא.

22.

comment-2-comment

שבעים בתולות זה באיסלאם, לא ביהדות.

21.

20.

כי אתה בא אל הארץ, אשר ה' אלוקיך נתן לך לא תלמד לעשות כתועבת הגוים ההם. לא ימצא בך, מעביר בנו ובתו באש, קסם קסמים, מעונן ומנחש ומכשף. וחבר, חבר; ושאל אוב וידעני, ודרש אל המתים. כי תועבת ה' כל עשה אלה; ובגלל התועבת האלה, ה' אלוקיך, מוריש אותם מפניך. תמים תהיה עם ה' אלוקיך." דברים פרק י"ח: ט י"ג.

comment-2-comment

19.

אין קשר לתנא הקדוש.

18.

17.

16.

לא היו, כי כמוהם גם רבי שמעון זה פאגאניזם מוחלט.

comment-2-comment

15.

אולי הגיע הזמן לחדש את שמחת תורה, נניח, ולערוך אותה בירושלים, ברמה לאומית? נראה שהעם צריך הילולות.

14.

לפני השואה 85% מהיהודים היו דתיים חרדים, כיום רק כ 15%.

comment-2-comment

עקב תנועת ההשכלה והשינויים הלאומיים היו יוצאי בשאלה רבים לפני פרוץ השואה. שליש מהיהודים כבר היו חילונים

13.

comment-2-comment

12.

ממש שטויות אף חרדי לא עושה שום חשבון נפש לגבי אסון מירון אנחנו מאמינים שמה שקרה היה צריך לקרות והכל משמים ולהגיד שגם במחיר של חילול שבת זה ממש טעות!!!!!!!! מחללים שבת רק במצב של פיקוח נפש קשה לי בתור חרדי לראות דברים כאלה כל כך לא נכונים...

comment-2-comment

למה לשאול שאלות? ככה רצה רבי מת כלשהו, אז יאללה.

11.

10.

יש חשיבות ומעלה לעליה לציון הצדיק ביום ההילולא. ויש בזה כל מיני עניינים נשגבים שמעל להבנתנו. ומבלי לגרוע מהאמור לעייל כחוט השערה - אין שום היתר, לגרום לשם כך, חילול שבת, או גרימה בעקיפין לחילול שבת של יהודים אחרים, וכן מיותר לומר שאין לשם כך שום היתר לסכן חיי אדם.

9.

חשבון הנפש החרדי: "איפה רבי שמעון היה באסון?". לא לא שמעתי מישהו עושה חשבון נפש כזה. בטח ובטח אצל החרדים שיודעים טוב מאד מאיפה באו ולאן הם הולכים.

comment-2-comment

החרדים, מתנהגים כמו עובדי אלילים לטקסים מונהגים באיצטלא של שמירת המסורת. עלייה לקבר הנה מנהג פגאני. החרדים הנם תנועה של 200 שנה ומעצם השם אתה צריך לדעת שכל קיומם החל בהתנגדות לתנועת ההשכלה. בורים טעמי ארצות הם החרדים שויתרו על השכלתם, לימוד מקצוע ועבודה. רבותינו עשו את כל זה ולמדו תורה. אתם נוער שוליים, עם דפוס התנהגות עברייני.

comment-2-comment

אם לגורו קוראים רבי, זה לא אומר שזה שונה מכל כת אחרת. הם מתנהגים ככת: מבטלים את הפרט, לא שואלים שאלות, מצייתים באופן עוור למה שנאמר להם, ופועלים כעדר.

8.

He wants to be left alone.

comment-2-comment

comment-2-comment

he is... pining fot the fiords!

comment-2-comment

7.

נכון וכל כך ברגישות. למרות שיש משהו מאד מקומם בהתנהלות החרדית בהקשר הזה, ואין להצדיק חילול שבת בשום צורה, למעט פיקוח נפש כמובן, בחרת להציג את הדברים כעובדות מבלי להתלהם על המגזר ולעודד אנטגוניזם, אלא לחדד את הדברים ואולי בזאת לגרום לכך שבעתיד דברים יראו אחרת. הלוואי וכל הכותבים היו משכילים לכתוב בצורה כזו, עובדתית, מבלי לפזר "רעל" אנושי מיותר.

6.

comment-2-comment

אתה מבזה תנא קדוש .כל המבזה תלמיד חכם אין רפואה למכתו .אתה מתעסק עם הקב״ה . רפואה שלימה כסיל נבער מדעת .

comment-2-comment

comment-2-comment

5.

הוא הקצין את היהדות עם רבי עקיבא, הוא והתנאים שלפניו הקצינו את היהדות והיו בין מחוללי מלחמת אחים. הרשבי הוא מחריב היהדות

comment-2-comment

מי שמבין יבין ומי שרק רוצה להתנגח מוצא מקום בכל מקום

comment-2-comment

ר' שמעון נולד כבר אחרי החורבן באזור שנת 70. אבל אם כבר אתה מחליט להתנגח אז שתדע שדעת חכמי הפרושים הייתה בעד שלום עם הרומאים. חבל שהשנאה כל כך גדולה שאפילו עובדות היסטוריות פשוטות אתה לא יודע.

comment-2-comment

הרשב"י אכן נרדף בידי הרומאים, ברח והסתתר מפניהם. הוא בהחלט לא היה מאלו שפעלו למען פיוס עם הרומאים. הרשב"י היה קיצוני שבקנאים ואף המדרש מספר עליו שרצה לשרוף את העולם כולו בקנאותו ורק בנו הניאו מכך.

comment-2-comment

4.

3.

comment-2-comment

מימון כתות היהדות האורתודוקסית בא מתקציב המדינה, מישראל החילונית. בושה, בזיון , מדינת חלם.

comment-2-comment

comment-2-comment

תחשבן את ההקצבות של המדינה לתרבות, כדורגל, להטבי"מ, ולא לדבר מימון הלימודים לטרוריסטים, בושה בזיון.

comment-2-comment

comment-2-comment

2.

יהודים מאמינים באל, לא בכוחות המתים. אמונה במתים היא פגאניזם. אז מה הכותבת רוצה?

comment-2-comment

פגאניזם. עובדי אלילים למי שלא הבין את המילה. כל המקומות הקדושים זוהי עבודה זרה.

comment-2-comment

יהודים רבים מאמינים גם בכוחות המתים. ראי את פסטיבל הקברים החרדי ההמונים בגליל ובאומן. אולי בכלל כדאי לשאול האם הכת החרדית היא יהודית.

comment-2-comment

comment-2-comment

שנורר מיקצועי, אל תילמד דבר מעבר לתורה ותהיה צייתן אחרת ירחף עליך איום הגיהנום וחרון אפו של אלוהים.

1.

שָׂנֵ֥אתִי מָאַ֖סְתִּי חַגֵּיכֶ֑ם וְלֹ֥א אָרִ֖יחַ בְּעַצְּרֹֽתֵיכֶֽם

comment-2-comment

צריך להיות בור בהנת סמלים דתיים כדי לשאול בהתרסה איפה היה רשבי. לאדם מיתן שכל ישר שיקול דעת ואחריות ולכן שאלת האיפה היה כל כך ילרותית ולא חכמה

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה