3 צפייה בגלריה
מלון שרמנ'ס
מלון שרמנ'ס
מלון שרמנ'ס
(צילום: איה בן עזרי)
האם גם אופציות הלינה המועטות לתלמידים ולמשפחות בטבע יהפכו למלונות בוטיק? ככל שמדובר בבית ספר שדה במדרשת בן גוריון התשובה היא ככל הנראה חיובית. בשטחו של בית הספר, עם נוף מהיפים בארץ לבקעת נחל צין, שייועד במקור לאירוח נגיש וזול של תלמידים ומשפחות מטיילות בסופי שבוע, מסתיימת בימים אלה הפיכת בית הארחה לסטודנטים וצעירים למלון בוטיק, שכבר לא יהיה זמין לצעירים המחפשים אירוח במחיר סביר לכל כיס.
מחירי הלינה במלון החדש שנקרא שרמנ'ס ינועו בין 800 ל-1,000 שקל לזוג, כולל ארוחת בוקר. רק לשם השוואה, לילה לזוג באמצע שבוע עם ארוחת בוקר עולה בבית ספר שדה, שדה בוקר 390 שקלים בלבד.
המבנה, שתהליך השיפוץ שלו מסתיים בימים אלה, הוקם בשנות ה-80 של המאה הקודמת ומאז שימש חלק מבית ספר שדה במקום, וכבית הארחה במסגרת משלחות של חילופי סטודנטים. ביקור במקום מגלה שהחדרים הבסיסיים של בית הספר עברו שיפוץ, ונוספו ריהוט יוקרתי ומכונת אספרסו בכל חדר.
3 צפייה בגלריה
מלון שרמנ'ס
מלון שרמנ'ס
חדר במלון שרמנ'ס
(צילום: איה בן עזרי)

פלח אוכלוסייה חדש

מדרשת בן גוריון, השייכת למועצה האזורית רמת נגב, הוקמה בשנת 1962. תאגיד המדרשה מפעיל את התיכון לחינוך סביבתי ואת בית הספר שדה, המספק שירותי הדרכה ואירוח ומרכז למנהיגות צעירה. החזון של המדרשה: "להיות מדרשה חינוכית ותיירותית הנטועה בסביבה מקיימת של טבע, מורשת וקידמה, מתווה ופורצת דרך בנגב ובחברה הישראלית כחלק מהמפעל הציוני ברוח חזונו של דוד בן גוריון ומורשת ישראל".
"נוצר צורך בהקמת חדרי אירוח ברמה גבוהה", נכתב בדו"ח הכספי של המדרשה לשנת 2020. לשם כך הוקצו לפרויקט מיליון וחצי שקלים, סכום שתפח מאוחר יותר ל-2.5 מיליון שקלים. בית ספר שדה, שדה בוקר, מהווה במשך שנים מוקד ידע, לימוד והדרכה לקבוצות רבות, החל בתלמידים וחברי תנועות נוער, ומתקיימת בו גם פעילות מחקר ושמירת טבע ופרויקטים חינוכיים סביבתיים. במדרשה גאים בעובדה שהם עוסקים בהדרכת טיולים וסיורים בנגב, ומהווים מוקד חינוכי ותיירותי של ידע, לימוד וחוויה לציבור הרחב. אלא שלאור השינוי, ציבור התלמידים הרחב לא יזכה ליהנות ממלון הבוטיק שהם מקימים. לפחות לא מי שאין להם די ממון.
בין מטרות בית ספר שדה בוקר, שהוא חברה ממשלתית לתועלת הציבור, הקמה, הפעלה ופיתוח של מוסדות חינוך בכלל וחינוך סביבתי בפרט, הכוללים בית ספר תיכון פנימייתי, בית ספר שדה ומרכז למנהיגות צעירה בנגב. החברה עצמה פועלת בתחום התיירות בכלל והתיירות החינוכית בפרט והיא מוסד ללא כוונת רווח (לכן עודפי ההכנסות שלה אם קיימים אינם חייבים במס הכנסה). בדו"חות הכספיים לשנת 2020 נכתב עוד כי החברה מבקשת להפעיל את שרמנ'ס במתכונת מלון מטיילים וכנסים, כחלק ממערך הנכסים של המדרשה "ויצירת מענה לפלח אוכלוסיה חדש".
3 צפייה בגלריה
בן גוריון עם הספרים בסלון ביתו
בן גוריון עם הספרים בסלון ביתו
בן גוריון עם הספרים בסלון ביתו. פחות הטיפוס של מלונות בוטיק
(צילום: פאול גולדמן, אוסף גולדמן, מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב)

"אנחנו שליחי המדינה"

בדו"ח הזהירו כי מאז פרוץ משבר הקורונה דירקטוריון והנהלת המדרשה ניהלו מגעים מול משרדי האוצר והחינוך ורשות החברות הממשלתיות במטרה לקבל סיוע להתמודדות עם נזקי המשבר. בינתיים, המדרשה סיימה את שנת 2021 "על הרגליים", למרות שהזהירה כי היכולת שלה להמשיך בפעילות עד סוף אותה שנה ללא תמיכה כלכלית של הממשלה מוטלת בספק.
"במהלך העבודה עשינו טעויות, אך בסופו של דבר העמדנו מבנה לתפארת", כתב מנכ"ל המדרשה דרור אלוני באיגרת לתושבים לקראת פתיחת מלון שרמנ'ס. השיפוץ שתוכנן לעלות מיליון וחצי שקל זינק בסופו של דבר לשניים וחצי מיליון. "אנחנו שליחי המדינה, דרכנו הינה דרך הציונות ואנחנו חלוצים בנגב, ממשיכי חזון בן גוריון לחינוך הנוער, לפיתוח והתיישבות בנגב", נכתב באיגרת. אלוני עצמו אמר ל-ynet: "אנחנו רוצים להנגיש את ידיעת הארץ לציבור רחב. יש ציבור שרוצה לחיות ברמה עממית מאוד, ויש ציבור שרוצה לחיות ברמה יותר גבוהה אבל לא יכול להרשות לעצמו את מלונות קדמא או בראשית באזור. אנחנו מאפשרים לעוד פלח באוכלוסיה לבחור בנו, כאלה שלא רוצים לישון כמו חיילים או תלמידי תיכון. יש להם את האפשרות ללכת לבית אירוח ברמת ביניים. זה כלי עבורנו להביא עוד אנשים. אם יבואו אנשים לקיים פה סדנאות מנהלים זו עוד דרך לקרב אותם לנגב. הם לא יבחרו בבית ספר שדה".