כרטיס כניסה זול לאקוסיסטם של אפל: אייפון SE החדש מחזיר אותנו היישר לשנת 2017 עם עיצוב מוכר אך מיושן, מסך קטנטן ומערך צילום פשוט במיוחד. עם זאת, יש שיגידו שמדובר בדיל לא רע בכלל לאלה המעוניינים להיכנס לעולם החומרה והתוכן של אפל מבלי לפעור חור בכיס - לפחות במונחים של אפל. האם מדובר באייפון הבא שלכם? תלוי מאוד מה אתם מחפשים.
2 צפייה בגלריה
אייפון SE
אייפון SE
אייפון SE
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

הדור הראשון של סדרת ה-SE הגיע לשוק בשנת 2016 ושווק בצמוד למכשירי הדגל של אפל באותה התקופה - אייפון 6S ואייפון 6S פלוס. דגם ה-SE המקורי הגיע בעיצוב של אייפון 5S, והמטרה המרכזית שלו הייתה ברורה כשמש כבר מהרגע הראשון - להציע לצרכנים כרטיס כניסה מוזל לעולם התוכן והחומרה של אפל. דגם זה כלל את מעבד הדגל של החברה באותה התקופה, A9 ביוניק, ומחירו עמד על כ-399 דולר בלבד, זאת בהשוואה לדגם הבסיס של אייפון 6S שעלה 649 דולר. בשנת 2020 השיקה אפל את הדור השני של סדרת SE, ששווק לצד סדרת מכשירי אייפון 11 וכלל את מעבד הדגל של הסדרה.
הדגם החדש, כמו קודמו, מגיע בעיצוב המוכר של סדרת אייפון 8, הכולל קצוות מעוגלים, גב זכוכית, שוליים גדולים, כפתור בית משולב Touch ID ומסך קטן למדי. אני מודה שהייתה בי מעט תקווה שאפל תשדרג את העיצוב של סדרת ה-SE, ודי התאכזבתי לגלות שהעיצוב החיצוני של המכשיר לא השתנה בכלל בהשוואה לדור הקודם, אפילו לא קצת.
עוד דבר שלא השתנה זה המסך: הוא מגיע בגודל של 4.7 אינץ' ברזולוציה של 750x1334 ועם פאנל מסוג Retina IPS LCD בעל תמיכה בבהירות מקסימלית של 625 ניט (לשם השוואה, הבהירות המקסימלית של דגם הבסיס של סדרת אייפון 13 היא 1,200 ניט). כמובן שאין כאן תמיכה בקצב רענון מהיר או תקן HDR כלשהו (משעשע למדי בהתחשב בעובדה שהמצלמות של המכשיר כן תומכות ב-HDR). בגדול, זהו המסך הבסיסי ביותר שאתם יכולים לחשוב עליו, ובאופן אישי הרגיש לי שאפל יכלה לספק משהו קצת יותר מודרני עם הדור החדש של המכשיר, גם אם היא החליטה לשמור על העיצוב החיצוני של המכשיר זהה לזה של הדור הקודם.
מתחת למכסה המנוע נקבל באופן לא מפתיע את מעבד הדגל הנוכחי של החברה, A15 Bionic, המעבד של סדרת אייפון 13 (שאולי יעשה קאמבק בחלק מהדגמים של סדרת אייפון 14), לצד תמיכה מלאה בקישוריות הדור החמישי. המשעמות היא שהביצועים של המכשיר נמצאים בראש הטבלה יחד עם מכשירי הדגל של החברה, ושהוא עוקף בסיבוב לא מעט מכשירים אחרים בתג המחיר שלו, וזוהי ללא ספק הנקודה החזקה ביותר שיש למכשיר הזה להציע. המכשיר מגיע עם תמיכה במערכת ההפעלה iOS 15.4.

לאיפה נעלם המטען?

חשוב לציין שאפילו שמדובר בעיצוב שמרגיש ונראה יחסית מיושן, יש לו לא מעט יתרונות: קודם כל זהו אחד המכשירים הקטנים ביותר שאתם יכולים לשים עליהם את היד היום שמספקים ביצועים ברמה הגבוהה ביותר. לא פחות חשוב מכך הוא נושא המשקל - הדגם החדש שוקל 144 גרם בלבד (זה אפילו קל יותר מהדור הקודם ששקל 148 גרם), והתחושה שהוא מספק ביד מרעננת ללא ספק בעידן שבו מכשירי דגל יכולים להגיע למשקל חסר תקדים של עד רבע קילו (אייפון 13 פרו מקס אני מסתכל עלייך).
אחת הבעיות המשמעותיות של ה-SE הקודם הייתה חיי הסוללה המאוד קצרים. הפעם אפל ציידה את המכשיר בסוללה גדולה יותר, ובשילוב עם מערכת ההפעלה המחודשת ויכולות העיבוד החסכוניות של ה-A15 ביוניק, הדור השלישי של אייפון SE מספק חיי סוללה סבירים בהחלט בהשוואה לדור הקודם (בערך שש שעות מסך בהשוואה לארבע שעות מסך שהיו מתקבלות עם הדור השני). מדובר בשיפור ניכר בהחלט שהיה נחוץ מאוד לאייפון SE, ואני שמח שאפל סיפקה במקרה הזה את הסחורה. הסוללה עצמה תומכת בטעינה מהירה בהספק של 18 וואט. יחד עם זאת, הסחורה שאפל לא סיפקה הפעם היא המטען של המכשיר, שהוסר מהקופסה בדיוק כמו שקרה עם אחיו הגדולים. אני חייב לציין שהפעם זה כואב הרבה יותר מבדרך כלל לא לקבל מטען בקופסה, בעיקר בגלל שמדובר במכשיר ביניים - קטגוריית סמארטפונים שעדיין מגיעה ברוב המוחלט של הפעמים עם מטען בקופסה.
אחת הנקודות החלשות ביותר של המכשיר היא ללא ספק חווית הצילום. ה"מערך" שנקבל כאן כולל מצלמה אחורית אחת קטנה למדי המגיעה עם חיישן ברזולוציית 12 מגה-פיקסל. אציין שאפילו שהתמונות שהמצלמה מספקת לא רעות ולעיתים טובות יותר בהשוואה למכשירים יקרים יותר, קשה לי להכיל את העובדה שיש כאן מצלמה אחת בלבד שמצמצמת באופן משמעותי את יכולות הצילום של המכשיר. הייתי מצפה מאפל לשלב כאן מערך צילום כפול במינימום, או לפחות לשפר את האיכות של החיישן. באשר למצלמת הסלפי, כאן נקבל חיישן ברזולוציית 7 מגה-פיקסל, שעושה את העבודה אבל שוב, לא מדובר בחוויית צילום פורצת דרך.
2 צפייה בגלריה
מצלמה אחת בלבד: אייפון SE
מצלמה אחת בלבד: אייפון SE
מצלמה אחת בלבד: אייפון SE
(צילום: shutterstock)
בסופו של דבר, עם כל חסרונותיו, אייפון SE הוא לא בחירה מובנת מאליה. הוא יכול להתאים להורים שרוצים לפנק את הילד עם סמארטפון זול שעובד באופן מושלם עם האקוסיסטם של אפל למשל. מצד שני, יש כל כך הרבה מתחרות איכותיות בעולם הסמארטפונים של ימינו בטווח המחיר של אייפון SE - שמתחיל בישראל במחיר של 1,900 שקלים לגרסת 64 גיגה-בייט - שיספקו חוויית שימוש איכותית לא פחות מזו של האייפון. ועדיין, מדובר בכרטיס כניסה זול למדי (לפחות בהשוואה למחירים של מכשירי הדגל) לאקוסיסטם של אפל, כך שאני צופה ובטוח שהמכשיר הזה ינחל הצלחה בקרב קהל לא קטן של משתמשים.
האייפון SE זמין לרכישה בישראל במחיר של החל מ-1,899 שקלים.
*האייפון SE סופק לסקירה על ידי איידיגיטל