אם את רוצה חיים יציבים, צפויים, ללא טלטלות רגשיות, עם בית מסודר ומאורגן ושינה רציפה בלילה – את יכולה להפסיק לקרוא כבר עכשיו. אבל, אם מצוקה של ילדים נוגעת בך עמוק בלב, ואת רוצה להיות שם בשבילם 24/7, אם את מחפשת רמת סיפוק גבוהה מאוד ורוצה להעניק ולתת, אם הילדים שלך כבר קצת גדלו וזקוקים פחות לטיפול הפיזי שלך ואת מרגישה פנויה יותר לתת גם לאחרים, שווה לחשוב על כך.
משפחת אומנת חירום היא משפחה הקולטת ילדים מגיל 6-0 שנים שמוצאים מביתם בצו בית משפט, עקב סיכון מיידי לשלומם הפיזי או לרווחתם הנפשית. זמן השהות באומנת החירום הוא חלון הזדמנויות, המאפשר לבדוק את מצב משפחת המוצא, ובמידת האפשר לתת לה הזדמנות להשתקם ולעמוד על רגליה, וגם להעריך את מצבו של הילד ומתוך היכרות עם שני הצדדים להחליט מהו המקום הטוב ביותר עבור ילד זה, האם הוא יכול לחזור להוריו הביולוגיים, או שצריך להמשיך למסגרת של אומנה לטווח ארוך או לאימוץ.
3 צפייה בגלריה
תמר (שם בדוי)
תמר (שם בדוי)
"זכינו להיות שם עבור הורים ביולוגיים שנקלעו למצבי משבר קשים, ונזקקו לזמן כדי לשקם את עצמם ואת חייהם".
(. )
מטעמי חיסיון איני יכולה להזדהות בשמי, אך בשנים האחרונות משפחתנו מהווה משפחת אומנת חירום דרך עמותת "מכון סאמיט". בשנים אלה זכינו להיות שותפים למסעי חיים מרגשים ומרתקים של מעל 30 ילדים ומשפחותיהם.
זכינו להיות שם עבור הורים ביולוגיים שנקלעו למצבי משבר קשים, ונזקקו לזמן כדי לשקם את עצמם ואת חייהם. אחרי כמה חודשים שבהם ילדיהם היו אצלנו, הם זכו בהם חזרה, והילדים יכולים היו לחזור לבית יציב ומאורגן הרבה יותר מזה שהוצאו ממנו.
זכינו ללוות ילדים שהגיעו במצבים קשים לאחר הזנחה ממושכת או התעללות, שעברו מאיתנו למשפחות אומנה או למשפחות מאמצות, ולהמשיך לעקוב אחריהם מרחוק כשהם גדלים בסביבה יציבה, בטוחה, מטפחת ואוהבת.
זכינו לקבל תינוקות שרק נולדו, להורים שאינם מסוגלים כרגע לטפל בהם עקב התמכרויות, מצבים פסיכיאטריים ועוד, ולתת להם סביבה אוהבת עד שיראו אם הוריהם מסוגלים להשתקם או שיעברו למשפחה מאמצת.
רמות הסיפוק לא ניתנות לתיאור. השינוי שחל בילדים בזמן השהות שלהם פה מפתיע בכל פעם מחדש. כשהילד מוצא מהסביבה המזניחה, המקפחת או האלימה ומרגיש בטוח, הוא פנוי ללמידה ולהתפתחות והשינוי גדול.
היו ילדים שהגיעו אלינו עם השמה בחינוך מיוחד, תינוק שחשבו שהוא אוטיסט, ילד שחשדו שלוקה בפיגור קל, ילדים עם חרדות, ותוך כמה חודשים הם הצליחו להירגע, ליצור מיומנויות תקשורת, להדביק פערים, ולהוכיח שהם ילדים בריאים לחלוטין.

3 צפייה בגלריה
כשהילד מוצא מהסביבה המזניחה, המקפחת או האלימה ומרגיש בטוח, הוא פנוי ללמידה ולהתפתחות והשינוי גדול
כשהילד מוצא מהסביבה המזניחה, המקפחת או האלימה ומרגיש בטוח, הוא פנוי ללמידה ולהתפתחות והשינוי גדול
כשהילד מוצא מהסביבה המזניחה, המקפחת או האלימה ומרגיש בטוח, הוא פנוי ללמידה ולהתפתחות והשינוי גדול
(צילום: shutterstock)

כשאוהבים – קשה מאוד להיפרד

הקושי הגדול ביותר הוא הפרידות. כדי לקדם ולשקם את התינוקות והילדים האלה – הם צריכים קודם כול דמויות התקשרות אוהבות, יציבות וקבועות שיחדשו בהם את האמון בעולם. בשביל זה – צריך לאהוב. וכשאוהבים – קשה מאוד להיפרד. כל ילד שאנו נפרדים ממנו שובר לכולנו את הלב מחדש.
אתגר נוסף הוא הטלטלות הרגשיות שאנו חווים, בין ההתרגשות המטורפת והאדרנלין שמזנק למעלה בהגעת ילד חדש, דרך ההתמודדות איתו ועם ה"שק" שהביא איתו – הן הנסיבות שהביאו להוצאתו מהבית, והן עצם הטראומה של הניתוק הפתאומי מכל העולם המוכר לו.
רק נסו לדמיין פעוט בן שנה וחצי ששרוי בדיכאון, ילדים שזקוקים לתשומת לב מתמדת כדי שירגישו שרואים אותם, ילד שינסה להרוס כל פעם ש"טוב" כי אינו יכול לשאת את הטוב, או ילדים נוגעים ללב שרק רוצים לרצות אותנו ולהיות מושלמים עבורנו כל הזמן, כל אלה משפיעים בעוצמה הן עלינו והן על ילדינו, וההתמודדות מאתגרת מאוד.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה משפחה טבע שדה אדמה
אילוס אילוסטרציה משפחה טבע שדה אדמה
סיפוק אדיר, יכולת "לעשות משהו" ולא לעמוד חסרי אונים מול סבלם של ילדים
(צילום: shutterstock)
אך מן הצד השני עומדים הסיפוק האדיר, היכולת "לעשות משהו" ולא לעמוד חסרי אונים מול סבלם של ילדים, הגיבוש של המשפחה הביולוגית שלנו סביב העשייה המשותפת לכולם, החיים הדינמיים והמשתנים עם תחושת התרגשות ו"אקסטרים" של כוננות תמידית, ובעיקר ההנאה הגדולה מליווי הילדים והאהבה ללא גבולות שאנו מקבלים מהם.
לכן, עם כל הקשיים והאתגרים, אני מאושרת ושלמה עם הבחירה של משפחתי, וממליצה מאוד למשפחות שרוצות ומסוגלות לכך להצטרף אלינו.
  • אומנת חירום היא אומנה זמנית שקולטת באופן מיידי תינוקות וילדים בסיכון לתקופות קצרות (לרוב עד 3 חודשים) ועד שיוכרע מהי המסגרת הקבועה המתאימה להם כגון אומנה, אימוץ או חזרה לבית ההורים הביולוגיים. עמותת מכון סאמיט מפעילה זה 19 שנים שירות אומנה המסייע ל-1,400 ילדים ונוער בסיכון מאזור ירושלים והדרום, שהוצאו מחזקת הוריהם בהמלצת שירותי הרווחה ובצו בית משפט.
  • קריטריונים: בני זוג עד גיל 55 עם ניסיון הורי, שהילד הצעיר ביותר במשפחה הוא מעל גיל 10, ואחד מבני הזוג הוא בעל זמינות מלאה (אחד מבני הזוג לא עובד או יצא לפנסיה). משפחות המעוניינות להצטרף למערך האומנה או אומנת החירום מוזמנות לפנות לעמותת מכון סאמיט.
  • שמה המלא של הכותבת שמור במערכת.