10 שנים עברו מאז יום שני, 21 בנובמבר 2011, אבל כל דקה מהיום הזה זכורה לי היטב, כאילו זה קרה אתמול. אני זוכרת את עצמי באמבולנס טיפול נמרץ, כשעל ברכיי יושבת בתי בת השנתיים, מחוברת לצינורות, מובהלת לבית החולים עם חשד לסוכרת סוג 1.
קראו עוד:
בשבועיים שקדמו ליום הזה שמתי לב אצלה לצמא מוגבר ולעצבנות יתר, אבל הסביבה ייחסה את העצבנות לאתגרי גיל שנתיים, וגם מהצמא לא התרגשה. "תני לה לשתות מים, שתשתה כמה שיותר, זה בריא", אמרו לי. גם הרופא שהוזמן בלילה והרופא במיון ילדים לאחר מכן לא התרגשו מהתסמינים וייחסו את הנשימות הכבדות לדלקת ריאות ולקוצר נשימה.
אבל אני, באינסטינקטים של אמא, לא ויתרתי. הכול נראה לי אחר, לא תקין. חזרתי לרופאת המשפחה ודרשתי לבדוק סוכר. האינסטינקטים האלו הצילו לי את הילדה. המסע הזה התחיל בשני לילות בטיפול נמרץ, נמשך בלימוד שפה חדשה לחלוטין ועד היום מאופיין בהתמודדות לא פשוטה, המשתנה עם הגיל ועם שלבי החיים.
3 צפייה בגלריה
אינסולין סוכרת
אינסולין סוכרת
חודש המודעות לסוכרת עמד השנה בסימן 100 שנה לגילוי האינסולין. הדרך הארוכה שהאנושות עשתה מאז מבהירה עד כמה חשובים החידושים בתחום
(צילום: shutterstock)

נטל כבד, 24/7

מדי שנה לקראת נובמבר, חודש המודעות הבינלאומי לסוכרת, מתפרסמות כותרות גדולות המציגות נתונים מדאיגים: מספר חולי הסוכרת ממשיך לעלות. לפני 27 שנים הוכרזה הסוכרת כמגפה. בשנה האחרונה מתו מסוכרת יותר מאשר מקורונה: 6.7 מיליון איש.
מחלת הסוכרת מתהווה כשהלבלב אינו מסוגל עוד לייצר אינסולין, או כשהגוף אינו יכול לנצל היטב את האינסולין שהוא מייצר. האינסולין הוא הורמון המיוצר על ידי הלבלב. הסוכר, הנוצר מהתפרקות הפחמימות שאנחנו אוכלים, יכול בזכותו לעבור מזרם הדם אל התאים ולייצר אנרגיה. אי-יכולת לייצר אינסולין או להשתמש בו ביעילות, מוביל לעליית רמת הסוכר בדם, שבטווח הארוך גורמת לנזקים ולכשל של איברים ושל רקמות שונות.
באינסטינקטים של אמא, לא ויתרתי. הכול נראה לי אחר, לא תקין. חזרתי לרופאת המשפחה ודרשתי לבדוק סוכר. האינסטינקטים האלו הצילו לי את הילדה
הסוכרת היא עבודה של 24/7: החולים לא יכולים להניח לרגע את המחלה, אלא נדרשים תמיד להקפיד על תזונה בריאה וספורט. בעיקר הם נדרשים לניטור תמידי של רמות הסוכר בדם. מזריקי האינסולין צריכים לספור פחמימות ולחשב את כמויות האינסולין שעליהם להזריק במשך היום: הזרקת יתר עלולה להביא למצב של תת סוכר בדם, הנקרא "היפוגליקמיה", ולסכנת חיים; הזרקת חסר עלולה להוביל לרמות סוכר גבוהות – "היפרגליקמיה" – ולהשלכות בריאותיות חמורות בטווח הארוך. העיסוק הזה מתיש, שוחק ומהווה נטל כבד על כתפי הסוכרתיים.
3 צפייה בגלריה
סוכרת
סוכרת
החולים לא יכולים להניח לרגע את המחלה, אלא נדרשים תמיד להקפיד על תזונה בריאה וספורט. בעיקר הם נדרשים לניטור תמידי של רמות הסוכר בדם
(צילום: shutterstock)
עם השנים התפתחו טכנולוגיות לשיפור חיי הסוכרתיים, כגון מודדי סוכר רציפים ומשאבות אינסולין, המשמשות בעיקר חולי סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים). טכנולוגיית "לבלב מלאכותי", למשל, מאפשרת ניטור תמידי של הסוכר והזרקת אינסולין לפי רמת הסוכר, מה שמשפר את האיזון בצורה משמעותית – וגם מציל חיים.
פריצת דרך ביו-טכנולוגית יוצאת דופן הושגה לאחרונה על ידי חברת Vertex (החברה רכשה לפני שנתיים את חברת Semma, שאותה הקים פרופ' דאג מלטון, אב לשני ילדים חולי סוכרת נעורים). במסגרת ניסוי קליני קיבל מטופל עירוי של תאי גזע מייצרי אינסולין, ולאחר 90 יום חל איזון מהותי ברמות הסוכר תוך הפחתת צריכת האינסולין ביותר מ-90%. זהו הישג משמעותי, המהווה בשורה עבור מיליוני בני אדם החיים עם סוכרת נעורים.
במסגרת ניסוי קליני קיבל מטופל עירוי של תאי גזע מייצרי אינסולין, ולאחר 90 יום חל איזון מהותי ברמות הסוכר תוך הפחתת צריכת האינסולין ביותר מ-90%. זהו הישג משמעותי
חברה אחרת, ViaCyte, תתחיל בקרוב ניסוי קליני במיגון תאי גזע שהומרו לתאי בטא המייצרים אינסולין. שתי החברות קיבלו תמיכה מהאגודה העולמית לסוכרת נעורים, שמנסה למצוא תרופה למחלה.
3 צפייה בגלריה
זריקת אינסולין
זריקת אינסולין
הזרקת יתר עלולה להביא למצב של תת סוכר בדם, הנקרא "היפוגליקמיה", ולסכנת חיים; הזרקת חסר עלולה להוביל לרמות סוכר גבוהות
(אילוסטרציה: Shutterstock)

האפליקציה שמחליטה על כמות האינסולין

עד שתימצא תרופה, קיימת חשיבות רבה להורדת נטל הניהול של המחלה ולשיפור איכות החיים של הסוכרתיים. פתרון ייחודי המקל על נטל הטיפול הוא אפליקציית DNAV של חברת Hygieia, שתיכנס בקרוב לשימוש בקופות החולים בארץ: האפליקציה מחליטה, על פי רמות הסוכר, כמה יחידות אינסולין צריך החולה להזריק בכל רגע נתון ומביאה לאיזון מהיר ברמות הסוכר. קרן Firstime, שבה אני שותפה, הובילה את ההשקעה בחברה מתוך היכרות עם ניהול הסוכרת ורצון להוריד את הנטל מכתפי המטופלים בלי להתפשר על איזון רמות הסוכר.
חברה נוספת שמבקשת לסייע לסוכרתיים היא Refeed הישראלית, שהוקמה עקב צורך אישי של היזמת בהמלצות תזונה מדויקות בעת סוכרת היריון. החברה עוסקת בליווי חולי סוכרת ומכינה להם תוכניות תזונה מותאמות אישית.
כיום אין עדיין פתרון לניטור תזונתי שהוא גם מדויק וגם מייתר רישום ידני של הארוחות. חברה ישראלית בשם MakeSense מפתחת פתרון מבוסס בינה מלאכותית שנועד למדוד במדויק את הפחמימות ואת הקלוריות בכל ארוחה באמצעות מדי סוכר רציפים וללא צורך ברישום ידני.
חודש המודעות למחלת הסוכרת עמד השנה בסימן 100 שנים לגילוי האינסולין. הדרך הארוכה שהאנושות עשתה מאז מבהירה לנו כמה חשובים החידושים הטכנולוגיים והרפואיים בתחום. בשנים האחרונות מתפתחות יותר ויותר טכנולוגיות האוספות נתונים, מנטרות ומציעות ייעוץ ותוכניות טיפול לתזונה נכונה ולאורח חיים בריא עבור חולי סוכרת. למרבה הצער, עוד לא הומצא הפטנט שמבטל לחלוטין את משימות הטיפול העצמי הנחוצות לטיפול במחלה.
הכותבת היא יו"ר הועד המנהל של האגודה לסוכרת נעורים בישראל וכן שותפה ומנהלת תחום בריאות דיגיטלית בקרן ההון-סיכון Firstime