מה דעתכם להקים אוהל בלב המדבר, להירדם מתחת לשמיים שזרועים באלפי כוכבים, ואפילו להספיק בבוקר מסלול טיול שלם עוד לפני שנהיה חם מדי? תחום הקמפינג בנגב, במדבר יהודה ובערבה מפותח מאוד יחסית לאזורים רבים אחרים, ומגוון אפשרויות הלינה רחב מאוד. קבלו את רשימת 15 אתרי הקמפינג המומלצים ביותר במדבר הישראלי.

  • סדר אתרי הקמפינג בכתבה על פי מיקום גיאוגרפי – מצפון לדרום.

חניון הלילה מצדה מערב

מצדה נחשבת לאחד מהאתרים ההיסטוריים החשובים והמיוחדים בישראל. הוא המעוז האחרון של לוחמי חירות יהודיים מול הצבא הרומי, והגן הלאומי על ממצאיו ושרידיו הארכיאולוגיים מסמל את אחריתה של ממלכת יהודה בסוף ימי בית שני ואת חורבנה האלים. על במת ההר שרידי ארמונות פאר מתקופתו של המלך הורדוס ועדות אילמת למצור הרומי והסוף המר. מצדה הוא בנוסף אתר נוף מרהיב במיוחד במצוק העתקים של מדבר יהודה, המציע גם למבקרים בשעות הזריחה את אחת מחוויות הזריחה היפות בארץ ואף בעולם. למרגלות הר המצדה נמצא חניון הלילה מצדה מערב שמפעילה רשות הטבע והגנים.
28 צפייה בגלריה
חניון מצדה מערב בלילה
חניון מצדה מערב בלילה
חניון מצדה מערב בלילה
(צילום: אבי בהרי)
אזור בארץ: מדבר יהודה, ים המלח.
אפשרויות הלינה: חניון הלילה מצדה מערב מציע מספר אפשרויות לינה, בהן: לינת שטח עם אוהלים פרטיים מהבית (ניתן לשכור מזרן ושק שינה – בהתאם לזמינות במלאי), השכרת אוהלים משפחתיים מוכנים עם מזרנים, וכן אוהלים לקבוצות גדולות (לרבות חימום בחורף).
מה בחניון: תאי שירותים ומקלחות עם מים חמים, מטבחי שדה הכוללים משטחי עבודה, מקררים, כירות גז, ברזיות מים לשתייה, נקודות חשמל, ספסלים ושולחנות פיקניק קבועים וניידים, נקודות להטענת טלפונים ניידים, פינות קומזיץ, ועמדות להדלקת מנגלים. בנוסף קיים בחניון הלילה מרכז שירות עם מכירת מוצרי מזון, חטיפים, שתייה וציוד נלווה.
גישה: ווייז – מצדה מערב גן לאומי. הגעה מכיוון ערד בכביש 3199, לא ניתן להגיע מכיוון כביש 90 וים המלח.
מסלולים ואתרים בסביבה: אסור לפספס את העלייה לבמת הר המצדה לצפייה בזריחה המרהיבה דרך שביל הסוללה מהחניון (כחצי שעה עלייה) וסיור בין השרידים הארכיאולוגיים המיוחדים. המופע הלילי החדש "מצדה משקיעה לזריחה" מוקרן על הצלע המערבית של ההר סמוך לחניון הלילה (בתשלום נוסף בהזמנה מראש, בימים ובשעות קבועים). עוד באזור: בריכת צפירה, בריכת נעמה, נחל צאלים עליון, גבעת גורני, מצפור איתמר.
28 צפייה בגלריה
אוהלים בחניון מצדה מערב
אוהלים בחניון מצדה מערב
אוהלים בחניון מצדה מערב
(צילום: אבי בהרי)
מחירים: לינה באוהל משפחתי פרטי – 55 שקלים למבוגר (מגיל 18) , 40 שקלים לילד (מגיל 5). השכרת מזרן – 10 שקלים, השכרת שק שינה – 20 שקלים. השכרת אוהל משפחתי (כולל מזרן) – 80 שקלים למבוגר (מגיל 18), 65 שקלים לילד (מגיל 5). העלות כוללת ביקור בגן הלאומי מצדה ביום למחרת. מנויי מטמון זכאים להנחה של 25% על לינת השטח.
הערות/הגבלות: שעות כניסה: החל מהשעה 15:00 עד השעה 21:00. שעת יציאה: עד 10:00 ביום העזיבה. לא ניתן להכניס חיות מחמד. הפעלת מערכות הגברה אסורה.
הזמנה: תיאום מראש דרך אתר רשות הטבע והגנים.

כפר הנוקדים

את כפר הנוקדים, שנמצא במרכזה של בקעת קנאים בדרום מדבר יהודה, הקים לפני יותר מ-30 שנה יהורם רודד, שהכיר היטב את סיני והאמין שאפשר להחיות את האווירה של חצי האי גם בארץ. הכפר הוקם מתוך אהבה למדבר ומתוך רצון להבין ולהכיר את אורחותיו, את החי והצומח הייחודיים לו, ואת דרך החיים של תושביו הבדואים – והמקום כולו הוא מחווה לבני המקום ולחומרים מקומיים: בכפר בנייה באבן טבעית, אולמות האירוח מקושטים בשטיחים ובבדים ארוגים משיער עזים, בחדרי האירוח מנורות העשויות ממלח ששקע בים המלח, הרהיטים מעוצבים בעץ ובברזל, ומגוון כלי אבן ואריגים יוצרים אווירה חמה ונעימה.
אזור בארץ: מדבר יהודה.
28 צפייה בגלריה
מתחם ההתרעננות בכפר הנוקדים
מתחם ההתרעננות בכפר הנוקדים
מתחם ההתרעננות בכפר הנוקדים
(צילום: יוני גריצנר)
28 צפייה בגלריה
כפר הנוקדים
כפר הנוקדים
כפר הנוקדים
אפשרויות הלינה: לאורחי הכפר מוצעות אפשרויות לינה שונות, בהן אזור קמפינג מוסדר להקמת אוהלים פרטיים מהבית, אוהלים בדואיים גדולים (מאובזרים במחצלות, מזרנים ונקודות חשמל), סוכות ממוזגות עם פוטוני שינה, חניון קרוואנים עם חיבור לתשתיות וחדרי אירוח.
מה בחניון: בכפר שירותים ומקלחות עם מים חמים, ופזורות בו פינות בישול משותפות לשימוש האורחים שבהן מקרר, כירת גז, כיור, משטח עבודה ושקעי חשמל (אין בפינות הבישול כלי אוכל, כלי בישול ועזרים לשטיפת הכלים). הכפר מציע גם חבילות חצי פנסיון על בסיס לינה וארוחות. לאורחי הכפר מוצעות שלל פעילויות לאורך היום והלילה, בהן סיורים מודרכים, טיולי רכיבה על גמלים, פינות חי, פינות ליטוף ומתחם התרעננות רטוב. בכפר אין Wi-Fi והקליטה הטלפונית חלקית מאוד. פרטים נוספים על האתר – בכתבה.
גישה: ווייז – כפר הנוקדים. על כביש 3199 בין ערד למצדה.
מסלולים ואתרים בסביבה: מסלול אופניים סינגל הנוקדים, בריכת צפירה, גבעת גורני, מצפור איתמר, נחל צאלים עליון, נחל רחף עליון, "דרך הגמלים", גן לאומי מצדה, מצפור מואב, שביל החצבים בערד, גן לאומי תל ערד.
מחירים: לינה באוהל זוגי מהבית (עד 2 אנשים) – 170 שקלים (בסוכות ובפסח 178 שקלים). לינה באוהל משפחתי מהבית (עד 5 אנשים) – 306 שקלים (בסוכות ובפסח 320 שקלים). לינה בסוכת אירוח ממוזגת (עד 4 אנשים) – 600 שקלים. מבוגר נוסף בתוספת 100 שקלים, ילד נוסף (גיל 12-2) בתוספת 80 שקלים. חיבור קרוואן (עד 6 אנשים) – 250 שקלים ללילה (בסוכות ובפסח 300 שקלים). חדרי האירוח – 800-600 שקלים לזוג (לינה בלבד), 120-100 שקלים לילד.
הערות/הגבלות: ההגעה לכפר היא החל מהשעה 15:00 (בשבת החל מהשעה 17:00) והעזיבה היא עד לשעה 11:00 בבוקר העזיבה (בשבת עד לשעה 13:00). ניתן להגיע עם כלבים ובתנאי שהדבר אינו מפריע לשאר המתארחים, ועליהם להיות קשורים במשך כל זמן השהות. הכנסת מערכות הגברה לשטח הכפר אסורה.
הזמנה: בטלפון 08-9950097 או באתר.

החאן הכנעני בתל ערד

תל ערד הוא אתר ארכיאולוגי מהחשובים בישראל. באתר נחשפו שרידי עיר כנענית מבוצרת ומצודות מתקופת מלכי יהודה. במצודות התגלו שרידי מקדש יהודאי ייחודי ומפעל מים יוצא דופן מתקופת מלכי יהודה. מהתל ניתן ליהנות מתצפית של 360 מעלות לנופי האזור והמדבר, ומראות זריחה ושקיעה מרהיבים.
אזור בארץ: מדבר יהודה.
28 צפייה בגלריה
אוהלים בחאן הכנעני בתל ערד
אוהלים בחאן הכנעני בתל ערד
אוהלים בחאן הכנעני בתל ערד
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
אפשרויות הלינה: חניון הלילה של רשות הטבע והגנים בגן הלאומי תל ערד מציע מספר רחב של אפשרויות לינה, בהן: לינת שטח באוהל משפחתי פרטי מהבית, אוהל שניתן לשכור בגן הלאומי עם מזרנים (מינימום 4 לנים), לינה במאהל גדול וקבוע לקבוצות (מינימום 20 לנים), וחניון לקרוואנים.
מה בחניון: ספסלים ושולחנות פיקניק, מקלחות ותאי שירותים, מטבח שדה מאובזר עם כירות גז, משטחי עבודה, כיורים ומקררים, ברזי מים לשתייה, נקודות חשמל להטענת טלפונים, פינות קומזיץ ומנגלים.
28 צפייה בגלריה
החאן הכנעני בתל ערד
החאן הכנעני בתל ערד
החאן הכנעני בתל ערד
(צילום: אבי בהרי)
28 צפייה בגלריה
חניון הקרוואנים בתל ערד
חניון הקרוואנים בתל ערד
חניון הקרוואנים בתל ערד
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
גישה: ווייז – גן לאומי תל ערד.
מסלולים ואתרים בסביבה: האתר הארכיאולוגי תל ערד, מצפור מואב, שביל החצבים בערד, גן לאומי מצדה, גבעת גורני, מצפור איתמר, בריכת צפירה.
מחירים: לינה באוהל משפחתי פרטי – 55 שקלים למבוגר (מגיל 18) , 40 שקלים לילד (מגיל 5). לינה במאהל/אוהל משפחתי מושכר (כולל מזרן) – 80 שקלים למבוגר (מגיל 18), 65 שקלים לילד (מגיל 5). חיבור לעמדת חניה לקרוואן – 60 שקלים + תשלום ללינת שטח לפי מספר האנשים. מנויי מטמון זכאים להנחה של 25% על לינת השטח. העלות כוללת ביקור בגן הלאומי ביום למחרת עד לשעת הסגירה.
הערות/הגבלות: שעות כניסה לחניון הלילה: החל מהשעה 15:00 עד השעה 21:00. שעת יציאה: עד 10:00 ביום העזיבה. לא ניתן להכניס חיות מחמד. הפעלת מערכות הגברה אסורה.
הזמנה: תיאום מראש דרך אתר רשות הטבע והגנים.

חוות אל היען

חוות "אל היען" הממוקמת בצפון הנגב, מול הנוף הפסטורלי של בתרונות הבשור, מציעה חוויית לינה מיוחדת. להקת היענים תקבל את האורחים עם כניסתם למתחם ללילה תחת כיפת השמיים. בבוקר יוכלו המבקרים ללמוד בחווה על אורחות חייו של העוף הגדול בעולם ולפגוש אותו מקרוב, ואף להאכילו באמצעות שקיות האכלה מיוחדות שאותן מקבלים במקום.
אזור בארץ: צפון הנגב.
28 צפייה בגלריה
קמפינג בחוות אל היען
קמפינג בחוות אל היען
קמפינג בחוות על היען
(צילום באדיבות אל היען)
28 צפייה בגלריה
אוהלים בחוות אל היען
אוהלים בחוות אל היען
אוהלים בחוות אל היען
(צילום באדיבות אל היען)
אפשרויות הלינה: קמפינג באוהלים פרטיים מהבית (ניתן לשכור מזרנים).
מה בחניון: תאי שירותים ומקלחות עם מים חמים, שולחנות פיקניק, מטבחון מאובזר במקררים, כיריים חשמליים, קומקום חשמלי ומיקרוגל, מתקני שעשועים לילדים ופינת חי.
גישה: ווייז – חוות אל היען. כניסה דרך כביש 241 ממש מול פארק אשכול.
מסלולים ואתרים בסביבה: דרך נוף הבשור, הגשר התלוי, גן לאומי הבשור (פארק אשכול), תל גמה, מחלבת צאלה, מבוך מרים, "שביל הסלט", חוות צמחי המרפא חמדת שדות במושב פרי גן, מוזיאון מורשת צאן ברזל. החניון קרוב למוקדי פסטיבל "דרום אדום" ופריחת הכלניות בחודש פברואר.
מחירים: מבוגר – 80 שקלים ללילה, ילד – 40 שקלים ללילה. השכרת מזרן – 18 שקלים.
הערות/הגבלות: כניסה החל מהשעה 14:00 ועד 19:00, יציאה עד השעה 13:00 למחרת. אין אפשרות להביא חיות מחמד. הכנסת מערכות הגברה אסורה.
הזמנה: בטלפון 077-7295726 או באתר.

החאן הנבטי בממשית

הגן הלאומי ממשית הוא אתר מורשת עולמית המשמר את שרידיה של עיר נבטית מהתקופות הרומית והביזנטית, ומציג למבקרים בו את האדריכלות הנבטית במלוא תפארתה – על רקע נוף המדבר של הרי צפון הנגב.
אזור בארץ: הנגב.
28 צפייה בגלריה
לילה בחאן הנבטי בממשית
לילה בחאן הנבטי בממשית
לילה בחאן הנבטי בממשית
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
אפשרויות הלינה: חניון הלילה של רשות הטבע והגנים בגן הלאומי ממשית מציע מספר רחב ביותר של אפשרויות לינה, בהן לינת שטח באוהל משפחתי פרטי מהבית (ניתן לשכור מזרנים בהתאם למלאי הזמין), לינה באוהל שניתן לשכור בגן הלאומי עם מזרנים (מינימום 4 לנים) או לינה במאהל גדול וקבוע (מינימום 7 לנים). אך גולת הכותרת של החאן היא לינה בטוקולים – אוהל מדברי ייחודי המיועד לעד 8 לנים בכל אוהל ובו מזרנים, מקרר (בחלקם) נקודת חשמל, תאורה וחימום בחורף (רדיאטור). בנוסף קיים באתר גם חניון לקרוואנים.
מה בחניון: מקלחות ותאי שירותים, ברזיות מים לשתייה, מטבח שדה עם כירות גז, כיורים ומקררים, סככות צל, ספסלים ושולחנות פיקניק, נקודות חשמל להטענת טלפונים, מוקדי מדורה ומנגלים, תאורה ועוד. בנוסף פועל בחניון מרכז שירות למבקרים עם מוצרי מזון, שתייה וציוד נלווה.
גישה: ווייז – גן לאומי ממשית.
מסלולים ואתרים בסביבה: האתר הארכיאולוגי ממשית, נחל ממשית, המכתש הגדול, המכתש הקטן, מצד תמר, עין בוקק, שמורת עין גדי, שמורת עין עבדת.
28 צפייה בגלריה
טוקולים בחאן הנבטי בממשית
טוקולים בחאן הנבטי בממשית
טוקולים בחאן הנבטי בממשית
(צילום: אבי בהרי)
מחירים: לינה באוהל משפחתי פרטי – 55 שקלים למבוגר (מגיל 18), 40 שקלים לילד (מגיל 5). השכרת מזרן – 10 שקלים. לינה במאהל/אוהל מושכר של חניון הלילה (כולל מזרן) – 80 שקלים למבוגר (מגיל 18), 65 שקלים לילד (מגיל 5). לינה של 4 אנשים בטוקול – 300 שקלים. כל אדם נוסף 30 שקלים (עד 8 לנים מקסימום). חיבור לעמדת חנייה לקרוואן – 60 שקלים + תשלום ללינת שטח לפי מספר האנשים. מנויי מטמון זכאים להנחה של 25% על לינת השטח. העלות כוללת ביקור בגן הלאומי ביום למחרת עד לשעת הסגירה.
הערות/הגבלות: שעות כניסה לחניון הלילה: החל מהשעה 15:00 עד השעה 22:00. שעת יציאה: עד 10:00 ביום העזיבה. לא ניתן להכניס חיות מחמד. הפעלת מערכות הגברה אסורה.
הזמנה: תיאום מראש דרך אתר רשות הטבע והגנים.

פארק אגם ירוחם

פארק אגם ירוחם משתרע על פני כ-3,000 דונמים ומקיף אגם מלאכותי עצום שנוצר בעקבות סכר שנבנה בשנות החמישים באפיק נחל רביבים במטרה לאגור את מי השיטפונות ולנצלם לחקלאות. אולם זה לא עבד על פי התכנון, והאגם הפך למפגע אקולוגי עד ששוקם בשנים האחרונות, קק"ל נטעה סביבו יער – והוא הפך למוקד משיכה של עופות נודדים. בחורשת האורנים שבפארק הוסדר מתחם קמפינג יחסית בסיסי – לקראת הקמת חניון לילה מפותח במקום בעתיד.
28 צפייה בגלריה
פינות ישיבה בפארק אגם ירוחם
פינות ישיבה בפארק אגם ירוחם
פינות ישיבה בפארק אגם ירוחם
(צילום באדיבות חכל ירוחם)
28 צפייה בגלריה
שקיעה בפארק אגם ירוחם
שקיעה בפארק אגם ירוחם
שקיעה בפארק אגם ירוחם
(צילום: צביקה טוכטרמן)
אזור בארץ: הנגב.
אפשרויות הלינה: לינת שטח באוהלים פרטיים מהבית.
מה בחניון: משטחים להקמת אוהלים, שולחנות פיקניק, ברזי מים לשתייה, שירותים (אין מקלחות).
גישה: ווייז – פארק אגם ירוחם. חניה בחניות מוסדרות בכניסה לפארק.
מסלולים ואתרים בסביבה: טיילת אגם ירוחם ופארק הצפרות של קק"ל, פעילויות בפארק כמו טיבוע ציפורים, סדנאות הישרדות וסיורי ספארי לילה וספארי עקרבים, שמורת חלמוניות ירוחם, שמורת נרקיסי נחל מסעד, שמורת אירוס ירוחם, הר אבנון, הר רחמה, המכתש הגדול, חניון החולות הצבעוניים, עין ירקעם, המכתש הקטן, שמורת עין עבדת.
מחירים: ללא תשלום.
הערות/הגבלות: הרחצה באגם אסורה. אין להדליק אש אלא במקומות המסומנים.
הזמנה: אין צורך בתיאום מראש.

חאן בארות

חניון חאן בארות ממוקם בלב מכתש רמון ושמורת אור הכוכבים שבו, ומציע חוויית לינה בלב תפאורה מדברית תחת כיפת שמיים זרועת כוכבים – עם ראות כוכבים מיוחדת במינה בזכות חשכת הליל הייחודית של האזור.
אזור בארץ: מכתש רמון.
28 צפייה בגלריה
חאן בארות בלב מכתש רמון
חאן בארות בלב מכתש רמון
חאן בארות בלב מכתש רמון
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
28 צפייה בגלריה
חניון הלילה חאן בארות
חניון הלילה חאן בארות
חניון הלילה חאן בארות
(צילום: אבי בהרי)
אפשרויות הלינה: חניון הלילה של רשות הטבע והגנים מציע מספר אפשרויות לינה, בהן לינת שטח עם אוהלים פרטיים מהבית (ניתן לשכור מזרן – בהתאם לזמינות במלאי), השכרת אוהלים משפחתיים מוכנים עם מזרנים (מינימום 4 לנים), ומאהלים גדולים ומחוממים בחורף עם מזרנים (מינימום 7 לנים, מקסימום 12).
מה בחניון: תאי שירותים ומקלחות עם מים חמים, מטבח שדה מאובזר הכולל משטחי עבודה, כירות גז, כיורים ומקררים, ספסלים ושולחות פיקניק, נקודות להטענת טלפונים, פינות קומזיץ וסככות להקמת אוהלים בצילם. בנוסף באתר מתחם צפייה בכוכבים עם משקפות אסטרונומיות ללא עלות נוספת ללנים בחניון הלילה, ומרכז שירות למבקר עם אפשרות להשכרת מזרנים, רכישת מוצרי מזון, חטיפים וציוד נלווה. באתר תאורה מינימלית להתמצאות על מנת לשמור על חשכת הלילה ומאפייני שמורת אור הכוכבים.
גישה: ווייז – חאן בארות. הגעה דרך ציר צבעי הרמון – הכניסה נמצאת ממזרח לכביש 40 על פי השילוט. קו הפרדה לבן אינו מתיר פנייה שמאלה לבאים מכיוון מצפה רמון, ואלו נדרשים להמשיך עוד כקילומטר עד הפנייה ימינה אל דרך העפר שמובילה אל חניון הגבס, להסתובב בזהירות ולחזור צפונה.
מסלולים ואתרים בסביבה: ציר צבעי הרמון, חאן סהרונים, עין סהרונים, פרסת נקרות, נחל ארדון, גבעת חרוט, כרבולת חררים, המנסרה, אתר "אבן, רוח, מים", קיר האמוניטים. החניון נמצא על תוואי "שביל סובב מכתש רמון" וסמוך לתוואי "דרך הבשמים". פירוט מלא של כל המסלולים – בכתבת המדריך המלא לטיולים במכתש רמון.
28 צפייה בגלריה
מתחם הצפייה בכוכבים בחאן בארות
מתחם הצפייה בכוכבים בחאן בארות
מתחם הצפייה בכוכבים בחאן בארות
(צילום: מעיין לוי, רשות הטבע והגנים)
מחירים: לינה באוהל משפחתי פרטי – 55 שקלים למבוגר (מגיל 18), 40 שקלים לילד (מגיל 5). השכרת מזרן – 10 שקלים. לינה במאהל/אוהל משפחתי מושכר (כולל מזרן) – 80 שקלים למבוגר (מגיל 18), 65 שקלים לילד (מגיל 5) . מנויי מטמון זכאים להנחה של 25% על לינת השטח.
הערות/הגבלות: שעות כניסה: החל מהשעה 15:00 עד השעה 21:00. שעת יציאה: עד 10:00 ביום העזיבה. לא ניתן להכניס חיות מחמד. הפעלת מערכות הגברה אסורה. לאור ההקפדה על תנאי "שמורת אור כוכבים" – לא ניתן להדליק אור חריג ובולט מעבר לתאורה המינימלית הקיימת באתר.
הזמנה: תיאום מראש דרך אתר רשות הטבע והגנים.

חניון הלילה בורות לוץ

האזור המכונה "בורות לוץ" הוא מקבץ של 17 בורות מים הפזורים על פני שטח של 2 קמ"ר. מדובר בשריד להתיישבות חקלאית עתיקה שהתקיימה במקום ככל הנראה בתקופה הכנענית, ונותרו ממנה בשטח גורן עתיקה, טרסות ומאגורה. בסופן של עונות חורף יחסית גשומות מופיעים סביב הבורות משטחים ירוקים מפתיעים עם פריחה מגוונת וצבעונית. בין הפרחים הרבים שפורחים כאן, נמצאים גם שניים מאוד מיוחדים ונדירים – הצבעוני הססגוני ואירוס טוביה. בלב השמורה חניון לילה פתוח ומטופח של רשות הטבע והגנים.
28 צפייה בגלריה
חניון בורות לוץ
חניון בורות לוץ
חניון בורות לוץ
(צילום: יבגני קמינסקי, רשות הטבע והגנים)
28 צפייה בגלריה
מטיילים בין אירוסי טוביה בבורות לוץ
מטיילים בין אירוסי טוביה בבורות לוץ
מטיילים בין אירוסי טוביה בבורות לוץ
(צילום: גלעד כרמלי)
אזור בארץ: הר הנגב.
אפשרויות הלינה: לינת שטח באוהלים פרטיים מהבית.
מה בחניון: שולחנות פיקניק, משטחי לינה ייעודיים, סככות צל, מבנה אבן להגנה מרוחות, ברז מים לשתייה, שירותים רטובים (אין מקלחות), בורות מתכת למדורות.
גישה: ווייז – חניון בורות לוץ. כדי להגיע נוסעים כ-30 ק"מ בכביש 171 מערבה מצומת הרוחות (בה"ד 1) עד השלט שמפנה ימינה אל דרך עפר שמובילה אל חניון הלילה.
מסלולים ואתרים בסביבה: סובב בורות לוץ, ראש אלות, הר רומם ובאר חורשה, הר רמון, מצפור קרני רמון, מצפור ערוד. החניון נמצא על תוואי "שביל סובב מכתש רמון". פירוט מלא של כל המסלולים – בכתבת המדריך המלא לטיולים במכתש רמון.
מחירים: ללא תשלום.
הערות/הגבלות: אין להדליק אש אלא במקומות המורשים לכך בשלט. החניון נמצא באזור גבוה מאוד ובלילה קר במקום גם בקיץ, בחורף הטמפרטורות בלילה נושקות לאפס מעלות.
הזמנה: אין צורך בתיאום מראש.

פארק ספיר

פארק ספיר שבערבה התיכונה הוא נווה ירוק וקסום בלב המדבר - המשתרע על פני כ-150 דונם וממוקם בעמק נעלם, כחצי קילומטר מכביש הערבה. בפארק אגם טבעי גדול הניזון מנביעה של שני מעיינות ומפל מים טובל בירק, לגדותיו עצי דקל ובמימיו שטים בשלווה ברווזים ועופות מים נודדים. לצד האגם חורשה ייחודית של כ-60 עצי באובב, בהשראת ספרו הנודע של אנטואן דה סנט-אכזופרי "הנסיך הקטן", ואפילו מטוס קל שנראה ממש כאילו הגיע לכאן מהספר האהוב. הפארק פתוח בכל שעות היממה ומאושר ללינת לילה (בתיאום מראש).
אזור בארץ: הערבה התיכונה.
28 צפייה בגלריה
חורשת הבאובב והמטוס בפארק ספיר
חורשת הבאובב והמטוס בפארק ספיר
חורשת הבאובב והמטוס בפארק ספיר
(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)
28 צפייה בגלריה
פארק ספיר
פארק ספיר
פארק ספיר
(צילום: גלעד לבני)
אפשרויות הלינה: לינת שטח באוהלים פרטיים מהבית + חניון קרוואנים (ללא תשתיות).
מה בחניון: שולחנות פיקניק, מבני שירותים, מרחבי דשא מטופחים וצל עצים. הפארק נגיש ומותאם לאנשים עם מוגבלויות.
גישה: ווייז – פארק ספיר. על כביש 90, כ-6 ק"מ דרומית למושב עין יהב, סמוך ליישוב ספיר.
מסלולים ואתרים בסביבה: מאגר נקרות, שמורת נחל שיזף, "דרך השלום", חוות האנטילופות, מואה הנבטית, חורבת קצרה, "דרך הבשמים", גבעת חצבה, חוות התנינים "קרוקולוקו". החניון נמצא במרחק של 2 ק"מ מתוואי "שביל ישראל".
מחירים: ללא תשלום.
הערות/הגבלות: הרחצה באגם אסורה. אין להדליק אש אלא במקומות המסומנים. אין להכניס כלבים לשטח הפארק.
הזמנה: יש לתאם את הלינה מראש בטלפון 052-6170271.

חוות האנטילופות

חוות האנטילופות שבין המושב ספיר למושב צופר היא מעין ספארי מדברי ישראלי, שייקח את המבקרים לסיור בין עדרי אנטילופות, דישונים, ראמים, יעלים, איילים, ערודים, וזברות. כל אלו חיים בניחותא בשטח, כאשר הסיור נערך ברכב הפרטי. בחווה ניצבת גם "תיבת נח", שבה בעלי חיים מרתקים כגון צבים ענקיים, איגואנות, תוכים, חוטמנים, סוריקטות, סרטנים כחולים ועוד. באתר גם מתחם ללינת שטח.
28 צפייה בגלריה
קמפינג חוות האנטילופות
קמפינג חוות האנטילופות
קמפינג חוות האנטילופות
(צילום: רן זיסמן)
אזור בארץ: הערבה התיכונה.
אפשרויות הלינה: בחווה מתחם קמפינג משודרג שבו ניתן להקים אוהלים פרטיים מהבית, וכן חאן ובו סוכות סגורות הממוקמות על משטחי בטון ומאובזרות במחצלות, מזרנים נקודות חשמל ותאורה.
מה בחניון: שירותים ומקלחות עם מים חמים, נקודות חשמל ותאורה הדולקת כל הלילה, פינות מנגל ואזורי מדורות מוסדרים, שולחנות פיקניק, מקררים משותפים לאחסון מזון, ברזיות לשתייה ולשטיפת כלים, בריכת שכשוך ובה מים מליחים וסביב לה מזרונים לרביצה, ערסלים תלויים למנוחה ומדשאות.
גישה: ווייז – חוות האנטילופות.
מסלולים ואתרים בסביבה: פארק ספיר, מאגר נקרות, שמורת נחל שיזף, "דרך השלום", מואה הנבטית, חורבת קצרה, "דרך הבשמים", גבעת חצבה, חוות התנינים "קרוקולוקו".
מחירים: לינה באוהל פרטי מהבית – 90 שקלים לאדם (מגיל שנתיים). לינה בסוכה בחאן – 100 שקלים לאדם (מגיל שנתיים). לאורחים הלנים בחווה כניסה חינם למתחם האטרקציה בשעות הפעילות.
הערות/הגבלות: הכנסת מערכות הגברה אסורה. ניתן להביא כלבים אך עליהם להיות קשורים ברצועה כל הזמן.
הזמנה: הזמנה מראש בטלפון 052-3666041 או באתר.

חניון שמורת חי בר יטבתה

28 צפייה בגלריה
ראמים בשמורת חי בר יטבתה
ראמים בשמורת חי בר יטבתה
ראמים בשמורת חי בר יטבתה
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
שמורת הטבע חי בר יטבתה היא נווה מדבר בלב הערבה ובו פרויקט פורץ דרך להשבת חיות בר שנכחדו מנופי ארצנו – ובראשם הראמים. בשמורה שוכנים מיני חיות בר נוספים כגון ערוד, דישון, צבי נגב ויען. במתחם מוגדר מחוץ לשטח השהייה הנרחב של חיות הבר הכשירה רשות הטבע והגנים חניון לילה מאובזר, שבזכות מיקומו, כחצי שעה צפונית לאילת, הוא מהווה נקודת יציאה נהדרת לטיולים באזור אילת והערבה וכמובן נקודת לינה סמוכה לעיר עצמה.
אזור בארץ: הערבה הדרומית.
אפשרויות הלינה: לינת שטח באוהל משפחתי פרטי מהבית (ניתן לשכור מזרן – בהתאם לזמינות במלאי), או באוהל שניתן לשכור בשמורה עם מזרנים (מינימום 4 לנים).
מה בחניון: מקלחות ותאי שירותים, ברזיות מים לשתייה, ספסלים ושולחנות פיקניק, פינות לקומזיץ, נקודות חשמל להטענת טלפונים וכן מטבח שדה מאובזר עם כירות גז, משטחי עבודה, כיורים ומקררים גדולים.
גישה: ווייז – חי בר יטבתה.
מסלולים ואתרים בסביבה: שמורת חי בר יטבתה, חולות סמר, עמק ססגון, פארק תמנע, "אקו-כיף" אליפז, חממת "חמשת החושים", מסלולי טיול בשמורת מסיב הרי אילת.
מחירים: לינה באוהל משפחתי פרטי מהבית – 55 שקלים למבוגר (מגיל 18), 40 שקלים לילד (מגיל 5). השכרת מזרן – 10 שקלים. לינה באוהל משפחתי של חניון הלילה (כולל מזרן) – 80 שקלים למבוגר (מגיל 18), 65 שקלים לילד (מגיל 5). העלות כוללת ביקור בשמורה ביום למחרת עד לשעת הסגירה. מנויי מטמון זכאים להנחה של 25% על לינת השטח.
הערות/הגבלות: שעות כניסה: החל מהשעה 15:00 עד השעה 21:00 (במקרים מסוימים ובחגים ניתן אף להקדים בתיאום מראש). שעת יציאה: עד 11:00 ביום העזיבה. לא ניתן להכניס חיות מחמד. הפעלת מערכות הגברה אסורה.
הזמנה: תיאום מראש דרך אתר רשות הטבע והגנים.

פארק תמנע

28 צפייה בגלריה
קרוואן להשכרה בפארק תמנע
קרוואן להשכרה בפארק תמנע
קרוואן להשכרה בפארק תמנע
(צילום: חגית גל, פארק תמנע)
פארק תמנע, שמשתרע על פני כ-70 אלף דונם בערבה הדרומית, מהווה חלון גיאולוגי לתצורות נוף ייחודיות שפוסלו על ידי כוחות הטבע האימתניים במשך אלפי שנים. תמנע היא המקום הראשון בעולם שבו כרו נחושת, וברחבי הפארק ניתן למצוא אלפי פירים - עדות אילמת למפעל כריית הנחושת שעל פי ממצאים ארכיאולוגיים אחרונים החל עוד בתקופת מלכות דוד ושלמה. בפארק יותר מ-25 מסלולי טיול, בהם שבילי הליכה, מסלולי טיפוס ייחודיים על צוקי אבן חול ו-80 ק"מ של שבילי אופניים – והוא מאפשר גם לינת שטח.
אזור בארץ: הערבה הדרומית.
אפשרויות הלינה: פארק תמנע מציע מגוון אפשרויות לינה, בהן חאן קמפינג מסודר עם משטחי לינה להקמת אוהלים פרטיים מהבית (ניתן לשכור מזרן), אפשרות לשכור אוהלי "מורינגה" משפחתיים ממוזגים שבהם מיטות, מיני-מקרר, תאורה ונקודות חשמל (עד 4 לנים), אפשרות לשכור אוהלים קבוצתיים גדולים וממוזגים (עד 15 לנים), מתחם קרוואנים להשכרה (בכל קרוואן מיטה זוגית, מיטת קומתיים ומיטה וחצי, שירותים ומקלחת פרטיים, מטבחון מאובזר במכונת אספרסו, מקרר ומיקרוגל, פינות ישיבה ועמדות מנגל), וכן חדרי אירוח.
מה בחניון: במתחם הקמפינג משטחי לינה מסודרים להקמת אוהלים, מקלחות עם מים חמים בכל שעות היממה, תאי שירותים, תאורה, נקודות חשמל, ברזיות, מתחמים מסודרים להבערת מדורה ו"קפה תמנע" המגיש ארוחות קלות וכן מציע למכירה מוצרי מכולת בסיסיים.
גישה: ווייז – פארק תמנע.
28 צפייה בגלריה
הקשתית בפארק תמנע
הקשתית בפארק תמנע
הקשתית בפארק תמנע
(צילום: ארכיון פארק תמנע)
מסלולים ואתרים בסביבה: מסלולי טיול ורכיבה בשטח הפארק לצד סיורים מודרכים במחיר מוזל לאורחים, סיור רכוב במסלול ה-Road Trip, אתר "הפטרייה", אתר "הקשתות", עמודי שלמה, מקדש האלה המצרית חתחור, גבעת הבורג, עמק ססגון, חולות סמר, "אקו-כיף" אליפז, חממת "חמשת החושים", שמורת חי בר יטבתה, מסלולי טיול בשמורת מסיב הרי אילת.
מחירים: לינה באוהל פרטי מהבית – 95 שקלים לאדם ללילה. השכרת מזרן – 15 שקלים. לינה באוהל "מורינגה" ממוזג – 450 שקלים לזוג ללילה, ילד בתוספת 120 שקלים. לינה בקרוואן – החל מ-700 שקלים לזוג ללילה, ילד/אדם נוסף בתוספת 124 שקלים. תוספת לארוחת בוקר – 52 שקלים לאדם.
הערות/הגבלות: הכנסת מערכות הגברה אסורה.
הזמנה: באתר.

חניון שחורת

קניון שחורת, שנחצב על ידי זרימת השיטפונות בין סלעים שנוצרו לפני מאות מיליוני שנים בעקבות התפרצות לבה געשית, הוא אחד ממסלולי הטיול האהובים בהרי אילת. בכניסה למסלול נמצא חניון לילה פתוח של רשות הטבע והגנים.
אזור בארץ: הרי אילת.
28 צפייה בגלריה
חניון שחורת
חניון שחורת
חניון שחורת
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
אפשרויות הלינה: לינת שטח באוהלים פרטיים מהבית.
מה בחניון: ברז מי שתייה, משטחי חצץ דק להקמת אוהלים מוקפים בסהרוני אבן להגנה מרוחות, גומחות ייעודיות להדלקת מדורות.
גישה: מכביש הערבה פונים מערבה (ימינה בנסיעה לכיוון אילת, המגיעים מאילת צריכים לעשות פרסה בצומת באר אורה) לעבר דרך עפר עבירה לכל רכב המסומנת בכחול ומובילה אל "עמודי עמרם". לאחר כ-2.5 ק"מ פונים שמאלה אל הדרך המסומנת בירוק, ולפי השלט המכוון לקניון שחורת. נוסעים עוד כ-3 ק"מ ומגיעים אל חניון הלילה.
מסלולים ואתרים בסביבה: קניון שחורת, עמודי עמרם, שמורת עברונה ובריכות המלח, מחצבת נחל שחורת, פארק תמנע, פארק הצפרות, ארץ החרדונים, יער הולנד. פירוט מלא של כל המסלולים – בכתבת המדריך המלא לטיול בשמורת מסיב הרי אילת. החניון נמצא במרחק 800 מטר מתוואי "שביל ישראל".
מחירים: ללא תשלום.
הערות/הגבלות: כניסה לחניון רק לפני השקיעה, ויציאה רק לאחר הזריחה. אין לנוע בדרכי העפר בחושך. אין להדליק אש אלא במקומות המורשים לכך בשלט.
הזמנה: אין צורך בתיאום מראש.

חניון הר יהורם

בהר יהורם, הממוקם כ-12 ק"מ צפונית לאילת, נמצא חניון הלילה המומלץ כנקודת פתיחה למקטע האחרון של "שביל ישראל" אשר מסתיים בחוף הים האדום. מדובר בחניון לילה פתוח של רשות הטבע והגנים, אשר עבר בשנים האחרונות שדרוג משמעותי במטרה להנגיש את הטיילות באזור ולהפוך אותה לידידותית יותר. מהחניון נשקפת תצפית מרהיבה של מפרץ אילת והמדינות שסביבו.
אזור בארץ: הרי אילת.
28 צפייה בגלריה
חניון הר יהורם והנוף שנשקף ממנו
חניון הר יהורם והנוף שנשקף ממנו
חניון הר יהורם והנוף שנשקף ממנו
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
אפשרויות הלינה: לינת שטח באוהלים פרטיים מהבית.
מה בחניון: ברז מי שתייה, שירותים אקולוגיים, משטחי חצץ דק להקמת אוהלים מוקפים בסהרוני אבן להגנה מרוחות, גומחות ייעודיות להדלקת מדורות.
גישה: ווייז – הר יהורם. נוסעים על כביש מספר 12, וכ-7.3 ק"מ צפונה מאילת מבחינים בשלט ימינה לחניון הר יהורם.
מסלולים ואתרים בסביבה: הר יואש, עין נטפים, נחל גשרון, הקניון האדום, הר צפחות. פירוט מלא של כל המסלולים – בכתבת המדריך המלא לטיול בשמורת מסיב הרי אילת. החניון נמצא במרחק 600 מטר מתוואי "שביל ישראל".
מחירים: ללא תשלום.
הערות/הגבלות: אין להדליק אש אלא במקומות המורשים לכך בשלט.
הזמנה: אין צורך בתיאום מראש.

חאן מדבריא

חאן מדבריא הוא מתחם קמפינג וגלאמפינג בנחל שלמה, שמורת טבע יפהפייה בהרי אילת, כ-10 דקות נסיעה מהעיר ו-5 דקות מחופי הים האדום. למשפחות מטיילות ולמיטיבי לכת, במרחק הליכה או נסיעה קצרה מוצעים שפע מסלולי טיול רגליים בנופי מדבר קדום.
אזור בארץ: הרי אילת.
28 צפייה בגלריה
אוהלים ממוזגים בחאן מדבריא
אוהלים ממוזגים בחאן מדבריא
אוהלים ממוזגים בחאן מדבריא
(צילום: ארן דולב)
28 צפייה בגלריה
חאן מדבריא
חאן מדבריא
חאן מדבריא
(צילום: גלעד כרמלי)
אפשרויות הלינה: בחאן 19 אוהלים ממוזגים בגדלים שונים, כשבכל אחד מהם בסיסי מיטה מעץ ועליהם מזרן, נקודות חשמל, פינת ישיבה וערסל (מינימום שני לילות בהזמנת אוהל ממוזג). במתחם גם אזור מיוחד להקמת אוהלים פרטיים מהבית תחת סככה גדולה עם רצפה, והחאן מספק לאורחים מזרנים לפי מספר הלנים ללא תוספת תשלום. ניתן לשכור מצעים ואף מזגן נייד (בהתאם למלאי הזמין).
מה בחניון: שירותים ומקלחות עם מים חמים, אזורי ישיבה מוצלים עם כיסאות ושולחנות, פינות צ'יל-אאוט מוצלות ובהן שקעים להטענת טלפונים, Wi-Fi חופשי, מטבח משותף ובו מקררים, מקפיאים ומשטחי עבודה ואזור לשטיפת כלים, אזור מדורות ומנגלים עם תאורה, מעשנה, עמדת שטיפה לציוד צלילה וגלישה, מזנון וחנות נוחות.
גישה: ווייז – מדבריא, דרך נחל שלמה אילת.
מסלולים ואתרים בסביבה: טיולי גמלים, חמורים, רייזרים ופארק חבלים במתחם, הר צפחות, שמורת חוף האלמוגים, המצפה התת-ימי, ריף הדולפינים, הקניון האדום, הר יואש, עין נטפים, נחל גשרון. פירוט מלא של כל המסלולים – בכתבת המדריך המלא לטיול בשמורת מסיב הרי אילת.
מחירים: לינה באוהל פרטי מהבית – 50 שקלים לאדם ללילה, כולל מזרנים. השכרת מזגן נייד לאוהל – 100 שקלים ללילה, השכרת מצעים – 100 שקלים לאוהל לכל התקופה. אוהל זוגי – 300 שקלים ללילה באמצע השבוע, 400 שקלים בסופ"ש. אוהל מדבריא (עד 4 אנשים) – 450 שקלים ללילה באמצע השבוע, 550 שקלים בסופ"ש. אוהל משפחה (עד 8 אנשים) – 700 שקלים ללילה באמצע השבוע, 800 שקלים בסופ"ש.
הערות/הגבלות: מינימום שני לילות בהזמנת אוהל ממוזג.
הזמנה: בטלפון 050-6993909 (סלין) או באתר.