מספר המאומתים לקורונה עומד היום (ב') על 5,549, ומספר החולים קשה הוא 285. לשם השוואה: ביום שישי עמד מספר החולים קשה על 237. מדובר בזינוק בתחלואה, ובכל זאת, אין עדיין הגבלות. מה מתכוון משרד הבריאות לעשות?
קראו עוד:
"אנחנו נמצאים בגל BA.5 ממשפחת האומיקרון", אומר פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, לאולפן ynet. "יש עלייה בתחלואה, אבל מול וריאנט מהסוג הזה לא צריך הגבלות. אנחנו מנסים לחיות עם הקורונה. BA.5 הוא וריאנט שבהחלט מידבק, והדרך שלנו להגן על עצמנו היא עטיית מסכה ומנה רביעית של החיסון לאוכלוסיות בסיכון. העלייה בתחלואה מורגשת גם בבתי החולים, אבל לא הייתי אומר שבתי החולים לא יכולים להתמודד איתה. מערכת הבריאות יודעת לתת מענה".
הבעיה היא שאנשים לא באמת מסתובבים עם מסכות. למה לא לחייב עטיית מסכות בחללים סגורים? "נמשיך להמליץ לציבור, ובוודאי לאוכלוסיות בסיכון, לעטות מסכה. אני חושב שכולנו התרגלנו למסכה. צריך לעבור לפאזה שבה הציבור יודע להגן על עצמו בלי קנסות, תקנות וחוקים. אם כמות האשפוזים תעלה עוד יותר, נצטרך להביא לממשלה הצעה לבחון מחדש את החובה לעטות מסכות בתחבורה ציבורית ובמקומות צפופים. האופציה של חובות וקנסות תמיד נמצאת על השולחן. אני מאוד אופטימי לגבי ההיענות של הציבור בישראל. אני בסביבה שלי רואה יותר אנשים עם מסכות"
1 צפייה בגלריה
קו 172 כיכר דיזנגוף
קו 172 כיכר דיזנגוף
עוטים מסכות באוטובוס, אוגוסט 2021. "צריך לעבור לפאזה שבה הציבור יודע להגן על עצמו בלי קנסות, תקנות וחוקים"
(צילום: נדב אבס)
הוכחה לזינוק במספר המאומתים מגיע הבוקר מבית החולים אסותא אשדוד, שמפרסם נתון שמעיד עד כמה העלייה בתחלואה היא חמורה: מהמעבדה למיקרוביולוגיה ולמחלות מתפרצות של בית החולים נמסר כי 25% מהבדיקות המופנות אליהן נמצאות חיוביות לקורונה, לעומת כ-10% בלבד לפני חודש בלבד. ד"ר נדב שורק, מנהל המעבדה, אמר: "אם המדד להיותנו בגל תחלואה נוסף של קורונה הוא עלייה קיצונית במספר הבדיקות החיוביות - הרי שאנחנו בעיצומו של גל".
פרופ' זרקא, מצידו, אומר בריאיון שמקדם ההדבקה מתחיל לרדת בימים האחרונים (היום הוא עומד על 1.18), ושקצב העלייה בתחלואה הוא קצת יותר איטי. "אני לא יודע להגיד אם הגענו לשיא של הגל הנוכחי או שהשיא עדיין לפנינו", אמר.
פרופ' זרקא: "אני מאוד מאמין בחיסונים ומקווה שיוחלט להביא לארץ את החיסון לבני חצי שנה עד חמש שנים. חובתי להנגיש את החיסונים להורים שבחרו לחסן את ילדיהם. אני חושב שנכון לחסן את הילדים נגד הקורונה"
ממה שאתה שומע ממנהלי בתי החולים, הם לא במצוקה כרגע? אנחנו מבינים שחלקם כן. "כמנהל בית החולים זיו אני יכול לומר לך שמערכת הבריאות יכולה לתת מענה לעלייה בתחלואה. אנחנו לא נמצאים במצוקה אשפוזית".
בהמשך התבקש פרופ' זרקא להתייחס לריאיון שהעניק אתמול מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא, ל-ynet, ובו הוא דיבר על הצורך לחסן תינוקות. הפרויקטור נשאל לדעתו על החיסונים ואמר: "הם הוכיחו את עצמם כנשק היעיל ביותר נגד מחלות מידבקות ומגפות. בלי החיסונים אני חושב שלא היינו יכולים לצאת מהמגפה הזאת ולקבל את חיינו בחזרה. אני מאוד מאמין בחיסונים ומקווה שיוחלט להביא לארץ את החיסון לבני חצי שנה עד חמש שנים. חובתי להנגיש את החיסונים להורים שבחרו לחסן את ילדיהם. אני חושב שנכון לחסן את הילדים נגד הקורונה".