רשות המסים תצמצם משמעותית את התקנה המחייבת עצמאיים להתקין ברכביהם דלקנים, ותחיל אותה רק על מי שמחזיק ברשותו רכב במשקל של 3.5 טון ומעלה. התקנה שעוררה התנגדות רבה בגלל ההוצאות הנוספות שתטיל על עצמאיים כתנאי להכרה בהוצאות הדלק, לא תכלול כך כלי רכב פרטיים.
1 צפייה בגלריה
אלה כן יחוייבו להתקין דלקן, מאות אלפים עם קורולה - לא
אלה כן יחוייבו להתקין דלקן, מאות אלפים עם קורולה - לא
אלה כן יחוייבו להתקין דלקן, מאות אלפים עם קורולה - לא
(צילום: ניר בן זקן)
התקנה האמורה כוללת חובת התקנת דלקן המתעד גם את הקילומטראז' שעובר הרכב, בעלות חד-פעמית של 100-200 שקל. בנוסף לכך יהיה תשלום של כ-10 שקלים בחודש עבור הנפקת דו"חות רכישת דלק ונסועה שיוגשו לרשות המסים, כתנאי למימוש ההכרה ב-40% מעלויות הדלק כהוצאות מוכרות במס. כך סוכם בדיונים שערכו סגן שר האוצר חאמד עמר וסגן השר במשרד רה"מ אמיר קארה עם הרשות.
התקנה החדשה, שהועלתה לשימוע ציבורי אך טרם הוגשה לוועדת הכספים, הייתה אמורה למנוע העלמות מס סביב הוצאות דלק, שמגיעות להערכת רשות המסים לכ-400 מיליון שקל בשנה. אלה נחלקות להגשת חשבוניות מס מזויפות או על כלי רכב אחרים, ולתשלום במזומן מהכנסות לא מדווחות לרכישת הדלק.
שינוי הדרישה יהפוך אותה רלוונטית לכמה עשרות אלפי עצמאיים בודדים, המחזיקים בטנדרים אמריקאים גדולים, מסחריות גדולות ועד למשאיות, במקום למאות אלפים שמחזיקים גם כלי רכב פרטיים. בהתאם תקטן משמעותית ההכנסה הנוספת לקופת המדינה ממניעת העלמות המס במתכונת המצומצמת.
קארה טען היום כי ״שוב השיטה לא נכונה. במקום להגביר את האכיפה, להגביר קנסות ולהעניש מעלימי המס, משיתים קנס על כל המשתמשים".