סין הודיעה בשבוע שעבר כי ייתכן שטלסקופ הענק שלה, "סקיי איי", זיהה אותות של חיים מחוץ לכדור הארץ. הדברים פורסמו ב"מדע וטכנולוגיה היום", הביטאון הרשמי של משרד המדע והטכנולוגיה בבייג'ינג, אך הם נמחקו זמן קצר לאחר מכן, מסיבה שאינה ידועה - אך הם הפכו לוויראלים ברשתות בסין. כעת אומרים מומחים כי לא מדובר באותו מחייזרים, אלא מהפרעות רדיו, מעשה ידי אדם.


פרופ' דן ורטהיימר מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, אחד ממחברי מאמר מדעי על האות, אמר ל"ניו יורק טיימס": "האותות האלה הם מהתאבכות. הם נובעים מזיהום רדיו מתושבי כדור הארץ, לא מ-E.T".
בריאיון לאתר LiveScience, הרחיב פרופ' ורטהיימר את ההסבר. "הבעיה הגדולה, והבעיה במקרה הספציפי הזה, היא שאנחנו מחפשים אותות מחוצנים, אבל מה שאנחנו מוצאים זה מיליון אותות מכדור הארץ", הוא אמר לאתר המדעי. "אלה אותות חלשים מאוד, אבל המקלטים הקריוגניים בטלסקופים הם סופר רגישים ויכולים לקלוט אותות מטלפונים סלולריים, טלוויזיה, מכ"ם ולוויינים - וכל יום יש יותר ויותר לוויינים בשמיים. אם אתה די חדש במשחק, ואתה לא מכיר את כל הדרכים השונות האלה שבהן הפרעות יכולות להיכנס לנתונים שלך ולהשחית אותם, אז זה די קל להתרגש".
גם הסינים עתה יותר זהירים. ג'אנג טונג'י מאוניברסיטת בייג'ינג, אחד המדענים המובילים את הפרויקט, אמר: "האפשרות שהאות החשוד הוא סוג של הפרעת רדיו - גבוהה מאוד, וצריך לאשר ולשלול זאת עוד יותר. זה עשוי להיות תהליך ארוך".
בדיווח הסיני המקורי בשבוע שעבר נכתב כי האותות האלקטרומגנטיים שזוהו על ידי "סקיי איי", טלסקופ הרדיו הגדול בעולם, שונים מאותות קודמים שהתקבלו, והצוות ממשיך לחקור אותם. בדיווח צוטט טונג'י, ראש הצוות לחקר ציביליזציות מהחלל החיצון שממומן בין היתר על ידי אוניברסיטה בבייג'ינג ואוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. ז'אנג אמר בשבוע שעבר כי הצוות זיהה שתי סדרות של אותות חשודים ב-2020 בעת עיבוד הנתונים שנאספו שנה לפני כן, ואות חשוד נוסף השנה בעקבות בדיקת נתונים מכוכבי לכת חוץ-שמשיים.
2 צפייה בגלריה
(צילום מסך )
טלסקופ הממוקם במחוז גויז'ו שבדרום מערב סין החל לפעול בספטמבר 2016, אז הוצב הפאנל האחרון מתוך 4,450 פאנלים משולשים ומחזירי אור שמרכיבים אותו. ארבע שנים לאחר מכן הוא החל רשמית בחיפוש אחר חיים מחוץ לכדור הארץ. אין זו הפעם הראשונה שנקלטו בו אותות מסתוריים. זה קרה גם ב-2019, אז זיהו אסטרונומים בסין פרצי רדיו קצרים שחזרו על עצמם כמה פעמים.
בנייתו של הטלסקופ הענק, שקוטרו 500 מטרים וגודלו כגודלם של 30 מגרשי כדורגל, ארכה כחמש שנים. המקלט העצום שלו מחייב דממת אלחוט מוחלטת ברדיוס של חמישה קילומטרים לפחות. לכן הוא חייב את שלטונות סין להעביר יותר מ-8,000 תושבים, שהתגוררו בכפרים סמוכים למתקן, אל אזורים מרוחקים יותר.