• במה נהגנו: אודי RS3 דור שלישי
  • מתחרים: מרצדס A45 AMG
  • מתי אצלנו: תחילת 2022
  • מחיר משוער: 400-450 אלף שקל
  • בעד: אחיזה, ביצועים, מתלים
  • נגד: מלאכותית מדי לעיתים, סאונד, הגה
בגדול: קצת מתחת לרדאר, ומבלי לצאת בהצהרות מחייבות וגדולות מדי, מעבירה אודי את חטיבת הביצועים שלה תהליך שינוי מעניין בשנים האחרונות. לא רק המון כוח שמחובר למערכת הנעה מחוכמת לטובת יכולת ספורטיבית בכל מזג אוויר, לא רק שימושיות-סטיישן מהולה ביכולת המראה, אלא גם שאיפה ליכולת דינמית, רגש, הנאה מנהיגה.
ארסנל הדגמים עדיין לא השתנה מהותית ובהתאם, אבל שימו לב לרשימת החלטות מסקרנות. החל בחזרה עתידית ל-24 השעות היוקרתי של לה מאן, דרך נציגות בראלי דקאר שיוזנק בעוד כשבועיים ועד בחירה בנהג המרוצים-פעלולים קן בלוק כשגריר המותג. המכנה המשותף: עבודה על שיפור התדמית הספורטיבית.
והדוגמה הראשונה - ובכל מקרה הכי משמעותית עם רישוי לכביש הציבורי - לשינוי הזה, היא RS3 חדשה, גרסת קצה כוחנית למשפחתית הקומפקטית. מכונית שאמורה, כך אודי, להוכיח שבניגוד לדגם היוצא, היא לא רק מטוס קרב שמזנק מנושאת מטוסים עם אחיזת כביש פנומנלית על אספלט רטוב, אלא גם יצרנית רגש. מוצר שלא מבוסס רק על מספרים - כמו שיא למשפחתיות בנורבורגרינג - אלא גם על תחושות. לא אמרנו כלום על המתחרה הגדולה, מרצדס A45 AMG. עוד נגיד.
עיצוב ותא נוסעים: כרגיל מאז הוצגה לראשונה, את הבסיס ל-RS מעניקה A3 סטנדרטית. אבל בניגוד לעבר - ובהתאם לקו שינוי התדמית - הפעם אודי לא מאמינה ברמזים מתונים בלבד והבידול העיצובי משמעותי מבעבר. עם כיוון קרבי. סבכה קדמית שחורה לפוזה, פתחי אוורור ענקיים בפינות הפגוש לצינון (ופוזה). חבל רק על פתחי אוורור מדומים מאחורי בתי הגלגלים הקדמיים. לפייק הזה פחות התחברנו. וכמו כל דגמי RS, אי אפשר היה לוותר על צמד תוספות אובליות ענקיות לצינורות הפליטה הרגילים. כן נו, עוד פוזה.
תא הנוסעים? אודי-מודרני טיפוסי. כולל מסך מגע ("10.1) ולוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) עם תצוגת אקשן לרבות מד G (מיותר), סטופר הקפה וזינוק ל-100 קמ"ש או 400 מטר (מיותר לא פחות). אבל הכל מאוד "דיגיטלי", רועש קצת יותר מדי. מושבים עם עור משובץ מציעים תמיכה מעולה למי שאינו רחב במיוחד. גלגל הגה מצופה אלקנטרה (נהדר למגע) עם פס מרכוז בחלקו העליון (מיותר) משלימים את האווירה הקרבית. אפשר היה לטעמנו להצמיד בורר מצבי נהיגה (שישה במספר) לגלגל ההגה, אפשר היה לוותר על נגיעות צבע המרכב על תריסי מערכת האוורור, או על שעטנז חומרים משתלבים, קצת פחות פלסטיק שחור מבריק וקצת יותר איכות ויוקרה.
מרחב המחיה מאחור זהה לדגם הרגיל ודי ממוצע בקרב משפחתיות קומפקטיות, אך הדיפרנציאל המתוחכם מאחור (פירוט בהמשך) חיסל כמה עשרות ליטרים של תא המטען לעומת הדגם היוצא. הוא כעת צנוע מדי (283 ליטר), כ-100 ליטר פחות מ-A3 ספורטבק. הסדאן מציעה מעט יותר (321 ליטר), עדיין לא ממש משכנע.
מנוע וביצועים: מעט במפתיע, אודי החליטו שלא לשנות יותר מדי ביחידת ההנעה של ה-RS3 הקודמת, שנהנתה מלב אדיר גם כך, מהמרשימים בתעשייה מאז ומעולם. אותו מנוע חמישה צילינדרים ייחודי בנפח 2.5 ליטר עם 400 כ"ס. כך גם במקרה של תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד וכך גם בעניין ההנעה הכפולה-קבועה.
מה שכן השתנה הוא הכיול השונה לבקרת השיגור, שמאפשר כעת זינוק מהיר יותר (בשלוש עשיריות) של 3.8 שניות מ-0 ל-100. אתם רשאים להתייחס למספר הזה כזניח, אבל המשמעות שלו ברורה - עשירית פחות מהמתחרה הגדולה ממרצדס. המהירות המרבית מוגבלת ל-250 קמ"ש, אבל הסרתה תאפשר 290 קמ"ש על השעון. נכון, 20 קמ"ש יותר מהמרצדס מתחרה ובאופן כללי, נתון פנטסטי למשפחתית קומפקטית.
ברוח התקופה, אודי ערכו מעט שינויים במנוע, מרביתם כמובן לייעול הפעולה והקטנת הזיהום. אבל תרשו לי לנבא שמעט מאוד תומכי גרינפיס ירכשו RS3. עזבו נתוני צריכה רשמיים, אלה לא מספרים דבר ממה שקורה במציאות. רגל כבדה וסל"ד בשמיים, כמו שראוי ורצוי כאן, והקומפקטית הזו לא תצרוך טוב בהרבה מ-V8 אמריקאי של שנות ה-80. או קיי, קצת טוב יותר, אבל זו מעולם לא הייתה נקודה רלוונטית במכונית כזו.
כי בעידן מנועי חשמל חזקים עם זמני תאוצה חרישית מעולמות הפנטזיה, היחידה שבחרטום כאן היא פנינה שתעלם תוך עשור, וכבר עכשיו מותר להתגעגע. עם כוח אדיר וזמין מסל"ד נמוך-בינוני ועד המנתק בלי שום ירידה ביכולת, כשרק תגובות איטיות מדי פעם של התיבה מפריעות לו. לא יכול להיות כאן מחסור בכוח, בשום מצב, אלא אם מצאתם את עצמכם שני הילוכים גבוה מדי ואז ממילא עדיף שתעברו לרכב אחר. תענוג של ממש. דווקא צליל הפליטה יכול היה לקבל אופי דרמטי יותר. אקרפוביץ' שומעים?
נוחות והתנהגות: במקרה של ה-RS3, כמו כל RS בארסנל מאז ומעולם, המנוע תופס המון תשומת לב. במקרה של הדור החדש, טכנולוגיית הדיפרנציאל מהווה נושא בפני עצמו. עניין המתלים קצת נשכח במכוניות ביצועים, שמטפלות בנושא בדרך כלל בגישת ה"נכייל למסלול, נוקשה זה ספורטיבי, שיתמודדו". התוצאה, ו-RS5 היא דוגמה טובה, היא מכונית בלתי-נהיגה בעליל, כל עוד היא לא מצוידת במתלים אדפטיביים אופציונליים.
ב-RS3 מיתלים בגיאומטריה ייחודית עם בולמי זעזועים חדשים, כיול נוקשה מבעבר ומפסק סרנים רחב מהדגם היוצא (שלושה ס"מ מלפנים, ס"מ מאחור). מתכון להתרסקות. כך שמותר לפנות ולבקש מהאחראים על הזמנת הדגם ביבואנית - עשו לרוכשים טובה, ציידו אותה בבולמי קסם אדפטיביים. על כבישי יוון ההרריים והמצולקים בסגנון ישראל, הקומפקטית של אודי הפגינה יכולת פנטסטית של שיכוך ושמירה על הצמיגים במגע מרבי עם האספלט.
זו לא מכונית מפנקת וממילא איש לא מצפה ממנה להיות שטיח מעופף. אבל ביחס שבין מהירות לנוחות היא שומרת על רמה מהגבוהות שפגשתי. והשילוב הזה בין מערך טכנולוגי מתקדם שמעביר כוח באופן מיטבי לגלגל האחורי שדורש זאת, רזרבות כוח אדירות, צמיגים דביקים ומתלים שסופגים את מרבית השיבושים, אינו פחות ממכר. כזה שהופך אותה לטיל מונחה נדיר. חבל רק שהפידבק מההגה אינו ברמה גבוהה מספיק. יש כאן מקום לשיפור.
על הדרך מתגלה כי היכולת של ה-RS3 להתמודד עם עומסי פנייה קיצוניים טובה בהרבה מקודמתה. שוב, אלה השינויים בגיאומטריית המתלים, אבל גם מחשב ניהול דינמי חדש שמאגד נתונים הנשאבים מכל המערכות הרלוונטיות, הנעה, מיתלים, היגוי, תיבת הילוכים ועוד. ההתנהגות על המגבלות צפויה כך יותר, ותת ההיגוי המתסכל של הדגמים הקודמים כמעט ונעלם. למעשה, לא נחסך דבר בדרך לנטרל את הפנומן הזה, שלא רק מוריד בטחון אלא גם מגדיל סיכוי לאסון. למשל צמיגים קדמיים רחבים מהאחוריים - 265/30 לעומת 245/35.
אבל השינוי המשמעותי ביותר שמסייע לפוטנציאל ההנאה שייך לשילוב מערכת הנעה עם דיפרנציאל אחורי אקטיבי תוצרת מגנה, שמחליפה את יחידת האלדקס בדגם היוצא. "מפצל המומנט" הייחודי של אודי מאפשר חלוקת כוח משתנה בין הגלגלים האחוריים, עד כדי העברה של 100% לאחד מהם. מבלי להכנס לפירוט טכנולוגי משמים, אפשר לתאר אותה גם אחרת: "מערכת לנטרול תת-היגוי מעצבן ממנו סבלה RS3 הקודמת וכזו שתאפשר היגוי יתר באמצעים מלאכותיים". התוצאה בכל מקרה, מרשימה. יש לאודי הזו יכולת שיגור החוצה מפנייה שלא זכורה לי במכונית כלשהי ללא צמיגי סליקס או על מסלול.
יש כאן מקום לחדד. לא זכורה לי מכונית שמשדרת כל כך הרבה ביטחון לנהג ומעוררת בו אמון מלא ביכולת להמשיך ולהעיק על המצערת - וכמה שיותר, יותר טוב - גם כשהעסק נראה בעייתי. כביש משובש משהו, שוליים צרים, תהום פעורה או סתם מרדף אחרי נהג הניסוי של אודי על מסלול מירוץ לא מוכר (ולא סלול היטב). עזבו את מצב RS-דריפט שמאפשר אפילו היגוי יתר פוטוגני בואכה עיגולי צמיג שחורים על מגרש ייעודי לצרכי פוטו-אופ (כן, התמונה מעל).
על מסלול המירוץ הוותיק ביותר ביוון זה עובד כמו קסם, גם במצבים פחות קיצוניים. והקפה אחר הקפה, פנייה אחר פנייה. אין שום בעיה לנעוץ דורבנות מוקדם עד כדי חוסר היגיון, "פתיחת" הגה בזמן כדי לסייע לגומי הקדמי שלא לגרוס את עצמו לדעת והתמקדות בנקודת הבלימה הבאה. לא הכי מאתגר שבעולם אבל גם לא פחות מנפלא. גם במצבי אובדן אחיזה רגעיים ביציאה מפניה על אספלט לא אחיד, לאחר בחירה במצב "מסלול", ה-RS תדלג קלות אבל תנעץ עצמה ברצפה ותמשוך קדימה באופן שומט לסת.
אודי אומרת שלמערך הבלימה יש יכולת עמידות משופרת בפני דעיכה הודות לאוורור יעיל ב-20% וצמיחה קלה בגודל מלפנים (375 מ"מ, 5+) וללא שינוי מאחור (310 מ"מ). כאופציה יש גם בלמים קדמיים קרמיים (380 מ"מ) יקרים להחריד שמפחיתים את המשקל הבלתי מוקפץ ב-10 ק"ג.
על הכביש הציבורי, גם בכבישי ראלי מאתגרים ובמהירויות לא ממש שפויות, לא ניכר אפילו קמצוץ דעיכה. ולא על המסלול. אפרופו. אודי מציידת את ה-RS3 בצמיגי פירלי P-זירו טרופאו R, השמורים לרוב למכוניות קצה אקזוטיות עם מקדם בלאי היסטרי. נאמר זאת כך. צמיגי המכונית בה נהגתי היו בני 10 הקפות. הנהג שלקח אותה ממני נהנה כבר מצמיגים חדשים.
סיכום: מפתה להפליג בשבחי מהנדסי אודי שהצליחו להפוך את ה-RS3 הקודמת, קומפקטית לוהטת וחזקה מאוד אבל מנותקת ולא משכנעת, למכונית נהיגה פנטסטית בדור החדש. מכונת נהיגה שמתקשרת עם הנהג, מאפשרת לו להסביר מה הוא רוצה ובתמורה מייצרת עבורו כלי מהיר כברק. מהיר מספיק כדי להתמודד בכבוד עם כל מכונית אחרת, ואני מתכוון כל אחת, כולל כאלה שעולות כפליים ויותר, על כביש רגיל. היא גם דוגמה יוצאת מהכלל לכך שביטחון נהג ברכב הוא כלי אדיר לביצועים, לא פחות ממערך בלימה אקזוטי או תיבת הילוכים מעולה. ואת שניהם יש כאן בכל מקרה.
יהיה מאוד מעניין לעמת אותה עם המתחרה האדירה מבית מרצדס, זו שבוחרת בגישה ההפוכה. ברוטאליות וכוחנות טהורה עם ונוקשות בלתי מתפשרת. פוקוס על מסלול מירוץ מול בחירה בפרספקטיבת נהיגה רחבה הרבה יותר, מכונית ספורט שיודעת לשנות פניה לפי הזמנה. על הנייר, האודי לא אמורה להתקשות לנצח בהשוואה כזו.
  • מנוע: 5 צילינדרים, 2.5 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 400 כ"ס ב-7,000 סל"ד
  • מומנט: 51 קג"מ ב-2,250 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה כפולה
  • אורך: 438.9 ס"מ
  • רוחב: 185.1 ס"מ
  • גובה: 143.6 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 263.1 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,645 ק"ג
  • נפח תא מטען: 282 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 3.8 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 12 ק"מ לליטר, 190 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר משוער: 400 אלף שקל

הכותב היה אורח חברת אודי