ברזי מים מיוחדים, שבשעת שריפה יסייעו לכבאיות לכבות את הלהבות, הותקנו החודש לאורך גדר הגבול עם ירדן, באזור שבאחריות חטיבת הבקעה (חטמ"ר 417) .
מדובר בפיילוט ראשון מסוגו, ביוזמת מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם" ובסיוע של אגודת המים מי הירדן. הברזים המיוחדים הוקמו כיוון שזוהה פער של כמה עשרות קילומטרים בין ברזי אספקת המים באזור ולכן היה צורך להקים ברזים נוספים. בעקבות המרחק הגדול שהיה עד כה בין ברזי הכיבוי, התפתחו שריפות ענק שהיו יכולות להימנע בקלות, אם רק הייתה אספקה רציפה של מים.
3 צפייה בגלריה
אחד מברזי המים החדשים
אחד מברזי המים החדשים
אחד מברזי המים החדשים
(צילום: מיזם צבא הגנה לטבע)
מנתוני מוקד בקעת הירדן, במהלך שנת 2021 פרצו באזור 388 שריפות, שרבות מהן היו יכולות להימנע בקלות. בשריפות האלו נשרפים דונמים רבים ובתוכם גם צמחיה מוגנת ובעלי חיים הנמצאים באזור.
גיא סלעי, מנהל מיזם "צבא ההגנה לטבע", אמר כי הפיילוט הוא חלק מההיערכות לעונה היבשה והחמה. "התקנת ברזי המים הם פרי של תפיסת אחריות צבאית על המרחב לצד שותפות ערכית של גופים מוסדיים ואזוריים בהגנה על הסביבה הטבע והנוף. ובמיוחד בחבל ארץ מדהים ובתולי זה", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
שריפה בבקעת הירדן
שריפה בבקעת הירדן
שריפה בבקעת הירדן
(צילום: שחר כפיר, רשות הטבע והגנים)
סמח״ט הבקעה והעמקים, סא״ל גלעד כהן, אמר כי פרויקט התקנת ברזי המים בגזרת הבקעה נבע מצורך משותף, הן בהיבט ביטחוני-מבצעי, והן בהיבט של הגנת הסביבה והטבע, למקורות מים זמינים הפרוסים במרחב. "כאשר תפרוץ שריפה באזור, תהיה לכבאית אפשרות למלא מים ממקור המים, במקום לתור אחר מאגר מים, רחוק ממוקד השריפה. בזכות פרויקט זה, נמנע נזק ביטחוני לאמצעים שפרוסים במרחב, נמנעות שריפות דונמים רבים של חורש טבעי וכן נמנעות שריפות מיותרות של חיות וצמחיה מוגנת. חשוב לנו שהבקעה תהיה ירוקה או צהובה, אך לא שחורה".
אזור בקעת הירדן סובל כבר שנים רבות משריפות כאשר מערך הכיבוי צריך לגמוע מרחקים ארוכים בכדי למלא את הכבאיות מספר פעמים בכל אירוע שריפה. משה מינץ, מנהל מרחב שומרון ברשות הטבע והגנים והמנהל האזרחי, הוסיף כי "התקנת ברזים לאורך השטח מהווה פתרון לבעיה זו ומאפשרת כיבוי יעיל של האש, שהוא מהלך שובר שוויון״.
3 צפייה בגלריה
צבאים בבקעת הירדן
צבאים בבקעת הירדן
צבאים בבקעת הירדן
(צילום: אלה פסטרנק, רשות הטבע והגנים)
מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", שנמצא תחת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, הוקם לפני כשמונה שנים, במטרה לסייע לצה"ל ומפקדיו לשאת באחריותו לשמירה על הסביבה, הטבע, ואתרי המורשת בשטחים שבאחריותו ובסביבת הפעילות שלו. לשם כך, חברו בצה"ל, בהובלת חיל הטכנולוגיה והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומשרד הביטחון, לארגוני הסביבה המובילים בישראל - החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות - ויחדיו הם מפעילים כ-65 מוקדי עשייה בכל החיילות והזרועות, באוויר בים וביבשה, מאצבע הגליל ועד אילת, מהשומרון ועד חופי הים התיכון.