אחרי כמעט יומיים של שתיקה, ולאחר שגם אסרה על חברי הכנסת של מפלגתה לדבר, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי מסרה הצהרה ראשונה בפתח ישיבת סיעתה אחר הצהריים (חמישי) מאז הבחירות, שבה האשימה את ראש הגוש ראש הממשלה יאיר לפיד בכישלון בבחירות: "כמעט חיסל את מרצ והעבודה". ynet העביר את הדברים בשידור חי.
בפתח דבריה הודתה מיכאלי למצביעים "שנתנו את הקול והאמון שלהם למפלגת העבודה. מבטיחה לכם שנוכיח לכם יום יום, שעה שעה, שאנחנו ראויות לאמון הזה". היא הוסיפה כי "התוצאה היא קשה. היה פה קרב, והוא נוהל לא טוב. ניתן את הפייט הכי חזק באופוזיציה נגד קואליציה חשוכה ומסוכנת למדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"הקמפיין של לפיד כמעט חיסל את מפלגת העבודה". מיכאלי, היום
(צילום: אוראל כהן)
מיכאלי עברה לתקוף את ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, ואמרה כי הוא עשה קמפיין "שקרא להצביע למפלגה הגדולה בגוש. זה מה שהפיל וחיסל את מרצ, וכמעט חיסל את מפלגת העבודה".
"לצערי, גם אם העבודה ומרצ היו מתאחדות, זה לא היה מונע מנתניהו להרכיב את הממשלה". הוסיפה מיכאלי. "התפקיד שלי בקרב היה לשמור על מפלגת העבודה, ובכל זאת דאגנו למרצ. לכן סירבתי לקמפיין 'גוועלד'. היה לי ברור שזה עשוי לפגוע בהם. מעריכה את חברתי זהבה גלאון, ואת ההתגייסות שלה להחזיר את מרצ למפה. נתחקר ונלמד את הטעויות שעשינו, כדי שבפעם הבאה נעשה רבה יותר טוב. נשקול את הקדמת הפריימריז".
יאיר (יאיא) פינק, מספר 7 במפלגת העבודה, כתב בתגובה לדבריה של מיכאלי כי "מנהיגים טועים. מנהיג או מנהיגה אמור לדעת לקחת אחריות ולא להאשים אחרים שטעו. אמנם אני רק 7 ברשימה, אבל אם לא אומרים אז אגיד: עשינו טעות שלא הצלנו את מרצ וצר לי על כך".
2 צפייה בגלריה
יאיר (יאיא) פינק
יאיר (יאיא) פינק
"מנהיג צריך לדעת לקחת אחריות ולא להאשים אחרים". יאיר (יאיא) פינק
(צילום: יריב כץ)
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מיש עתיד מתחה ביקורת על דבריה של מיכאלי נגד לפיד: "מיכאלי, במקום להיות חלק מהמאבק בקואליציה מסוכנת, את תקופת את מי שהושיט לך יד וסירבת. קחי אחריות על כישלונך". חבר הכנסת ולדימיר בליאק, מספר 24 ביש עתיד, כתב: "צריך להסביר למרב מיכאלי מה זה בחירות (ולא שכחנו את סירובה היהיר לא להתאחד עם מרצ). בבחירות הבוחרים מצביעים עבורך או לא מצביעים עבורך, בהתאם להשקפתם. יש עתיד לא עבדה נגדה. פעלנו נגד גוש נתניהו. הבוחרים הצביעו יש עתיד כי הם מזדהים עם המפלגה. כדאי למיכאלי לכבד אותם ולקחת אחריות".
מיד לאחר המדגמים החלו בעבודה ובגוש השינוי כולו להפנות חיצים לעבר מיכאלי, שסירבה לאיחוד עם מרצ. מפלגת השמאל בראשות זהבה גלאון נמצאת מתחת לאחוז החסימה, ולא תיכנס לכנסת. עד כה נספרו 99% מהקולות. אחוז התמיכה במרצ הוא 3.16%, כשאחוז החסימה 3.25%, והיא כבר לא תוכל להיכנס לכנסת.
העבודה בראשות מיכאלי זכתה רק בארבעה מנדטים בבחירות 2022, לעומת שבעה מנדטים בבחירות הקודמות. לצד חברי הכנסת שנפלטו, לא יחזרו לכנסת גם השרים עמר בר-לב ונחמן שי, שדורגו שניהם במקומות נמוכים בפריימריז.
בכיר בעבודה מתח אתמול ביקורת חריפה על מיכאלי: "הכתובת הייתה על הקיר. העבודה ניהלה קרב פירורים עם מרצ ואי אפשר לחזור על קמפיין געוואלד כל פעם מחדש. אם היא לא תלך, ידיחו אותה. אין לה קהל ואין לה מצביעים. מה שהציל אותה אלה המצביעים הנאמנים והפעילים המסורתיים של העבודה שהצביעו למפלגה בלי חשק, לא בזכות מרב אלא למרות מרב".
הבכיר במפלגה הוסיף כי "לא הייתה אנרגיה של מיכאלי. מצביעי העבודה הצביעו לה הפעם אחרי שלקחו שתי גלולות נגד בחילה. אנחנו מצפים שהיא תסיק את המסקנות – אחרת נשלח אותה הביתה. אם היא לא תעשה את זה, ינהלו נגדה מאבק להחליף אותה. לא ייאמן שמפלגת העבודה נאבקת על אחוז החסימה. מרב היא כישלון קולוסאלי. היא מנותקת מהמציאות".