צילום: ניר בן זקן
צילום: ניר בן זקן

פורשה טייקן קרוס טוריזמו (מבחן בזק) - סופר-ספורט סטיישן-ביצועים, ומחושמל

אם לפני מספר שנים היו מספרים לכם שפורשה תייצר מכונית חשמלית במרכב סטיישן, כנראה שהייתם מסרבים להאמין. נהיגה בטייקן קרוס טוריזמו תשכנע אתכם שהיא כנראה החשמלית הטובה ביותר שיש לפורשה להציע, ולפחות בינתיים הסטיישן החשמלית הטובה בעולם

ניר בן זקן | פורסם:13/09/2021
פורשה טייקן, הדגם החשמלי הראשון של יצרנית מכוניות הספורט הגרמנית, היא אחת המכוניות המרשימות ביותר שתעשיית הרכב העלתה על הכביש בשנים האחרונות. היא לא זולה אמנם, וקשה לעיכול עבור חלק מחובבי המותג שמסרבים לקבל את חסרונו של בלוק מנוע נפלא באחוריים. אבל היא המכונית הראשונה בעולם שהצליחה לשלב חשמל עם ביצועים שלא מתבטאים רק בהאצות, אלא גם ביכולת דינמית אמיתית.
והיא גם מוצלחת מספיק כדי שפורשה תייצר סביבה עוד גרסאות. הראשונה שבהן היא קרוס טוריזמו בשפת פורשה, ובמילים גנריות יותר, סטיישן שימושית עם איפור קרבי של רכב פנאי, והבטחה להציע פתרון ראוי יותר ללקוחות (בעלי ממון) עם סגנון חיים אקטיבי, ודרישה ליכולת צליחת דרכי עפר. אבל עד כמה היא באמת שונה מטייקן 4S רגילה שמחירה כמעט זהה. וחשוב יותר, האם היא הגרסה הטובה ביותר בהיצע כיום?
סיכום: כמו שאר גרסאות פורשה טייקן, גם הקרוס טוריסמו היא מכונית מצוינת. חשמלית מהאיכותיות שניתן לרכוש כיום. ועד שתנחת כאן בקרוב מרצדס EQS (השייכת לקטגוריה שונה לגמרי), תשאר ללא ספק החשמלית המרשימה ביותר על הכביש המקומי. עם שילוב ייחודי בין שקט חשמלי לביצועים, יוקרה מהקצה העליון של התעשייה ואבזור פנטסטי, לצד יכולת דינמית משובחת.
וכן, היא כמובן מקיימת את ההבטחה למרחב פנים נדיב יותר ויכולת נשיאת אופניים מקופלים. שכן תא המטען ראוי כאן, בניגוד לגרסאות הרגילות המוגבלות. מצד שני, אל תצפו ממנה להיות רכב פנאי שמתמודד בזלזול עם דרכים לא סלולות. פורשה יכולה הייתה (וללא ספק תוכל) לסייע עם עבודת מתלים ייעודית יותר. מה שמבהיר כי הטוריזמו הזו היא בעיקר טייקן לאנשים שרוצים להיות (עוד יותר) מיוחדים, ולא דווקא נהגי ליסינג שפוקדים את יער בן שמן כל בוקר עם הטויוטה קורולה.
ולמרות שפוזה פחות מדברת אלינו בדרך כלל, כאן זה לא המצב. המראה הייחודי ולטעמנו הנאה יותר מהטייקן הרגילה, יחד עם השימושיות, הופך אותה למועדפת עלינו במשפחה. למרות שהיא (קצת) פחות ביצועיסטית. אלא אם אתם מחפשים את התמורה הטובה ביותר, ואז הטייקן הבסיסית עם הנעה אחורית ותג מחיר נמוך משמעותית, תהיה המועדפת.
מה שונה: מלבד חלק אחורי שונה, הקרוס טוריזמו מקבלת גם אלמנטים עיצוביים כמקובל ברכבי פנאי כמו פסי הגנה מפלסטיק שחור, צמד פסי גגון וגם חישוקי "21 מושחרים בעיצוב ייחודי. וכך היא נראית נאה ומיוחדת יותר מטייקן רגילה.
השינויים האלו גם משפרים את השימושיות. החל מתא מטען גדול יותר (446 ליטר, 40+) עם אפשרות להטענה קלה משמעותית הודות לדלת תא מטען חמישית ורחבה, ועד מרווח ראש משופר ליושבים מאחור, ועדיין צפוף כאן באזור הרגליים.
צילום: ניר בן זקן (צילום: ניר בן זקן)
מיתלי אוויר שונים מגדילים את מרווח הגחון ב-3 ס"מ ביחס לטייקן רגילה, אבל זה עדיין נתון צנוע (17.6 ס"מ) שמתאים לנסיעה במהירות זחילה, שכן במצב הגבוה הם הופכים נוקשים למדי ומאבדים יכולת ספיגה. בכל מקרה, עם צמיגי כביש עדינים בחתך נמוך ופגושים שבירים, לא היינו ממליצים להתרחק מהאספלט, למרות שיש מצב ייעודי לכך.
המיתלים השונים משפרים במעט את נוחות הנסיעה על הכביש, מבלי לגרוע מהיכולת הדינמית המשובחת של הגרסה הרגילה, כולל מערכות היגוי ובלימה מהטובות ביותר שיש ברכב חשמלי כיום. אבל מדובר בשיפור צנוע למדי ולטעמנו לפחות, ראוי היה לכייל אותם לאופי פעולה רך ונינוח יותר. כדאי לציין כי תוספת פסי הגגון והצמיגים הרחבים מתבטאת ברעשי דרך ורוח מוגברים.
רכב המבחן צויד במערכת היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים, המשפרת את יכולת התמרון במהירות נמוכה (עד 50 קמ"ש) ואת היציבות הכיוונית במהירות גבוהה. לטעמנו אופציה ששווה מאוד לסמן עליה V, למרות תג-מחיר של 26 אלף שקל.
מה דומה: סביבת הנהג זהה, עם לוח מחוונים דיגיטלי ("16.8) וצמד מסכים בקונסולה המרכזית - עליון ("10.9) לשליטה במערכת שמע וכיול מערכות שונות, תחתון ("8.4) לבקרת אקלים ותצוגת מצב סוללה. למרות היעדר מתגים פיזיים, התפעול נוח ואינטואיטיבי. מצד שני, אפשר היה לצפות לאיכות חומרים ודיפון גבוהה יותר מרכב שמתקרב למיליון שקלים.
המושבים הקדמיים מציעים שפע אפשרויות כיוון לרבות רמת התמיכה למותניים, ישבן וירכיים, ומאפשרים תנוחת נהיגה מושלמת. הגה שלוש צלעות בשרני (מצופה אלקנטרה ברכב המבחן) כולל בורר מצבי נהיגה נוח וספורטיבי למראה. היינו מוותרים בשמחה על חלון שמש אופציונלי (18 אלף שקל) נטול וילון אטימה, שכן הוא בעייתי בתנאי אקלים מקומיים.
מערכת ההנעה ברכב המבחן בגרסת 4S, זהה לטייקן המקבילה. עם צמד מנועים חשמליים, אחורי המחובר לגלגלים הסמוכים לו דרך תמסורת עם שני יחסי העברה, קדמי המחובר ישירות לגלגלים מלפנים, עם הספק משוקלל של 571 כ"ס לפרקי זמן קצרים במצב "אובר בוסט", או 490 כ"ס בשאר הזמן.
צילום: ניר בן זקן (צילום: ניר בן זקן)
הזינוק ל-100 קמ"ש איטי ב-0.1 שניות (4.1 שניות) בגלל משקל עצמי כבד במעט (25+ ק"ג) ומקדם גרר גבוה יותר (0.26 לעומת 0.22), אבל זה לא ממש מורגש, והתאוצה עדיין תעורר בחילת מהירות בקרב מי שאינו מורגל.
יש כאן מספיק כוח זמין בכל מצב, כזה שיאפשר להשאיר מאחור כמעט כל מכונית ספורט אקזוטית שתעמוד לידכם, באופן שמייתר גרסאות טורבו וטורבו S החזקות יותר. מעניין כי פורשה ממשיכה לדבוק במערכת טעינה רגנרטיבית פשוטה יחסית, עם שני מצבים בלבד, בניגוד למקובל כיום.
הספורט טוריזמו 4S מוצעת רק עם מערכת המצברים הגדולים (93.4 קוט"ש) שמעניקים טווח נסיעה רשמי של כ-450 ק"מ (כעשרה ק"מ פחות מהטייקן 4S המקבילה). עם צריכת חשמל של 19.2 קוט"ש ל-100 ק"מ בממוצע המבחן, טווח הנסיעה בפועל עמד על 390 ק"מ.
יש אפשרות לטעינה אולטרה מהירה (270DC) המאפשרת מילוי הסוללה ל-80% בפחות מ-20 דקות. בעמדות המהירות הזמינות כיום כאן (175DC) הצלחנו למלא את המצברים מ-10% ל-80% בתוך 24 דקות, נתון סופר-מרשים.
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 93.4 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 571 כ"ס / 66.3 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 497.4 ס"מ
  • רוחב: 196.7 ס"מ
  • גובה: 140.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 290.4 ס"מ
  • משקל: 2,320 ק"ג
  • נפח תא מטען קדמי/אחורי: 446/84 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 4.1 שניות
  • מהירות מרבית: 250 קמ"ש
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 915 אלף שקל
16

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
12.

"יוקרה מהקצה העליון" - זוהי התכונה "הכי יותר", כפי שאומר הכתב = זה מה שממש מעליב אותי. וגם, המחיר שלו כמעט שווה לגרסה הרגילה = המחירים הענקיים שלהם, מה שלא מצדיק את המכוניות שלהם, מכיוון שאיננו יכולים להשתמש באיכויות המעולות שלהן. ו, תסתכלו על המשקל העצום של ה 2,320 ק"ג(ריקה) בשוואה ללינקולן עם ה 2,000 ק"ג, עבור מכונית בינונית !! במקרה כזה - גם אם היה לי את הכסף לא הייתי יכול להשיג את הנוחות של הלינקולן הענק שלי (5.45 מטר) משנת 2007, בעל תכונות יוקרה רבות (לא הייתה מכונית באותם ימים עם חיישן / מפעיל אוטומטי לגובה של האחורי לפי 3 האנשים במושב האחורי ותא המטען של 700 ליטר. לפיכך, אני אשאר עם הלינקולן הנאמן שלי שאינו משתמש ביותר מדי 87 אוקטן(הערב 1.31 קנדי) עבור ה- V8 עם 4.7 ליטר - עם המומנט העצום. כך שהטייקן הזה(או כל גרמנית ולקסוס) לא תתאים לנו כי הוא קטן מדי ויש לו הוצאה עצומה עבור החלפת הסוללות לאחר 5 שנים - בין היתר. בגיל 79 ובעוד 10 שנים תהיינה הרבה מכוניות חשמליות - אבל זה אחרי שאמות ... אני חושב שצריך לקבור אותי בלינקולן = הרבה מקום, כיוון שהמושבים הקדמיים נשטחים על מנת ליצור מקום עצום = מיטה גדולה מאוד - אני ואשתי יכולים לישון מאוד בנוח !!

11.

"...היא המכונית הראשונה בעולם שהצליחה לשלב חשמל עם ביצועים שלא מתבטאים רק בהאצות, אלא גם ביכולת דינמית אמיתית..." לא מדוייק. יגואר I-PACE היתה הראשונה, ועשתה את זה כבר לפני 3 שנים.

10.

9.

8.

7.

והם עושים לי מבחן דרכים לרכב שכל המשפחה יחד אולי נקנה גלגל שלו.

6.

האוכלוסיה יהפוך אותנו למכסיקו. רק שמכסיקו אין שכנות במצב מלחמה איתה והיא לא נשענת על צבא שמבוסס על סולידרוית בעם.

5.

בארה״ב היא עולה 360. עד מתי????

4.

רק שתבינו שבישראל במחיר הזה קונים דגמי יוקרה של טיוטה, מזדה, ויונדאי

3.

״אני עשיר! וחרדי!״

2.

טויוטה יותר טובה

1.

אחת היפות

comment-2-comment

אז למה בישראל היא עולה 915,000 ש"ח ???

comment-2-comment

comment-2-comment

מה גם שבישראל גרסת הבסיס פחות "בסיסית" מזו שנמכרת בארה"ב וקנדה. ובוא נראה אותך קונה אחת כזו בארה"ב,קנדה בלי לשלם לדילרים החמדנים עוד עשרות אלפי דולרים (אני קיבלתי הצעה של 30 אלף דולר מעל מחירון לרכב שיגיע לקליפורניה בפברואר 2022).

comment-2-comment

לכל התגובות
0