בימים כתיקונם העיר העתיקה בבאר שבע היא רובע בילויים שוקק חיים, ובשעות הערב והלילה המסעדות והברים בו מתמלאים במבלים שמגיעים מרחבי אזור הדרום. אלא שבליל שבת, בר נרגילה ברחוב סמילנסקי שבלב העיר העתיקה, הפך לזירת רצח - מה שמוריד עוד יותר את מפלס הביטחון האישי של האזרחים, שבלאו הכי איננו גבוה.
בשעת לילה הגיעו אלמונים לקפה גיראן וירו למוות באחמד אלג'רג'אוי, בן 30 משגב שלום. מחקירת המשטרה עולה כי הסיבה לרצח היא ככל הנראה נקמת דם בין משפחת אלג'רג'אוי למשפחת אבו טהא. אדם נוסף שנפצע באורח בינוני מהירי הוא כנראה אזרח תמים שנקלע למקום הלא-נכון בזמן הלא-נכון. אלג'רג'אוי עצמו הוא עבריין שריצה בעבר עונשי מאסר. הרצח, אגב, התרחש במרחק של מאות מטרים בלבד מתחנת המשטרה.
5 צפייה בגלריה
אזור אירוע הירי בבאר שבע בו נרצח אחמד אלג'רג'אוי בערב שאחרי
אזור אירוע הירי בבאר שבע בו נרצח אחמד אלג'רג'אוי בערב שאחרי
"מאוד לא בטוח". העיר העתיקה בבאר שבע בלילה שאחרי הרצח
(צילום: בראל אפרים)
5 צפייה בגלריה
אזור אירוע הירי בבאר שבע בו נרצח אחמד אלג'רג'אוי בערב שאחרי
אזור אירוע הירי בבאר שבע בו נרצח אחמד אלג'רג'אוי בערב שאחרי
(צילום: בראל אפרים)
אחד מעדי הראייה לרצח סיפר כי "הגיעו המון אנשים, בערך שני רכבים. נכנס מישהו למקום וזיהה את אלג'רג'אוי, ואז חיכו עד שייצא. כשיצא ירו בו". העובדים והמבקרים בברים ובתי הקפה הסמוכים מתאוששים מההלם. "לא שמעתי את הירי אבל ראיתי מלא אנשים רצים", מספרת עדן תמיר שעובדת במסעדת "כפרה". "אחרי כמה דקות הגיעו משטרה ואיחוד הצלה. אנשים סיפרו שהיה ירי בבית קפה. אני חושבת שהתרגלתי כבר, שזה עצוב. אבל אני לא חושבת שזה ישתנה".
"זה מפחיד ממש, נהיה פה הארלם", אומרת אורפז משה, בת 28, שעברה מתל אביב לבאר שבע לפני ארבע שנים. "אין ביטחון אישי להסתובב פה ברחובות. זה מאוד מורגש וכבר בלתי נסבל. מישהו התניע את האוטו ליד הבית שלנו ונכנס בדואי לרכב שלו ונמלט. אלה סיטואציות שלא נתקלתי בהן בתל אביב. אני מרגישה כאילו מקפחים את האזור וזה מפחיד. אני לא אגדל פה ילדים. נטו בגלל המצב".
5 צפייה בגלריה
אחמד אלג'רג'אוי וזירת הרצח
אחמד אלג'רג'אוי וזירת הרצח
אחמד אלג'רג'אוי וזירת הרצח
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

כאשר תושבת האזור אתי נשאלת כמה בטוח בבאר שבע היא משיבה: "מאוד לא בטוח. הכבישים זה טירוף. רכבים טסים פה. רובם - ולא נעים לי לומר - של בני מיעוטים. יש פריצות וגנבות. יש אווירה שבה אסור לך לדבר או להעיר כי אתה לא יודע מה יקרה. היה אירוע שקרה לי והבנתי שאין לי מה לפנות למשטרה. יותר ויותר מקומות שאני נמנעת ללכת אליהם. זה נשמע גזעני אבל יש בני מיעוטים שמשתלטים על אזורים וזה פשוט מפחיד".
גדי, תושב העיר, מוסיף כי "מה שקרה זה לא חדש. אין פה טיפול של המשטרה. בני המיעוטים עושים מה שרוצים. המשטרה לא עושה להם שום דבר, אני לא יודע למה. אין מספיק אכיפה, אין מספיק ניידות, ואין כח אדם. פשוט אין, וזה מדהים. המשטרה לא נכנסת לכפרים הסמוכים".
כפי שמעידים התושבים, הרצח אמש הוא רק המופע האחרון בתופעה רחבה הרבה יותר של פשיעה משתוללת בדרום הארץ. בדו"ח שפרסם בחודש שעבר הצביע מבקר המדינה על חוסר אכיפה, מחסור בשירותים בסיסיים לתושבי היישובים הבדואים, הפלישות לשטחי אש, העבריינות בכבישים, בתוך היישובים, גביית דמי החסות, גניבת מים, גניבת חשמל, ונדליזם, פגיעה בתשתיות ממשלתיות, חינוך לקוי, תופעת הפוליגמיה שלא נאכפת, הפגיעה באיכות הסביבה ובבריאות התושבים כתוצאה ממחסור בשירותי פסולת ראויים, ועוד ועוד. כל אלה תופעות שמהן סובלים תושבי האזור כבר שנים רבות.
5 צפייה בגלריה
זירת הרצח הבוקר
זירת הרצח הבוקר
בית הקפה שבו התרחש הרצח
(צילום: בראל אפרים)
5 צפייה בגלריה
חוקרים בזירת הרצח הבוקר
חוקרים בזירת הרצח הבוקר
חוקרים בזירה
(צילום: בראל אפרים)
תושבי הנגב היהודים אמנם מפנים אצבע מאשימה כלפי האזרחים הבדואים ואוזלת ידה של המשטרה. אך חוסר הביטחון הוא גם מנת חלקם של האזרחים הבדואים, שסובלים מאלימות ופגיעה בביטחון לא פחות מתושבי הנגב היהודים.
בקבוצת "באר שבע ביחד" תושבי העיר ויישובים אחרים בדרום יכולים לפרוק את כל התסכול והפחדים שלהם ולשתף באירועים שחוו על בשרם. הפעילות בקבוצה מביאה את המשטרה והעירייה לשים לב לפגיעה בתושבים. התסיסה ברשתות החברתיות הובילה ביום שישי את ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' וגם את המשטרה לפרסם הודעות אודות העשייה שלהם למען הביטחון של תושבי הנגב. אלא שאלה לא הועילו - ושעות ספורות לאחר מכן התרחש הרצח ברחוב סמילנסקי.
בינתיים, יש תושבים שנוקטים יוזמה כדי לשפר את הביטחון האישי. תושבים בבאר שבע פתחו קבוצות וואטסאפ שבה נשים שחשות שעוקבים אחריהן או מרגישות חוסר ביטחון במרחב הציבורי יוכלו לבקש בה עזרה. קבוצות של אזרחים מתנדבים מגיעות לטפל בקריאות. "אזרחים צריכים לפתוח קבוצות כדי להגן על בנות מבני מיעוטים?", תוהה סימה לנקרי. "זהו, הנגב בידיים שלהם?".