האם זו "הנחיתה הנמוכה ביותר אי פעם"? סרטון שפורסם לפני כמה ימים ברשתות החברתיות ובו תיעוד של נחיתת מטוס נוסעים בשדה התעופה באי היווני סקיאתוס מסעיר את חובבי התעופה ברחבי העולם. המטוס, מדגם איירבוס A321neo של חברת התעופה וויז אייר, כמעט גירד את הגדר כאשר חלף מעל הצופים ההמומים לפני שנחת.
(נחיתה מדהימה בסקיאתוס)

ומזווית נוספת


ברשתות החברתיות, בקבוצות של חובבי תעופה וספוטרים, תהו אם זו היא "הנחיתה הנמוכה ביותר אי פעם", זאת על אף שאין באמת מושג כזה או דרך לאמוד את זה, שכן אם לוקחים בחשבון מטוסים צבאיים או שדות תעופה אחרים אפשר בהחלט לראות נחיתות בגובה כזה ואף נמוך יותר. הרבה מגיבים בחרו להשוות נחיתה אחרת שאירעה באותו שדה תעופה לפני תשע שנים עם מטוס מדגם בואינג 737 שגם אז במקרה הגיע מאיטליה וביצע נחיתה נמוכה במיוחד. מי היה נמוך יותר? אנחנו נשאיר לכם את השיפוט.
(הנחיתה המיתולוגית שצולמה ב-2013 )

2 צפייה בגלריה
נחיתה נמוכה בסקיאתוס, כפי שצילם טום אוירינגל בן השמונה מרמת גן באוקטובר 2021
נחיתה נמוכה בסקיאתוס, כפי שצילם טום אוירינגל בן השמונה מרמת גן באוקטובר 2021
נחיתה נמוכה בסקיאתוס, כפי שצילם טום אוירינגל בן השמונה מרמת גן באוקטובר 2021
(צילום: טום אוירינגל)
האי היווני סקיאתוס מוכר לא רק בזכות רצועות החוף שלו והאטרקציות התיירותיות הרגילות, אלא גם בזכות מסלול ההמראה של שדה התעופה שנמצא מאוד קרוב לקו החוף. גובה שדה התעופה הוא כגובה פני הים, וזה דבר שאינו חריג בכלל (זוכרים את שדה דב?), אבל במקרה של סקיאתוס הגובה הנמוך משולב גם עם קרבה גדולה לחוף הים.
יש עוד שדות תעופה אחרים בעולם שמספקים חוויה מעניינת לסקרנים שבאים כדי לראות, אחד המפורסמים שבהם הוא שדה התעופה פרינסס גו'ליאנא שבאי הקריבי סן מרטין. מבקרים רבים באים לאי היווני במיוחד כדי לעמוד מתחת למטוסים כשהם שבריר שניה לפני הנגיעה במסלול.
2 צפייה בגלריה
נחיתה נמוכה בסן מרטן, 2014
נחיתה נמוכה בסן מרטן, 2014
נחיתה נמוכה בסן מרטן, 2014
(צילום: shutterstock)
(נחיתה נמוכה בקריביים)

בחזרה ליוון. הגישה לשדה התעופה בטוחה ומבוצעת לפי כל החוקים אם תהיתם. אז מדוע המטוס היה כל כך קרוב? זה קשור בגובה הגישה לנחיתה שהטייסים מבצעים וכמה מוקדם הם נוגעים במסלול הנחיתה. ככל שהם בוחרים לנחות קרוב יותר לתחילת המסלול ככה המטוס יהיה נמוך יותר כשהוא מגיע לקו החוף.
במסלול הנחיתה יש סימון ייעודי שאליו טייסים מכוונים כדי לנחות, והוא נמצא בתחילת השליש השני של המסלול. אם הטייס הקדים קצת את הסימון כנראה שאף אחד לא יכעס עליו והמבקרים שבחוף הים ייהנו ממטוס שנחת נמוך במיוחד. חלק מהמגיבים לסרטון הנחיתה החריג מהאי היווני העלו ניתוחים מעניינים לנחיתה.
אחד מהם כתב: "חברות הלואו-קוסט פועלות במודל שמחייב אותן לשהות כמה שפחות זמן על הקרקע, ולכן הטייסים לא יכול להרשות לעצמם שהבלמים יתחממו יתר על המידה בהאטה, אז הם יעדיפו לנחות כמה שיותר מוקדם כדי שיהיה להם כמה שיותר אורך מסלול שבו יוכלו להאט את המטוס עם כמה שפחות בלמים". מי שנהנה מהנחיתה החריגה הם כנראה האנשים שהגיעו במיוחד כדי לראות מטוסים נוחתים מעל הראש, אבל כנראה לא ציפו שאחד המטוסים יהיה כה נמוך.