כבר שנים ארוכות שחלק מהיקבים בארץ מרחיבים את התוצרת שלהם ומציעים לא רק יין אלא מוצרים נוספים, כמו שמן זית, דבש, גבינות או ריבות. אולם ישנם גם יקבים שמנסים להרחיב את מרכולתם בתחום האלכוהול לורמוט, ג'ין, ערק, ברנדי או ויסקי.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
הרצון להרחיב את המותגים על המדפים בוער ביקבים הגדולים בארץ בהם יקבי כרמל (ברנדי 777), יקבי הגליל (ערק עלית), תשבי (ברנדי) וגם יקב בנימינה שיצר מספר תזקיקים בעבר ובקרוב עומד להשיק שני סוגי ברנדי חדשים. אבל לאחרונה הצטרפו אליהם לא מעט יקבים שהחליטו לא להסתפק רק ביין: יצאנו לבדוק - מה מציעים היקבים בארץ על המדף האחורי שלה.
8 צפייה בגלריה
יקבים משקאות חדשים
יקבים משקאות חדשים
(צילום: Shutterstock)

הוורמוט של דלתון

יקב דלתון חוגג השנה 27 שנים במהלכן הפך מיקב בוטיק קטן ליקב מסחרי עצום ובין המצליחים בישראל. מדי שנה נקלטים כ-1,300 טון ענבים מכרמים רבים בכל הארץ, רובם בבעלות היקב, ומהם מופקים כ-1.2 מיליון בקבוקי יין בשנה. במהלך השנים התחלפו הייננים - מד"ר ארקדי פפיקיאן, דרך נעמה סורקין, האישה הראשונה שהועסקה בתפקיד הזה, ובשנים האחרונות ממלא את התפקיד היינן גיא אשל, שעושה עבודה טובה וזוכה לשבחים.
בעל היקב, אלכס הרוני, מכיר את עולם היין, משתתף כשופט בתחרויות יין ברחבי העולם ועכשיו הוא זה שהחליט להצעיד את היקב קדימה – ולתת לו ערך מוסף מלבד יין.
הרוני, בריטי במוצאו ובגינוניו, ביקש לפתח ביקב משקאות נוספים כמו וורמוט וג'ין ותוך זמן קצר והשקעה לא קטנה, יוצאים בימים אלה למדפים במהדורה מוגבלת משקאות נוספים. חלק מהכהילים החדשים נחטפו תוך יום מהמדף, ואז הרוני מחליט להקים מזקקה ייעודית למשקאות אלו ממש מעבר לכביש שבו נמצא היקב ברמת דלתון שבצפון הגליל. המזקקה החדשה נמצאת בשלבי תכנון מתקדמים ותוך זמן קצר נוכל לראות את דודי הזיקוק והחביות עומדים על תלם.
8 צפייה בגלריה
ורמוט דלתון
ורמוט דלתון
(צילום: יח"צ)
הורמוט שיקב דלתון יצר ומושק בימים אלו למדפים הוא עשיר בתבלינים ארצישראליים ומקומיים' שליקטו הייננים סביב היקב. קשה היה להוציא מהם את הרכב התבלינים המרכיבים את המשקה, אבל אפשר לזהות במרבדי הטעמים ערער, כוסברה וזעתר. זהו ללא ספק אחד ממשקאות הוורמוט הטובים ביותר שהיו כאן לאחרונה, ולא כדאי לפספס.
גם הג'ין של דלתון הוא תוספת מושלמת לגל הג'ין שמציף את מדפי הברים בארץ. מדובר בג'ין קליל, נעים, שיורד בעדינות רבה בגרון מבלי להרגיש את הכוהל. בניגוד לסוגי ג'ין אחרים שמיועדים לקוקטיילים או אפילו לתוספת של טוניק, זהו אחד המשקאות שניתן להתענג עליהם נקי. בהחלט יוזמה ברוכה של היקב עם תוצאות מעולות.
הורמוט של יקב דלתון נמכר ב-100 שקלים, והג'ין של יקב דלתון נמכר בכ-180 שקל ל-500 מ"ל ואלו מחירים הוגנים. לבסוף אפשר לרמוז כי אחד המשקאות האהובים ביותר על הרוני הוא ויסקי. הרוני עומד לייצר במזקקה החדשה גם ויסקי כחול לבן, אבל בשביל זה נצטרך להמתין בסבלנות עוד כמה שנים.

הג'ין של פלטר

מעבר ליין האיכותי שהיקב מייצר, המזקקה ידועה בייצור ג'ין ורדרד מתפוחי פינק ליידי, ברנדי תפוחים, ברנדי תמרים, ערק ענבים ולאחרונה גם סינגל מאלט ויסקי ששהה ארבע שנים בחביות ברבן. "זה עולם שמאוד מעניין אותנו ויש פה הרבה יצירתיות", מספר גל יניב המנכ"ל של יקב ומזקקת פלטר השוכנים ברמת הגולן. י"כיום אנחנו עובדים על חווה סמוכה ליקב, שם נפתח עוד דודי זיקוק ונעביר לשם את הויסקי וברנדי ענבים.
"היתרון שיש לנו ברמת הגולן הוא הגובה, המים הטובים, חומרי הגלם המעולים – כמו למשל תפוחים מקומיים, וגם האנג'ל שייר (אידוי טבעי שנגרם לכוהל של הוויסקי וגורם לאובדן בייצור, ש.ש.) נמוך ביחס לשאר המקומות בארץ בשל מזג האוויר הקר בחורף".
8 צפייה בגלריה
יקב פלטר
יקב פלטר
(צילום: יח"צ)
8 צפייה בגלריה
ג'ין פלטר
ג'ין פלטר
(צילום: יח"צ)
המזקקה מייצרת היום 50,000 בקבוקים - חצי מהם משקאות כהים שהתבגרו בחבית וחצי משקאות לבנים. "פעולת הזיקוק הרבה יותר פשוטה מייננות", מוסיף יניב, "אבל ההשקעה ההתחלתית היא גדולה – בציוד, מיכון, וגם אחרי זה צריך נדל"ן כי הויסקי צריך להתבגר במשך הרבה שנים בחבית. זו השקעה של מיליונים בבניית מותג, אחסון, ציוד, גז לחימום הדודים ובסוף - הויסקי צריך לשבת 10 שנים, הוא צריך את השקט שלו".
אפשר למצוא את בקבוקי האלכוהול של היקב בחנויות נבחרות ובמרכז המבקרים של פלטר.

הברנדי של כרמל

במשך הרבה שנים, אם אמרתם "ברנדי ישראלי" התכוונתם לברנדי 777 של כרמל - מותג הברנדי הראשון בישראל, שיוצר לראשונה לפני כ-80 שנה ושלט בשוק הברנדי המקומי במשך תקופה ארוכה.
לפני כמה שנים הפסיקו ביקבי כרמל לייצר ברנדי ובקבוקי ה-777 נעלמו מהמדפים, אבל במרתפי היקב בראשון לציון המשיכו להתיישן תזקיקי ענבים מזנים שונים בחביות עץ אלון, חלקן בנות 35 שנה. לפני כשנתיים החליטו ביקב לחזור לייצר ברנדי עם סדרה בת שלושה סוגי ברנדי שמשווקים תחת המותג "כרמל ברנדי".
8 צפייה בגלריה
יקב כרמל ברנדי
יקב כרמל ברנדי
(צילום: יח"צ)
הסדרה כוללת שלושה בקבוקי ברנדי בדרגות התבגרות וברמות מחיר שונות, שלושתם הורכבו ממגוון סוגי ברנדי שהתיישנו בחביות במרתפי היקב בין שנתיים ל-35 שנים. כך למשל, המותג 777 הוותיק חזר עם "ברנדי דה לוקס" – ממסך שמורכב ממספר סוגי ברנדי שהתבגרו במשך שלוש שנים בממוצע בחביות שהכילו בעבר יינות של יקבי כרמל.
שני סוגי הברנדי הנוספים בסדרה החדשה הם מחווה ליקבים המיתולוגיים בזכרון יעקב ובראשון לציון. ברנדי זכרון יעקב VSOP וברנדי ראשון לציון XO מורכבים בעיקר מענבי קולומבר ומוסקט, מזוקקים בחלקם בזיקוק דודי מסורתי ובחלקם בזיקוק רציף, ומיושנים בחביות עץ אלון שמעניקות למשקה צבע ענברי וטעמים עמוקים.

הליקר של בנימינה

יקב בנימינה עומל בימים אלו על הכנת שני סוגי ברנדי ישראלי, אולם ייקח עוד מספר חודשים עד שנראה אותם על המדף. באופן היסטורי, לצד ייצור היינות, היקב מתמחה בייצור כהילים וליקרים משנת 1957.
8 צפייה בגלריה
ליקרים יקב בנימינה
ליקרים יקב בנימינה
(צילום: יח"צ)
בעבר ייצר היקב ליקר אגוזים עם איור שהוקיר את ראש הממשלה דוד בן גוריון, אולם מאז הוציא היקב סדרת ליקרים חדשה, הישראלית הנמכרת ביותר בארץ לכאורה, עם טעמים מיוחדים כמו ליקר בננה, ליקר לימונצ'לו, ליקר שוקולד, ליקר דובדבני וישניאק ועוד. החודש חוגג היקב 70 שנה להיווסדו ועל כן מיתג את הסדרה עם תוויות חדשות ובקבוקים אולטרה-מודרניים.

הברנדי של תשבי

יקב תשבי הוא בין היקבים הוותיקים והמוכרים בישראל ובשנת 1993 רכשה משפחת תשבי דוד זיקוק ברנדי מסורתי ואורגינלי מסוג אלמביק. הדוד עצמו יוצר בשנת 1912 מנחושת ומפליז ולמרות גילו המתקדם הוא שימר את יופיו ואת יכולת הזיקוק הנפלאה שלו.
8 צפייה בגלריה
יקב תשבי
יקב תשבי
(צילום: יח"צ)
היום היקב מייצר ברנדי המתבגר בחביות כעשר שנים וזה בהחלט משקה איכותי ומוערך בטעמיו. עם זאת, לא מדובר במשקה מהזולים בארץ, כיוון שכל בקבוק נמכר ב-800 שקלים.

הערק של ברקן וסגל

אחד ממותגי הערק המפורסמים והנמכרים ביותר בארץ הוא "ערק אשקלון" שלמעשה מיוצר על ידי יקבי ברקן. לאלו שחובבים את בשומת האניס העוצמתית, כדאי לדעת שהסיפור מתחיל כבר בשנת 1787, כאשר יעקב הירש סגל ייסד את יינות סגל ברוסיה הלבנה. בשנת 1925 נוסדה המזקקה הראשונה במושבת הטמפלרים - שרונה בתל אביב, ועם קום המדינה הקימה המשפחה יקב שמתמחה בייצור יינות.
8 צפייה בגלריה
ברקן סגל
ברקן סגל
ברקן סגל
(צילום: יח"צ)
במשך תקופה ארוכה, משנות ה-60 ועד שנות ה-80, נחשבו היינות של סגל, אשקלון רזרב ובן עמי, ליינות היוקרתיים של ישראל והמובילים בתחומם. הצלחת היינות הניבה רצון להמשך יצור משקאות איכותיים הנושאים את השם אשקלון, כגון: ערק, ברנדי, שנאפס ואפילו וודקה.
במשך שנים רבות מגוון המשקאות שיוצרו תחת השם "אשקלון" הוביל את הקטגוריות בשוק המקומי. בשנת 2001 נרכשה חברת כרמי צבי – האחים סגל על ידי יקבי ברקן שממשיכים עד היום לייצר את ערק אשקלון בסטנדרטים גבוהים.