ראש אגף המודיעין בצה"ל, אלוף אהרון חליוה, אמר היום (שני) בכנס INSS בשיחה עם קודמו בתפקיד, תמיר הימן, כי איראן שוקלת "להפריע" למשחקי גביע העולם בקטאר. חליוה התייחס לפעולות הטרור שמבצעת איראן בעולם, ובהן בין היתר שיגור המל"ט שפגע בספינה בבעלות עידן עופר, ואמר כי "האיראנים שוקלים לפגוע גם במונדיאל בקטאר - והדבר היחיד שעוצר אותם הוא איך הקטארים יגיבו".
לדברי חליוה, "איראן בלחץ, וזה מלווה בתגובות אגרסיביות. אני חושב שהמגמה הזו תימשך". הסיבה ללחץ הזה נובעת לדברי חליוה מהמצב הכלכלי הקשה באיראן ומחאות החיג'אב נגד המשטר, שנמשכות כבר תקופה ארוכה. "המחאות הללו עברו לפסים של מרי אזרחי", אמר חליוה. "הפגיעה במוסדות שלטון, סמלי שלטון, מספר ההרוגים - יש כאן משהו שמטריד את השלטון. כשאתה רואה את המצב הכלכלי הקשה באיראן, לצד הלחץ הבינלאומי והסנקציות, יש סיכוי שזה יטריד במשהו את המשטר".
4 צפייה בגלריה
ראש אמ"ן אהרון חליוה
ראש אמ"ן אהרון חליוה
"איראן בלחץ, המגמה הזו תימשך". ראש אמ"ן אהרון חליוה
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
"המבחן של הקהילה הבינלאומית - כשהאיראנים יתחילו להעשיר אורניום ל-90%". ארכיון
(צילום: EPA)
חליוה ציין כי למרות זאת, הוא לא רואה כרגע סכנה קיומית למשטר האיראני - אך אמר כי "יש כאן תופעות אזרחיות ואנרגיה שיכולה להמשיך להיות מוזנת". הוא ציין גם כי ככל שהלחץ הפנימי והחיצוני גובר, כך התגובה של המשטר הופכת לאגרסיבית יותר.
במטאפורה למשחקי גביע העולם, ראש אמ"ן ציין כי "איראן על כל המגרש וגם מתחת למגרש". לדבריו, "צריך להסתכל על ההתרחשויות המהירות ואת עוצמתן. בהכי רע, הכי חריג. בלונדון מתכוננים למתקפה איראנית והם יודעים על מה הם מדברים. ארה"ב מתכוננת לטרור איראני. אני לא משוכנע שהעולם מבין עדיין את העוצמה שהאיראנים מביאים ברמה הגלובלית. ההסתכלות צריכה להיות שלמה".
4 צפייה בגלריה
אנגליה נגד איראן מונדיאל קטאר על רקע ה מחאה
אנגליה נגד איראן מונדיאל קטאר על רקע ה מחאה
מחאה נגד המשטר האיראני במונדיאל, במשחק בין איראן לאנגליה היום בקטאר
(צילום: AP)
על תוכנית הגרעין של איראן, אמר חליוה: "האיראנים מתקדמים בתוכנית מבלי לעורר את חמת הקהילה הבינלאומית. רק כשאיראן מפרה זכויות אדם ואזרח, מוכרת מאות כטב"מים לרוסיה וכששר החוץ האיראני משקר על כך ומכחיש שהיו עסקאות - רק אז העולם מרים את ראשו. זה מפתיע - אנו נמצאים ארבע שנים וחצי אחרי פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין והעולם לא עושה כלום בקשר להפרות האיראניות.
"המבחן הגדול ביותר של הקהילה הבינלאומית - כשאיראן תתחיל בהעשרה ל-90%, גם אם בכמות מזערית. הם כבר התחילו להעשיר ל-60%, וביממה האחרונה יש הצהרות איראניות על הצעדים שיינקטו, ואני מניח שזה יהיה קשור להעשרה באמצעות צנטריפוגות מתקדמות. כשזה יקרה, בקהילה הבינלאומית יחלו הדיונים על מדינת סף והפריצה לנשק גרעיני, ואז ברור שמדובר בחודשים רבים עד שנים בודדות לפריצה לנשק".
לדברי חליוה, רגעי החלטה קשים הנוגעים לתוכנית הגרעין מתקרבים לידי מקבלי ההחלטות. "יש פוטנציאל לפתיחת שיח שונה לגמרי, להגיע להסכם משופר ושונה. אפשר להתחיל לדבר על הפעלת כוח מול איראן, או על הסכם במושגים אחרים לגמרי ממה שדיברו עליו. ההסכם הקודם הופך ללא רלוונטי".
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חיזבאללה כבר חלק מרכזי בקבלת ההחלטות של איראן. חסן נסראללה
(צילום: AP)
חליוה סיפר גם על היחס האמריקני לפעולות הישראליות מול הגרעין האיראני: "המדינה היחידה שפועלת מול התוקפנות האיראנית היא ישראל. מה יחליט הדרג המדיני כאן אל מול ההמלצות? זה לא תפקידי להעריך.ישראל פועלת לבדה ולוקחת החלטות הקשורות לביטחון הלאומי שלה. יש גיבוי אמריקני, לא תמיכה ממשית - נקרא לזה שתיקה של הסכמה. בוושינגטון מבינים שטהרן היא איום על הסדר העולמי כולו. אם נאלץ להשמיד את יכולות הגרעין האיראניות באמצעים קינטיים - הייתי שמח אם ארה"ב תהיה לצידנו".
חלויה התייחס לחזית הצפונית ולקשר בין חיזבאללה לאיראן. "חיזבאללה ונסראללה הם מזמן לא שלוחים של איראן, אלא חלק מרכזי בקבלת ההחלטות שלה", הוא אמר. "זה כבר לא הדיון של מגן לבנון או העדה השיעית - חיזבאללה הוא הציר. כשנערכנו בחודשים האחרונים למערכה סביב הסכם הגבול הימי, האיראנים עסקו בהאצת העברת אמצעים לחיזבאללה".
על התמיכה של הרפובליקה האיסלאמית ברוסיה על רקע המלחמה באוקראינה אמר חליוה: "האיראנים עוד ידרשו ממוסקבה דברים עבור התמיכה שלהם - ממודיעין, דרך אמל"ח לסוגיו ועד מערכות. אני יכול לצפות שהדרישות יהיו רבות. בניהול העדין של האזור אני מקווה שהרוסים, גם כתוצאה ממדיניות ישראל, יידעו לאזן חלק מהתגמול שייתנו לאיראנים. בסוף לרוסיה יש את האינטרסים שלה, שלפעמים לא עולים בקנה אחד עם האינטרסים האיראניים. אני לא מזהה בנקודת הזמן הזאת התערבות בחופש הפעולה של ישראל אל מול הצורך המבצעי הדחוף בזירה הצפונית".