בשיתוף מכון אברהמסון

הניתוחים היו בקיבה, אבל שום דבר במוח שלי לא השתנה"

"לפני 10 שנים נגמלתי מעישון באברהמסון. לפני כן ניסיתי להיגמל בכל מיני דרכים, החל בסיגריות אלקטרוניות ועד נטילת כדורים, אבל דבר לא עזר לי, מלבד אברהמסון, שאחרי הטיפול אצלם שכחתי לחלוטין שעישנתי. לפני שנה החלטתי לנסות להיגמל גם מסוכר ומפחמימות ממכרות. קודם לכן, עברתי שני ניתוחים בריאטריים לטיפול בהשמנת יתר. ניתוח טבעת לפני 12 שנים ומעקף קיבה לפני 3 שנים. הניתוחים היו בקיבה, אבל שום דבר במוח שלי לא השתנה. ירדתי בין 30 ל-50 קילוגרמים אבל עדיין לא הרגשתי טוב. הייתי כל הזמן נפוחה ועייפה, ולא היה לי נעים עם המזון שאכלתי. כשבאתי לגמילה, המטרה העיקרית לא הייתה להוריד במשקל. חיפשתי תחושה פנימית טובה יותר: ערנות, חיות ושובע", מספרת ליאת לוי (47) מבת-ים.
2 צפייה בגלריה
ליאת לוי
ליאת לוי
ליאת לוי. "מרגישה מדהים וגאה בעצמי"
"לשמחתי, הגמילה באברהמסון שינתה לי את החשיבה ב-180 מעלות. קודם לגמילה, התזונה שלי הייתה מבוססת על אכילה רגשית. נשנושים, המון לחם, גבינה צהובה, אורז לבן, חטיפים מלוחים, שתיה ממותקת, גלידות, עוגיות. אחרי הטיפול, פתאום העוגיות שעל השיש לא עשו לי שום דבר, הריח של המאפיות לא דיבר אליי, ואפילו השוקולדים בעבודה לא מגרים אותי".
"עוד יתרון שאני מאוד נהנית ממנו היום הוא שאני כבר לא מפחדת מהמטבח. באברהמסון לימדו אותי לבשל. אני נעזרת בספר "טעמים בריאים" של אברהמסון, ומכינה לעצמי ממנו סלטים, בשרים, מוקפצים, פסטה מכוסמין מלא או מעדשים, ואפילו אופה לחמניות מקמח כוסמין מלא ועוגיות שומשום בלי סוכר. אני אוכלת 3 ארוחות טובות ביום ושותה המון מים. בקניות אני בודקת בכל מוצר אם יש בו סוכר או קמח לבן. ומה שהכי יפה, זה שאני לא מרגישה בדיאטה, אני אוכלת בריא ונכון ואני שבעה".
"במהלך השנה הזו ירדתי 10 קילוגרמים, ואני שוקלת היום 80 קילוגרמים בגובה 1.73 מ'. טוב לי! אני ישנה טוב יותר. אני ערנית, חיונית, המוח חושב יותר טוב ואני יותר צלולה. הבטן כבר לא נפוחה, אין לי צרבות, אני מרגישה מדהים ואני גאה בעצמי".

למה סוכר וקמח לבן ממכרים?

מגיל צעיר אנחנו מתמכרים לסוכר ולפחמימות ממכרות המסבים לנו עונג, סוכר ופחמימות ממכרות, נמצאים כמעט בכל מזון מעובד. הם מעודדים הפרשה של הורמון ההנאה וההרגשה הטובה, דופמין. זהו אותו הורמון שמופרש גם בצריכת סמים ואלכוהול, ואנחנו מעניקים לעצמנו את הזכות ליהנות ולהתענג ומתמכרים.
רק שכמו שקורה עם כל חומר ממכר אחר, אנחנו פועלים לשחזור ההרגשה הטובה וצורכים עוד ועוד. לעיתים אנחנו בכלל לא יודעים שאנחנו צורכים סוכר! הסוכר נחבא כמעט בכל מזון מתועש, "נאיבי" ככל שיהיה, למשל בקורנפלקס, בתבלינים, בנקניקים, בחרדל, בקטשופ, בחלב סויה, בקרקרים, במעדני חלב, ברטבים ועוד.
בצריכה רבה של סוכר ופחמימות ממכרות, השמנת יתר היא לא הבעיה היחידה שלנו, גם לא החמורה ביותר. מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות דלקתיות כרוניות, שומנים גבוהים בדם וכבד שומני. קחו גם בחשבון שהסוכר מאיץ הזדקנות, משפיע על מראה העור ומשמש מזון להתפתחות תאים סרטניים. לבריאות טובה יותר, מומלץ להיגמל באופן מוחלט מפחמימות ממכרות וסוכר.

"בגמילה מסוכר ומפחמימות ממכרות, לא מפסיקים לאכול את מה שאוהבים"

"כל החיים שלי אני עושה דיאטות. כבר בכיתה ח' ירדתי 20 קילוגרמים. במהלך השנים עשיתי דיאטות מכל הסוגים וכל הזמן ירדתי ועליתי בחזרה במשקל. ב-20 השנים האחרונות אני סובלת מתת-פעילות של בלוטת התריס, וגיליתי שחילוף החומרים שלי נפגם ושאני לא מצליחה לרדת במשקל בשום מצב", מספרת שרה פרל (67), גרושה ואם לשניים, יועצת פנסיונית מחיפה.
2 צפייה בגלריה
שרה פרל
שרה פרל
שרה פרל. "אוכלת כל מה שאני אוהבת, אבל קצת אחרת"
"אני מאוד מאמינה בגמילה של אברהמסון, ומכירה הרבה אנשים שהפסיקו לעשן בזכותם, כולל בן הזוג שלי והבן שלי. עם זאת, היה לי חשש להיגמל מסוכר ומפחמימות ממכרות. פחדתי להפסיק לאכול דברים שאני אוהבת. איך אוכל להפסיק לאכול גלידה, עוגת גבינה או מעדני חלב? באברהמסון הבנתי שאני יכולה לאכול כל מה שאני אוהבת, אבל קצת אחרת. אפשר לאכול גלידה וגם עוגת גבינה, רק בלי הסוכר".
"לפני שנה החלטתי לעבור גמילה באברהמסון. אחרי הגמילה הרגשתי נהדר, ושנייה אחרי הגמילה הפסקתי להתעניין בגלידות כבעבר. היום אני נהנית מדי פעם ממעדני חלב שונים עם תחליפי סוכר, אבל היתרון הגדול הוא שאני יכולה להפסיק. אני לא מרגישה צורך לאכול עוד ועוד. אוכלת מנה אחת וזהו. מאז הגמילה ירדתי 7 קילוגרמים במשקל. קודם לכן כל הזמן רציתי לישון, והיום אני הרבה יותר ערנית, אנרגטית ופעילה".
9 עצות מעשיות לגמילה מסוכר ומפחמימות ממכרות

1. כתבו את ה!רשימה "למה כדאי לי להיגמל מסוכר ומפחמימות ממכרות"

הכינו רשימה עם כל הסיבות החשובות לכך שאתם בוחרים להיגמל מסוכרים ומפחמימות ממכרות כמו שיפור הבריאות, משקל, עייפות, כאבים, מיגרנות, בעיות הורמונליות, לבוש ועוד. מומלץ להציב את הרשימה במקום בולט כמו על המקרר, המחשב, הטלפון הנייד, המראה במקלחת או ליד המיטה.

2. אין מקום לפיתויים

ארגנו מחדש את המזווה והמקרר והכניסו הביתה מזונות טעימים ובריאים כמו: עוף, דגים, טונה, בשרים, ביצים, מוצרי חלב, טופו, ירקות ופירות, חומוס, עדשים, שעועית, אפונה, קינואה, שיבולת שועל, גריסים, אורז מלא, טחינה, זיתים, שמן זית, שקדים, אגוזים, גרעיני דלעת, גרעיני חמניה, זרעי פשתן, זרעי שומשום ועוד.

3. מכירים מישהו שנגמל מסוכר ומפחמימות ממכרות?

קבלו השראה ותמיכה מאנשים שהצליחו להיגמל. הקיפו את עצמכם במעודדים ובתומכים. ואם בכל זאת תתקשו לערוך שינוי בעצמכם, כדאי לבקש עזרה מגורמים מקצועיים שיעזרו לכם להיפטר מהדחף הבלתי נשלט לסוכר ולפחמימות ממכרות.

4. הכינותי מראש

כדי ליצור שגרה חדשה ובריאה, מומלץ לתכנן מראש תפריט יומי של ארוחות ופנקו את הגוף באבות מזון טבעיים ובריאים, להם הם זקוקים לצורך אנרגיה. למשל, 3-4 אגוזים ופרי נחשבים לארוחה פחמימתית.

5. לשתות, לשתות לשתות!

אינספור מחקרים מוכיחים כי מים, כמו סיבים וחלבונים משפיעים על תחושת שובע. האזורים במוח שמשפיעים על תחושות הרעב והצמא צמודים זה לזה. לכן, בין הארוחות תחושת רעב עשויה להיות בעצם תחושת צמא, ושתיית כוס מים תעביר את התחושה.

6. אין מצב לצאת רעבים מהבית!

אם אתם מתארחים, יוצאים לבילוי או לטיול, הקפידו לאכול לפני מזונות משביעים ובריאים. מומלץ להצטייד בחטיפים בריאים או בתבשילים. לשמחתנו, כמעט בכל מסעדה יש מאכלים ללא פחמימות ממכרות וסוכר.

7. איך נהנים מאוכל בריא?

יש שפע של מזונות לא מעובדים וקינוחים מתוקים נהדרים נטולי פחמימות ממכרות. לחלקנו הבישול הבריא הוא עולם חדש לחלוטין. מזמינים אתכם לעיין בספר הבישול "טעמים בריאים", להתנסות, לחקור, לטעום.

8. איך נהנים ממתוק בריא?

ניתן למצוא הרבה מאכלים וקינוחים מתוקים, לא מעובדים, נטולי פחמימות ממכרות. לדוגמא: פירות, דבש, סילאן, עוגיות שיבולת שועל ואגוזים, עוגת גבינה ללא סוכר, אגוזים, חמוציות ללא סוכר, אגבה.

9. מתי בפעם האחרונה קראתם תוויות המזון?

כל מזון ארוז כולל, על פי חוק, תווית מזון, ובה רשימת הרכיבים והערכים התזונתיים, תאריכי ייצור ותפוגה, ועוד. הקפידו לקרוא את רשימת הרכיבים. הרכיבים מופיעים בסדר יורד על פי כמות. כלומר, המרכיב שכמותו גדולה ביותר יופיע ראשון, והמרכיב שכמותו הקטנה ביותר יופיע אחרון. לדוגמה, אם במשקה תפוחים טבעי מופיע סוכר לבן במקום הראשון (לפני תפוחים), משמע שכמות הסוכר גבוהה מכמות התפוחים.
בשיתוף מכון אברהמסון