כל מי שישב פעם בכיתה והאזין לשיעור או להרצאה יודע שאת השאלות עדיף לשמור לסוף, הרי אולי יענו לך קודם. בכדורגל זה לא תופס, כי תחילת עונה היא זו שמביאה איתה לרוב את השאלות המרכזיות, את התהיות החשובות. אבל גם אחרי עשרות משחקים בשלל מפעלים יש מה לשאול - אפילו במשחק האחרון של העונה.
או שמכבי חיפה תשלים זכייה בכל ארבעת התארים, או שהפועל באר-שבע תניף את הגביע בפעם השנייה תוך שלוש שנים. השתיים, שסיימו את הליגה כאלופה וכסגניתה, נפגשו העונה ארבע פעמים והתחלקו בנקודות באופן שווה, שני ניצחונות לכל קבוצה. גם הערב (20.30) בטדי לא יכול להיות תיקו, מישהי חייבת לחגוג. אלה שאלות המפתח לקראת הקרב הגדול.
7 צפייה בגלריה
בכר וברדה
בכר וברדה
בכר וברדה
(איור: ליאו אטלמן)
נתונים: ירון משעל

מי יהיה החלוץ במכבי חיפה?

שלושה חלוצים פתחו את העונה והיו אמורים להתמודד על מקום אחד. בתחילת הדרך היה נדמה שגודסוויי דוניו מוביל במרוץ, אבל מהר מאוד הפך דין דוד לחלוץ הבכיר וגם סיפק מספרים בהתאם. דוד, שנמצא באבל על פטירת אימו, לא ישחק. בן שהר, החלוץ השלישי, פצוע. נשאר דוניו, שכמעט לא שיחק בחלק השני של העונה.
אז למה השאלה היא "מי"? כי יש אפשרות נוספת, אולי גם הנכונה, והיא שמאוויס צ'יבוטה, לרוב שחקן קו, יפתח כחלוץ. דוניו וצ'יבוטה הם שחקנים שונים. שניהם מהירים, אבל דוניו הוא יותר חלוץ אמיתי בעוד צ'יבוטה מעדיף להגיח לרחבה מהאגף. מול הבלמים החזקים של באר-שבע אולי דווקא שחקן אחר ומפתיע כמו צ'יבוטה הוא הפתרון.
7 צפייה בגלריה
צ'יבוטה
צ'יבוטה
אולי הוא הפתרון? צ'יבוטה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

איך באר-שבע תתמודד עם האמצע?

רועי גורדנה קרע את הרצועה בתחילת החודש בתזמון הכי גרוע, מאחר שהיה עד אז הקשר הבולט של באר-שבע. קשר נוסף, אנדרה מרטינש, נמצא בספק, וסיכוי גדול שליד מריאנו בריירו ישחקו דוד קלטינס ודור מיכה. לא הולכים להיות להם חיים קלים שם באמצע.
רק עם המחליפים שלה בקישור חיפה הייתה יכולה לזכות באליפות, אז ברור שהשחקנים המובילים במרכז המגרש הם אלה שהכי קשה להתמודד איתם. זה יכול להיות עלי מוחמד או נטע לביא. מוחמד אבו-פאני או מחמוד ג'אבר. מכבי חיפה תשלוט, השאלה היא עד כמה.
7 צפייה בגלריה
מיכה
מיכה
לא הולך לו להיות קל באמצע. מיכה
(צילום: עוז מועלם)

איך ייראה המץ'-אפ בין אצילי ללופס?

כדי לעצור את האלופה צריך לנטרל קודם כל את עומר אצילי. נהוג לחשוב שהדרך להתמודד עם שחקן כזה היא להגן נמוך ולהימנע מהתקפה, אבל לפעמים התשובה היא הפוכה – אם הלדר לופס, המגן השמאלי של אליניב ברדה, יתקוף והרבה – אולי הוא ירחיק ככה את אצילי מהשער.
לופס הוא מגן התקפי מאוד, כך שגם בצד השני של המגרש אצילי, שחקן שעובד בהגנה, יצטרך ללוות אותו. השניים יהיו קרובים זה לזה לכל אורך המשחק.
7 צפייה בגלריה
אצילי
אצילי
יהיו קרובים זה לזה לכל אורך המשחק. אצילי ולופס
(צילום: עוז מועלם)

מה קורה עם ג'וש כהן?

השוער הבכיר של חיפה עשוי לשחק, אבל השאלה היא איזה ג'וש כהן יקבל ברק בכר. רועי משפתי הוא שוער הגביע, אך נפצע וכהן עשוי לחזור. במצב נורמלי זו אינה מכה, כיוון שהקבוצה מקבלת למשחק החשוב ביותר את השוער הראשון שלה. הבעיה היא שכהן לא שיחק מאז שנפצע בכתפו במשחק הקודם מול באר-שבע. אם לא יהיה כשיר אז מובן שהסיפור מתעצם עוד יותר. סוגיה לעקוב אחריה.

איזה שפן ישלוף אליניב ברדה?

אליניב ברדה לא הודיע על התוכניות שלו לעונה הבאה, אולי נשמע זאת הלילה, אבל בתקופה הקצרה שלו כמאמן הוא הראה ניסיונות לשנות את הקבוצה שלו. אז אם כולם מצפים מבכר לבצע איזשהו מהלך, האמת היא שיש יותר סיכוי שנראה ניסיון כזה דווקא מהצד השני.
7 צפייה בגלריה
ברדה
ברדה
הראה ניסיונות לשנות את הקבוצה שלו. ברדה
(צילום: יאיר שגיא)
במשחק האחרון בין הקבוצות, בו באר-שבע ניצחה, ברדה הציב את רותם חטואל באגף השמאלי וביקש ממנו להיכנס למרכז כדי למשוך אליו את המגן מיקאל אלפונס, מה שפינה ללופס המון שטח. באר-שבע לא ניצלה זאת, אבל המהלך הצליח. לא להתפלא אם חטואל שוב יפתח בהרכב.

מהיכן תגיע המסירה המכריעה?

דור מיכה הגיע לבאר-שבע כדי למסור, בדיוק כפי שעשה במכבי ת"א, אבל הקשר לא בעונה טובה. ועדיין, מול סכנין הוא לא רק בישל אלא גם חילק ארבע מסירות מפתח שהיו יכולות להסתיים בשער – שווה לכמות הכוללת שרשם בשלושת החודשים הקודמים. מיכה עוד לא אמר את המילה האחרונה, ותחת ברדה הוא נראה יותר טוב.
7 צפייה בגלריה
שרי
שרי
אם נסתכל על כמות המסירות מסדרות המצבים שלו נגלה שבישורת האחרונה אין אף שחקן שמתקרב אליו. שרי
(צילום: עוז מועלם)
ממול נמצא צ'ארון שרי. אצילי הוא אמנם שחקן העונה, אבל ההולנדי הוא המצטיין של הפלייאוף. אם נסתכל על כמות המסירות מסדרות המצבים שלו נגלה שבישורת האחרונה אין אף שחקן שמתקרב אליו.
כולם ראו איך מסירת-על של קווין דה בריינה מסדרת אליפות למנצ'סטר סיטי. עכשיו נגלה האם מסירה של אחד משני המוסרים המצוינים האלה תסדר גביע לקבוצה שלו.

איזה בלם יתעלה?

כשבוגדן פלאניץ' היה בשיאו, שאלו מי בלם טוב יותר – הוא או מיגל ויטור. אם בוחנים לאורך זמן אז התשובה ברורה והיא ויטור. פלאניץ' חווה ירידה מסוימת, בעוד הפורטוגלי לא רק שהיה מצוין בהגנה אלא גם הבקיע. אבל במה מרכזית כמו גמר נועדה להוכיח או להפריך טענות כאלה.
7 צפייה בגלריה
מיגל ויטור
מיגל ויטור
בלם טוב יותר מפלאניץ'? ויטור
(צילום: עוז מועלם)

כמה כרטיסים אדומים יהיו?

במקור, השאלה הייתה אמורה להיות "אם" יהיה שחקן שיקבל אדום, אבל כשאנחנו מדברים על מפגשים בין מכבי חיפה לבאר־שבע צריך להתכונן לסערה. שתי הקבוצות פיתחו דם רע שבא לידי ביטוי בכל משחק. בארבעת האחרונים נשלפו לא פחות משישה אדומים, כולל שלושה במפגש הראשון. לשופט דניאל בר-נתן תהיה השפעה גדולה.
פורסם לראשונה: 10:37, 24.05.22