פיאג'ו האיטלקית, הראשונה לשווק באופן רחב קטנוע מודרני תלת-גלגלי, זכתה בשתי תביעות נפרדות כנגד פיז'ו הצרפתית הנוגעות להפרת פטנטים. סכום הפיצוי אינו גבוה במיוחד ועומד על 1.5 מיליון יורו, אך יש לפסיקות משמעות רחבה הרבה יותר: כל קטנוע תלת-גלגלי נוסף שתמכור פיז'ו באיטליה יעלה לה בפיצוי בגובה 6,000 יורו לפיאג'ו, סכום שמחסל מעשית את היכולת למכור את הכלי הצרפתי שם.
2 צפייה בגלריה
פיז'ו מטרופוליס. בית המשפט קבע שפיאג'ו זכאית לפיצוי
פיז'ו מטרופוליס. בית המשפט קבע שפיאג'ו זכאית לפיצוי
פיז'ו מטרופוליס. בית המשפט קבע שפיאג'ו זכאית לפיצוי
פיאג'ו שהציגה לראשונה את הקונספט של קטנוע תלת-גלגלי בשנת 2006 עם ה-MP3 המשווק כאן מאז, תבעה את פיז'ו שהשתמשה בטכנולוגיה מוגנת הפטנט שלה בדגם "מטרופוליס 400". והחברה האיטלקית עשתה זאת הן במגרש הביתי באיטליה והן בצרפת, וזכתה בשני בתי המשפט בהפרש של ימים ספורים.
חטיבת האופנועים של פיז'ו השיקה את מטרופוליס כבר ב-2013 ושנה מאוחר יותר כאשר היא בשיאו של משבר ועל סף פשיטת רגל, נמכרה מעשית ליצרנית הרכב ההודית מהינדרה, שהשלימה ב-2019 את ההשתלטות על חטיבת הדו-גלגלי של המותג הצרפתי.
2 צפייה בגלריה
פיאג'יו MP3 300 HPE
פיאג'יו MP3 300 HPE
פיאג'יו MP3 300 HPE - הממציא
(אסף רחמים, עופר אבניר)
בית המשפט בצרפת חייב את פיז'ו לשלם לפיאג'ו פיצויים בסך 1.5 מיליון אירו בתוספת הוצאות משפט - סכום כמעט זניח עבור היצרנית. אלא שבנוסף אוסר פסק הדין על פיז'ו לייצר את מטרופוליס בשטח צרפת וגם לקדם, לשווק, לייבא, לייצא, להשתמש ולהחזיק באף דו-גלגלי עם שלושה גלגלים שעושה שימוש במערכת המוגנת בפטנט של פיאג'ו.
במקביל, בית המשפט במילאנו אסר על פיז'ו לייבא, לייצא, לשווק ולפרסם בכל דרך את המטרופוליס באיטליה. אם תחליט בכל זאת לשווקו, תיאלץ לשלם קנס בסך 6,000 אירו על כל כלי שיימכר בשטח איטליה. בנוסף נדרשת פיז'ו להוציא משטח איטליה את כל הכלים האלה תוך 90 ימים, והיא חשופה לקנס נוסף של 10,000 אירו על כל יום עיכוב בביצוע.
יש לציין כי קטנועים תלת-גלגליים דומים, אם כי בטכנולוגיה שככל הנראה אינה מפרה את הזכויות של פיאג'ו, מיוצרים בין היתר על-ידי ימאהה היפנית. יש לזכור כי לפיז'ו זכות ערעור בשני בתי המשפט.